علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک

علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک به ندرت بروز می‌کند و مضر نیست. مصرف بیشتر از 1000 میکروگرم اسید فولیک در طی یک دوره زمانی طولانی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بی‌خوابی، اسهال، طعم تلخ در دهان و
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک
علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک به ندرت بروز می‌کند و مضر نیست. مصرف بیشتر از 1000 میکروگرم اسید فولیک در طی یک دوره زمانی طولانی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بی‌خوابی، اسهال، طعم تلخ در دهان و ... شود. این مقاله در مورد علایم مختلف مصرف بیش از حد اسید فولیک بحث می‌کند.
تحت شرایط عادی (تنها از منابع غذایی) اشخاص در خطر مصرف بیش از حد اسید فولیک نیستند. به طور کلی، مصرف کنندگان مزمن الکل، افرادی که مبتلا به مشکلات دستگاه گوارشی، کبد، کو‌خونی خطرناک، تحت دیالیز کلیه، زنان باردار و ... دارای مبتلا به کمبود اسید فولیک هستند و از آن‌ها خواسته می‌شود که مکمل‌های اسید فولیک مصرف کنند. مکمل‌ها زمانی که به مدت طولانی بیش از 1000 میکروگرم مصرف شوند می‌توانند با گذشت زمان منجر به برخی مشکلات سلامتی شوند.
• علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک
مصرف بیش از حد اسید فولیک که دارای اثرات سوء بر بدن انسان باشد شناخته نشده است. مصرف بیش از حد آن نیز نادر است چون بدن ممکن است مقادیر بالا و بیش از حد اسید فولیک را دفع کند. با این حال، مصرف دوزهای بالا (بیش از 1000 میکروگرم) در یک دوره زمانی طولانی مدت می‌تواند منجر به برخی مشکلات شود. برخی از علایم مصرف بیش از حد اسید فولیک عبارتند از:
اسهال
• بی‌خوابی
• مشکلات گوارشی (مانند تهوع و گاز معده)
• جوش
• کمبود روی
• بی‌حسی در دهان یا زبان
• خستگی
• ناتوانی در تمرکز
• روان پریشی
• طعم تلخ در دهان
• تحریک پذیری یا بیش فعالی
• کاهش اشتها
• افسردگی
• تشنج
• واکنش‌های آلرژیک مانند تورم در صورت،گلو، لب‌ها و زبان
علاوه بر این، دوز بالای اسید فولیک همچنین می‌تواند کمبود ویتامین B12 را مخفی کند. اسید فولیک ناشی از مکمل‌ها کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را درمان می‌کند، با این حال، آسیب عصبی مرتبط با کمبود این ویتامین غیرقابل تشخیص خواهد بود. مصرف بیش از حد اسید فولیک نیز باعث غیرفعال شدن اثر داروهای ضدصرع می‌شود. این بدین معنی است که اسید فولیک با مخفی کردن تشخیص کمبود دیگر مواد، به طور غیرمستقیم به بدن آسیب می‌رساند. دوز بالای اسید فولیک همچنین باعث این ترس می‌شود که خطر حملات قلبی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.
درمان مصرف بیش از حد اسید فولیک به نوع علایم ناشی از آن بستگی دارد. برای مثال، اگر علامت مصرف بیش از حد اسهال باشد، در این صورت درمان حمایتی برای این مشکل شامل دارو برای درمان اسهال است. اگر تشنج و یا رفتارهای روان‌پریشی از علایم باشد، در این صورت داروهای مربوطه تجویز می‌شود. اگر احساس می‌کنید که در حال تجربه مصرف بیش از حد اسید فولیک هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.
مصرف متعادل اسید فولیک
از آنجا که اسید فولیک ویتامینی است که توسط بدن ساخته نمی‌شود نیاز داریم تا به موقع بدن را با اسید فولیک غنی کنیم. دوز اسید فولیک به شرایط سلامتی فرد بستگی دارد. برای مثال، یک فرد سالم نیاز به 400 میکروگرم اسید فولیک در هر روز دارد. کودکان بین سن 1 تا 13 سالگی در هر روز نیاز به 150 تا 300 میکروگرم اسید فولیک دارند. در حدود 600 میکروگرم اسید فولیک برای زنان باردار و شیرده مورد نیاز است. دوز اسید فولیک برای اشخاص با کمبود اسید فولیک در محدوده 400 تا 1000 میکروگرم است. این دوز فقط تخمینی است؛ مقدار دقیق دوز به کمبود و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. قبل از مصرف اسید فولیک با پزشک سلامت خود صحبت کنید.
اسید فولیک به صورت طبیعی در برخی مواد غذایی مانند حبوبات، سبزیجات با برگ سبز تیره، کلم بروکسل و ... موجود است. مصرف یک رژیم غذایی سالم کمبود اسید فولیک را جبران خواهد کرد. با این وجود، در صورتی که شما با کمبود اسید فولیک تشخیص داده شده‌اید، مقدار دوزی که پزشک مشخص کرده را مصرف کنید.
سلب مسئولیت: این مقاله تنها برای مقاصد آموزشی است، و نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه‌های پزشک معالج استفاده شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.