واژه‌ی بعل در قرآن

«بعل» در لغت به معنای شوهر، زوجه، درخت خرمایی كه بدون آبیاری از ریشه آب خورد، نام بت قوم الیاس، و دهشت و اضطراب آمده است. ابن فارس معتقد است ماده بعل دارای سه معنای اصلی است: 1. مالك 2.
شنبه، 26 فروردين 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واژه‌ی بعل در قرآن
 واژه‌ی بعل در قرآن

نویسنده: عباس كوثری

 
«بعل» در لغت به معنای شوهر، زوجه، درخت خرمایی كه بدون آبیاری از ریشه آب خورد، نام بت قوم الیاس، و دهشت و اضطراب آمده است. (1) ابن فارس معتقد است ماده بعل دارای سه معنای اصلی است: 1. مالك 2. حیرت و دهشت؛ 3. زمین بلند كه سالی یك بار بر آن باران ببارد. بعل به معنای آب خوردن از ریشه بدون استفاده از باران، برگرفته از همین ریشه و اصل است. در حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در بیان حكم زكات خرما آمده است: «ما شرب منه بعلاً ففیه العشر»: درخت خرمایی كه از ریشه بدون نیاز به آبیاری سیراب گردد، زكات خرمای آن یك دهم است. (2)

كاربردهای بعل در قرآن

1. شوهر

خداوند درباره حق رجوع شوهران در مدت عده رجعیه می‌فرماید: «وَ الْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ ... وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذلِکَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلاَحاً ...»(3). مرجع ضمیر «بعولتهن» زنان مطلقه است و معنایش این است كه زنان مطلقه باید به مدت سه مرتبه عادت ماهیانه دیدن انتظار بكشند و عده نگه دارند... و شوهرانشان برای بازگرداندن آنان در این مدت [از دیگران] سزاوارترند.
همین سان است كلام دیگر الهی كه می‌فرماید: «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزاً أَوْ إِعْرَاضاً فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ...» (4): و اگر زنی از طغیان و سركشی یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد، مانعی ندارد با هم صلح كنند و صلح، بهتر است. قرینه «امرأة» به روشنی دلالت دارد كه مقصود از «بعلها» شوهر است.
قرآن كریم در داستان نزول ملائكه بشارت دهنده به ابراهیم (علیه السلام) می‌فرماید: «وَ امْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَ مِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ یَعْقُوبَ‌* قَالَتْ یَا وَیْلَتَا أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هذَا بَعْلِی شَیْخاً إِنَّ ه?ذَا لَشَیْ‌ءٌ عَجِیبٌ‌» (5): همسرش ایستاده بود از خوشحالی خندید. پس او را به اسحاق و بعد از او به یعقوب بشارت دادیم. گفت: ای وای بر من آیا من فرزندی آورم، در حالی كه پیرزنم و این شوهرم پیرمردی است؟ این راستی چیز عجیبی است.

2. نام بت قوم الیاس یا معبود باطل

حضرت الیاس همانند دیگر پیامبران الهی از جانب خداوند مأموریت یافت تا قوم خویش را به توحید و تقوا دعوت كند و آنان را از شرك و بت پرستی بازدارد. قرآن كریم در این باره می فرماید: «وَ إِنَّ إِلْیَاسَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ‌ * إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَ لاَ تَتَّقُونَ‌* أَ تَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخَالِقِینَ‌» (6). بیشتر مفسران بر این اعتقادند كه مقصود از «بعلاً» بت قوم الیاس است كه آن را پرستش می‌كردند. (7) گفته‌اند محل زندگی قوم الیاس شهر بعلبك بوده است؛ زیرا «بكّ» به معنای شهر بود كه چون «بعل» بت مخصوص در آن قرار داشته است، آن را بعلبك نامیدند. (8) بعضی دیگر بعل را به معنای معبود باطل دانسته‌اند. به گفته راغب بعل به معنای هرگونه استعلا و برتری است و عرب هر یك از معبودهایش را كه به وسیله‌ی آن به سوی خدا تقرب می‌جسته، بعل نامگذاری كرده است؛ زیرا اعتقاد آنان بر این بوده است كه اینان موجودات برترند. (9) مرحوم طبرسی می‌نویسد: بعل در لغت اهل یمن به معنای آقا و رب است. (10) بر این اساس مفسران این احتمال را نیز در ترجمه آیه یادآور شده‌اند (11): آیا پروردگاری غیر از خدا می‌خواهید و بهترین آفریدگارها را رها می‌كنید.

پی‌نوشت‌ها:

1. اسماعیل جوهری، الصحاح، ج4، ص1635.
2. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج1، ص264.
3. بقره: 228.
4. نساء: 128.
5. هود: 71-72.
6. صافات: 123-125.
7. محمد قرطبی، جامع لأحكام القرآن، ج15، ص117. محمد بن حسن طوسی، التبیان، ج8، ص525. علی بن ابراهیم قمی، تفسیر القمی، ج2، ص226.
8. محمود زمخشری، الكشاف، ج4، ص60.
9. حسین راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص134.
10. فضل بن حسن طبرسی، مجمع البیان، ج7و8، ص713.
11. ر.ك: عبدالله بیضاوی، تفسیر البیضاوی، ج3، ص469. محمود آلوسی، روح المعانی، ج13، ص205.

منبع مقاله :
كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ اول
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس