گرمایش جهانی: حقیقت یا داستان -1

در پی گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ‌ها ذخیره آب تازه را مختل کرده، و میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. جای تعجب است که ما مشغول بحث در مورد این هستیم که آیا گرمایش جاهنی حقیقت است یا داستان، در حالی که ما
يکشنبه، 14 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گرمایش جهانی: حقیقت یا داستان -1
  گرمایش جهانی: حقیقت یا داستان -1

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

در پی گرم شدن کره زمین، ذوب شدن یخ‌ها ذخیره آب تازه را مختل کرده، و میلیون‌ها نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند. جای تعجب است که ما مشغول بحث در مورد این هستیم که آیا گرمایش جاهنی حقیقت است یا داستان، در حالی که ما شواهد واضحی در قالب افزایش سطح آب دریا و طوفان‌های مکرر در اختیار داریم.
بدون شک سیستم آبو هوا در حال گرم شدن است، چرا که در حال حاضر این امر با مشاهده افزایش میانگین دمای هوا و دمای اقیانوس، ذوب گسترده یخ و برف و افزایش سطح آب دریا در جهان ثابت شده است.
هیئت بین دولتی تغییرات تغییرات آب و هوا (IPCC) در مورد گرمایش جهانی
مفهوم کلی گرمایش جهانی حول این واقعیت می‌چرخد که زمین در حال گرم شدن است، که (مطابق طرفداران این مفهوم) که ناشی از پیدایش و تکامل انسان و فعالیت‌های انسانی است. در حالی که محیط بانان ابراز نگرانی شدیدی در مورد گرمایش جهانی می‌کنند، شکاکان به این نظریه اهمیت چندانی به آن قایل نیستند. آن‌ها استدلال می‌کنند که پیش‌بینی محیط بانان و دانشمندان با تکیه بر مدل شبیه‌سازی شده آب و هوا توسط کامپیوتر است و قابل اتکا نیست.

ناشی از انسان در مقابل دلایل طبیعی

هر بار که این مفهوم مطرح می‌شود و به بحث گذاشته می‌شود، مقصر دانستن بین علل انسانی و علل طبیعی به اوج خود می‌رسد. این واقعیت انکار نمی‌شود که علل طبیعی برای این پدیده وجود دارد، اما این مساله باید درک شود که این علت همواره وجود داشته است. اگر این امر به دلایل طبیعی نبود، زمین تا بحال بسیار سرد می‌شد و حتی شاید برای سکونت انسان نامناسب می‌شد.
مشکل عمده‌ای که این سیاره امروزه با آن مواجه است، گرمایش جهانی به خاطر فعالیت‌های انسانی است. در طول چند دهه اخیر، برای مثال، از آغاز انقلاب صنعتی استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق به صورت فزاینده‌ای افزایش یافته است. زمانی که این سوخت‌های فسیلی سوزانده می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای مانند کربن دی اکسید و کربن مونواکسید تولید می‌کنند که به مدت صدها سال در جو باقی می‌مانند و نور خورشید را حبس می‌کنند، در نتیجه باعث دمای نزدیک سطح زمین افزایش می‌یابد.
سایر دلایل انسانی شامل استخراج، استفاده از وسایل نقلیه، تولید برق، جنگل زدایی و ... باعث این پدیده می‌شوند. در حالی که استخراج معادن سبب آزاد شدن گاز متان ذخیره شده در زیر پوسته زمین می‌شود، استفاده از وسایل نقلیه و تولید برق باعث آزاد شدن کربن دی اکسید در جو می‌شوند. درختان به منظور جذب کربن دی اکسید از جو طراحی شده‌اند و در نتیجه، حتی نابودی آن‌ها (به نام ورود به طبیعت جهت فعالیت‌های کشاورزی) به گرمایش جهانی کمک می‌کند.

آیا گرمایش جهانی حقیقت است یا داستان؟

همه مردم آماده نیستند تا اعتقاد داشته باشند که گرمایش جهانی در واقع در حال اتفاق افتادن است. در واقع، جهان به دو گروه تقسیم می‌شود: 1. افرادی که خطرات این پدیده را درک می‌کنند؛ و 2. افرادی که احساس می‌کنند شوخی است. هر دو طرف با مقدار قابل توجهی از ادعاها و استدلال به حمایت از موضع خود و مهم‌تر از آن به مخالفت با موضع طرف مقابل خود می‌پردازند.
گرمایش زمین ناشی از فعالیت انسانی سهم ناچیزی در تغییرات آب و هوا دارد؛ این جمله بزرگترین افسانه در مورد این پدیده است.
میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده در نتیجه فعالیت‌های انسانی بسیار بیشتر از آن مقداری است که منتقدان برای آن از اصطلاح ناچیز یا قابل اغماض استفاده کنند. غلظت این گازهای جوی در طی چند دهه گذشته چند برابر افزایش یافته است. این گازها نور خورشید را هنگام ورود به زمین در خود حبس می‌کنند. حاصل افزایش دما در نزدیکی سطح زمین چیزی است که ما به عنوان گرم شدن کره زمین ناشی از فعالیت انسانی می‌دانیم. با توجه به IPCC، انتظار افزایش دما بین 2.5 تا 10 درجه فارنهایت در طول قرن بعد می‌رود. داده‌های گردآوری شده توسط موسسه گودارد ناسا برای مطالعات فضایی (GISS) نشان می‌دهد که میانگین دمای ثبت شده در سال 2012، 58.3 درجه فارنهایت است که 1 درجه فارنهایت گرم‌تر از میانگین دما نسبت به اواسط قرن بیستم است. اگر درجه حرارت با اندازه جاری افزایش یابد، نتیجه حاصل از تغییرات آب و هوا سبب انقراض کامل چند گونه گیاهی و جانوری ساکن این سیاره خواهد شد.
بالا آمدن سطح آب دریا، تعداد طوفان‌ها را افزایش، الگوی بارش‌ها غیرطبیعی، خشکسالی و در نتیجه قحطی می‌شود و شواهد گرمایش جهانی به حدی زیاد است که همه را متعجب خواهد کرد که ما سعی داریم چشم‌های بسته را به واقعیتی که زمین در حال گرم‌تر شدن است باز کنیم.

تغییر آب و هوا

افزایش تعداد طوفان‌ها شاید بزرگترین گواه بر تغییرات آب و هوا ناشی از گرمایش جهانی است. اگر داده‌ها برای ده سال گذشته باور شود، تابستان‌ها بیشتر از گذشته گرم‌تر و زمستان‌ها بیشتر‌ از حد معمول سردتر خواهند بود. در حقیقت، مدت زمان بین ژانویه 2000 تا دسامبر 2009 گرم‌ترین دهه‌ای است که تابه‌حال ثبت شده است. تغییرات در دمای جهانی همچنین باعث خشکسالی، سیل، موج گرما، امواج سرد و تغییرات در الگوهای بارش در سراسر جهان می‌شود.

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.