راز كثرت پيامبران

مى دانيم كه: اولاً عمر هر انسانى ـ و از جمله پيامبران ـ محدود است و مقتضاى حكمت آفرينش, اين نبوده كه نخستين پيامبر تا پايان جهان, زنده بماند و همه انسانها را شخصاً راهنمايى كند. ثانياً شرايط و اوضاع و احوال زندگى انسانها در زمانها و مكانهاى مختلف, يكسان نيست و اين اختلاف و تغيير شرايط و بويژه, پيچيده شدن تدريجى روابط اجتماعى مى تواند در كيفيت و كميت احكام و قوانين و مقررات اجتماعى,
پنجشنبه، 10 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راز كثرت پيامبران
راز كثرت پيامبران
راز كثرت پيامبران

نويسنده:آیة الله مصباح يزدى

پس از پذيرش اصل لزوم نبوت پرسش ديگر آنست كه چرا يك برنامه براى تمام انسانها نيامد به عبارت ديگر راز تعدد انبيا و تجديد نبوت چپست؟
مى دانيم كه: اولاً عمر هر انسانى ـ و از جمله پيامبران ـ محدود است و مقتضاى حكمت آفرينش, اين نبوده كه نخستين پيامبر تا پايان جهان, زنده بماند و همه انسانها را شخصاً راهنمايى كند. ثانياً شرايط و اوضاع و احوال زندگى انسانها در زمانها و مكانهاى مختلف, يكسان نيست و اين اختلاف و تغيير شرايط و بويژه, پيچيده شدن تدريجى روابط اجتماعى مى تواند در كيفيت و كميت احكام و قوانين و مقررات اجتماعى, موئثر باشد و در پاره اى از موارد, تشريع قوانين جديدى را مى طلبد و اگر اين قوانين بوسيله پيامبرى كه هزاران سال قبل, مبعوث شده بيان مى شد كار لغو و بيهوده اى مى بود چنانكه حفظ و تطبيق آنها بر موارد خاص, كار بسيار سخت و دشوارى مى باشد.ثالثاً در بسيارى از زمانهاى گذشته امكانات تبليغ و نشر دعوت انبيا عليهم السلام بگونه اى نبوده كه يك پيامبر بتواند پيامهاى خود را به همه جهانيان, ابلاغ نمايد.
رابعاً تعاليم يك پيامبر در ميان مردمى كه آنها را دريافت مى داشتند بمرور زمان و تحت تاثير عوامل مختلفى دستخوش تحريف 1 و تفسيرهاى نادرست قرار مى گرفت و پس از چندى تبديل به يك آيين انحرافى مى شد, چنانكه آيين توحيدى عيسى بن مريم عليهماالسلام پس از چندى تبديل به آيين تثليث و سه گانگى گرديد.
با توجه به اين نكات, حكمت تعدد انبيا (ع) و اختلاف شرايع آسمانى در پاره اى از احكام عبادى يا قوانين اجتماعى, روشن مى شود2 با اينكه همه آنها علاوه بر يكسانى در اصول عقايد و مبانى اخلاقى, در كليات احكام فردى و اجتماعى نيز هماهنگى داشته اند 3 هر چند كيفيت ادا يا قبله نماز امتها متفاوت بوده است, يا زكو± و انفاق در همه شرايع بوده گرچه مقدار يا موارد آن يكسان نبوده است .
بهر حال, ايمان به همه پيامبران و فرق نگذاشتن بين آنها از نظر تصديق نبوت, و نيز پذيرفتن همه پيامها و معارفى كه بر آنان نازل شده و عدم تبعيض بين آنها, بر هر انسانى لازم است 4 و تكذيب هيچيك از پيامبران و تكذيب هيچ حكمى از احكام آنان روا نيست بلكه تكذيب يك پيامبر, بمنزله تكذيب همه ايشان, و انكار يك حكم الهى, بمثابه انكار همه احكام خداست .5 البته وظيفه عملى هر امتى و در هر زمانى, پيروى از دستورالعملهاى پيامبر همان امت و همان زمان مى باشد.
نكته اى را كه بايد در اينجا خاطرنشان كنيم اين است كه هر چند عقل انسان مى تواند با توجه به نكات ياد شده, حكمت تعدد انبيا و كتب آسمانى و تفاوت شرايع الهى را درك كند اما نمى تواند فرمول دقيقى براى تعداد پيامبران و شرايع آسمانى بدست بياورد بگونه اى كه بتواند قضاوت كند كه در چه زمان و در چه مكانى مى بايست پيامبر ديگرى مبعوث شود يا شريعت جديدى نازل گردد. همين اندازه مى توان فهميد كه هرگاه شرايط زندگى بشر بگونه اى باشد كه دعوت پيامبر به همه جهانيان برسد و پيامهاى او براى آيندگان, محفوظ و مصون بماند و دگرگونى شرايط اجتماعى, مستلزم تشريعات اساسى جديد و تغيير احكام و قوانين موجود نباشد ارسال پيامبر ديگرى ضرورت نخواهد داشت .

تعداد پيامبران

چنانكه اشاره شد عقل ما, راهى براى تعيين تعداد پيامبران و كتب آسمانى ندارد و اثبات اينگونه مطالب, جز از راه دليل نقلى, ميسر نيست. در قرآن كريم هم با اينكه تاكيد شده براينكه خداى متعال براى هر امتى پيامبرى مبعوث فرموده 6, اما شماره امتها و پيامبران ايشان مشخص نگرديده و تنها نام بيست و چند نفر از انبيا الهى (ع) ذكر شده و به داستان چند نفر ديگر ـ بدون ذكر نام ايشان ـ نيز اشاره شده است7 . ولى در چند روايت منقول از اهل بيت عصمت و طهارت (سلام الله عليهم اجمعين ـ آمده است 8 كه خداى متعال يكصد و بيست و چهار هزار پيامبر, مبعوث فرموده, و سلسله انبيا با حضرت آدم ابوالبشر (ع) آغاز, و با حضرت محمد بن عبدالله (ص) پايان يافته است .
پيامبران خدا علاوه بر عنوان ((نبى)) كه نشانه اين منصب خاص الهى است داراى صفات ديگرى از قبيل ((نذير)) و ((منذر)) و ((بشير)) و ((مبشر)) 9 بوده اند و نيز از ((صالحين)) و ((مخلصين)) بشمار مى رفته اند و شمارى از ايشان, منصب ((رسالت)) را هم داشته اند و در بعضى از روايات, عده رسولان الهى سيصد و سيزده نفر, تعيين شده است10

 


منبع:آموزش عقايد, ج 2, ص 105 ـ102





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
play_arrow
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
play_arrow
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
play_arrow
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
play_arrow
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
play_arrow
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستاده‌ام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
play_arrow
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
play_arrow
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
play_arrow
رهبر انقلاب: مهم‌ترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
play_arrow
سرود جمعی با اجرای نوشه‌ور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
play_arrow
مداحی اتابک عبداللهی به زبان آذری در حسینیه امام خمینی
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
play_arrow
مداحی مهدی ترکاشوند به زبان لری در محضر رهبر انقلاب
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار
play_arrow
خطر تخریب یکی از بزرگترین مساجد دوران قاجار