اثرات سوء تغذیه طی دوران بارداری

وضع حمل دشوار، زایمان زودرس، تولد نوزادانی با وزن پایین از جمله اثرات قابل ملاحظه سوء تغذیه در دوران بارداری به حساب می‌آیند. نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به سوء تغذیه، مستعد ابتلاء به عفونت، تأخیر
دوشنبه، 2 مرداد 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اثرات سوء تغذیه طی دوران بارداری
اثرات سوء تغذیه طی دوران بارداری

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

وضع حمل دشوار، زایمان زودرس، تولد نوزادانی با وزن پایین از جمله اثرات قابل ملاحظه سوء تغذیه در دوران بارداری به حساب می‌آیند. نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به سوء تغذیه، مستعد ابتلاء به عفونت، تأخیر در رشد، و اختلال شناختی است. این مقاله اطلاعاتی را در این خصوص فراهم ساخته است.
همه ما به مقدار متعادلی از مواد مغذی جهت انجام عملکرد مناسب سیستم بدنی نیاز داریم. با این حال، نیاز به مواد مغذی با توجه به سن و جنسیت فرد متفاوت می‌باشد. و بارداری مرحله و فاز حیاتی زندگی هر خانمی است، به طوریکه این خانم باردار به مواد مغذی در حد بهینه و با کیفیت عالی جهت حفظ و نگهداری از جنین در حال رشد نیاز دارد. به طور طبیعی نیاز به بیشتر خوردن تقریباً در تمام زنان باردار وجود دارد. با این حال، فرد بایستی بداند که چه اتفاقی رخ می‌دهد در صورتی که دچار کمبود مواد مغذی در این دوران بارداری شود و نیز از اثرات سوء تغذیه در طول این مرحله اطلاع داشته باشد. کاملاً واضح و مشخص است که این امر اثری منفی بر سلامت هم مادر و هم کودک می‌گذارد.

سوء تغذیه و بارداری

سوء تغذیه به عنوان کمبود مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن جهت برخورداری از عملکرد طبیعی بدن تعریف می‌شود. با گذشت زمان، این وضعیت بر اندامهای بدن اثر گذاشته و منجر به بروز مشکلات خفیف تا شدید در سلامت می‌شود. یکی از حقایقی که در خصوص سوء تغذیه وجود دارد بیشتر بودن تعداد افراد گرسنه در کشورهای در حال توسعه است. در نتیجه میزان بروز سوء تغذیه در طول دوران بارداری در کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشتر می‌باشد. بر اساس اطلاعات پزشکی ارائه شده، زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 3 سال نسبت به اثرات سوء تغذیه آسیب پذیرتر از دیگر افراد می‌باشند.
از لحظه‌ای که یک زن باردار می‌شود، او مسئولیت پیروی از یک رژیم غذایی سالم در مقادیر زیاد را جهت حمایت از رشد و تکامل جنین درون رحم خود برعهده خواهد داشت. یک زن باردار بایستی درک کند که تغذیه روزانه‌ی او نه تنها برای سلامتی خودش اهمیت دارد بلکه جهت حفظ سلامت کودک خود در تمام طول زندگی حیاتی است. با در نظر گرفتن این موضوع، سوء تغذیه در طول این مرحله علت اصلی پیامدهای بارداری ضعیف است.

اثرات

چنانچه زن بارداری دچار سوء تغذیه باشد، قابل درک است که جنین موجود در رحم مادر به قدر کافی مواد مغذی دریافت نکند. به عبارت دیگر، مواد مغذی و مواد معدنی کم نیاز جهت رشد و تکامل یک زندگی کامل در مقادیر کافی تأمین نمی‌شوند. و پیامد آن میزان رشد ضعیف و وزن پایین نوزاد خواهد بود. اثرات کلی سوء تغذیه بر روی بدن، سیستم ایمنی ضعیف، افزایش احتمال ابتلاء به بیماری، سطح پایین بنیه و استقامت و قد کوتاه‌تر را شامل می‌شود.
بعضی از اثرات سوء تغذیه در دوران بارداری، در تمام زندگی کودک با او همراه خواهند بود. به عنوان مثال، یک کودک مبتلا به سوء تغذیه مستعد ابتلاء به عفونت، نه تنها در مراحل اولیه رشد بلکه در مراحل بزرگسالی از زندگی خود نیز است. همچنین عنوان می‌شود که اختلالات شناختی و سطح پایین آی کی یو (IQ) به طور مستقیم با علائم سوء تغذیه خصوصاً در طول دوران بارداری و دوران شیرخوارگی مرتبط می‌باشند.
زنان بارداری که مبتلا به سوء تغذیه بوده‌اند، نوزادانی با وزن پایین به دنیا می‌آورند. چنین کودکانی در معرض رشد به تأخیر افتاده، هماهنگی کمتر اعضاء، ضعف بینایی، مشکلات یادگیری، و بسیاری از بیماریهای دیگر قرار دارند. کم خونی یکی از بیماریهای ناشی از سوء تغذیه است که زنان باردار متعددی را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار می‌دهد. این وضعیت خطر مرگ مادر و نوزاد در زمان تولد را افزایش می‌دهد. سایر اثرات جدی، زایمان زودرس، ایجاد موانع بر سر وضع حمل، خونریزی پس از زایمان و نقصهای مادرزادی را شامل می‌شود.
اثرات سوء تغذیه بر رشد کودک به کمبود مواد مغذی در دوران بارداری و همچنین در طول دوره شیردهی نسبت داده می‌شود. در هر دو این مراحل، مصرف و پیروی از یک رژیم غذایی مخصوص بارداری و رژیم غذایی مخصوص دوران شیردهی برای سلامت کودک حیاتی است. در واقع سلامت فرد تا حد زیادی به مواد مغذی تأمین شده در سه مرحله‌ی بارداری، شیردهی و مراحل اولیه کودکی بستگی دارد.
جهت به حداقل رساندن این اثرات، هر خانمی بایستی عادات غذایی و تغییرات رژیم غذایی خوب را در خود پرورش دهد. حفظ تناسب و سلامتی پیش از بارداری همچنین امری ضروری است به این دلیل که پرورش جنین به مواد مغذی ذخیره شده در مادر جهت رشد سریع در طول ماه‌های ابتدایی بستگی دارد. مشورت با یک متخصص تغذیه رویکردی مناسب جهت درک نیازهای تغذیه‌ای جهت سلامت بهینه‌ی مادر و کودک خواهد بود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.