اعتبار کتب دینی یهودیان

به راستی، مطالبی را که یهودیان در این‌گونه کتب دینی خود آورده‌اند، تا چه اندازه معتبر است؟ آیا میشنا واقعاً مطالبی است که حضرت موسی (علیه‌السلام) بیان داشته است؟ همانگونه که یهودیان اظهار می‌دارند،‌ عهد عتیق بعد از گذشت هزار
چهارشنبه، 12 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اعتبار کتب دینی یهودیان
 اعتبار کتب دینی یهودیان

 

نویسنده: سید هاشم میرلوحی




 

به راستی، مطالبی را که یهودیان در این‌گونه کتب دینی خود آورده‌اند، تا چه اندازه معتبر است؟ آیا میشنا واقعاً مطالبی است که حضرت موسی (علیه‌السلام) بیان داشته است؟ همانگونه که یهودیان اظهار می‌دارند،‌ عهد عتیق بعد از گذشت هزار سال و یا بیشتر، نوشته شده است. در ضمن، یهودیان می‌گویند: این‌گونه نیست که تمام متون عهد عتیق، در یک زمان و از یک مکان سرچشمه گرفته شده باشد (1). (2)
در زمان حضرت عیسی (علیه‌السلام) که تقریباً 1300 سال بعد از حضرت موسی (علیه‌السلام) بوده است، میشنا - که طبق اظهارات یهودیان، مطالبی است که حضرت موسی به آنها گفته است - هنوز نوشته نشده بود - و تا آن زمان و صدها سال بعد از آن، نقل شفاهی می‌شده است.
برای پی بردن به وضعیت اعتبار این کتب، لازم است این آزمایش را تجربه نمایید و آن را به طور کامل، ضبط کنید.
در آغاز، یک صفحه از یک متن را انتخاب نمایید و سپس 10 نفر را برگزینید و آن افراد را در خارج از یک اتاق یا یک کلاس درس، نگاه دارید. وضعیت آن اتاق و یا کلاس درس باید به گونه‌ای باشد که صدا از داخل آن اتاق، به بیرون نرود و یا آن افراد، در فاصله‌ای از آن اتاق یا کلاس درس قرار داشته باشند که نتوانند صداهای داخل آن اتاق را استماع نمایند. سپس، از میان آن 10 نفر، دو نفر را انتخاب کنید و به داخل اتاق هدایت نمایید و آن متن مشخص شده را به یکی از آن دو نفر بدهید و از او بخواهید تا آن متن را به طور کامل، برای نفر دوم قرائت کند. بعد از قرائت آن متن، صفحه‌ی متن را از آن فرد پس بگیرید. در مرحله‌ی بعد، نفر سوم را از میان آن 8 نفر که در خارج از اتاق ایستاده‌اند، انتخاب کنید و او را به داخل اتاق هدایت نمایید و از نفر دوم بخواهید که متنی را که نفر اول برای او قرائت کرده است، به طور کامل، برای نفر سوم بیان نماید. به عبارت دیگر، نفر دوم، متنی را که شنیده است، برای نفر سوم بازگو می‌کند. بعد از بیان کامل آن متن که توسط نفر دوم برای نفر سوم صورت گرفت، نفر چهارم را به داخل اتاق هدایت کنید و از نفر سوم بخواهید که متنی را که شنیده است، به طور کامل، برای نفر چهارم بیان نماید. بعد از بیان کامل آن متن که توسط نفر سوم برای نفر چهارم صورت گرفت، نفر پنجم را به داخل اتاق هدایت کنید و از نفر چهارم بخواهید که متنی را که شنیده است، به طور کامل، برای نفر پنجم بیان کند. این روش را تا آخرین نفر - یعنی نفر دهم - ادامه دهید. در مرحله‌ی پایانی، از نفر دهم بخواهید که هر آنچه را که از متن خوانده شده، شنیده است، برای شما بازگو نماید. حال که شما تمام توضیحات را در مراحل مختلف ضبط نموده‌اید، متن خوانده شده توسط نفر اول را، با مطالب بازگو شده توسط نفر دهم مقایسه کنید و خود، شاهد باشید که چه اختلاف زیادی بین اصل متن و مطالب بیان شده توسط نفر دهم وجود دارد.
باید به این نکته توجه داشت که این قضیه، در ارتباط با یک متن یک صفحه‌ای و در یک فاصله‌ی زمانی 20 تا 30 دقیقه‌ای و در یک مکان صورت پذیرفته است. حال اگر:
1- به جای یک متن یک صفحه‌ای، چند جلد کتاب باشد.
2- به جای یک فاصله‌ی زمانی 30 دقیقه‌ای، یک فاصله‌ی زمانی 1000 سال و یا 1500 سال و یا بیشتر باشد.
3- به جای یک مکان، مناطق مختلف باشد.
آن وقت در مورد اعتبار این مطالب چه باید گفت؟
اگر این مطالب از افرادی به افراد دیگر منتقل شده است که به آسانی پیامبران خود را می‌کشتند، آن وقت در مورد اعتبار این مطالب چه باید گفت؟
حضرت موسی (علیه‌السلام) به بنی‌اسرائیل فرمود که برای مدت 30 روز به کوه طور می‌رود تا پیام الهی را برای آنها بیاورد. مدت 30 روز، به 40 روز انجامید و حضرت موسی (علیه‌السلام) در بازگشت، با این موضوع مواجه شد که آنها گوساله‌پرست شده‌اند (3).
با این اوصاف، آیا می‌توان آن مطالب را که آنها از قول حضرت موسی (علیه‌السلام) بیان می‌داشته‌اند، معتبر خواند؟
آیا راویان این مطالب، افراد پاک و صادقی بوده‌اند که تمام مطالب شنیده شده از حضرت موسی (علیه‌السلام) را - بدون هیچ کم و کاستی و بدون هیچگونه دخل و تصرفی - به افراد دیگر، در طول مدت 1000 سال و یا 1500 سال منتقل کرده‌اند؟
شما خود، قضاوت نمایید!

پی‌نوشت‌ها

1. "By no means did all the books of the Old Testament originate at the same time and in the same place; rather, they are the product of Israelite faith and culture over a thousand years or more."
2. Funk and wagnalls Encyclopedia, Funk and Wagnalls Corp. 1994, U.S.A. under Bible-the development of the Old Testament" entry.
3. البته یهودیان (والعیاذ بالله) می‌گویند که هارون - برادر حضرت موسی (علیه‌السلام) - از آنها خواسته بود که آن گوساله را بپرستند.

منبع مقاله :
میرلوحی، سید هاشم؛ (1390)، یوسرائیل و صهیوناکراسی، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دفتر نشر معارف، چاپ سوم

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.