نگاه عمیق به فواید مختلف کشاورزی ارگانیک

در طول چندین سال ثابت شده است که کشاورزی ارگانیک، مقرون به صرفه‏تر و دوستانه‏تر با محیط زیست نسبت به کشاورزی مرسوم و سنتی است. در این مقاله ما می‏خواهیم برخی فواید بسیار مهم کشاورزی ارگانیک را بررسی کنیم.
شنبه، 18 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاه عمیق به فواید مختلف کشاورزی ارگانیک
نگاه عمیق به فواید مختلف کشاورزی ارگانیک

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

در طول چندین سال ثابت شده است که کشاورزی ارگانیک، مقرون به صرفه‏تر و دوستانه‏تر با محیط زیست نسبت به کشاورزی مرسوم و سنتی است. در این مقاله ما می‏خواهیم برخی فواید بسیار مهم کشاورزی ارگانیک را بررسی کنیم.
ابتدا بیایید بدانیم که کشاورزی ارگانیک چیست. خوب، کشاورزی ارگانیک را می‏توان به صورت هر فعالیت کشاورزی که عمدتاً برای حفظ حاصل خیزی خاک و کنترل آفت انجام می‏شود، تعریف کرد. این نوع کشاورزی شامل استفاده از کودها و آفت کش‏های ترکیبی و مصنوعی، ارگانیسم‏های اصلاح شده به طور ژنتیکی و یا هر نوع تنظیم کننده‏ی رشد گیاه در داخل آن نیست. کشاورزی ارگانیک از تکنولوژی کشت نوبتی و روش‏های بیولوژیکی کنترل آفت استفاده می‏کند. هم چنین آن شدیداً و جداً مانع استفاده و به کار بردن کودهای ترکیبی و مصنوعی است. حدوداً از دهه‏ی گذشته، تقاضای زیادی برای محصولاتی که از طریق کشاورزی ارگانیک به دست می‏آیند، به وجود آمده است. کشاورزی ارگانیک تقریباً 8ر0 درصد از کل مناطق تحت زراعت و کشاورزی دنیا را پوشش می‏دهد یعنی این که در حال حاضر بیش از 35 میلیون هکتار زمین، تحت کشاورزی ارگانیک هستند.
تاریخچه‏ ی کشاورزی ارگانیک :
ایده‏ی کشاورزی ارگانیک از جنبش و نهضت ارگانیک که در دهه‏ی 1930 و 1940 وجود داشت، سرچشمه و نشئت می‏گیرد. جنبش ارگانیک در حقیقت جنبش ضد کود ترکیبی و مصنوعی بود. کودهای ترکیبی به طور گسترده در آن روزها برای مصارف کشاورزی، مورد استفاده قرار می‏گرفتند اما کشاورزی ارگانیک مانع به کار بردن کودها و آفت کش‏های ترکیبی است. کشاورزی ارگانیک یک ایده و مفهوم خیلی قدیمی و روش توسعه یافته در هندوستان است. در واقع این روش در هندوستان خیلی قبل‏تر از شروع جنبش ارگانیک، انجام می‏شد. سند و مدرک این واقعیت در متون باستانی هندوستان یافت شده است. هنوز بسیاری از روستاها و دهات در هندوستان، روش کشاورزی ارگانیک را انجام می‏دهند.
فواید مختلف کشاورزی ارگانیک :
• ثابت شده است که کشاورزی ارگانیک مفیدتر و سود بخش‏تر از روش‏های قدیمی و سنتی کشاورزی است.
• یافت شده است که کشاورزی ارگانیک هزینه‏ی تولید را حدود 25 تا 30 درصد کاهش می‏دهد چون شامل استفاده از کودها و آفت کش‏های ترکیبی و مصنوعی نیست؛ در نتیجه این امر، کشاورزی ارگانیک را بسیار مقرون به صرفه‏تر‏ می‏سازد.
