سنت نبوی وقف در میان بانوان بوشهری

از بین وقف نامه ‏های موقوفات استان بوشهر به دو وقف نامه از بانوان بوشهری و سنت نبوی وقف می‏پردازیم .
دوشنبه، 2 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سنت نبوی وقف در میان بانوان بوشهری
مقدمه:
فریدون فرخ فرشته نبود
ز مشک و زعنبر سرشته نبود
به داد و دهش یافت آن نیکویی
تو داد و دهش کن، فریدون تویی‏

«شاهنامه‏ ی فردوسی»

در بررسی تاریخ وقف در استان بوشهر دو نکته قابل توجه است، نخست اینکه به طور کلی وقف در این منطقه از قدمت و پیشینه‏ ی دیرینه برخوردار نیست و دیگر اینکه باید بین وضعیت و تاریخچه‏ ی وقف و موقوفات در شهر بوشهر و سایر نقاط استان تفاوت و تمایز قائل شد.

هر چند پدیده‏ ی وقف در شهر بوشهر از قدمت زیادی برخوردار نیست، اما گسترده‏ترین و بیشترین موقوفات در آن واقع شده است.

ظهور و گسترش وقف در بندر بوشهر علاوه بر انگیزه‏های مذهبی واقفان، دلایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دیگری نیز داشته است که در جای خود بدان پرداخته خواهد شد، و در این مجال فرصت بحث درباره‏ی آن وجود ندارد.

هر چند اکنون اسناد و مدارک روشن و صریحی از وجود موقوفات قدیمی و کهن در سایر نقاط استان وجود ندارد اما می‏توان اذعان کرد که به ظن قوی این منطقه در دوران صفویه شاهد رونق و رشد وقف و موقوفات بوده است، زیرا یکی از مشخصه‏های دوران صفوی رشد و گسترش وقف و موقوفات است.

با این حال سنت وقف در این خطه نیز همچون سایر نقاط ایران مورد توجه مؤمنین و علاقه‏مندان بوده است و مردان و زنان نیک اندیش و نیکوکار در جهت سنت نبوی گام برداشته و تلاش کرده‏اند که از طریق وقف، همنوعان خود را یاری کنند.

بررسی سیر تحولات نهاد وقف در منطقه از جمله اولویت‏های فرهنگی و پژوهشی استان به شمار می‏رود که می‏تواند به تبیین و شناخت هر چه بهتر و بیشتر تاریخ و فرهنگ و جایگاه منطقه کمک کند.

آنچه در این نوشتار به آن می‏پردازیم تنها بیان نکته‏ای از مسائل و موارد مرتبط با موضوع وقف و تحولات آن در منطقه است که خود بخشی از فرهنگ و میراث تاریخی بوشهر به شمار می‏آید.
 

وقف ‏نامه ‏های بانوان بوشهری

از بین وقف نامه ‏های موقوفات استان بوشهر در اینجا به ذکر و معرفی دو وقف نامه می‏پردازیم که از برخی جهات قابل توجه و تأمل‏اند: نخست اینکه این وقف نامه‏ها متعلق به زنان است و این بیانگر حضور زنان در عرصه‏ی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منطقه است.

دوم اینکه قدیم‏ترین و جدیدترین وقف نامه در بین وقف نامه‏های استان بوشهر، متعلق به زنان است.

سوم اینکه یکی از این وقف نامه‏ها که متعلق به یک صد و پنجاه سال قبل است، از جمله قدیم‏ترین وقف نامه‏های استان است که از وقف نامه‏های آل عصفور و خاندان کازرونی نیز بسیار قدیمی‏تر است.

چهارم اینکه، یکی از این وقف نامه‏ها در کربلای معلی تنظیم شه و علمای بزرگ شیعه‏ی آن زمان بر صحت تنظیم آن گواهی داده‏اند. اکنون به بررسی دو وقف نامه می‏پردازیم:

نخستین وقف نامه‏ای که در اینجا بدان اشاره خواهیم کرد، سندی است متعلق به سال 1270 هجری قمری که در کربلای معلی تهیه و تنظیم شده و بسیاری از علمای شیعه‏ی آن روزگار که در کربلا سکونت داشته‏اند آن را تصدیق کرده و بر پای این وقف نامه مهر و امضای خود را حک کرده ‏اند.

واقف زنی شریف و علویه است به نام «حاجیه خدیجه»از اهالی بندر کنگان (1) دختر سید قاسم الحسینی که به زیارت کربلای حسینی مشرف شده و در آن مکان مقدس و طاهر اموال و املاک خود و عواید آن را صرف تعزیه‏ی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) کرده است.

بر اساس این وقف نامه مقرر شده بود که منابع اعیان موقوفه صرف تعمیرات اعیان شود و بعد از تعمیرات خانه، باید جمع آوری شود و یک چهارم آن به عنوان حق الزحمه و حق نظارت به ناظر مربوط اختصاص یابد و سه چهارم دیگر صرف خرج تعزیه‏ی حضرت امام حسین (ع) شود.

هم چنین بر اساس این وقف نامه تولیت موقوفات مورد نظر بر عهده‏ی واقف بوده است، و پس از آن بر عهده‏ی حاج آقا سید میر علی اکبر و پس از فوت نامبرده بر عهده‏ی اولاد او نسل اندر نسل و در صورت انقراض به اولوالارحام سید مذکور و در صورت انقراض ولوالارحام سید مذکور تولیت و نظارت این موقوفات به سادات مؤمنین و متدینین از اهالی دشتی واگذار شده است.

اکنون به نقل متن وقف نامه مورد نظر می‏پردازیم:
الحمدلله الواقف علی الضمائر المطلع علی السرائر و الصلواة علی نبینا محمد و آله سید الاوائل و الاواخر، صلوة دائمة الی یوم تبلی السرائر

اما بعد، بر ضمیر منیر خیریت تخمیر صافیه‏ی زاکیه‏ی ارباب شعور و ادراک، ظاهر و هویدا باد که حاضر شد در محضر شرع انور و محفل حکم ازهر علیا جناب عفت و عصمت پناه سلالة السادات النجباء، السیدة الشریفة العلویة الحاجیة خدیجه المعروفه لوالده میرزا علی بنت مرحوم مغفور السید قاسم الحسینی و موفقه به توفیقات سبحانی شده و مؤیده به تأییدات ربانی گردیده وقف مؤبد و حبس مخلد نمود جمیع و همگی و تمامی یک باب خانه‏ی معینه‏ی معلومه‏ی واقعه در بندر کنگان مع ما یتعلق بها و ینسب الیها شرعا و عرفا و لغة عموما و خصوصا من ابواب و اعتاب المحدود بحدود اربعة، قبله خانه‏ی ملا علی ملا حسین و شرقا خانه‏ی حاجی الاهلی و شمالا الی... المشهورة و جنوبا بیت یهودی و هم چنین وقف صحیح شرعی نمود دو بند نخل خرما که عدد نخیل سی و شش دانه می‏باشد که معروف است به خسروی و محدود به حدود اربعه است، قبلة زمین راشد محمد ابول و شرقا الی انبود ابن النجم و فسیل احمد ابن علی شعبان و شمالا زمین خلف قناص و زمین زیره‏زار و جنوبا زمین علی خمیس و باز وقف نمود ثلث اطویة با زمین‏هایی که متعلق به آنها می‏باشد محدود است شمالا الی المقبرة و جنوبا تا زمین اولاد عبدالکریم و شرقا طریق شارع و قبلة الطریق المعروف به سرناخ و کذلک وقف نمود هانیتین زمین‏های متعلق به وی المشهورة با السدة عبارة عن اربعین من اعنی یزرع فیها اربعون من دشتی جو و گندم و محدود است با این حدود، شمالا زمین کرده کنار و جنوبا زمینی که مشهور است بزمانی از مال حاجی علی خمیس و شرقا الی الجبل و قبلة الطریق معروف به سرناخ و کذلک زمینی که معروف است بالمحمدیة که قبله او متصل است به انبود ملا علی و مشرقی او راهی که معروف است به سرناخ و شمالی وی زمین الابراهمیه و جنوبی او زمین شیخ حجر پس مجموع املاک مزبوره وقف صحیح شرعی نمود که اولا منافع اعیان مرقومه صرف تعمیرات اعیان شود در صورت احتیاج به تعمیر که خراب شود و بعد از تعمیر آنچه منافع جمع آوری شود ربع محصول از منافع، حق التعب و نظارت ناظر باشد و سه ربع دیگر طرا و کلا صرف و خرج تعزیه جناب سید الشهداء اباعبدالله الحسین (ع) شود اما باید که در تعزیه خانه معلومه که منسوبه به خود واقفه می‏باشد صرف شود و نه در تعزیه خانه‏ی جاهای دیگر [خوانا نیست] و صیغه‏ی وقفیت جاری شد شرایط وقف و قبض و اقباض حاصل شد و در ضمن... داد تولیت و نظارت اعیان موقوفه مادام الحیوة با خود واقف معلومه و بعد از خود به سلالة السادات العظام آقا سید میر علی اکبر خلف و نوباوه آقا سید عبدالله و بعد از فوت مؤمی الیه با اولاد او نسلا بعد نسل و بطنا بعد بطن و در صورت انقراض با اولی الارحام سید مسطور و بعد به اولاد اولی الارحام سید مذکور بود اما بقاعده بعضهم اولی ببعض ای الاقرب فالاقرب اما بشرطی که جمیع طبقات مؤمن و متدین باشند و نعوذبالله بعد از انقراض اولاد این نسل تولیت و نظارت در بحیث لا یباع و لا یشتری و لا یوهب و لا یرهن (فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علی الذین یبدلونه) (2) و کان ذالک فی یوم بیست و دوم ماه رمضان المبارک که در کربلای معلی فی سنه‏ی هزار [و] دویست و هفتاد من الهجرة 1270.

1. صح ما فیه لدی خادم الشریعة المطهره / محمد حسین القزوینی الحائری [مهر چهار گوش / ثلث:] «... المذنب محمد.

2. بسم الله و الحمدلله‏ یشهد بایقاع وقف الوقوفات علی نهج المرقومات المسطور / المزبور و انا الراجی عفو ربه / یسبحانی: ابومحمد عبدالحسین البحرانی.[مهر چهار گوش / نستعلیق:]«ابن عبدالحسین. محمد.

3.[.....][.....]رقم فیه لدی /[.....][.....]من[.....]الحائری[مهر بیضی / نستعلیق:]«الواثق؟ بالله؟ عبده: عبدالرحمن.

4. ذلک کذلک و انا الاقل / جواد ابن اسدالله الحسینی [...؟] [مهر بیضی / نستعلیق:]«جواد الحسینی.

5. یشهد العبد الاقل[...]/ محمد بن عبدالجعفر الحسینی الهاشمی؟[مهر چهار گوش / نستعلیق:]«محمد بن عبدالجعفر الحسینی.

6................ الجانی حسین بن محمد.

7. یشهد بشهاده / الشهود اقل عبادالله حسن / بن عبدالحسین البحرانی[مهر هشت گوش / نستعلیق:]«حسن بن عبدالحسین.

8. شهد بذلک علی بن قاسم یزد خواسی؟ [مهر بیضی/ نستعلیق:] «عبده علی بن...»همان گونه که در متن وقف نامه آمده است عواید این موقوفات می‏بایست برای برگزاری تعزیه‏های حضرت امام حسین (ع) هزینه شود و این مطلب خود نشان دهنده‏ ی این است که هنر تعزیه که اکنون در این استان سیر نزولی خود را طی می‏کند.

در یک قرن پیش از چه اهمیت و جایگاهی برخوردار بوده است و البته اختصاص موقوفات جهت تعزیه تنها به استان بوشهر اختصاص ندارد و در اکثر مناطق ایران زمین، شاهد چنین موقوفاتی هستیم. در اینجا باید این نکته را یادآوری کرد که تعزیه هنر وقفی است.

زیرا هنر تعزیه تنها دارای بعد نمایش و آشکار ساختن یک مصیبت و یا تراژدی نیست، بلکه نوعی ستایش از کسانی است که حقارت را نپذیرفتند و نقد جان خود را وقف عدالت و حقیقت کردند. به قول استاد دکتر جابر عناصری تعزیه، شرح ماجرای «وقف خون»دریادلانی است که قباله‏ی مهر الهی را با خون خود مهر کردند.

امروزه جای هزار افسوس و و دریغ است که نه فقط تعزیه خانه‏ای از تعزیه خانه‏های منطقه به جای نمانده، بلکه یاد و نام بانیان تعزیه خانه‏ها و واقفان آنها نیز در یادها نمانده است.

نگارنده به سهم خود بر روان و روح حاجیه خانم خدیجه، واقف روشن ضمیر و هنرپرور که املاک و اموال خود را وقف بر پاداری تعزیه‏ی سید الشهدا (ع) این هنر وقفی ایران زمین نموده است، طلب مغفرت می‏کند.

سند دوم که جدیدترین سند وقفی استان و در واقع به اطلاع نگارنده آخرین سند وقفی استان است و اتفاقا متعلق به یکی از زنان مؤمن و روشن ضمیر منطقه است که در سال 1369 شمسی تنظیم شده است (3)
این وقف نامه مربوط به موقوفه‏ای است که وقف بقعه‏ی مبارکه‏ی حضرت امام زاده عبدالمهمین بوشهر شده است. ذیلا متن وقف نامه را نقل می‏کنیم.
 

نوع سند - وقف

واقف: بی‏بی بزرگ انصاری فرزند آقاجان دارنده‏ی شماره شناسنامه‏ی 1280 / 11469 ساکن بوشهر

موقوف علیه: بقعه‏ی مبارکه‏ی حضرت امام‏زاده عبدالمهیمن واقع در بخش دو بوشهری کوی امام‏زاده

عین موقوفه: شش دانگ یک باب خانه پلاک شماره‏ی 3780 / 175 به مساحت 25 ر 301 متر مربع در بخش دو بوشهر کوی هلالی، ثبت شده در صفحه‏ی 545 جلد 64 تحت شماره 11343 دفتر املاک بوشهر با جمیع متعلقات آن بدون استثناء چیزی که به تصرف موقوف علیه داده شد،.

حدود و حقوق برابر سند مالکیت مربوطه با انضمام رشته‏ی سیم کشی برق - انشعاب لوله کشی آب منصوبه و حق الامتیاز و اشتراک آنها.

در این سند کاملا روشن نیست که حق تولیت و نظارت بر موقوفه متعلق به چه نهادی است اما با توجه به اینکه نماینده ‏ی اداره‏ی کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در دفتر خانه‏ی اسناد رسمی حاضر و امضاء کرده است،

به نظر می‏رسد که تولیت و نظارت بر موقوفه از همان ابتدا بر عهده‏ی اداره‏ی اوقاف منطقه قرار داده شده است.

این سند در دفتر خانه‏ی شماره‏ی چهار بوشهر به تاریخ 1 / 6 / 1369 هجری شمسی و تحت شماره‏ی 94264 در صفحه‏ی 88 دفتر جلد 128 به ثبت رسیده است.

علاوه بر وقف نامه‏هایی که در این نوشتار بدان اشاره شد، وقف نامه‏های قدیم و جدید دیگری که متعلق به زنان متدین و بزرگوار این دیار است، وجود دارد که در این مجال فرصت پرداختن به آنها نیست.

اما اکنون و در پایان تنها به ذکر این نکته اکتفا می‏کنیم که یگی دیگر از زنانی که موقوفاتی از خود به عنوان صدقه‏ی جاریه در بوشهر باقی نهاده بانو حاجیه خیر النساء عطار است که در طی سال‏های 1363، 1360 و 1366 موقوفاتی را وقف نموده و در هر سه مورد موقوف علیه را اداره‏ی کل اوقاف استان بوشهر قرار داده است.

در هر سه وقف نامه‏ی متعلق به بانو حاجیه خیر النساء عطار، مسؤولیت نظارت و تولیت موقوفات بر عهده‏ی ایشان است تا مادامی که در قید حیات هستند و پس از آن به عهده‏ی اداره کل اوقاف استان واگذار شده است.

کاربرد منافع و درآمدهای ناشی از این موقوفات به ترتیب به بر پا نمودن مجالس روضه خوانی حضرت سید الشهداء، کمک به محصلین بی‏بضاعت و اشخاص فقیر مسلمان، روضه خوانی خاندان آل عبا، تعمیرات موقوفه و امور مشابه اختصاص یافته است.

در پایان چکیده‏ای از متن وقف نامه‏ی این بانوی ارجمند نقل می‏ شود:
 

نوع سند: وقفی

واقف: بانو حاجیه خیر النساء عطار فرزند مرحوم غلامحسین به شماره شناسنانه‏ی 1327 بوشهر - ساکن بوشهر

موقوف علیه: اداره‏ی کل اوقاف و امور خیریه بوشهر به نمایندگی...

مورد وقف: شش دانک یک باب خانه به پلاک شماره‏ی 2826 بخش یک بوشهر کوی شنبدی مورد ثبت در یک جلد سند مالکیت به شماره‏ی 2338، صفحه‏ی 369، دفتر 23 صادر شده است به انضمام کنتورهای آب و برق و لوله کشی و سیم کشی و امتیازات آنها بلا استثناء که بر حسب اظهارات واقف و موقوف علیه مورد وقف فعلا به صورت زمین درآمده است.

شروط د: مادام الحیات واقف از مورد وقف شخصا مورد استفاده نامبرده خواهد بود اما پس از فوت واقف اداره‏ی اوقاف عهده‏دار آن خواهد بود که از درآمد جهت برپا نمودن مجالس روضه خوانی حضرت سیدالشهدا و کمک به محصلین بی‏بضاعت و اشخاص فقیر مسلمان برساند.

این سند در تاریخ 21 / 2 / 1369 برابر با 12 شوال 1404 هجری قمری در دفتر خانه‏ی اسناد رسمی شماره‏ی یک بوشهر تحت شماره‏ی 42953 در صفحه‏ی 142، دفتر شماره‏ی 54 به ثبت رسیده است.
 

به عنوان توضیح

1. بر اساس بررسی‏ها و تحقیقات که اسناد و مدارک مالی و حسابداری اداره‏ی کل اوقاف استان بوشهر نیز مؤید آن است، منظور از تعزیه داری و تعزیه در این استان، همان شبیه گردانی و شبیه خوانی است که در ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) و در ماه محرم بر پا می‏ شود.

به عبارت بهتر، تعزیه و تعزیه داری در این منطقه به معنای شبیه گردانی و شبیه خوانی است و با موضوع عزاداری یعنی بر پایی مراسم سینه زنی و زنجیر زنی و مجالس عزاداری تفاوت دارد. علاوه بر وقف نامه‏ی حاجیه خدیجه خانم که در مقاله بدان پرداخته شده است .

در سایر وقف نامه‏های قدیمی و با سابقه‏ی استان بوشهر که در اداره‏ی کل اوقاف استان نگهداری می‏شود به مسأله‏ی تعزیه داری اشاره شده که در تمام موارد منظور واقف برپایی مجالس و مراسم شبیه گردانی و شبیه خوانی در ماه محرم است.

در برخی از وقف نامه‏ها به عزاداری اشاره شده که منظور از آن برپایی مجالس روضه خوانی و مرثیه سرایی و بر پایی مراسم سینه زنی و زنجیر زنی است.

از نظر اداره‏ی کل اوقاف استان بوشهر رویه‏ی جاری آن است که اگر در متن سند وقف نامه عبارت «عزاداری حضرت سیدالشهدا»توسط واقف به کار رفته باشد آنها به برگزاری مجالس روضه خوانی و نوحه سرایی و نیز برپایی مجالس زنجیر زنی و سینه زنی اقدام می کنند.

اما اگر در متن سند و وقف نامه از عبارت «تعزیه داری»توسط واقف استفاده شده باشد آنها به برگزاری مراسم شبیه گردانی و شبیه خوانی می‏پردازند، متأسفانه در حال حاضر برگزاری مراسم تعزیه داری یا همان شبیه گردانی رو به کاهش نهاده و کمتر برگزار می‏ شود.

2. برابر اعلام اداره‏ی کل اوقاف استان بوشهر هم اکنون متولی موقوفات حاجیه خدیجه خانم در شهرستان کنگان فردی از ورثه‏ی ایشان به نام آقای سید عبدالله هاشمی است.

ایشان علاوه بر آنکه متولی موقوفات حاجیه خدیجه خانم می‏باشد، متولی حسینیه‏ای است به نام حسینیه‏ی سید عبدالله هاشمی که آن هم از موقوفات حاجیه خانم ایجاد شده و اداره می‏شود. نکته‏ی جالب آنکه در شهرستان کنگان مسجد جامع اهل سنت کنگان هم یک بنای موقوفه است که توسط خانمی به نام حاجیه آمنه وقف شده است .

و از سوی اهل تشیع نیز حاجیه خدیجه خانم از خود موقوفاتی به یادگار گذاشته که همین حسینیه یکی از آنها به شمار می‏رود. لازم به ذکر است که در شهرستان کنگان که در حدود 250 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر واقع شده بافت مذهبی جمعیت متشکل از شیعه و سنی و اکثریت اهالی، اهل سنت می ‏باشند.

موقوفات حاجیه خدیجه خانم دارای درآمدهای قابل توجهی است که صرف امور خیریه، از جمله اداره‏ی نگهداری حسینیه‏ی سید عبدالله هاشمی در کنگان می‏شود. برابر اسناد و مدارک موجود بخشی از اراضی موقوفه‏ی حاجیه خدیجه خانم به امر کشاورزی اختصاص یافته است.

بخش دیگری از اراضی وقفی ایشان به امر آموزش و پرورش اختصاص یافته و به صورت اجاره‏ای واگذار شده است. درآمد موقوفات حاجیه خدیجه خانم در مقایسه با سایر موقوفات قابل توجه است و یکی از موقوفات مهم و در عین حال قدیمی‏ترین موقوفه (بنابر اظهارات مقامات مربوطه) در استان بوشهر به شمار می ‏رود.
 

پی نوشت:

1- بندر کنگان، یکی از شهرستان‏های جنوبی استان بوشهر است که در 220 کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد.
2- قرآن کریم - سوره‏ی بقره آیه‏ی 181.
3- برگرفته از وقف نامه‏های موجود در اداره‏ی کل اوقاف استان بوشهر و با تشکر از مساعدت آن اداره‏ی کل و آقایان علی احمدی، حسین خمیسی، مصطفی غریبی، و سید مجتبی حسینی کنگانی و سایرین.

منبع:
میراث جاویدان

نویسنده: حمید اسدپور
* این مقاله در تاریخ 1402/11/02 بروز رسانی شده است.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
از محبت تا معرفت: سفری در دنیای معنویت
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
play_arrow
گل اول شباب الاهلی به النصر توسط سردار آزمون
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
play_arrow
واکنش جدید نتانیاهو پس از بیانیه یحیی سریع: اقدامات یمن تهدیدی برای نظم جهانی است
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
play_arrow
اتفاقاتی در ۱۴۰۰ سال قبل افتاده و گروهی آمدند تا انتقام ۱۴۰۰ سال قبل را از ما مردم شام بگیرند!
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
play_arrow
به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیل
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
play_arrow
تماشای این ۲ گل زیبا در فوتبال زنان را از دست ندهید
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
play_arrow
اظهارات ضدایرانی مشاور امنیت ملی ترامپ
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
play_arrow
مداحی؛ رسانه تمام‌عیار تبیین
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
play_arrow
به آتش کشیدن درخت کریسمس در سوریه توسط تحریرالشام
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
play_arrow
نمای شرکت تسلیحاتی حامی "اسرائیل" قرمز شد
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
play_arrow
سخنگوی دولت: شاهد کاهش خاموشی‌ها خواهیم بود
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
play_arrow
آمادگی ایران برای بازگشای سفارت در سوریه
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
نگاهی به بهترین هتل شیراز از دید کاربران
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
play_arrow
تعاریف حدادیان از شناخت رهبر انقلاب از مداحی و هنر
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد
play_arrow
مهاجرانی: ساعت‌کاری ادارات از ساعت ۸ تا ۱۴ به صورت شناور شد