در سایه سارسخنان امام حسين (ع)

سخنان حضرت ابي عبد الله الحسين(علیه السلام) بهترين معرف هدف والاي آن حضرت مي باشد ، از سرتاسر كلمات حضرتش نداي انسان دوستي وحريت وعدالت وظلم ستيزي ومقاومت در برابر جور حاكمان زر و زور به گوش مي رسد ، كه توجه حديث دوستان مكتب وحي را به فراگيري ((سخنان )) حضرتش جلب نموده ، وبه فرازهاي از كلمات نورانی آن حضرت اشاره مي نماييم :
سه‌شنبه، 25 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در سایه سارسخنان امام حسين (ع)
در سایه سارسخنان امام حسين (ع)
در سایه سارسخنان امام حسين (ع)





سخنان حضرت ابي عبد الله الحسين(علیه السلام) بهترين معرف هدف والاي آن حضرت مي باشد ، از سرتاسر كلمات حضرتش نداي انسان دوستي وحريت وعدالت وظلم ستيزي ومقاومت در برابر جور حاكمان زر و زور به گوش مي رسد ، كه توجه حديث دوستان مكتب وحي را به فراگيري ((سخنان )) حضرتش جلب نموده ، وبه فرازهاي از كلمات نورانی آن حضرت اشاره مي نماييم :
1- إنّ هذه الدنيا قد تغيرت وتنَكّرت و أدبرَ معروفها ، فلم يبقَ منها الا صُبابةٌ كصبابةِ الاناء وخسيسُ عنيسٍ كالمرعي الوبيل ، اَلا ترونَ أنّ الحقَ لا يعملُ به وأنّ الباطلَ لا يتناهي عنهُ ، لِيرغبَ المؤمنُ في لقاء الله مُحِقاً فإني لا اري الموتَ الا سعادةً ولا الحياةَ معَ الظالمينَ إلا بَرَماً ، إنَّ الناسَ عَبيدُ الدُنيا والدينُ لَعْقٌ علي السنتهم يحوطونهُ مادرّتْ بهِ معائشهم فإذا مُحِصوا بالبلاء قلَّ الدَّيانونَ. (تحف العقول ص 249و250)
امام حسين (علیه السلام) در هنگام سفر به كربلا فرمودند:
راستي اين دنيا دگرگونه وناشناس شده ومعروفش پشت كرده ، واز آن جز نمي كه بر كاسه نشيند وزندگي پست ، همچون چراگاه تباه ، چيزي باقي نمانده است ، آيا نمي بينيد كه به حق عمل نمي شود واز باطل نهي نمي گردد ؟ در چنين شرائطي مؤمن به لقاي خدا سزاوار است . ومن مرگ را جز سعادت وزندگي با ظالمان را جز هلاكت نمي بينم ، براستي كه مردم بنده دنيا هستند ودين بر سر زبان آنهاست ومادام كه براي معيشت آنها باشد مي چرخانندش ووقتي به بلا آزموده شدند، دينداران اندك اند .
2- إني لم اخرج أشِراً ولا بطراً ولا مُفسِداً ولا ظالماً وإنما خرجتُ لِطَلَبِ الاصلاح في أمةِ جدي(صلی الله علیه و آله و سلم) أريدُ أنْ آمرَ بالمعروف وأنهي عن المنكر وأسيرَ بسيرةِ جدي وأبي علي بن ابيطالب. (مقتل خوارزمي ج 1 ص 188)
من از روي خودخواهي وخوشگذراني ويا براي فساد وستمگري قيام نكردم بلكه قيام من براي اصلاح در امّت جدّم مي باشد ، مي خواهم امر به معروف ونهي از منكر كنم وبه سيره وروش جدّم وپدرم علي بن ابيطالب عمل كنم .
3- أيها الناس أنَّ رسولَ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) قالَ : منْ رأي سُلطاناً جائراً مستحلاً لحرام الله ناكثاً عهدهُ مُخالِفاً لسُنةِ رسولِ الله يعملُ في عباد الله بالاثمِ والعدوان فلمْ يغيرْ عليه بفعلٍ ولا قولٍ كانَ حقاً علي اللهِ أنْ يدخلهُ مُدخَلَهُ. ( مقتل خوارزمي ج1ص234)
هان اي مردم ، پيامبر خدا فرموده است : كسي كه زمامداري ستمگر را ببيند كه حرام خدا را حلال مي سازد وعهدش را مي شكند وبا سنّت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت مي ورزد ودر ميان بندگان خدا بر اساس گناه وتجاوز عمل مي كند ، ولي در مقابل او با عمل ياگفتار اظهار مخالفت ننمايد ، بر خداوند است كه او را با همان ظالم در جهنم اندازد .
4- إني لا اعلم اصحاباً أوْلي ولا خيراً منْ اصحابي ولا اهل بيتٍ أَبَرَّ ولا أوصلَ منْ اهل بيتي فجزاكمُ اللهُ جميعاً خيراً .(تاريخ طبر ي ج7 ص 322)
در شب عاشورا فرمود : من اصحاب وياراني را بهتر از ياران خود نديده ام واهل بيت وخانداني بهتر وبا وفاتر از اهلبيت خود سراغ ندارم ، خداوند به همه شما جزاي خير دهد .
