علائم حساسیت به تخم مرغ

برای اکثر آلرژیهای غذایی هفت مقصر اصلی وجود دارد. این مقصران، ذرت، تخم مرغ، شیر، سویا، گندم، مخمر و شکر را شامل می‌شوند. خوشبختانه، من به هیچ کدام از آنها آلرژی ندارم. اما برای آندسته از افرادی که
شنبه، 3 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
علائم حساسیت به تخم مرغ
علائم حساسیت به تخم مرغ

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

برای اکثر آلرژیهای غذایی هفت مقصر اصلی وجود دارد. این مقصران، ذرت، تخم مرغ، شیر، سویا، گندم، مخمر و شکر را شامل می‌شوند. خوشبختانه، من به هیچ کدام از آنها آلرژی ندارم. اما برای آندسته از افرادی که نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند، در خصوص علائم آلرژی به تخم مرغ صحبت خواهم کرد.
آلرژی یا حساسیتهای غذایی با مصرف مواد غذایی (حاوی آلرژن مشترک) که بدن به عنوان تهدید در نظر می‌گیرد، ایجاد می‌شوند. آنگاه بدیهی است که آلرژی نسبت به تخم مرغ، واکنشهای آلرژیک از سوی سیستم ایمنی بدن در برابر مصرف تخم مرغ می‌باشد. هرچند گاهی اوقات، این آلرژی همچنین می‌تواند تنها با تماس پوستی با تخم مرغ ایجاد شود. معمولاً در سنین کم در کودکان شروع شده اما عموماً در سن حدود 5 سالگی از بین می‌رود. برخی از عوامل شایع‌تری که ممکن است به افزایش احتمال بروز آلرژی به تخم مرغ بیانجامند شامل درماتیت آتوپیک، سابقه خانوادگی و سن می‌شود.
در آلرژی به تخم مرغ، سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به پروتئین‌های موجود در آن واکنش افراطی نشان داده و آنها را به عنوان تهدید طبقه بندی کرده و با آنها مبارزه می‌کند. سیستم ایمنی این کار را با رها کردن آنتی بادیهایی مانند «ایمونوگلوبین ای (IgE)» جهت مبارزه با این متجاوزین انجام می‌دهد. این آنتی بادیها، به نوبه خود، مواد شیمیایی همچون هیستامین را رها کرده که شروع به مقابله با حمله می‌کنند. مشکل این است که آزاد شدن این مواد شیمیایی اثرات بسیار بدی بر دستگاه‌های تنفس، گوارش و قلبی عروقی می‌گذارد. تأثیر گذاشته شده بر روی تمام اینها به هنگام بروز آلرژی به تخم مرغ، به وضوح بر روی پوست قابل مشاهده است.
علائم آلرژی به تخم مرغ هر آن، در عرض چند دقیقه پس از مصرف و یا حتی ساعتها بعد می‌توانند خود را نشان دهند. آنها معمولاً بدون توجه به شدت خود، به مدت کمتر از سه روز طول می‌کشند. اثر آن می‌تواند به طور گسترده به 4 نشانه‌ی اصلی تقسیم شود. تمامی آنها به جزئیات در ادامه توضیح داده شده‌اند:

واکنشهای پوستی

آلرژی به تخم مرغ ابتدا خود را بر روی پوست نشان می‌دهد. میزان دیده شدن آنها می‌تواند از راش یا جوشهای پوستی قرمز و برآمده تا کهیر گسترده شود. می‌تواند به عنوان اگزما (درماتیت آتوپیک) و خارش آزار دهنده دیده شود. واکنشهای پوستی در تقریباً تمام آلرژیهای غذایی خود را نشان می‌دهند بنابراین تشخیص صحیح مورد نیاز است.

علائم دهانی

قرمزی و تورم، در اطراف نواحی دهان و لب بسیار متداول است. در اصطلاح علمی آن را آنژیوادم می‌نامند. گاهی اوقات التهاب همراه با خارش و درد وجود دارد که می‌تواند مانع از انجام فعالیتهایی مانند تکلم و یا غذا خوردن شود. علائم دهانی به طور بارزی قابل مشاهده بوده بنابراین اینها علائمی بوده که بیشترین ناراحتی روحی و انزوا را بوجود می‌آورند.

علائم سینوسی (دستگاه تنفسی)

تماماً با آبریزش بینی شروع شده و سپس منجر به خارش، آب آمدن از چشم و عطسه شده تا جایی که موجب بروز آسم و سرفه و خس خس سینه می‌شود. همچنین ممکن است موجب بروز «آنژیوادم» شدید شده که تورم عروق خونی در زیر پوست، نزدیک دستها، صورت، زبان و اندام تناسلی می‌باشد. سردردهای میگرنی و شب ادراری همچنین می‌توانند به عنوان علائم آلرژی به تخم مرغ در نظر گرفته شوند. آنها می‌توانند موجب التهاب بینی شوند که عموماًً به عنوان رینیت شناخته می‌شود.

علائم گوارشی

دل پیچه، تهوع، اسهال و استفراغ از علائم شایع این آلرژی می‌باشند. درد شکمی و سوء هاضمه به راحتی می‌توانند به عنوان علائم بیماری دیگری اشتباه گرفته شوند، بنابراین این علائم اغلب فریبنده می‌باشند. علائم گوارشی نیز مقصر بی حالی عمومی و یا خستگی بوده که اغلب با آلرژی به تخم مرغ همراه می‌باشد. همچنین می‌تواند موجب سوزش شدید سر دل شود.

آنافیلاکسی

قوی‌ترین و کشنده‌ترین واکنش به آلرژی تخم مرغ است. این واکنش می‌تواند در افرادی که به طور ویژه نسبت به تخم مرغ حتی بخار یا گاز تخم مرغ و تماس پوستی با آن حساس می‌باشند، دیده شود. آنافیلاکسی در اصل تورم دهان و گلو است که راه‌های هوایی را مسدود ساخته به ریه‌ها کشیده شده و تنفس را بسیار مشکل می‌سازد. اغلب با افت خطرناک فشار خون همراه است که منجر به بروز سرگیجه و بیهوشی ناگهانی می‌شود. علائم آنافیلاکسی همچنین ممکن است، دل درد و دل پیچه و ضربان سریع را شامل شود. همچنین می‌تواند به شوک آنافیلاکتیک منجر شود. این مورد حاد نیاز به مداخلات فوری پزشکی داشته و اغلب شامل رساندن بیمار به بخش مراقبتهای ویژه یا اورژانس می‌شود.
آلرژی شدید نسبت به تخم مرغ می‌تواند با تزریق اپینفرین، و یا با تجویز دیفن هیدرامین (یک آنتی هیستامین ـ بنادریل متداول) و یا کورتیکواستروئید برای بیمار درمان شود. با وجود آنکه درمان آن در دسترس می‌باشد، اما حساسیت به پروتئینهای موجود در تخم مرغ را به طور کامل درمان نکرده و اغلب حتی درمانهای حساسیت زدایی جهت رفع این مشکل به طور کامل ناموفق عمل می‌کنند. بهترین کار جهت کنترل آلرژی به تخم مرغ، پیشگیری است و این کار می‌تواند با داشتن آگاهی نسبت به هرآنچه می‌خورید و اطمینان از مطالعه دقیق برچسب روی مواد غذایی میسر باشد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.