ضربان نبض طبیعی برای انسان

معمولاً ضربان قلب برای نظارت و تشخیص وضعیت پزشکی در انسان استفاده می‌شود. ضربان قلب های سالم نشان دهنده سلامت عمومی خوب بدنتان می باشند. برای اطلاعات بیشتر در باره ضربان قلب سالم به خواندن
يکشنبه، 7 خرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ضربان نبض طبیعی برای انسان
ضربان نبض طبیعی برای انسان

مترجم: فریبا نوید
منبع:راسخون
 

....................
معمولاً ضربان قلب برای نظارت و تشخیص وضعیت پزشکی در انسان استفاده می‌شود. ضربان قلب های سالم نشان دهنده سلامت عمومی خوب بدنتان می باشند. برای اطلاعات بیشتر در باره ضربان قلب سالم به خواندن ادامه دهید.
ضربان قلب به عنوان فرکانسی که در آن قلب می تپد، تعریف شده است. این چیزی به جز اندازه گیری انقباض و استراحت قلب در یک دقیقه نیست. در اصطلاح پزشکی، ضربان، لمس شریان تپش قلب با دست می باشد. ضربان قلب در انسان، همراه با درجه حرارت بدن، سرعت تنفس و فشار خون، علامت حیاتی نشان دهنده سلامتی یک فرد می‌باشند.
این به ما می گوید که چگونه فردی سالم و یا مضطرب است. هر چه بدن شخص متناسب تر باشد، خواندن ضربان قلبش پایین تر خواهد بود. ضربان قلب بالاتر از حد نرمال در انسان می تواند نشانه دهنده تب یا حتی افزایش خطر ابتلاء به سکته مغزی، بیماری ایسکمیک قلب، آریتمی قلبی و غیره باشد. به همین دلیل بررسی ضربان قلب در زمان حال و در آینده بسیار مهم است. در هر حال، اندازه گیری ضربان قلب می تواند به سادگی در منزل انجام پذیرد و به همین دلیل باید اطلاعاتی در باره خواندن حد طبیعی داشته باشیم.
ضربان قلب طبیعی برای انسان
برای تشخیص اینکه آیا ضربان قلب فردی طبیعی است یا خیر، به اندازه گیری ضربان قلب در حال استراحت نیاز داریم. ضربـان قلـب در حـال استراحت چیزی نیست جز ضربان قلبی که پس از استـراحت و یا در حالت استراحت کـامل اندازه گیری شده باشد. میانگین ضربان قلب در حال استراحت برای یک فرد بزرگسال بین 60 تا 100 ضربه در هر دقیقه می باشد. به هر حال، خواندن بالاتر از 90 ضربه در هر دقیقه به طور قابل توجهی بالا بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ضربان/ دقیقه

مردان

75-55

بزرگسالان

55-40

ورزشکاران

ضربان/ دقیقه

زنان

80-60

بزرگسالان

60-55

ورزشکاران

90-80

باردار

ضربان/ دقیقه

بچه­ها

160-100

3-0 ماه

120-90

6-3 ماه

120-80

12-6 ماه

130-70

10-1 سال

100-60

18-10 سال

عوامل تعیین کننده ضربان قلب طبیعی

تعداد ضربان قلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوامل مختلفی تعیین کننده ضربان قلب انسان هستند:

 سن و جنسیت

نوزادان در مقایسه با کودکان بزرگتر یا بزرگسالان، دارای ضربان قلب بالاتری می باشند. علاوه بر این، زنان در مقایسه با مردان از ضربان قلب بالاتری برخوردارند.

 سطح آمادگی جسمانی

کسانی که درگیر آموزش آمادگی جسمانی و ورزش هستند، ضربان قلب پایین تری دارند. هر چه بدن شخص متناسب تر باشد، از ضربان قلب پایین تری برخوردار است. زیرا ورزش موجب بهبود سلامت قلب می گردد. در افراد فعال، عضلات قلب از شکل بهتری برخوردارند و برای حفظ ضربان قلب ثابت، نیازی به کار سخت نیست. قلب می-تواند در هر ضربان، خون بیشتری را پمپاژ کند.

 وزن

افراد چاق دارای ضربان قلب بالاتری هستند. به این دلیل که جثه بزرگ تر، به پمپاژ خون بیشتر و حجم کاری بالاتری در قلب نیاز دارد.

 وضعیت ذهنی

شیوه زندگی پر استرس یا ضربه عاطفی می تواند موجب افزایش ضربان قلب گردد. بنابراین، سلامت روانی و عاطفی نیز نقش مهمی در تعیین ضربان قبل ایفا می کند.

 دارو

مصرف داروهای متفاوت، مخصوصاً بتا بلوکرها می توانند موجب گردند تا ضربان قلب به زیر 60 کاهش یابد.

