مصارف و عوارض جانبی پودر پنجه گرگی

یکی از مهم‏ترین مصارف پودر پنجه گرگی در صنعت آتش بازی می‏باشد. توانایی آن به منظور تشکیل یک ترکیب قابل احتراق با هوا اغلب در تولید مجموعه‏ای از آتش‏بازی ها مورد استفاده قرار می‏گیرد.
سه‌شنبه، 23 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مصارف و عوارض جانبی پودر پنجه گرگی
  مصارف و عوارض جانبی پودر پنجه گرگی

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون



 

یکی از مهم‏ترین مصارف پودر پنجه گرگی در صنعت آتش بازی می‏باشد. توانایی آن به منظور تشکیل یک ترکیب قابل احتراق با هوا اغلب در تولید مجموعه‏ای از آتش‏بازی ها مورد استفاده قرار می‏گیرد.
برای اهداف آموزشی، پودر پنجه گرگی اولین گزینه برای معرفی دانش‏آموزان با انفجارهای گرد و غبار می‏باشد.
پودر پنجه گرگی از اسپورهای پنجه گرگی، یک گیاه خزه‏ی آوندی اسپوردار، استخراج می‏گردد. این پودر حاوی اسپورهای خشک گیاه خزه می‏باشد. اسپورها حاوی مقدار بالایی اسانس بوده که آن‏ها را بسیار قابل اشتعال می‏سازد. از این رو، این پودر قهوه‏ای مایل به زرد مشابه گرد و غبار حاصل از این اسپورها، خواص منفجره را از خود نشان دادند. پودر پنجه گرگی معمولا در صنعت نورافشانی استفاده می‏شود.
در بخش‏های بعدی، ما به بررسی مصارف مختلف پودر پنجه گرگی و اثرات جانبی آن‏ها به منظور درک بهتر این پودرها می‏پردازیم.

مصارف پودر پنجه گرگی

آتش بازی

از آن‏جایی که این پودر قابل اشتعال می‏باشد، از آن می‏توان در ساخت مواد آتش‏بازی و دیگر مواد منفجره استفاده کرد. این ماده هنگامی که با هوا ترکیب می‏شود، یک مخلوط قابل انفجار را ایجاد می‏کند. برای مثال، پودر به صورت یکنواخت در یک فلز توزیع شده و سپس مشتعل می‏گردد، یک انفجار را تولید کرده و باعش می‏گردد درب فلزی به بیرون پرتاب گردد. در یک مورد دیگر، هنگامی که پودر نزدیک به شعله‏ی شمع اسپری می‏شود، یک توپ درخشان از آتش ایجاد می‏شود. ما این گوی‏های آتشین را در فیلم‏های هالیوودی می‏بینیم که جلوه‏های ویژه‏ای را به واسطه‏ی سوختن پودر پنجه گرگی در هوا ایجاد می‏کنند. سحر و جادو نشان دهنده‏ی حضور اثرات احتراق خاص به دلیل آتش گرفتن پودر پنجه گرگی می‏باشد.

عامل خشک کردن

دستکش‏های جراحی و حتی کاندوم‏ها اغلب با پودر پنجه گرگی پوشش داده شده‏اند، به دلیل اینکه آن‏ها مانند یک عامل ضد آب عمل می‏کنند. به طوری که این پوشش باعث می‏شود این مواد لاستیک طبیعی مقاومت بالایی به آب داشته باشد و علاوه بر این، این مواد را نرم کرده، به طوری که آن‏ها می‏توانند به آسانی مورد استفاده قرار گیرند.

پودر فلش

پودر پنجه گرگی سابقه‏ی طولانی در استفاده به عنوان پودر فلش دارد. قبل از ظهور لامپ‏های فلش، عکاسان از پودر پنجه گرگی به منظور گرفتن عکس استفاده می‏کردند. از آنجایی که این پودر مشتعل می‏گردد، یک فلش لحظه‏ای را ایجاد می‏کند، در نتیجه همین امر باعث می‏شود که عکس گرفته شود. عکاسی اولیه درگیر در استفاده از یک فلش بود که به صورت لحظه‏ای روشن بماند و به عکاسان اجازه‏ی گرفتن یک عکس واضح‏تر را بدهد.

