سفر به سرزمين جومونگ

اين روزها شنيدن نام «كره» شايد بيش از هر نام ديگري ذهن‌ها را به‌خود مي‌خواند. اشتباه نكنيد به ضم كاف بخوانيد. همان كشور كره و محصولات فرهنگي و صنعتي‌اش كه تقريبا تمامي ايران و بازار ايراني را تسخير كرده و اين روزها مردم ايران به لطف صدا و سيما كه رسانه‌اي است ملي، جومونگ مي‌بينند و خودروي چند 10 ميليوني كره‌اي مي‌خرند و با آن فخر مي‌فروشند و سواري مي‌گيرند! حالا بد نيست مطلبي
يکشنبه، 30 فروردين 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سفر به سرزمين جومونگ
سفر به سرزمين جومونگ
سفر به سرزمين جومونگ





اين روزها شنيدن نام «كره» شايد بيش از هر نام ديگري ذهن‌ها را به‌خود مي‌خواند.
اشتباه نكنيد به ضم كاف بخوانيد. همان كشور كره و محصولات فرهنگي و صنعتي‌اش كه تقريبا تمامي ايران و بازار ايراني را تسخير كرده و اين روزها مردم ايران به لطف صدا و سيما كه رسانه‌اي است ملي، جومونگ مي‌بينند و خودروي چند 10 ميليوني كره‌اي مي‌خرند و با آن فخر مي‌فروشند و سواري مي‌گيرند! حالا بد نيست مطلبي هم بخوانيد از وصف جذابيت‌هاي گردشگري اين كشور.
سفر به سرزمين جومونگ
شبه جزيره كره سرزمين كوه‌هاي زيباست. اين كشور ساليان سال يك كشور متحد بوده. ولي امروز به 2بخش تقسيم شده است. كره‌شمالي و كره جنوبي.
با اينكه اكنون آنها از هم جدا شده‌اند ولي همچنان داراي مرزهاي مشترك و تاريخ مشترك هستند كه مربوط به هزاران سال پيش است. كره، فرهنگ بسيار غني دارد كه البته فرهنگ كشور چين به‌ويژه در ساليان اخير بر فرهنگ آن نفوذ داشته است. از جمله اينكه آيين بودا و كنفوسيوس از چين به كره نفوذ كرده است.
با اين حال پس از گذشت سال‌ها بخش زيادي از فرهنگ سنتي كشور كره توسعه‌يافته و هنوز متعلق به‌خود آنهاست. به‌عنوان مثال خط كره خط چيني است ولي زبان كره‌اي به زبان‌هاي ديگر شباهت ندارد يا موسيقي سنتي كره نوايي دارد كه با نواهاي ديگر كشورهاي آسياي‌شرقي كاملا متفاوت است. موسيقي عاميانه مردم كره «پان‌سوري» نام دارد و خواننده بيشتر شبيه به يك قصه‌گو است كه آن را همراه با يك طبل مي‌نوازد. از ديگر موسيقي‌هاي كشور كره «‌كاياگوم» است كه نوعي ساز زهي است و بسيار مورد علاقه مردم كره است.
غذاهاي كره‌اي معروف هستند و بسياري از مردم ديگر كشورها به غذاهاي آنها علاقه دارند، مخصوصا «‌كباب گوشت و يك بشقاب كلم با ادويه كه در كره به آن «‌كيم شي» مي‌گويند.
در سال 1948 ميلادي در پايان جنگ جهاني دوم، شبه جزيره كره رسما به 2بخش كره شمالي و جنوبي تقسيم شد. و در سال 1950 بين 2كره‌جنگ در گرفت. كه به آن «جنگ كره» مي‌گويند. در نهايت پس از جنگ هر دوكشور كره همچنان جدا باقي ماندند. پس از جنگ هر دوكشور بازسازي شدند و در سال 2000 ميلادي 2 كشور دوباره در باره يكي شدن با يكديگر گفت‌وگو كردند و بالاخره مردم اجازه يافتند بين 2 كشور رفت‌وآمد كنند و خانواده‌هايي كه از زمان جنگ در حدود 50‌سال از ملاقات با يكديگر محروم بودند توانستند با هم ملاقات كنند.
پايتخت كشور كره‌جنوبي، سئول، و كره‌شمالي، پيونگ‌يانگ، است.
پيونگ يانگ، پايتخت و بزرگ‌ترين شهر كره‌‌شمالي است. كره‌شمالي در شرق قاره آسيا قرار دارد. اين شهر در كنار رودخانه «‌تدونگ» قرار دارد كه نزديك درياي زرد است. پيونگ يانگ در زبان كره‌اي به معني «‌زمين صاف» يا «جاي‌راحت» است.
مكاني كه اكنون پيونگ يانگ نام دارد، محلي است كه هزاران سال پيش مردم در آن زندگي مي‌كرده‌اند. براساس افسانه‌هاي قديمي، شهر مدرن كنوني در سال 1122 قبل از ميلاد بنا شده است. از آن زمان تاكنون اين شهر با جنگ‌ها و تهاجم‌هاي زيادي روبه‌رو بوده است. ارتش‌هاي چين و ژاپن در دوره‌هاي مختلفي اين شهر را تصرف كره‌اند و شهر‌هاي زيادي در زمان جنگ ميان اين دوكشور در سال‌هاي 1890 ويران شده‌اند.
كشور ژاپن از سال 1910 تا 1945 ميلادي پيونگ‌يانگ را تصرف كرده بود. پس از اينكه شبه جزيره كره به 2بخش تقسيم شد، پيونگ يانگ پايتخت كشور كره‌شمالي شد. اين شهر در هنگام جنگ كره در سال‌هاي 1950 تا 1953، به شدت ويران شد. مجسمه برنزي اسب بالدار بر فراز شهر پيونگ يانگ ساخته شده تا راهي را كه اين شهر، پس از جنگ كره براي توسعه طي كرده است، در خاطر مردم باقي بماند.
بنا‌هاي يادبود بسيار بزرگ ديگري كه در سال‌هاي اخير ساخته‌اند يكي «‌تاق پيروزي» است و ديگري « برج جوش آيدا» است. (‌جوش، يعني اتكا به‌خود‌) و مفهوم آن اين است كه اتكا به‌خود بهتر از اتكا به ديگران است. اين شعار مورد علاقه كيم ايل سونگ است. او نخستين حاكم كره‌شمالي است.
در شهر پيونگ‌يانگ همچنين تالاري وجود دارد به نام قصر كودكان كه كودكان در آن كنسرت اجرا مي‌كنند. در شهر پيونگ يانگ دانشگاه و مدرسه طب و ديگر مدارس براي تربيت مربيان وجود دارد. همچنين تالار بزرگي براي اجراي تئاتر و تالار اجتماعات و استاديوم بزرگ ورزشي و همچنين مهم‌ترين موزه‌ها و كتابخانه‌هاي كره‌شمالي در پيونگ يانگ قرار دارند.
مردم كره‌شمالي به ورزش كشتي علاقه دارند و اين ورزش در كره‌شمالي ورزش مردمي است. هنگامي كه در سال 1995 ميلادي جشنواره بين‌المللي ورزشي براي صلح در شهر پيونگ‌يانگ برگزار شد، جمعيت زيادي، در حدود 190‌هزار نفر، براي ديدن مسابقه به‌طور زنده در پيونگ‌يانگ جمع شده بودند.
منبع: همشهری آنلاین




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط