کالری‌های موجود در نارنگی

چنانچه عاشق طعم شیرین و ترش نارنگی هستید، اما نگران کالریهای موجود در آن می‌باشید، بیش از این ترس به خود راه ندهید. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص کالری‌های موجود در نارنگی (که حداقل میزان می‌باشند) و اطلاعاتی در
شنبه، 18 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
کالری‌های موجود در نارنگی
کالری‌های موجود در نارنگی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

چنانچه عاشق طعم شیرین و ترش نارنگی هستید، اما نگران کالریهای موجود در آن می‌باشید، بیش از این ترس به خود راه ندهید. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص کالری‌های موجود در نارنگی (که حداقل میزان می‌باشند) و اطلاعاتی در خصوص تمام فوائد سلامتی بخش دیگر آن را در اختیارتان قرار می‌دهد.
نارنگی از خانواده‌ی مرکبات بوده که از جهات بسیاری شبیه به پرتقال می‌باشد. این میوه در حقیقت گونه‌ای از پرتقال ماندارین است. با این حال تفاوتهای مسلمی میان نارنگی و پرتقال وجود دارد به گونه‌ای که نارنگی خوش طعم‌تر از پرتقال بوده، و آسان‌تر پوست کنده، شکافته و خورده می‌شود. ترشی نارنگی کمتر از پرتقال عادی است. در شکل ظاهری، به رنگ نارنجی می‌باشد و پوستی زبر دارد، هرچند شیارهای روی پوست آن عمیق نیستند. در هر قاچ از آن هسته وجود دارد به طوریکه در میان هر قاچ تعداد آنها متفاوت می‌باشد. درست مانند پرتقال خورده می‌شود آن را تازه پوست کنده و به یکباره نوش جان می‌کنید. علاوه بر آن، از مواد اولیه‌ی معمول در چندین دستور غذایی است که از جمله‌ی آن سالاد و غذاهای اصلی و دسرها را شامل می‌شود. این میوه سرشار از ارزش غذایی است و مواد مغذی بسیار زیادی در آن وجود دارد که برای بدن مفید می‌باشند.
ارزش غذایی
در این بخش نگاهی به جدول ذیل می‌اندازیم که به وضوح میزان کالری‌های موجود در یک نارنگی کوچک را همراه با نارنگی با اندازه‌های متوسط و درشت نشان می‌دهد. همچنین به دیگر مواد مغذی باارزش در این میوه‌ی خوشمزه اشاره شده است.

مواد مغذی

1 عدد نارنگی کوچک (76 گرم)

1 عدد نارنگی متوسط (88 گرم)

1 عدد نارنگی بزرگ (120 گرم)

کالری

40

47

64

آب

7ر64 گرم

9ر74 گرم

102 گرم

کربوهیدرات

1ر10 گرم

3ر13 گرم

0ر16 گرم

فیبر غذایی

4ر1 گرم

8ر1 گرم

2ر2 گرم

چربی

2ر0 گرم

3ر0 گرم

4ر0 گرم

پروتئین

6ر0 گرم

8ر0 گرم

0ر1 گرم

ویتامین A

518 واحد بین‌الملل (IU )

681 واحد بین‌الملل

817 واحد بین‌الملل

ویتامین B3 (نیاسین)

3ر0 میلی‌گرم

4ر0 میلی‌گرم

5ر0 میلی‌گرم

فولات

2ر12 میکروگرم

0ر16 میکروگرم

2ر19 میکروگرم

ویتامین C

3ر20 میلی‌گرم

7ر26 میلی‌گرم

0ر32 میلی‌گرم

کلسیم

1ر28 میلی‌گرم

0ر37 میلی‌گرم

4ر44 میلی‌گرم

منیزیم

1ر9 میلی‌گرم

0ر12 میلی‌گرم

4ر14 میلی‌گرم

پتاسیم

126 میلی‌گرم

166 میلی‌گرم

199 میلی‌گرم

فسفر

2ر15 میلی‌گرم

0ر20 میلی‌گرم

0ر24 میلی‌گرم

توجه داشته باشید که نارنگی منبع بسیار غنی از ویتامین C و فیبر غذایی است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که از بدن در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند.
فواید سلامتی بخش
با وجود این همه مواد مغذی، مصرف نارنگی همراه با فوائد سلامتی بخش بسیاری است.
• این میوه توانایی تصفیه‌ی خون را دارا می‌باشد. نارنگی بدن را از سموم مضر و دیگر مواد ناخواسته‌ای مانند اسید اوریک، آب و سدیم بیش از حد خالی و پاک می‌سازد. در نتیجه برای کسانی که دچار احتباس آب می‌باشند بسیار عالی است. علاوه بر آن، نارنگی به حفظ اکسیژن در بدن کمک کرده و در انجام فعالیتهای مختلف به شیوه‌ای سالم مساعدت نموده به طوریکه این امر از آن یک تصفیه کننده‌ی طبیعی خون ساخته است.
• نارنگی سرشار از فیبر بوده به طوریکه آن را برای فعالیتهای دستگاه گوارش عالی ساخته است. این میوه با کمک به جریان یافتن شیره‌ی گوارشی و حفظ تعادل مناسب میان تولید اسیدهای معده و صفرا، دستگاه گوارش را سلامت نگاه می‌دارد. نارنگی همچنین به جذب مواد مغذی ضروری از سایر مواد غذایی که مصرف شده‌اند کمک می‌کند. در نهایت اینکه این میوه دارای توانایی درمان عفونتها و التهابات معده است.
• نارنگی ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها در بدن را تنظیم ساخته، و عملکرد آنها را حفظ می‌کند.
• این میوه با داشتن مقادیر بالایی ویتامین Cاز توانایی حفظ سلامت سیستم ایمنی و مبارزه با تمام عفونتها برخوردار است. در نتیجه شما را سالم‌تر، هوشیارتر، و با تناسب اندام بهتری می‌سازد. ویتامین C همچنین به جهت عالی بودن برای سلامت لثه‌ها و کمک به جلوگیری از بیماری لثه شناخته شده است.
• کسانی که دچار اسپاسم تنفسی و یا گوارشی می‌شوند با مصرف نارنگی تسکین خواهند یافت به این دلیل که این میوه دارای اثر آرام سازی بر روی سیستم عصبی بوده و از توانایی کاهش دردی که ناشی از این اسپاسم‌ها است برخوردار می‌باشد.
• روغنهای عصاره‌‌ای یا اسانس، از این میوه استخراج شده و در آروماتراپی به عنوان دارویی جهت از بین بردن استرس، کاهش افسردگی و القاء خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند عطر آن خوشبو و طراوت بخش است و دارای توانایی تقویت سطوح انرژی است، هنگامی که به عنوان اسانس مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین دارای خواص آرام بخشی است.
این میوه‌ی دارای مزه‌ی تند و طراوت بخش بوده و از آن به هر مقدار که دوست دارید و بدون نگرانی از کالری‌های موجود نوش جان کرده و تفاوتهای ایجاد شده در سلامتتان را مشاهده نمایید. تنها به خاطر داشته باشید که کمپوت نارنگی ناسالم می‌باشد به این دلیل که شیرین شده است و مانند نارنگی تازه سالم و مفید نمی‌باشد. کالری‌های موجود در کمپوت این میوه همچنین بیشتر است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص در این امر در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.