کاربرد‌های اسید آسکوربیک

اسید آسکوربیک که معمولاً ویتامین C شناخته می‌شود یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای بدن است. اسید آسکوربیک اسید قندی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. ویتامین C رایج‌ترین شکل اسید آسکوربیک است که
يکشنبه، 14 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کاربرد‌های اسید آسکوربیک
کاربرد‌های اسید آسکوربیک

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

اسید آسکوربیک که معمولاً ویتامین C شناخته می‌شود یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی برای بدن است. اسید آسکوربیک اسید قندی است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. ویتامین C رایج‌ترین شکل اسید آسکوربیک است که می‌شناسیم. اسید آسکوربیک به شکل بلور‌های زرد روشن به سفید وجود دارد و محلول در آب است. اسید آسکوربیک برای حفظ سلامت بدن و دوری از عفونت‌ها بسیار مهم است.

کاربردها

درمان کمبود ویتامین C
عمدتاً، پزشکان اسید آسکوربیک را برای کمبود ویتامین C تجویز می‌کنند. کمبود ویتامین C یکی از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است که به خاطر کمبود این اسید به وجود می‌آید. استفاده از اسید آسکوربیک علائم کمبود ویتامین C مانند احساس خستگی، خونریزی از پوست و لثه‌ها، درد مفاصل، شل شدن دندان‌ها و غیره را کاهش می‌دهد.

تقویت دستگاه ایمنی

استفاده از اسید آسکوربیک به تقویت دستگاه ایمنی کمک می‌کند که این به نوبه خود به جلوگیری از ابتلا به عفونت و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند. پس، ویتامین C ماده مغذی ضروری برای حفظ سلامت ماست. برخی اوقات، پزشکان ممکن است پودر اسید آسکوربیک برای بیمارانی که از کمبود این این ماده مغذی حیاتی رنج می‌برند تجویز کنند.

جذب آهن

استفاده دیگر مهم این اسید آن است که به افزایش جذب آهن در بدن کمک می‌کند. به علاوه، اسید آسکوربیک به درمان بیماری در کودکان تازه متولد شده کمک می‌کند.

استفاده از اسید آسکوربیک هنگام بارداری و شیردهی

زنان باردار می‌توانند اسید آسکوربیک مصرف کنند. البته، قبل از مصرف باید با پزشک مشورت کنید. مصرف مقدار متوسط اسید آسکوربیک برای زنان باردار مانعی ندارد و پزشکان نیز از دستورات FDA برای تجویز اسید آسکوربیک استفاده می‌کنند. ولی، تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دوز بالای این اسید در زنان باردار می‌تواند منجر به کمبود ویتامین C در نوزاد پس از تولد شود. در مورد زنان شیرده، نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگرچه انتقال تأثیر این اسید از طریق شیر مادر کاملاً مشخص نیست ولی، توصیه می‌شود از مصرف بیش از دوز مجاز خودداری کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود.
گفته می‌شود اسید آسکوربیک برای مقابله با فشار خون بالا، بیماری‌های کلیه و کبد، سرطان و غیره مؤثر است. کاربردهای این ماده مغذی برای حفظ سلامتی زیاد است که تقریباً همه دستگاه‌های بدن را نیز شامل می‌شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.