بند ناف

- براي کمک به معالجه سريع تر آن، بند ناف بايستي هميشه تميز و خشک باشد. به همين دليل به هنگام پوشک کردن، اين قسمت را بيرون بگذاريد. - روزي دوبار و در صورت خيس شدن بيشتر، قسمت ناف را با گاز استريله و الکل ضد عفوني کنيد.
چهارشنبه، 6 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بند ناف
بند ناف
بند ناف

بند ناف که طي دوران بارداري تنها راه ارتباط غذايي جنين و مادر بود، بلافاصله پس از زايمان بريده شده و قسمتي از آن ( تقريباً 2 تا 4 سانتيمتر ) که باقي مي ماند، نياز به مراقبت هاي خاص زير دارد :
- براي کمک به معالجه سريع تر آن، بند ناف بايستي هميشه تميز و خشک باشد. به همين دليل به هنگام پوشک کردن، اين قسمت را بيرون بگذاريد.
- روزي دوبار و در صورت خيس شدن بيشتر، قسمت ناف را با گاز استريله و الکل ضد عفوني کنيد.
- تا قبل از افتادن بند ناف، از حمال کردن کودک در وان يا تشت بپرهيزيد. البته طي اين مدت مي توانيد با استفاده از يک ليف لطيف پارچه اي و صابون مخصوص بچه، قسمت هاي مختلف بدن نوزاد را ( بدون ريختن آب )، ابتدا ليف زده و سپس بلافاصله با حوله اي لطيف خشک کنيد. در اين عمل مراقب باشيد اطراف بند ناف پانسمان شده خيس نشود. در صورت خيس شدن سريعاً و طبق دستور ذکر شده، آن را تعويض و ضد عفوني نماييد. پس از افتادن بند ناف، مي توان نوزاد را حمام کامل کرد.
- اگر تا 10 روز پس از تولد، بند ناف نيفتاد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنيد.
- در برخي موارد نادر، پس از افتادن بند ناف، به علت عدم شکل گيري کامل عضلات جدا شکم، ممکن است به هنگام گريه شديد طفل، در محل ناف برجستگي کوچک ( فتق ناف )، ظاهر گردد. اگر سوراخ کوچک باشد، اين برآمدگي نيز کوچک خواهد بود، اما اگر قطر آن بيشتر از 2 الي 3 سانتيمتر باشد، بايستي جهت انتخاب شيوه درماني مناسب با پزشک اطفال مشورت شود.
معمولاً برجستگي اگر کوچک باشد، در حدود 12 ماهگي خود به خود برطرف مي گردد.
معمولاً رنگ سياهي که پس از چند روز در قسمت داخل بند ناف ظاهر مي شود، موجب ترديد مادر جوان قرار مي گيرد. اين تغيير رنگ که معمولاً در قسمت چين و چروک هاي بند ناف مشاهده مي شود، بلکه بخشي از قشر سطحي پوست مي باشد و مادر نبايد سعي در تميز کردن آن نمايد. يک حمام معمولي براي تميز شدن آن کافي است.
معمولاً در اکثر نوزادان، بند ناف در حدود روز دهم مي افتد. بلافاصله پس از افتادن مي توان کودک را حمام کرد و نيازي به صبر کردن و از بين رفتن کامل آثار زخم نيست. براي چند روزي در اين قسمت، حالت زخم خشکيده اي ملاحظه خواهد شد که به تدريج کنده مي شود و در هنگام کنده شدن ممکن است کمي خون نيز خارج شود که جاي نگراني نيست و مانعي براي حمام کردن به حساب نمي آيد.
منبع: کتاب کودک من

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.