واژه‌ی أخلد در قرآن

ابن فارس می‌نویسد: «خلد» در اصل به معنای ثبات و ملازمت است و «خلد» و «اخلد» یعنی اقامت گزید و زمانی برای یك فرد گفته می‌شود «اخلد الی الارض» كه به زمین چسبیده باشد، چنان كه خداوند فرموده است: «وَ
پنجشنبه، 24 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی أخلد در قرآن
 واژه‌ی أخلد در قرآن

نویسنده: عباس كوثری

 
ابن فارس می‌نویسد: «خلد» در اصل به معنای ثبات و ملازمت است و «خلد» و «اخلد» یعنی اقامت گزید و زمانی برای یك فرد گفته می‌شود «اخلد الی الارض» كه به زمین چسبیده باشد، چنان كه خداوند فرموده است: «وَ لكِنَّهُ أخْلَدَ إلی الأرْضِ». اما كلام الهی كه می‌فرماید: «یَطوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدونَ» برگفته از ماده «خلد»‌ به معنای بقا و زندگی جاودانگی و نمردن است. برخی گفته‌اند «مخلّدون» از خلد به معنای گوشواره است كه با معنای اصلی كه ثبات و ملازمت است، مناسبت خواهد داشت؛ زیرا گوشواره ملازم گوش است و خَلَد نیز به معنای خاطر و حالت نیز می‌آید؛ زیرا آنها در قلب انسان استقرار و ثبوت یافته است. (1) فیومی نیز به همین سان بیان كرده است. (2)

كاربردهای اخلد در قرآن

1. جاودانگی

خداوند می‌فرماید: «یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ‌» (3)؛ یعنی آن چنان مال، آرزوهای او را طولانی ساخته كه از زیادی غفلت تصور می‌كند مالش او را در دنیا جاودانه خواهد ساخت و یا اینكه عمل وی در ساخت و سازها و بنا كردن قصر و كاخ به گونه‌ای است كه فكر می‌كند برای همیشه زنده خواهد ماند، (4) چنان كه حضرت هود قوم عاد را از این‌گونه كارها برحذر داشت و فرمود: «وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ‌»: شما كوشك‌ها و قصرها و دژهای مستحكم می‌سازید، به امید آنكه جاودانه بمانید. (5)
دیگر اشتقاقات و هیئت‌های مختلف خلد نیز به همین معنای جاودانگی است، مثل «یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ یَخْلُدْ فِیهِ مُهَاناً»(6)،‌«وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِی رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ‌» (7) و «وَ أَمَّا الَّذِینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا ... » (8).

2. دنیاطلبی

خداوند متعال درباره یكی از عالمان دنیاطلب كه برخی نام او را بلعم باعورا ذكر كرده‌اند می‌فرماید: «وَ لَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ» (9). شیخ طوسی (10) و طبرسی (11) مقصود از «أخلدَ إلی الارض» را توجه به دنیا و میل به آن، زمین گیر شدن در مادیات و درماندگی از رسیدن به مقصود و غرض اصلی دانسته‌اند و زمخشری افزون بر این معنا به قرینه «رفعناه»، «اخلد» را تمایل به پستی و انحطاط دانسته است. (12) پیش از این كلام مقاییس اللغة و المصباح المنیر را نیز نقل كردیم كه «اخلد الی الارض» با توجه به تعدیه‌اش با «الی» به معنای چسبیدن است نه جاودانگی. پس تطبیق آن بر مورد آیه همان ملازمت و چسبیدن به مادیات است.
راغب اصفهانی ضمن آنكه میل به دنیا و آرامش یافتن به آن را در معنای «اخلد» مدنظر قرار داده، رابطه این معنا را با جاودانگی از نظر دور نداشته است و می‌نویسد: اخلادِ یك چیز، به این است كه آن را ماندنی فرض كنی و حكم به بقای آن بنمایی و بر این اساس است كه «اخلد الی الارض»‌معنایش این است كه به زمین و دنیا دل بست و بدان اعتماد كرد، بدین گمان كه در زمین ماندنی خواهد بود. (13)

پی‌نوشت‌ها:

1. ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج2، ص208.
2. احمد فیومی؛ المصباح المنیر، ج1و2، ص177.
3. همزة: 3.
4. محمود زمخشری؛ الكشاف؛ ج4، ص795.
5. شعراء: 129.
6. فرقان: 69.
7. آل عمران: 107.
8. هود: 108.
9. اعراف: 176.
10. محمد بن حسن طوسی؛ التبیان، ج5، ص33.
11. فضل بن حسن طبرسی؛ مجمع البیان، ج3و4، ص770.
12. محمود زمخشری، الكشاف، ج2، ص178.
13. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن؛ ص292.

منبع مقاله :
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس