دسترسي آسان به دنياي اطلاعات

استفاده از دنياي اينترنت به يکي از نيازهاي روزمره و اصلي ما تبديل شده. اما آيا تا به حال از خود پرسيده ايد چطور اين اطلاعات به دست شما مي رسد؟ web اينترنت را به مفهوم واقعي متحول کرده است. در گذشته اي نه چندان دور ، کاربران اينترنت براي يافتن اطلاعات و استفاده از آن با دشواري هاي فراواني مواجه بودند. در بسياري از موارد کاربر حتي با دانستن آن که اطلاعات در کجا قرار دارد ، نمي توانست از آنها استفاده کند. به همين دليل با ابداع web در 1989 روشهاي دستيابي
سه‌شنبه، 1 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دسترسي آسان به دنياي اطلاعات
دسترسي آسان به دنياي اطلاعات
دسترسي آسان به دنياي اطلاعات

استفاده از دنياي اينترنت به يکي از نيازهاي روزمره و اصلي ما تبديل شده. اما آيا تا به حال از خود پرسيده ايد چطور اين اطلاعات به دست شما مي رسد؟ web اينترنت را به مفهوم واقعي متحول کرده است. در گذشته اي نه چندان دور ، کاربران اينترنت براي يافتن اطلاعات و استفاده از آن با دشواري هاي فراواني مواجه بودند. در بسياري از موارد کاربر حتي با دانستن آن که اطلاعات در کجا قرار دارد ، نمي توانست از آنها استفاده کند. به همين دليل با ابداع web در 1989 روشهاي دستيابي به اطلاعات ساده شد و رشد اينترنت نيز به طور چشمگيري افزايش يافت. افزودن Java Appletc به صفحات HTML باعث شد تا تبادل اطلاعات مابين کاربر و سرويس دهنده در اينترنت بهتر و ساده تر شود و web را به محيطي جذاب و دست داشتني بدل نمايد. web هر روز در حال تغيير است زيرا سکويي که برروي آن قرار گرفته هر روز متحول مي شود و هر روز منابع جديد فراواني به آن اضافه مي شود.

بيشترين اطلاعات مربوط به چيست؟

هر مجموعه اطلاعاتي که به طور معمول به شکل صفحات web در دسترس هستند با يک آدرس ويژه قابل دستيابي است و هر روز به تعداد اين آدرس ها افزوده مي شود.
بيشترين منبع اطلاعات در اينترنت و بخصوص در web را دانشگاه هاي جهان تشکيل مي دهند و گروه ديگر محققين هستند که با جمع آوري اطلاعات فراوان در همه زمينه ها و ارائه آن در اينترنت به ارتقاء دانش بشري کمک شاياني مي کنند و گروه بعدي را هم بخش هاي تجاري تشکيل مي دهند.

ارتباط با کامپيوتر اصلي

web کليدي قوي براي اجراي برنامه هاي کاربردي است. درست مشابه يک سيستم عامل در کامپيوترهاي شخصي با اين تفاوت که در web مي توان يک برنامه را براي استفاده چندين کاربرد به صورت همزمان به اشتراک گذاشت. برنامه ها عموما به صورت فايل هاي HTML که در زبان web نيز گفته مي شود هستند. يک فايل HTML در واقع صفحه web را به وجود مي آورد.
کامپيوترهايي که فايل HTML در روي آن قرار دارند server ناميده مي شوند. بنابر اين وقتي صحبت از يک سايت web مي شود ، اشاره به کامپيوتر يا مجموعه کامپيوترهايي است که با برقراري ارتباط با آنها مي توانيم از فايل هاي HTML موجود در آنها استفاده کنيم.

راحتي کار با امکانات جديد

آدرس دهي که در گذشته به کار گرفته مي شد بسيار پيچيده بوده و استفاده از آن مستلزم داشتن دانش فراواني درباره کامپيوتر بود. شايد به همين دليل هم تا اوايل دهه 90 اينترنت عموما توسط متخصصان کامپيوتر مورد استفاده قرار مي گرفت اما با ابداع web توسط دو دانشمند جوان در موسسه اي در سرن سوئيس روشهاي گذشته اگر چه منسوخ نشدند اما ديگر چندان مورد استفاده قرار نمي گيرد.
هر شرکت ، ارگان يا شخص ، مشخصي با تناسب نوع فعاليت يا نام شرکت و محدوده عملکرد نامي براي استفاده از آدرس web خودش انتخاب مي کند. از طرف ديگر هر آدرس web بيانگر حضور يک شخص يا گروه ، موسسه و... در اينترنت است که براي سهولت دسته بندي آنها بهتر است از مفهوم Domain استفاده شود. براي آن که در انتخاب آدرس webآشفتگي به وجود نيايد ، موسسه اي به نام internic متولي ثبت ارائه آنها شده است.
طراحان سيستم مي توانند تصميم بگيرند که کدام فايل در هنگام مراجعه به آدرس هاي واقع برروي اين Server به عنوان اولين فايل توسط مرورگر باشند. به عنوان مثال طراح تصميم مي گيرد که اولين فايلي که توسط مرورگر به صورت اتوماتيک يافت شده و متغيير مي شود main.html باشد ، به اين ترتيب مراجعه کننده به آدرس ديگر لازم نيست نام فايل را بنويسد بلکه کافي است آدرس را ذکر کند تا سيستم به صورت اتوماتيک فايل اصلي را يافته و تغيير کند. در ابتداي آدرس ها ممکن است عبارت //: http توجه شما را به خود جلب کند.
اين عبارت به معناي نوع پروتکل يا قراردادي است که انتقال اطلاعات را در شبکه انجام مي دهد. نوشتن اين عبارت در ابتداي هر آدرس به مرورگر مي گويد که مي خواهيد از امکانات يک web server استفاده کرده و به يک آدرس web دسترسي پيدا کنيد. هر چند در مرورگرهاي جديد نيازي به نوشتن اين عبارت نيست.
منبع: نرم افزار فناوری اطلاعات




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.