مولانا و تجسم اعمال در آخرت

ای کسی که پوستین بندگان نیک را می‌دری و به مؤمنان و مقبولان الهی که هم چون حضرت یوسف(علیه السلام) پاک و پرهیزکارند آزار می‌رسانی، روزی از این خواب گران دنیوی، به هیئت درندگی گرگ بیدار خواهی شد. مولانا در این بیت و
پنجشنبه، 8 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مولانا و تجسم اعمال در آخرت
 مولانا و تجسم اعمال در آخرت

 

نویسنده: محمدرضا افضلی




 
ای دریده پوستین یوسفان *** گرگ برخیزی ازین خواب گران
گشته گرگان یک به یک خوهای تو *** می درانند از غضب اعضای تو
خون نخسپد بعد مرگت در قصاص *** تو مگو که مردم و یابم خلاص
این قصاص نقد حیلت‌سازی است *** پیش زخم آن قصاص این بازی است
زین لعب خواند است دنیا را خدا *** کین جزا لعب است پیش آن جزا
این جزا تسکین جنگ و فتنه‌ای است *** آن چو اخصاست و این چون ختنه‌ای است

ای کسی که پوستین بندگان نیک را می‌دری و به مؤمنان و مقبولان الهی که هم چون حضرت یوسف(علیه السلام) پاک و پرهیزکارند آزار می‌رسانی، روزی از این خواب گران دنیوی، به هیئت درندگی گرگ بیدار خواهی شد. مولانا در این بیت و ابیات بعدی مسئله تجسم اعمال را به نحو ماهرانه‌ای مطرح کرده است، به طوری که غالب حکمای متألهه‌ی پس از او در مبحث تجسم اعمال و سبب خلود اهل جهنم، به این ابیات استناد جسته‌اند. هر یک از صفات و ملکات نفسانی‌ات به صورت گرگی در می‌آیند و با خشم و غضب، اعضای تو را پاره پاره می‌کنند. «خون نمی‌خسبد»، یعنی خونی که به ناحق بر زمین ریخته شود از بین نمی‌رود و حتی پس از مرگت نیز قصاص خواهی داشت. پس تو این حرف را نزن که وقتی بمیرم و یا با قصاص دنیوی جانم گرفته شود، دیگر از عذاب رها خواهم شد. «قصاص نقد»، یعنی قصاصی که نقداً در دنیا جاری می‌شود. قصاص نقد تدبیری برای نظم بخشیدن به نظام جامعه است و این قصاص در برابر قصاص آخرت، بازیچه‌ای بیش نیست. به همین دلیل، خداوند دنیا را بازیچه خوانده است؛ از جمله در آیه‌ی 64 سوره «عنکبوت» فرمود: (وَمَا هَذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ ...)؛ این حیات دنیوی نیست جز سرگرمی و بازیچه. جزای دنیوی برای خاموش کردن جنگ و فتنه است و قابل قیاس با کیفر و مجازات اخروی نیست، زیرا جزای اخرویس مانند اخته کردن است و جزای دنیوی مانند ختنه کردن.
منبع مقاله :
افضلی، محمدرضا؛ (1388)، سروش آسمانی، قم: مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی(ص)، چاپ اول

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس