انواع فولادهای ضد زنگ

این آلیاژی است که حاوی حداقل 5ر10 % کروم و مقادیر متفاوتی کربن، سیلیسیم، منگنز، نیکل و غیره است. این پر کاربردترین نوع فولاد است و مصارف و کاربردهای وسیعی دارد. فولاد ضد زنگ در تولید لوازم آشپزخانه، تیغه ی ریش
چهارشنبه، 6 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انواع فولادهای ضد زنگ
انواع فولادهای ضد زنگ

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون
 

فولاد ضد زنگ :

این آلیاژی است که حاوی حداقل 5ر10 % کروم و مقادیر متفاوتی کربن، سیلیسیم، منگنز، نیکل و غیره است. این پر کاربردترین نوع فولاد است و مصارف و کاربردهای وسیعی دارد. فولاد ضد زنگ در تولید لوازم آشپزخانه، تیغه ی ریش تراشی، ظروف، مخازن تحت فشار، وسایل جراحی، مخازن آب گرم، سیم ها، کابل ها، دستگاه های فرآوری غذا و غیره به کار می رود. این نوع فولاد بر اساس ساختار کریستالی و خواص مکانیکی به انواع مختلفی طبقه بندی می شود.

فولاد ضد زنگ فریتی :

این نوع فولاد حاوی کروم و مقادیر ناچیزی کربن است. ساختار مولکولی آن شبیه فولاد کم کربن است. این فولاد سفت و یا سخت نیست در نتیجه کاربردهای آن محدود است. فولاد ضد زنگ فریتی با ماهیت مغناطیسی خود و توانایی مقاومت در برابر ترک برداشتن در حضور تنش و خوردگی مشخص می شود.

فولاد ضد زنگ آستنیتی :

این رایج‏ترین نوع فولاد ضد زنگ است. این فولاد حضور نیکل، منگنز و نیتروژن را نشان می دهد. این عناصر توانایی جوش پذیری و شکل دهی به هر نوع فرم مطلوب را به آلیاژ می دهند. اما فولاد ضد زنگ آستنیتی مستعد ترک خوردگی تنشی است.

فولاد ضد زنگ مارتنزیتی :

این نوع فولاد شبیه فولاد فریتی است اما مقدار کربن بالاتری دارد (تقریباً 1%). این فولاد استحکام بالا و مقاومت به خوردگی متوسطی را از خود نشان می دهد. هم چنین فولاد ضد زنگ مارتنزیتی مغناطیسی است و جوش پذیری پایینی دارد.

فولاد ضد زنگ دوپلکس :

این فولاد ترکیبی از فولادهای فریتی و آستنیتی به مقادیر مساوی است. این امر فولاد دوپلکس را قادر می سازد که محکم‏تر از هر دو جز باشد. فولاد ضد زنگ دوپلکس مقاوم به خوردگی است، جوش پذیری متوسطی دارد و مغناطیس ضعیفی است.

فولاد ضد زنگ رسوب سختی گردانی :

این فولاد، نوع سخت شده ی فولاد است که از افزودن 17 % کروم و 4 % نیکل حاصل شده است. علاوه بر اینها، مس، نئوبیوم و آلومینیوم نیز به مقادیر متفاوتی اضافه می شوند. این فولاد به طور متوسط مقاوم به خوردگی است و می توان آن را به صورت شکل های پیچیده قالب گیری کرد. هم چنین آن در اجزای موتور و بشکه های زباله های هسته ای به کار می رود.

فولاد ابزار :

این فولاد به انواعی از آلیاژهای فولادی اشاره می کند که شدیداً برای استفاده در ساخت ابزار و وسایل مختلف مناسب هستند. ترکیبات شیمیایی با توجه به ویژگی خاص مورد نیاز ابزار در آلیاژ فرق می کنند.

فولاد ابزار برای سرعت بالا :

این نوع فولادها شامل آلیاژهای فولادهای تنگستن، وانادیوم و مولیبدن هستند که سخت هستند و می توانند این سختی را به هنگام قرار گیری در معرض دماهای بالا حفظ کنند. این توانایی، این نوع فولادها را برای استفاده در ماشین آلات پر سرعت و ابزارهایی نظیر دریل، منگنه، برقوزن، شیرهای آب، اره و غیره ایده آل ساخته است.

فولاد ابزار گرم کار :

این فولاد شامل آلیاژهای کروم، تنگستن و مولیبدن است که می توانند گرما را برای مدت زمان های طولانی تحمل کنند. فولادهای ابزار گرم کار برای ساختن ابزار درگیر در آهنگری، ریخته گری، اکستروژن، برش گرم و تیغه های منگنه به کار می روند.

فولاد ابزار سرد کار :

این نوع فولاد شامل آلیاژهایی است که کمترین اعوجاج را به هنگام سختی گردانی که می تواند به وسیله ی روغن و یا هوا باشد، از خود نشان می دهند. اعوجاج کمتر به خاطر مقدار بالای کروم آن است. آن کاملاً محکم است و به راحتی ترک برنمی‏دارد. فولاد ابزار سرد کار برای ساختن تیغه های چنگال، ابزار سکه زنی، حدیده قالب گیری و غیره به کار می رود.

فولاد ابزار مقاوم به شوک و ضربه :

این نوع فولاد شامل مقدار کم سیلیسیم، مولیبدن و کربن است. آن به طور متوسط سفت و ساینده است و می تواند در گستره ی وسیعی از دما، ضربه را تحمل کند. این فولاد برای تولید آچار پیچ گوشتی، اسکنه، منگنه و ابزار مورد استفاده در پرچ به کار می رود.

فولاد نرم :

این نوع فولاد، شامل فولادهای کم کربن است که برای ساخت قالب های تراکم و تزریق برای پلاستیک ها به کار می روند. هم چنین این نوع فولاد در ریخته گری تحت فشار روی به کار می رود.

فولاد ابزار برای اهداف خاص :

این نوع فولاد، گروه کم آلیاژ فولادها است که با سفتی متوسط و طبیعت چکش خوار مشخص می شوند. این فولادها در تولید شیرهای آب، آچارها و شاه میله ها به کار می روند.

فولاد ابزار آب سختی گردانی :

این گسترده‏ترین فولاد ابزار به کار رفته به خاطر هزینه ی پایین آن است. این فولاد با نیاز خود به کوئنچ شدن توسط آب برای دادن سختی به شی شناخته می شود. هم چنین این فولاد مقاومت بالایی را نسبت به سایش سطحی از خود نشان می دهد و برای تولید سوهان، چکش، کاتر، تیغه، پتک و غیره به کار می رود.
موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) با همکاری SAE بین المللی، سیستم واژه ها و اصطلاحات و چند راهنما را پایه گذاری کرده است که به طبقه بندی، گرید بندی و نام گذاری هر نوع و زیر - نوع فولاد با توجه به خواص و ترکیب شیمیایی مختلف آن کمک می کند. انواع فولادها طبق این گریدهای فولاد SAE مرتب و تولید می شوند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.