بی حسی در دست راست

بی حسی مکرر در دستها می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص علل بالقوه‌ و درمان بی حسی در دست راست را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
شنبه، 9 بهمن 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بی حسی در دست راست
بی حسی در دست راست

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

بی حسی مکرر در دستها می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص علل بالقوه‌ و درمان بی حسی در دست راست را در اختیارتان قرار می‌دهیم.
بی حسی، به زبانی ساده به عنوان از دست دادن حس در بخشی از بدن اطلاق می‌شود. در اکثر موارد، به دنبال بی حسی، احساس سوزن سوزن وجود دارد.

علل

در موارد جزئی، خوابیدن در وضعیت نامناسب ممکن است فشاری را بر روی دست وارد ساخته به طوریکه در صبح پس از برخواستن از خواب به بی حسی آن بیانجامد. غیر از این موارد، در ادامه سایر علل جدی بی حسی در دست راست را معرفی می‌کنیم.

آسیب دیدگی

آسیب دیدگی یکی از شایع‌ترین علل نبودن حس در دستها است. این امر می‌تواند به دلیل سقوط ناگهانی، ضربه و یا تروما اتفاق افتد. شکستگی استخوان در دست راست می‌تواند همچنین منجر به بی حسی گردد. درد شدید، تورم و غیره دیگر علائم احتمالی آن می‌باشند.

سندرم تونل کارپال (CTS)

سندرم تونل کارپال هنگامی رخ می‌دهد که اعصاب موجود در کانال مچ دستی بهم فشرده می‌شوند. این عارضه به دلیل استفاده مکرر از مچ و بازوها به شیوه‌ای خاص مانند تایپ کردن، تنیس بازی و غیره بوجود می‌آید. بی حسی، سوزن سوزن شدن، احساس سوزش و غیره علائم آن را تشکیل می‌دهند.

عدم تعادل الکترولیت

کمبود مواد معدنی و ویتامین نیز می‌تواند به بی حسی در دستها و پاها منجر شود. کمبود ویتامین‌هایی مانند B5، B6 و B12، ویتامین A و ویتامین D و عدم تعادل مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و غیره به احساس سوزن سوزن شدن در دستها و پاها می‌انجامد.

فتق دیسک

فتق دیسک نوعی بیماری است که زمانی رخ می‌دهد که دیسک واقع در بین دو مهره متوالی، پاره و یا فشرده شود. این عارضه همچنین تحت عنوان پارگی دیسک و یا لغزش دیسک شناخته شده و منجر به بروز درد و بی حسی در دستها و پاها می‌شود.

مولتیپل اسکلروزیس

فلج چند گانه یا مولتیپل اسکلروز زمانی رخ می‌دهد که اعصاب مغز و یا نخاع به دلایل ناشناخته تحت تأثیر قرار گرفته باشند. این یک بیماری نادر بوده و علائم آن درد و بی حسی در دستها، فلج دست یا پا، تاری دید، و غیره

را شامل می‌شود.

غیر از موارد فوق‌الذکر، سندرم رینود، بیماری عروق محیطی، آرتریت روماتوئید، و غیره، از دیگر علل بی حسی در دست به شمار می‌روند. در صورت مشاهده و باقی ماندن این علائم برای مدت زمان طولانی بایستی به پزشک مراجعه نمود.

درمان

پزشک جهت تشخیص این عارضه، معاینات جسمی و اشعه ایکس را تجویز خواهد نمود. درمان آسیب دیدگی به علت و شدت آن بستگی دارد. در موارد خفیف، می‌توان آن را با مسکن درمان کرد، در حالی که در سایر موارد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. سندرم تونل کارپال می‌تواند با داروهای ضد التهاب و فیزیوتراپی درمان شود. همچنین بایستی از انجام فعالیتهایی که منجر به بروز این عارضه می‌شود خودداری نمود.
عدم تعادل الکترولیت می‌تواند با مصرف مکملهای الکترولیت درمان شود. فتق دیسک را با دارو و فیزوتراپی درمان می‌کنند. فلج چندگانه می‌تواند با کمک دارو درمان شود. گاهی اوقات کم شدن آب بدن حتی ممکن است منجر به بی حسی شود. این وضعیت را می‌توان با مصرف مقادیر کافی آب به صورت روزانه درمان و از وقوع آن جلوگیری کرد.
همانطور که می‌بینید، چندین علت بالقوه برای این وضعیت وجود دارد و توصیه می‌شود که آن را نادیده نگیرید. در صورتی که درمان به موقع انجام شود، بی حسی می‌تواند به طور مؤثری بهبود یابد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.