انواع میگرن

میگرن سردرد شدیدی است که همرا با علائمی مانند دیدن نورهای چشمک زن و یا نقاط کور در جلوی چشم می‌باشد. در این مقاله، نگاهی به انواع مختلف این عارضه می‌اندازیم.
چهارشنبه، 14 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع میگرن
انواع میگرن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

میگرن سردرد شدیدی است که همرا با علائمی مانند دیدن نورهای چشمک زن و یا نقاط کور در جلوی چشم می‌باشد. در این مقاله، نگاهی به انواع مختلف این عارضه می‌اندازیم.
میگرن نوعی سردرد وحشتناک و ضرباندار است که می‌تواند ساعت‌ها، و حتی روزها باقی بماند. علل بسیار زیادی مانند تغییرات هورمونی، استرس، مصرف مواد غذایی (معمولاً ناسالم و غذاهای فرآوری شده) و نوشیدنی، تغییر در شرایط آب و هوا، تغییر در الگوی خواب، فعالیت بدنی، و داروها برای این سردرد وجود دارد. درد به دلیل بزرگ شدن غیر طبیعی عروق خونی رخ می‌دهد. این بزرگ شدن عروق موجب کشیده شدن عصبی شده که به دور رگ خونی حلقه زده است. رگ‌ خونی که تحت تأثیر قرار گرفته است شریان تمپورال می‌باشد. این شریان خارج از جمجمه در نزدیکی گیجگاه واقع شده است. اعصاب کشیده شده بر سیستم عصبی سمپاتیک اثر گذاشته که در درجه اول مسئول ترشحات گوارشی، انقباض عروق خونی و افزایش ضربان قلب می‌باشد. از آنجا که سیستم عصبی سمپاتیک نیز درد در بدن را کنترل می‌سازد، افزایش سردرد در طول یک حمله میگرن به طور مستقیم مسئول بروز علائم دیگری، مانند تهوع، اسهال و استفراغ خواهد بود.
بر اساس وجود اورا (aura) یا پیش آگاهی دهنده‌ها (اختلالات بینایی ایجاد شده) دو نوع مختلف میگرن وجود دارد. میگرن با اورا دارای علائم اولیه‌ای مانند، فلش‌های نوری یا نورهای چشمک‌زن در مقابل چشم، و یا نقاط کور است، و انواعی که همراه با این علائم نیستند را میگرن بدون اورا گویند. در واقع انواع میگرن بر اساس علل و علائم آن طبقه بندی می‌شوند.

انواع

میگرن شکمی
این نوع میگرن در کودکان گروه سنی پنج تا نه سال مشاهده شده و همراه با دل دردهای شدید می‌باشد. علائم شایع مرتبط با انواع دیگر مانند تهوع، استفراغ و اسهال نیز در این بیماری مشاهده می‌شود. درد شکم در نزدیکی ناف به هنگام ابتلاء کودک به میگرن شکمی تجربه می‌شود. مشاهده شده است که بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری به احتمال زیاد هنگامی که بزرگ می‌شوند دچار سردرد همراه با اورا یا پیش آگاهی دهنده و یا بدون اورا می‌شوند. این نوع میگرن را می‌توان با داروهایی که بایستی به منظور جلوگیری از وقوع آن به طور منظم مصرف شوند، درمان کرد.
میگرن بازیلر (Basilar Migraine)
این وضعیت موجب بروز درد شدید در پشت سر می‌شود. میگرن بازیلر در جوانها دیده شده و همراه با سرگیجه می‌باشد. سرگیجه اختلالی است، که در آن به دلیل آنکه احساس می‌شود اتاق و یا محیط اطراف در حال چرخش می‌باشند، فرد در راه رفتن با مشکل مواجه می‌شود. این نوع میگرن در طبقه‌ی میگرن‌های همراه با اورا قرار می‌گیرد. علائم آن، تاری دید، از دست دادن تعادل، مشکل در صحبت کردن، بیهوشی، و سوزش در بدن را شامل می‌شود. این نوع میگرن معمولاً در افراد با سابقه خانوادگی این بیماری مشاهده می‌شود.

میگرن کلاسیک

سردردی است که همراه با اورا می‌باشد. علائم آن شامل وجود نورهای چشمک زن در مقابل چشم، تهوع، ضعف، درد چشم، و درد معمولا یک طرفه در سر می‌شود. میگرن بدون اورا و میگرن بازیلر معمولاً به عنوان میگرن کلاسیک تشخیص داده می‌شوند. معمولا، به منظور درمان سردردهای شدید از مسکن استفاده می‌شود.

میگرن قاعدگی

خانمها قبل یا بعد از دوره قاعدگی این نوع سردرد را تجربه می‌کنند. این میگرن به دلیل تغییرات هورمونی در بدن می‌باشد. داروهای ضد بارداری خوراکی و داروهای جایگزین هورمون درمانی ممکن است وقوع آن را افزایش داده، و یا حتی سردرد را تشدید سازند.

میگرن افتالموپلژی ((Ophthalmoplegic Migraines

این نوع میگرن موجب بروز درد شدید در چشم شده، و انواع مختلفی یعنی، میگرن خاموش، و میگرن چشمی را شامل می‌شود. گاهی اوقات، میگرن بازیلر هنگامی که درد شدید در چشم وجود داشته باشد نیز تحت این دسته طبقه بندی می‌شود.
در صورتی که به طور مکرر دچار سردرد می‌شوید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا تشخیص داده شود آیا از میگرن رنج می‌برید یا خیر. راه‌کارهای خانگی بسیاری برای فروکش نمودن درد ناشی از حمله‌ی میگرن وجود دارد. با این حال، همواره توصیه می‌شود پیش از امتحان نمودن هریک از دارو و درمان‌های خانگی برای این عارضه به یک پزشک مشورت نمایید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.