• از آن جهت که هوا، آب و خاک مد نظر هستند، این نوع کشاورزی منجر به محیط زیست سمی کمتر می‏شود.
• خاک مهم‏ترین جز در کشاورزی است و کشاورزی ارگانیک با کاهش فرسایش خاک به حد زیاد، آن را حفظ می‏کند.
• هم چنین کشاورزی ارگانیک، کشاورزان را قادر می‏سازد که از خاک به مدت زمان طولانی‏تر برای کشت محصول استفاده بکنند چون حاصل خیزی خاک به مدت طولانی در این نوع کشاورزی حفظ می‏شود.
• کشاورزی ارگانیک تأثیر مثبتی روی اکو سیستم دارد چون برای حمایت از بقا حیوانات وحشی در زمین‏های پست، حیاتی به نظر می‏رسد. آن حتی چراگاه‏ها و مراتع امن و ایمن را برای چریدن فراهم می‏کند.
• این نوع کشاورزی نه تنها برای کشاورزان مفید است بلکه ثابت شده است که برای صنایع لبنی نیز مفید و سودمند است. یافت شده است گاوهایی که در مزارع ارگانیکی می‏چرند کمتر مستعد بیماری هستند و هم چنین شیر بیشتری می‏دهند. اینها قطعاً و یقیناً نشانه‏ها و علایم خوبی برای مصرف کننده‏ی این محصولات لبنی از جنبه‏ی سلامتی و برای سازمان‏های لبنی از جنبه‏ی سود و منفعت هستند.
• کشاورزی ارگانیک احتمالات مربوط به تولید سریع غذا از طریق روش‏های مصنوعی را حذف می‏کند.
• محصولات و یا مواد غذایی تولید شده از طریق کشاورزی ارگانیک نه شامل هر گونه طعم دهنده‏ی مصنوعی و یا نگه دارنده و نه حاوی مواد شیمیایی مضر هستند.
• محتوا و ارزش غذایی اصلی غذا به خاطر عدم حضور کود و یا آفت کش‏های ترکیبی و مصنوعی، حفظ می‏شود.
• علاوه بر این، محصولات ارگانیک خوشمزه‏تر از محصولات به دست آمده از طریق کشاورزی سنتی هستند.
• مصرف محصولات به دست آمده از کشاورزی ارگانیک، خطر ابتلا به بیماری‏های جسمی نظیر حملات قلبی، سرطان و حتی سکته‏ها را کاهش می‏دهد. مطالعات علمی ثابت کرده‏اند که غذاهای ارگانیک سالم‏تر از غذاهای غیر ارگانیک هستند.
• کشاورزی ارگانیک به طور اتوماتیک، سکونت گاه‏های مختلف و متنوع را ارتقا و بهبود می‏بخشد. در چنین مکانهایی، فرد مکانی پر از زندگی با حیوانات، پرندگان و حشرات را خواهد یافت.
با این که ثابت شده کشاورزی ارگانیک بسیار مفید است اما بازده آن از زمان آغاز، قابل توجه نبوده است. بسیاری از کشاورزان فقط به خاطر سوبسیدها و یارانه‏های داده شده از طرف دولت برای ارتقا و گسترش کشاورزی ارگانیک، به کشاورزی ارگانیک روی آورده‏اند. هم چنین موارد و نمونه‏هایی نیز وجود دارند که در آنها، کشاورزان کشاورزی ارگانیک را به خاطر کاهش هزینه‏ی تولید نسبت به کشاورزی سنتی و مرسوم انتخاب کرده‏اند. بازده و بهره وری پایین، زمان مورد نیاز بیشتر برای کسب محصول و نیاز به مهارت‏های ویژه برای انجام آن، برخی از مضرات و معایب کشاورزی ارگانیک هستند. اما کشاورزی ارگانیک به طور قابل توجهی در تأمین غذای با کیفیت و هم چنین جلوگیری از فرسایش خاک سهیم است که فرسایش خاک این روزها به یک مشکل جدی در کل دنیا تبدیل شده است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما