نوریت بازویی

نوریت بازویی اصطلاحی است که اشاره به التهاب اعصاب شبکه بازویی دارد. این وضعیت می‌تواند توسط چندین عامل ایجاد شود و چندین علایم داشته باشد، که در این مقاله در مورد آن بحث می‌کنیم.
سه‌شنبه، 11 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نوریت بازویی
  نوریت بازویی

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

نوریت بازویی اصطلاحی است که اشاره به التهاب اعصاب شبکه بازویی دارد. این وضعیت می‌تواند توسط چندین عامل ایجاد شود و چندین علایم داشته باشد، که در این مقاله در مورد آن بحث می‌کنیم.
شبکه بازویی اساسا مجموعه‌ای از اعصاب واقع در هر دو طرف بدن است و انتقال سیگنال از مغز به شانه ها، قفسه سینه و بازوها را بر عهده دارد. بنابراین هر نوع صدمه و جراحت به این منطقه می‌تواند باعث التهاب اعصاب شبکه بازویی شود، وضعیتی که به عنوان نوریت بازویی، نوروپاتی بازویی، سندرم ترنر قلمرو کشیش بخش نامیده می‌شود. این وضعیت اغلب با درد شدید و مستمر همراه با بی‌حسی در شانه‌ها، گردن و بازوها در یک یا هر دو طرف از بدن آشکار می‌شود. این وضعیت می‌تواند در یک طرف یا دو طرف بدن ایجاد شود و بر این اساس، می‌تواند یک طرف یا هر دو طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

علل نوریت بازویی

این وضعیت به دلایل متعددی ایجاد می‌شود. یک شکل از این اختلال به دلیل واکنش خود ایمنی ایجاد می‌شود، که سیستم ایمنی بدن به اعصاب شبکه بازویی حمله می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. نوع دیگر از نوروپاتی شبکه بازویی که نادر است به دلیل یک بیماری ارثی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر نوریت بازویی ایدیوپاتیک می‌تواند بدون هیچ دلیل و علت روشنی رخ دهد.
عوامل خاصی یافت شده است که خطر ابتلا به این وضعیت را افزایش می‌دهد و از دلایل ایجاد بیماری محسوب می‌شود. برخی از عوامل خطرساز رایج برای این بیماری شامل بیماری‌های خود ایمنی، عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی، رشد تومورهایی که می‌تواند به اعصاب فشار وارد کند، تب به دنبال یک عفونت، تزریق واکسن، تزریق سرم، جراحی و بیماری لایم است. جدای از اینها، هر نوع آسیب به اعصاب شبکه بازویی همچون سقوط از ارتفاع زیاد می‌تواند باعث نوروپاتی بازویی شود.

علایم نوروپاتی بازویی

شایع‌ترین علامت شروع ناگهانی درد شانه و ضعف که به تدریج می‌تواند به گردن، بازوها و گاهی اوقات به دست‌ها نیز کشیده شود. درد می‌تواند بسیار شدید به‌ویژه در اطراف کمربند شانه رخ دهد. درد و ضعف می‌توانند به طور همزمان ایجاد شوند و یا ضعف می‌تواند چند روز یا چند هفته پس از درد ایجاد شود. درد می‌تواند به‌وسیله هرگونه حرکت از سوی بازوها تشدید شود. همراه با درد و ضعف، شخص می‌تواند درد عضلانی و بی‌حسی در شانه و بازوها داشته باشد. این وضعیت همچنین می‌تواند منجر به آتروفی و فلج شدن عضلات ناحیه آسیب دیده شود. معمولا، شخص می‌تواند در عرض چند ماه با درمان مناسب از این وضعیت بهبود یابد. با این حال، در چند مورد، علایم این بیماری به مدت سال‌ها باقی بماند.

درمان نوریت بازویی

درمان معمولا شامل کنترل درد است و از فیزیوتراپی برای بازگرداندن دامنه حرکت شانه استفاده می‌شود. بسته به شدت درد، داروهای بدون نیاز به نسخه، ضد دردهای تجویز شده و همچنین مخدرهای آرام‌کننده درد می‌توانند درد و ناراحتی شبکه بازویی را کاهش دهند. معمولا مسکن‌های رایج می‌توانند درد ناشی از این وضعیت را مدیریت کنند، هرچند برخی از اشخاص به مخدرهای ضد درد نیز نیاز پیدا می‌کنند. مدیریت درد اغلب به وسیله درمان علل نوریت بازویی انجام می‌گیرد. چون این وضعیت می‌تواند توسط طیف وسیعی از عوامل ایجاد شود، درمان آن بستگی به شناسایی دقیق علل آن دارد.
فیزیوتراپی می‌تواند نقش بسیار مهمی در درمان نوروپاتی بازویی داشته باشد. برخی ورزش‌ها می‌توانند عضلات را تقویت، و دامنه حرکت شانه آسیب دیده را وسعت ببخشند. اما اگر این وضعیت باعث تضعیف قابل توجه عضله دلتوئید شانه شود، در این صورت ممکن است برای جلوگیری از در رفتن شانه، قلاب کردن بازوها به گردن ضرورت داشته باشد. جراحی معمولا آخرین گزینه درمانی برای نوریت بازویی است، که اگر این وضعیت بسیار شدید باشد و بدن به گزینه‌های دیگر درمانی پاسخ ندهد ممکن است مورد نیاز باشد.
بهبود از نوریت بازویی یک روند آهسته و تدریجی است. برخی اوقات، بهبود کامل می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. اما به طور کلی، شخص می‌تواند انتظار بهبودی قابل توجهی در طول چند ماه داشته باشد. معمولا بهبود از این وضعیت با درمان به موقع به صورت کامل انجام می‌گیرد. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از علایم، شخص باید به منظور حصول اطمینان از تشخیص دقیق و درمان موثر این اختلال از پزشک معالج خود کمک بگیرد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.