چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

خیس کردن رختخواب مسئله‌ای است که بسیاری از کودکان تازه به راه افتاده با آن مواجهند. خوشبختانه، برای این مشکل راه‌ حل‌هایی وجود دارد که نه تنها آن را متوقف می‌سازد، بلکه به ایجاد اعتماد بنفس در کودک کمک می‌کند.
شنبه، 6 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه شب ادراری را متوقف سازیم
    چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

خیس کردن رختخواب مسئله‌ای است که بسیاری از کودکان تازه به راه افتاده با آن مواجهند. خوشبختانه، برای این مشکل راه‌ حل‌هایی وجود دارد که نه تنها آن را متوقف می‌سازد، بلکه به ایجاد اعتماد بنفس در کودک کمک می‌کند.
خیس کردن رختخواب و یا شب ادراری از علتهای نگرانی مشترک در میان پدران و مادران است. این وضعیت به ادرار غیرارادی در حین خواب کودکانی اشاره دارد که از آنها انتظار می‌رود بر روی مثانه‌ی خود کنترل داشته باشند. دختران به طور معمول با رسیدن به 6 سالگی دیگر رختخواب خود را خیس نمی‌کنند، و در پسران این محدوده‌ی سنی به 7 سالگی می‌رسد. با این حال، این مشکل ممکن است تا 10 سالگی همچنان ادامه یابد. در امراض و مشکلات مربوط به کودکان، تأکید بر این است که خیس کردن رختخواب به دلیل تأخیر در رشد بوده و نه به دلیل مشکلات روانی.
کودک شما تنها کودکی نیست که از این مشکل رنج می‌برد. کودکان بسیاری دچار این مشکلند، و همچنین نوجوانانی نیز از این مشکل رنج می‌برند. افراد دیگری را که می‌توان به این فهرست افزود، تعداد اندکی از بزرگسالان را نیز شامل می‌شود که دچار این مشکل هستند. هیچ ضرری نخواهد داشت که با یک پزشک مشورت کرده و از او چگونگی متوقف ساختن آن را جویا شوید، اما هیچ دلیلی برای بدگمانی وجود ندارد.

علل خیس کردن رختخواب

این امر ممکن است به دلیل اختلالات خواب رخ دهد. معمولاً یک مشکل ژنتیکی است که می‌تواند از طرف خانواده‌ی هر یک از والدین به ارث رسد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که مسیر ادرار پر شده و سعی در فرستادن پیام به مغز را دارد. مغز به درستی به این پیام پاسخ نداده و ادرار رخ می‌دهد. به دلیل خیس کردن رختخواب، مثانه قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و همچنین منجر به شل شدن عضله اسفنکتر می‌شود، که مسئول نگه داشتن ادرار در داخل است. عضله اسفنکتر که دستور حفظ ادرار در داخل برای او سفارشی و ثبت نشده، حساسیت خود نسبت به این امر را برای یک دوره‌ی زمانی از دست می‌دهد.

اقدامات درمانی

    چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

هشدار دهنده یا آلارم‌های خیس کردن رختخواب

چنین آلارم‌هایی راه حل خوبی جهت درمان این مشکل می‌باشند. این آلارم‌ها در اشکال مختلف مانند آلارم پوشیدنی، آلارم‌های بی سیم، آلارم‌های پد با زنگ به هنگام ادرار فرد وجود دارند. سنسور رطوبت با آغاز ادرار کودک، شروع به زنگ زدن می‌کند. بدین روش، کودک را بیدار کرده و او را از وضعیت خود آگاه می‌سازد. همچنین می‌توانید زنگ ساعت را 3 تا 4 ساعت پس از خوابیدن در شب تنظیم کنید.
    چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

تشخیص اختلال خواب

خیس کردن رختخواب اغلب به علت ابتلا به اختلال خواب می‌باشد. آپنه خواب و یا الگوهای تنفس نامنظم در طول خواب به علت انسداد استنشاق هوا از بینی و دهان به ریه‌ها می‌باشد. علامت دیگر تشخیص آپنه خواب، بی قراری در خواب و تنفس با دهان باز است. ماسکهای صورت کامل جهت درمان آپنه خواب که ممکن است علت این نگرانی باشد، در دسترس است. خود تشخیصی از این بیماری در خانه نکرده و پیش از انجام هرکاری با پزشک مشورت نمایید.
    چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

درمان عفونت ادراری

عفونت‌های ادراری همچنین به این مشکل مرتبط بوده و در حدود 5٪ موارد دچار شب ادراری می‌شوند. از اینرو، درمان عفونت‌های دستگاه ادراری از طریق آنتی بیوتیک و یا انجام درمان‌های دیگر پیشنهادی ضروری است.
    چگونه شب ادراری را متوقف سازیم

مسدود ساختن بلوکهای روانی

قلدری و زورگویی در مدرسه و در میان دوستان، در ذهن کودک ترس ایجاد می‌کند. شب ادراری به دلیل ترس‌های روانی به عنوان عللی از اختلال روانی در نظر گرفته می‌شود. زمانی که فرزندتان در مورد مدرسه و یا دوستان خود صحبت می‌کند، به سخنانش توجه کرده و او را باور کنید، همچنین برخی از درمان‌های روانپزشکی در حل این مشکل کمک ساز خواهند بود.
احتمال بسیاری وجود دارد که شب اداری در کودکان به دلیل ترکیبی از دلایل فوق‌الذکر باشد. اولین اقدام در جهت حل این مشکل باور داشتن و حمایت از کودک خود است.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.