ترکیبات آلی: مثال‏ها

ترکیبات آلی در اطراف ما یافت می‏شود و این ترکیبات اساس بسیاری از محصولاتی که ما امروزه مورد استفاده قرار می‏دهیم، می‏باشند. این مقاله در رابطه با این ترکیبات بوده و لیست مختصری از نمونه‏های ترکیبات آلی را در این‏جا مشاهده می‏کنیم.
شنبه، 24 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ترکیبات آلی: مثال‏ها
  ترکیبات آلی: مثال‏ها

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون




 

ترکیبات آلی در اطراف ما یافت می‏شود و این ترکیبات اساس بسیاری از محصولاتی که ما امروزه مورد استفاده قرار می‏دهیم، می‏باشند. این مقاله در رابطه با این ترکیبات بوده و لیست مختصری از نمونه‏های ترکیبات آلی را در این‏جا مشاهده می‏کنیم.
همه‏ی ترکیبات شیمیایی که حاوی مولکول‏های کربن در ترکیب خود هستند، به عنوان ترکیبات آلی شناخته می‏شوند. حتی یک شاخه ی خاص از شیمی (به عنوان شیمی آلی) وجود دارد که تنها به مطالعه‏ی این ترکیبات اختصاص دارد. تمایز بین ترکیبات آلی و معدنی دارای برخی ابهامات می‏باشند چون برخی کربنات‏ها، فرم‏های کربن و برخی سیانیدها وجود دارند که اگرچه حاوی مولکول‏های کربن هستند، اما نمی‏توانند به عنوان ترکیبات آلی شناخته شوند.
در حال حاضر، یک تعریف رسمی از این ترکیبات موجود نیست و این باعث می‏شود این فرایند سخت‏تر شود. کتاب‏های علمی مختلف اغلب تعریف متفاوتی از این ترکیبات ارائه می‏دهند. برخی کتاب‏ها بیان می‏کنند که این ترکیبات حاوی پیوندهای C-H می‏باشد، در حالی که کتاب‏های دیگر بیان می‏کنند که این ترکیبات حاوی پیوندهای C-C می‏باشد و اکثر کتاب‏ها می‏گویند که حضور ساده‏ی کربن باعث ایجاد ترکیب آلی در طبیعت می‏گردد.
با وجود این تفاوت‏ها، نمونه‏هایی مشابه در تمام این کتاب‏ها وجود دارد. هنگامی که یک ترکیب به عنوان ترکیب آلی شناخته می‏شود، این ترکیب نمی‏تواند تغییر کند.

ترکیبات آلی چگونه ساخته می‏شوند؟

تعریف و طبقه‏بندی مدرنی از این مثال‏ها با مطالعات قبلی بسیار متفاوت می‏باشد. امروزه تعریف نسبتا گسترده‏ای وجود دارد که هر ترکیب حاوی کربن لزوما به عنوان ترکیبات آلی کاملا دقیق نیست، چون آلیاژهای حاوی کربن وجود دارد که در این لیست جای ندارند.
به غیر از این آلیاژها (مانند فولاد)، کربنات‏ها و کربونیل‏های فلزی دیگر، هالیدهای کربن ساده و سولفیدها و اکسیدهای ساده از کربن و سیانیدها نیز وجود دارد که به عنوان ترکیبات آلی شناخته می شوند، اگرچه کربن بخشی از ترکیب آن‏ها می‏باشد. تعاریف قدیمی‏تر توسط دانشمندان در نظر گرفته شده که از فرایندهای زنده سرچشمه گرفته و منجر به نامگذاری ترکیبات آلی شده‏اند. دلیل اول برای چنین ابهاماتی این است که کربن به آسانی با بسیاری از ترکیبات به منظور تشکیل زنجیره‏ها و حلقه‏های مولکولی ترکیب می‏شوند، و به عنوان مثال، میلیون‏ها ترکیب وجود دارد که حاوی کربن می‏باشد.

مثال‏ها

رایج‏ترین مثال‏های شناخته شده و دیده شده در لیست زیر ذکر شده است.

آلکان‏ها

متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان، هگزان، هپتان، اکتان، نونان، دکان، سیکلوآلکان، سیکلوپروپان، سیکلو بوتان، سیکلوپنتان، سیکلوهگزان، سیکلوهپتان

برخی از مثال‏های بیشتر

اسید انیدرید، اکریل هالیدها، الکل ها، آلدهیدها، آلکن‏ها، آمیدها، آمین‏ها، آروماتیک‏ها، ترکیبات آزو، کربوکسیلیک اسیدها، استرها، اترها، هالوآلکن‏ها، ایمن‏ها، کتون‏ها، نیتریل‏ها، ترکیبات نیترو، ترکیبات آلی فلزی، فنول‏ها، پلیمرها، تیول‏ها، اوره، والیوم، ویتامین ها، وارفارین، زایلن، زایلوز، زینجیبرن.
استفاده و کاربرد وسیع ترکیبات آلی باعث شده آن‏ها برای پیشرفت و توسعه‏ی بشریت بسیار مفید باشند. این ترکیبات دارای انواعی از کاربردها در زندگی روزمره‏ی ما بوده و تصور زندگی بدون آن‏ها غیر ممکن است. به غیر از شکل‏گیری اساس بسیاری از کاربردها و محصولاتی که ما استفاده می‏کنیم، این ترکیبات جزء اصلی همه‏ی گونه‏های حیات هستند.
این نمونه‏ها می‏توانند به عنوان ترکیبات آلی مصنوعی و طبیعی و بر اساس نوع پیوندهایی که آن‏ها دارند، طبقه‏بندی شوند. اگر چه مطالعه‏ی شیمی آلی بسیار گسترده و پیچیده می‏باشد، اما در نهایت این ترکیبات بسیار مفید هستند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.