 زمان و فعالیت

ضربان قلب پس از غذا خوردن و در حین ورزش افزایش می یابد. در حین ورزش، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و ضربان قلب برای پمپاژ خون بیشتر به عضلات بدن، تندتر می زند. به همین دلیل است که ضربان قلب در حین ورزش و یا پس از آن افزایش می یابد. حتی در یک فرد سالم، ضربان قلب در طول روز ثابت باقی نمی ماند و با توجه به فعالیت های فرد تغییر می کند.

 وضعیت پزشکی

کسانی که دچار بیماری های قلبی، فشار خون بالا و یا دیابت هستند، از ضربان قلب بالاتری برخوردارند. علاوه بر آن، اختلالات پزشکی خاص، ضربان قلبی متغیر هم به صورت موقتی و هم در بلند مدت را به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل از ضربان قلب به عنوان یک کمک تشخیص برای اختلالات پزشکی استفاده می کنند.

 بارداری

در دوران بارداری، قلب با هر ضربان تلاش می کند تا خون بیشتری را برای رشد جنین پمپاژ کند. این امر موجب افزایش ضربان قلب در دوران بارداری می گردد.

چگونه می توانم ضربان قلبم را بررسی کنم؟

 دقیق ترین روش برای بررسی ضربان قلب، گرفتن نوار قلب می باشد. با این وجود، خودتان نیز می‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. ممکن است صد در صد دقیق نباشد، اما تا همان اندازه هم خوب خواهد بود.
 محدوده هایی که ضربان قلب را می توان به آسانی احساس کرد شریان کاروتید گردن، شریان رادیال مچ دست، شریان پوپلیتال پشت زانو، شریان براکیال داخل آرنج، و نزدیک شریان تیبیال خلفی متصل به مچ پا می باشند. ضربان قلب آپیکال، ضربانی است که مستقیماً با اندازه گیری ضربان قلب محاسبه می گردد.
 از آنجا که شریان‌های ضربان کاروتید گردن و ضربان رایکال مچ دست منطقه عبور نزدیک به سطح پوست می-باشند، پیدا کردن ضربان در این مناطق نسبتاً آسان تر است. با کمی فشار آوردن بر روی این شریان ها ضربان قلب را احساس می نمائید.
 برای تعیین محل ضربان قلب، انگشت اشاره و انگشت وسط خود را بر روی مچ دست چپ، قرار دهید. به آرامی فشار دهید و سعی کنید محل ضربان را پیدا کنید. اگر چیزی احساس نمی کنید، کمی بیشتر فشار وارد آورید یا انگشتان دست خود را در اطراف محدوده مورد نظر حرکت دهید.
 هنگامی که ضربان را پیدا کردید، تعداد ضربان ها را در یک دقیقه بشمارید.
 بهترین زمان برای اندازه گیری ضربان قلب هنگام صبح می باشد، این زمانی است که فرد به اندازه کافی استراحت داشته و خوابیده است.

تغییر در ضربان قلب طبیعی

شرایط پزشکی خاص ممکن است موجب افزایش یا کاهش سرعت ضربان قلب شود. دو موقعیت زیر اختلالات در عملکرد قلب را نشان می دهند.

برادی کاردی یا کندی ضربان قلب

برادی کاردی وضعیتی است که ضربان قلب به کمتر از 60 ضربه می رسد. این وضعیت ممکن است برای ورزشکاران عادی و بدون علامت به نظر برسد مگر در مواردی که منجر به افت شدید در ضربان قلب گردد. ضربان قلب زیر 50 در مرحله استراحت هنوز هم می تواند برای برخی از افراد طبیعی به نظر برسد، به ویژه اگر در ارتباط با آن هیچ نوع علامتی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و مانند آن وجود نداشته باشد.

تاکی کاردی یا تندی ضربان قلب

تاکی کاردی وضعیتی است که قلب سریع تر از حد طبیعی عمل پمپاژ را انجام می‌دهد. پمپاژ سریع منجر به گردش خون ضعیف یا نرسیدن خون کافی به قسمت هایی از بدن می گردد. سریع شدن ضربان قلب در هر سنی از فرد، متفاوت است. به هر حال، در حالت استراحت، ضربان قلب بالاتر از 120 در بزرگسالان، شایان توجه مداخلات پزشکی است. افزایش سرعت پمپاژ، تقاضا برای تأمین اکسیژن بیشتر را تسریع می کند. تاکی کاردی اغلب به بیماری های قلبی مزمن منجر می گردد.
با بررسی ضربان قلب، پزشکان می توانند رژیم های ورزشی مناسب را توصیه کنند. به هر حال، غیرعاقلانه خواهد بود که تنها با بررسی ضربان قلب، وضعیت پزشکی فردی را پیش بینی کنیم. از این رو، قبل از رفتن به مراحل پیشرفته، باید ضربان قلب را تنها به عنوان کمک تشخیصی اولیه مورد استفاده قرار داد. پیشرو بودن در شیوه زندگی سالم و فعال می تواند به حفظ ضربان قلب سالم در انسان کمک کند.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما