آیا تاول تب مسری است؟

بله تاول تب بسیار مسری است. آن‌ها درست از زمانی که میترکند تا زمانی که کاملا بهبود می‌یابند مسری هستند. در این مقاله چند حقیقت مهم دیگر در مورد این عفونت مسری پیدا خواهید کرد.
سه‌شنبه، 2 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا تاول تب مسری است؟
  آیا تاول تب مسری است؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

بله تاول تب بسیار مسری است. آن‌ها درست از زمانی که میترکند تا زمانی که کاملا بهبود می‌یابند مسری هستند. در این مقاله چند حقیقت مهم دیگر در مورد این عفونت مسری پیدا خواهید کرد.
تاول تب که به عنوان زخم سرد نیز شناخته می‌شود توسط یک عفونت هرپس ایجاد می‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع اول (HSV-1) در بسیاری از مواقع مسئول ایجاد این زخم‌ها است. نوع دیگری از ویروس هرپس سیمپلکس (HSV-2) نیز وجود دارد که عمدتا مسئول تبخال تناسلی (تاول بر دستگاه تناسلی و مناطق اطراف آن) است. اگرچه HSV-2 نیز می‌تواند سبب زخم سرد شود اما در 95% شیوع بیماری HSV-1 مقصر اصلی است. توجه داشته باشید که حتی HSV-1 نیز می‌تواند سبب شیوع زخم در ناحیه تناسلی شود.
تاول تب می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما اغلب آنها بر روی لب، اطراف دهان، بینی، گونه‌ها یا انگشتان ایجاد می‌شوند.

چگونه تاول تب منتقل می‌شود؟

تاول تب‌ها بسیار مسری هستند. اغلب تماس‌های شخصی نزدیک مانند بوسیدن، ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کند. کودکان معمولا از این طریق آلوده می‌شوند. همچنین استفاده از وسایل مشترک با یک فرد مبتلا به تاول فعال ممکن است عفونت را گسترش دهد. در 2 نفر از هر 10 نفر بزرگسال مبتلا به زخم سرد، عفونت ناشی از رابطه دهانی است. اگر یک شخص رابطه دهانی را با شخص دیگر که مبتلا به تبخال تناسلی (HSV-2 عفونت) است انجام دهد این اتفاق می‌افتد. به همین ترتیب رابطه جنسی دهانی می‌تواند HSV-1 را به ناحیه تناسلی منتقل کند.

بیشترین دوره مسری

اگرچه زخم‌های سرد از زمان ترکیدن تا زمان بهبودی کامل مسری هستند، اما بیشترین دوره مسری بودن آن‌ها مربوط به زمانی است که مایع از آن‌ها تراوش می‌کند. گاهی اوقات یک فرد ممکن است هیچ تاولی نداشته باشد، اما اون هنوز هم مسری است و می‌تواند عفونت را به دیگران منتقل کند.

چه موقعی تاول تب اولین بار رخ می‌دهد؟

هنگامی که برای اولین بار (عفونت اولیه) با عفونت HSV تماس پیدا می‌کند، احتمالش بسیار کم است که بلافاصله علایم آن آشکار شود. هنگامی که ویروس وارد پوست می‌شود از آنجا به عصب راه پیدا می‌کند و در آنجا به حالت نهفته باقی می‌ماند. به گفته پزشکان، این مخفیگاه ممکن است در نزدیکی استخوان گونه واقع شده باشد. ممکن است مدتی بعد ویروس فعال شود و باعث شیوع زخم سرد و علایم دیگری شود. هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شود برای همیشه آنجا باقی می‌ماند، و ممکن است گاه به گاه سبب عود کردن زخم‌های سرد شود.
با این حال، برخی از مردم در طول 3 تا 5 روز اولیه عفونت هیچ علایمی را تجربه نمی‌کنند. کارشناسان می‌گویند که تاول تب ناشی از عفونت اولیه شدیدتر هستند و مدت زمان بیشتری نسبت به عفونت‌های ناشی از عود مکرر باقی می‌مانند. به عنوان یک فرد که 35 سال از عمرش می‌گذرد وی تعداد کمتری عود تاول تب تجربه خواهد کرد.

چگونه بروز تاول تب را حس کنیم؟

بسیاری از اشخاصی که زخم سرد عودکننده را تجربه می‌کنند، حس سوزن سوزن شدن، سوزش یا احساس خارش را در ناحیه لب قبل از ظاهر شدن زخم تجربه می‌کنند.

محرک‌های تاول تب

چند محرک وجود دارد که ممکن است خواب ویروس هرپس را از بین ببرند و آن‌را مجددا فعال کنند. محرک‌های رایج عبارتند از:
• استرس
• بیماری
• آسیب به ناحیه‌ای که زخم معمولا در آن دیده می‌شود.
• قاعگی
• قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
• تب

درمانی برای تاول تب

ویروس تب خال، زمانی که وارد بدن می‌شود نمیتواند ریشه‌کن شود. به عبارت دیگر، زخم سرد را نمی‌توان درمان کرد. با این حال، زخم‌ها خود به خود در مدت دو هفته از بین می‌روند. داروهای ضدویروسی به منظور کاهش درد و ناراحتی در طول شیوع، و کمک به حل و فصل هرچه سریعتر علایم استفاده می‌شوند. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند تا در دوره ریکاوری از مصرف غذاهای تند خودداری کنند. اعمال یخ بر روی زخم به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. تمیز و خشک نگه داشتن زخم‌ها به جهت احتمال عفونت باکتریایی ثانویه مهم است. به آسانی آن‌ها را به‌وسیله آب و صابون شستشو دهید.

جلوگیری

از آنجاییکه تاول تب تا زمانی که به طور کامل از بین نرود مسری است، اقدامات کافی باید انجام شود تا از گسترش بیماری به دیگران یا سایر نقاط بدن جلوگیری شود.
مهمترین اقدامی که باید انجام شود این است که بعد از لمس کردن زخم‌های سرد، دست‌ها به طور کامل با آب و صابون شسته شود.
یک عفونت دستگاه تناسلی یا دهان به اندازه عفونت چشم شدید نیست. نام آن عفونت هرپس چشمی است و اگر درمان نشود می‌تواند منجر به کوری شود. بنابراین بعد از لمس کردن زخم‌ها از دست زدن به چشم‌ها خودداری کنید.
از آنجاکه یک عفونت HSV-1 می‌تواند منجر به هرپس دستگاه تناسلی شود، از دست زدن به ناحیه تناسلی بعد از لمس کردن زخم‌ها خودداری کنید.
اگر فکر می‌کنید که زخم سرد در شما شیوع خواهد یافت از بوسیدن افراد، به ویژه کودکان و نوزادان تازه متولد شده خودداری کنید و همچنین از رابطه جنسی دهانی پرهیز کنید.
اگر سالم هستید، در این صورت زخم‌های سرد باعث هیچگونه عوارضی نخواهند شد. این امر شامل افرادی نمی‌شود که به بیماری ایدز یا دیگر بیماری‌هایی که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند مبتلا هستند. بنابراین، اگر شما بیمار هستید هنگامی که نزدیک چنین افرادی قرار دارید اقدامات احتیاطی اضافی را در پیش گیرید.
افادی که تاول تب آن‌ها از طریق نور خورشید تشدید شده است، توصیه می‌شود که از محصولات ضدآفتاب استفاده کنند. به گفته کارشناسان موسسه ملی تحقیقات دندان و سر و صورت، استفاده از یک کرم ضدآفتاب می‌تواند از شیوع بیماری و عود عفونت جلوگیری کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.