ریخته‏گری فلز

پودر پنجه گرگی یک نقش حیاتی را در تولید ریخته‏گری فلز ایفا می‏کند. همانطور که می دانیم، فلزات در هنگام اوایل ذوب به یک شکل خاصی در می‏آیند، و پس از آن، فلز مذاب درون قالب ریخته شده، و سپس امکان منجمد شدن آن‏ها فراهم می‏آید. پس از انجماد، فلز به شکل قالب در می‏آید، و در نهایت برداشته می‏شود. پودر پنجه گرگی به عنوان یک عامل تفکیک‏کننده عمل کرده و بین قالب و ماده‏ی تولید شده قرار می‏گیرد و به عنوان یک جدا کننده، مانع از اتصال قالب با فلز مذاب می‏گردد. این کار تضمین می‏کند که بعد از انجماد، می‏توان به آسانی آن را از قالب برداشت.

وسایل آرایشی

از نظر تاریخی، پودر پنجه گرگی به عنوان یک پودر گردگیری استفاده شده که به جذب عرق کمک کرده و به نوبه‏ی خود بوی بد بدن را از بین می‏برد. خواص ضد میکروبی آن نیز به درمان عفونت‏های پوستی کمک می‏کند. جای تعجب وجود ندارد که پودر پنجه گرگی در لوازم آرایشی از جمله به عنوان پودر صورت و مو توسعه یافته است. مرطوب کننده‏های صورت، کرم‏های اصلاح، لوسیون‏های بعد از اصلاح و حتی اسپری‏ها اغلب حاوی پودر پنجه گرگی به عنوان یک ماده ی فعال می‏باشد.

پوشش قرص

پودر پنجه گرگی، به واسطه‏ی خواص ضد اب آن، یک گزینه ی ایده آل برای پوشش قرص‏های دارویی می‏باشد. این کار تضمین می‏کند که قرص‏ها نسبت به جذب آّب مقاومت نشان می‏دهند. توانایی آن‏ها به منظور دفع رطوبت، از چسپندگی آن‏ها به همدیگر نیز جلوگیری می‏کند.

طب هومیوپاتی

پودر اسپور پنجه گرگی ایجاد شده از خوشه‏های گیاه در هومیوپاتی مصارف متعددی دارد. در ماه‏های تابستان، خوشه‏ها از گیاهان به منظور به دست آوردن اسپور آن‏ها جداسازی می‏گردد. سپس اسپورها در الکل برای مدت 5 روز غوطه ور می‏گردند. بعد از آن محلول صاف شده و سپس به منظور جمع‏آوری ماده‏ی حل نشده خشک می‏گردد که طب هومیوپاتی پنجه گرگی را تشکیل می دهد. مصرف داخلی آن ممکن است در تسکین مشکلات گوارشی که مشخصه‏ی آن گاز، استفراغ، نفخ شکم و حالت تهوع می‏باشد، کمک کند. استفاده از این داروی هومیوپاتی ممکن است برای افرادی که از سنگ کلیه و التهاب پروستات رنج می‏برند، نیز مفید باشد.

عوارض جانبی احتمالی

افرادی که به عصاره‏های پنجه گرگی حساسیت دارند، به احتمال زیاد از مشکلات پوستی مانند آماس پوستی بعد از کاربرد موضعی محصولاتی که حاوی پودر پنجه گرگی هستند، رنج می‏برند. استنشاق پنجه گرگی موجود در هوا احتمالا یک تاثیر منفی بر عملکرد تنفسی، به ویژه در بیماران مبتلا به آسم دارد. استفاده از پنجه گرگی به عنوان یک درمان هومیوپاتی برای مدت زمان طولانی ممکن است دهان و گلو را تحریک کرده و حتی منجر به اختلالات گوارشی گردد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.