اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت

هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در پيش داريم. اهميت و جايگاه مجلس شوراي اسلامي و نقش حضور مردم در عرصه انتخابات بر کسي پوشيده نيست. هر چه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوري اسلامي مي گذرد. مردم انقلابي و متعهد ايران اسلامي به اهميت حضور و نقش تعيين کننده خود در همه عرصه هاي انقلاب آگاهتر مي شوند و راز دوام بقاء انقلاب خود را بهتر در مي يابند.
دوشنبه، 21 بهمن 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت مردمي ازديدگاه حضرت امام ( رحمه الله عليه ) و مقام معظم رهبري
اهميت مجلس شوراي اسلامي و مشارکت مردمي ازديدگاه حضرت امام ( رحمه الله عليه ) و مقام معظم رهبري

هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را در پيش داريم. اهميت و جايگاه مجلس شوراي اسلامي و نقش حضور مردم در عرصه انتخابات بر کسي پوشيده نيست. هر چه از عمر پربرکت نظام مقدس جمهوري اسلامي مي گذرد. مردم انقلابي و متعهد ايران اسلامي به اهميت حضور و نقش تعيين کننده خود در همه عرصه هاي انقلاب آگاهتر مي شوند و راز دوام بقاء انقلاب خود را بهتر در مي يابند.
از بدو پيروزي انقلاب اسلامي تاکنون يکي از اهداف شيطاني استکبار جهاني دور کردن مردم از صحنه هاي انقلاب و بي تفاوت کردن مردم از حق تعيين سرنوشت خويش است که با تمسک به انواع ترفندها و بکارگيري جنگ رواني و نبرد تبليغي اهداف خويش را تعقيب مي کند . ولي به لطف خداوند منان ملت مسلمان و شريف ايران با حضور گسترده خود همواره اين حقيقت را به اثبات رسانده اند که از اتحاد و انسجام آنان چيزي کم نشده و استکبار و مزدوران آنان تا ابد حسرت گسستن اتحاد و يکپارچگي ملت ايران را به گور خواهند برد.
در سلسله مباحث همگام با انتخابات مجلس هشتم . در شماره گذشته راه راستان اهميت و جايگاه مجلس شوراي اسلامي در قانون اساسي مورد مداقه قرار گرفت. در اين شماره سعيد بر اين است تا اهميت اين نهاد از ديدگاه حضرت امام خميني ( رحمه الله عليه) و مقام معظم رهبري ( مدظله) بررسي شود:

الف: اهميت مجلس شوراي اسلامي و ضرورت مشارکت مردمي از ديدگاه حضرت امام ( رحمه الله عليه)

حضرت امام خميني ( رحمه الله عليه) مجلس شوراي اسلامي را تجلي اراده ملي و يکي از اساس ترين نهادهاي سياسي که در راس تمام نهادهاي نظام جمهوري اسلامي است و از ويژگي هاي خاص برخوردار است مي دانند که مهم ترين ويژگي آن اسلامي و ملي بودن آن است.
« .. اسلامي است که تمام تلاشش در راه تصويب قوانين غير مخالف با احکام مقدس اسلام است خصوصا با برخورداري از شوراي محترم نگهبان و ملي است که از متن ملت جوشيده است و دست شرق و غرب و وابستگان به آنان از سرنوشت آن کوتاه است ...» (1)
حضرت امام ( رحمه الله عليه) نه تنها مجلس را خانه واقعي ملت و تجلي اراده ملي، بلکه تعرض به آن را قبيح، بر خلاف مصلحت کشور و خلاف موازين ديني مي دانند و مي فرمايند: « مجلس تنها مرجعي است که براي يک ملت است . مجلس قوه مجتمع يک ملت است و مجلس از همه مقاماتي که در يک کشور هست بالاتر است. بنابراين يک همچو مقامي را نشکنيد و لو نمي توانيد، لکن گفتنش اصلش، ذکرش اصلش کار قبيحي است و بر خلاف مصلحت است و بر خلاف مسلک اسلام است. » (2)
در اهميت مجلي شوراي اسلامي و جامعيت نقش آن در پرداختن به مسائل مهم کشور و نقش آن در اصلاح امور جامعه معتقدند اگر مجلس شوراي اسلامي بر طبق موازين شکل گيرد و نمايندگان آن افراد صالح و دلسوز مردم باشند چنين مجلسي منشاء اصلاح همه امور جامعه خواهد بود ايشان مي فرمايند: « اگر مجلس شورا آن طوري که ما بخواهيم ملي و اسلامي باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد. همه اين راديو و تلويزيون اصلاح خواهد شد. ، ... » (3)
به تعبيري اگر مجلس يک مجلس اسلامي که با انتخابات صحيح انجام بگيرد و اشخاصي که انتخاب مي شوند واقعا منتخب ملت باشند، تمام کارها با دست مجلسي ها اصلاح مي شود.
از ديدگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران جايگاه و نقش مردم در انتخابات و مشارکت سياسي آنها بسيار حساس و تعيين کننده است از اين روي همواره، حضرت امام ( رحمه الله عليه) همه آحاد ملت را به مشارکت فعال در انتخابات فرا مي خوانند، آن انسان فرزانه در وصيت نامه سياسي - الهي خود مي فرمايند: « وصيت من به ملت شريف آن است که در تمامي انتخابات چه انتخابات رئيس جمهور و چه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ... در صحنه باشند . (4)
امام ( رحمه الله عليه) مشارکت سياسي مردم در انتخابات را نه تنها مهم و تعيين کننده بلکه آن را يک تکليف شرعي مي دانند که مسامحه و بي توجهي به آن جزء گناهان کبيره به حساب خواهد آمد» .. چه بسا در بعضي مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهي باشد که در راس گناهان کبيره است. » (5)
و « اگر خداي نخواسته بر اسلام يا کشور اسلامي از ناحيه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمه اي وارد شود، تمام ملت در پيشگاه خداي قهار توانا مسئول خواهيم بود و نسل هاي آينده که ممکن است از کناره گيريهاي کنوني مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند. يکي از وظايف مهم شرعي و عقلي ما حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه هاي انتخابيه و راي دادن به نمايندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سياسي جهان و ساير چيزهايي که کشور به آنها احتياج دارد مي باشد ، ... » (6)

ب : جايگاه مجلس شوراي اسلامي و اهميت مشارکت مردمي از ديدگاه مقام معظم رهبري

از ديدگاه مقام معظم رهبري مجلس شوراي اسلامي به عنوان يک رکن اساسي و مهم براي اداره امور کشور و آينه اي است که منعکس کننده توانايي ها، خواستها ، موضع گيري ها ، اقتدار و پايبندي به آرمان هاي يک ملت مي باشد و احساس مسئوليت مردم نسبت به مسائل کشور از مجاري انتخابات بيانگر راز پايداري و اقتدار جمهوري اسلامي ايران است. در واقع مقام معظم رهبري همچون سلف صالح و مراد خويش حضرت امام خميني ( رحمه الله عليه) ، مجلس شوراي اسلامي را عصاره يک ملت مي دانند که با نگاهي مسئولانه در برابر اسلام، انقلاب و مصالح عاليه نظام مي بايستي به امور کشور بپردازند. اين نگرش در پيام ها و ديدارهاي ايشان به مجلس و کارگزاران نظام بارها مورد تاکيد قرار گرفته است . ايشان در باب اهميت مجلس شوراي اسلامي مي فرمايند: « مجلس شوراي اسلامي، يک مرکز اساسي و تعيين کننده براي انقلاب است، همه سر رشته هاي امور، به مجلس شوراي اسلامي بر مي گردد. » (7)
معظم له درباره اهميت جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي مي فرمايند: « جايگاه مجلس، جايگاهي بسيار عالي براي انعکاس نظرات و اراده ملت در وضع قوانين و مقررات و رگه هاي اجرايي است. » (8)
از ديدگاه معظم له مجلس، مظهر حضور و اراده مردم در صحنه هاي گوناگون سياسي و اقتصادي کشور است. اگر مردم چيزي را در زمينه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... که به سرنوشت کشور هم ارتباط پيدا مي کند، بايد اراده خويش را از حنجره و زبان نماينده خود بيرون بدهند و به صورت قانون درآورند و اين قانون در سطح کشور عمل بشود.
شکل گيري مجلس قانون گذاري در هر کشوري نوعي توافق ملي براي اداره امور جامعه در سايه همبستگي، همدلي و همکاري مي باشد. اين مفهوم در نظام مردم سالاري ديني که اتحاد از بنيادي ترين عناصر تشکيل و تاسيس آن بوده است اهميت مضاعفي دارد.
بنابراين « مجلس شوراي اسلامي، مظهر وحدت ملي و يکپارچگي و اتفاق همه گروهها و قوميت ها و سلائق و عقايد است . در اين مجلس که از منتخبان حقيقي ملت بزرگ ايران تشکيل شده است، نمايندگان شهرها و استان هاي دور و نزديک ، نمايندگان اقوام گوناگون ايراني، نمايندگان سلائق و عقايد سياسي، نمايندگان اقليت هاي ديني در کنار مسلمانان ، همه با هم براي انجام وظايف قانوني مجلس شوراي اسلامي همکاري و تلاش مي کنند. اين يکي از باشکوه ترين جلوه هاي اتحاد ملت ايران است. اينجا همه براي پيشرفت ايران اسلامي ، و سربلندي و پيروزي نظام پر افتخار جمهوري اسلامي مجاهدت مي کنند و همه يک هدفرا مي جويند. (9)
يک چنين مجلسي شکل نمي گيرد مگر در چارچوب قوانين و معيارهاي تعيين شده و با مشارکت گسترده، فعال و يا انگيزه مردم آگاه و هوشيار اين سرزمين، که همواره در طول تاريخ انقلاب اين هوشياري خود را به اثبات رسانده اند و واقفند که دفع هر گزند و تهديد و رسيدن به قله هاي پيشرفت،رفاه و سربلندي مستلزم حضور فعال و آگاهانه آنها در تعيين سرنوشت خويش خواهد بود.

پی نوشت:

1- صحيفه نور جلد17 ص 202.
2- صحيفه نور، ج 12، ص 17.
3- صحيفه نور، ج 12، ص 256.
4- 5 - قادر فاضلي جاويدنامه ( وصيت نامه حضرت امام خميني ( رحمه الله عليه ) صص 62-65.
6- صحيفه نور، ج 18 ، ص232.
7- بيانات نظام معظم رهبري در تاريخ 68/9/22
8- بيانات مقام معظم رهبري در تاريخ 70/9/27
9- بيانات مقام معظم رهبري در تاريخ 75/3/11 خطاب به مجلس پنجم شوراي اسلامي .

منبع:ماهنامه راه راستان




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.