5- ليسَ الموتُ في سبيل العز إلا حياةً خالدةً وليستِ الحياةُ معَ الذُلِّ إلا الموتُ الذي لا حياةَ معهُ . (ادب الحسين وحماسته ص 159)
مرگ در راه عزت جز زندگي جاويد ، وزندگي با ذلت جز مرگ بي حيات نيست .
6- لا افلحَ قومٌ إشتروا مرْضاتِ المخلوقِ بسَخَطِ الخالقِ (مقتل خوارزمي ج1 ص 239 )
رستگار مباد مردمي كه خشنودي مخلوق را در مقابل غضب خالق خريدند.
7-فإنْ تكن الدُنيا تُعَدُّ نفيسةً
فدارُ ثواب الله أعلي وأنبلُ
وَإنْ تكُنِ الاموالُ للتَّرْكِ جَمْعَها
فما بالُ متروكٍ بِهِ المرءُ يبخلُ
وإنْ تكنِ الارزاقُ قِسْماً مُقَسماً
فَقِلَّةُ حِرْصِ المرءِ في الكسبِ أجملُ
وإنْ تكن الابدانُ للموتِ أُنشِأتْ
فقتلُ امرءٍ بالسيفِ في اللهِ أفضلُ
عليكم سلامُ اللهِ يا آلَ أحمدَ
فإني آراني عنكم سوفَ أرحلُ
(مناقب ابن شهر آشوب ج 4ص 95)
در مسير حركت به جانب كوفه فرموده است :
زندگي دنيا گرچه نفيس وپربها است .
ولي پاداش خدائي در جهان ديگر بالا تر وپربهاتر است .
واگر جمع آوري مال وثروت سر انجام ترك نمودن آنست ،
پس نبايد مرد براي آن بخل ورزد .
واگر روزيهاي بندگان تقسيم ومقدّر شده است ،
پس كمي حرص مرد در كسب زيباتر .
واگر بدنها براي مرگ آفريده شده است ،
پس كشته شدن مرد در راه خدا چه بهتر .
درود بر شما اي خاندان پيامبر ،
كه من به زودي از ميان شما كوچ خواهم كرد .
8- اياكَ والظُلمَ منْ لا يجدُ عليك ناصراً الا الله عزّوجل . (تحف العقول ص 250)
بر حذر باشيد وبترسيد از ستم كردن به كسي كه ياوري جز خداوند عزّوجل ندارد
9- لا ترفع حاجتك الا الي أحد ثلاثة : إلي ذ ي دينٍ ، أو مُرُوَّةٍ ، أَوْ حسَبٍ . (تحف العقولص 251)
جز به يكي از سه نفر حاجت مبر : به دين دار يا صاحب مروّت يا كسي كه اصالت خانوادگي داشته باشد .
10- الجهاد علي اربعة أوجه : فجهادان فرضٌ وجهادُ سُنةٌ ، فاما أحد الفرضين فجهادُ الرجلِ نفسهُ عن معاصي الله وهوَ من أعظمِ الجهاد.
ومجاهدة ُ الذين من الكفارِ فرضٌ.وأما الجهادُ الذي هو سُنَّةٌ لا يقام إلا مع فرضٍ فإنَّ مجاهدة العدو فرضٌ علي جميع الأمةِ لو تركوا الجهاد لأتاهمُ العذابُ وهو منْ عذاب الأمة وهوَ سُنّةٌ علي الامام ، وَحَدُّهُ أنْ يأتي مع الأمةِ فيجاهدهم .وامّا الجهادُ الذي هوَ سُنَةٌ فكلُّ سُنّةٍ أقامهُ الرجلُ وجاهدَ في إقامتها وبلوغها وإحيائها ، فالعمل والسعي فيها منْ أفضلِ الاعمال لأنها إحياءُ سُنةٍ وقد قال رسولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : منْ سنَّ سُنَةً حسنةً فلهُ أجرها وأجرُ منْ عملَ بها إلي يومِ القيامةِ منْ غيرِ أنْ ينقصَ منْ أجورهم شيئاً.(تحف العقول ص 247و248)
جهاد بر چهار گونه است : دوتاي آن فرض ، ويكي سنت كه جز با فرض برپاداشته نشود وديگر جهاد سنت . اما آن دو تايي كه فرض است ، يكي جهاد شخص با نفس خود در مقابل معصيت هاي الهي وآن بزرگترين جهاد است وجهاد با كفار كه هم مرز با شمايند فرض است . واما جهادي كه سنت است وجز با فرض برپا نشود آن جهاد با دشمن است وواجب است بر همه امت واگر جهاد را ترك كنند عذاب بر آنان آيد و اين عذابي است كه از خود امت است . وچنين جهاد بر امام سنّت است وحدّ آن اين است كه امام با امت به سراغ دشمن روندبا آنها جهاد كنند .
واما جهادي كه سنت مطلق است عبارت از هر سنتي است كه شخص آن را برپا مي دارد ودر برپائي واجرا وزنده كردن آن تلاش مي كند . بنا بر اين هر نوع كار وكوشش در اقامه آن از بهترين اعمال خواهد بود زيرا كه آن زنده نمودن سنّت است وپيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است : هر كه سنت وروش نيكوئي را بوجود آوَرَد پاداشش براي او خواهد بود ونيز ثواب هر كه تا روز قيامت بدان عمل كند ، بدون آنكه از ثواب آنها هم چيزي كاسته شود .
منبع: www.imamjawad.net




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.