ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در تقریباً تمام نقاط جهان است. این مقاله تمام اطلاعات مرتبط با ارزش غذایی یا تغذیه‌ای سیب زمینی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
پنجشنبه، 2 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ارزش غذایی سیب زمینی
ارزش غذایی سیب زمینی

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

سیب زمینی یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در تقریباً تمام نقاط جهان است. این مقاله تمام اطلاعات مرتبط با ارزش غذایی یا تغذیه‌ای سیب زمینی را در اختیارتان قرار می‌دهد.
سیب زمینی تقریباً به ماده‌ی غذایی ضروری در بسیاری از نقاط جهان تبدیل شده است. سیب زمینی را بپزید، گریل یا کبابی کرده و یا صرفاً از آن پوره تهیه نموده و به بسیاری از غذاهای خود اضافه نمایید، قطعاً خوراک خوبی از آن بدست می‌آید. تقریباً تمام افراد از خوردن آن به هر شکل و شیوه‌ای لذت می‌برند. با این حال، اکثر افراد آن را در اشکال روغنی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ شده مصرف کرده که می‌تواند موجب بروز چاقی شده و مخاطرات گوناگونی را برای سلامت به همراه داشته باشند. اما این غده‌های زشت و بی شکل آنقدرها هم بد نیستند. این چربی افزوده به آن مانند کره و خامه است که مسبب بروز حمله قلبی و سایر عوارض جانبی می‌شود. نام علمی سیب زمینی سولانوم تیوبروزوم (Solanum tuberosum) بوده و سرشار از مواد مغذی ضرور است که می‌توانند ما را از بیماریهای قلبی عروقی و سرطان حفظ کنند. این مقاله فهرستی از ارزش غذایی سیب زمینی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

محتوای مواد مغذی موجود

جدول ذیل ارزش تغذیه‌ای یک عدد سیب زمینی خام متوسط به وزن تقریبی 213 گرم را نشان می‌دهد.
ماده مغذی ارزش غذایی
آب 44ر172 گرم
کالری 113
کربوهیدرات 8ر33 گرم
پروتئین 03ر4 گرم
فیبر 6ر3 گرم
قند 13ر2 گرم
چربی اشباع شده 055ر0 گرم
چربی اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) 006ر0 گرم
چربی اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) 092ر0 گرم
کلسیم 21 میلی‌گرم
منیزیم 47 میلی‌گرم
پتاسیم 969 میلی‌گرم
فسفر 130 میلی‌گرم
آهن 55ر1 میلی‌گرم

فوائد سلامتی بخش

سیب زمینی یکی از مواد غذایی پرمغذی است و چنانچه به شکل صحیح مصرف شود فوائد سلامتی بخش فراوانی خواهد داشت. بدون افزودن کره، پنیر، خامه و سس گوشت، از آن به عنوان ماده غذایی کم چرب، کم کالری و با فیبر بالا یاد می‌شود و همچنین منبع بزرگی از ویتامینهایی مانند ویتامین C و B6 و مواد معدنی همچون پتاسیم و آهن می‌باشد.

هضم یا گوارش

کربوهیدراتها بخش مهمی از این سبزی را تشکیل می‌دهند. همانطور که همه ما می‌دانیم، کربوهیدراتها براحتی توسط بدن و بدون هیچ تلاش مضاعف هضم می‌شوند. از اینرو به عمل هضم کمک کرده و برای بیمارانی که نیاز به انرژی داشته و هضم غذا برایشان مشکل است، بسیار مفید می‌باشد. همچنین حاوی مقداری فیبر غذایی است که به فرایند هضم کمک می‌کنند.

التهاب

این سبزی سرشار از ویتامین C است که آنتی اکسیدانی بسیار خوب به حساب آمده و فرسودگی بافتها را ترمیم می‌سازد. پتاسیم و ویتامین B6 موجود، آن را در برابر التهاب بسیار مؤثر می‌سازند. سیب زمینی نه تنها التهاب داخلی را تسکین می‌دهد، بلکه در کاهش زخم‌های دهانی، التهاب خارجی و یا سوختی نیز مؤثر است. آن را له کرده و به صورت خام بر روی سوختگی بیرونی قرار دهید و با این کار به بهبود سریعتر و کاهش درد کمک می‌شود.

عملکرد مغز

این سبزی در بهبود عملکردهای مغز بسیار اهمیت دارد. عملکرد طبیعی مغز به تأمین اکسیژن و گلوکز همراه با برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی بستگی دارد. از آنجا که این غده یعنی سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات می‌باشد، سطح سالمی از گلوکز را حفظ کرده و در نتیجه از خستگی مغز جلوگیری می‌کند. به دلیل سرشار بودن از آهن، عرضه اکسیژن نیز به خوبی حفظ می‌شود.

پوست

ویتامین C همراه با مواد معدنی همچون روی، منیزیم و پتاسیم به منظور برخورداری از پوستی سالم بسیار اهمیت دارند. این گیاه سرشار از تمام موارد فوق بوده و در نتیجه به طور مؤثری جهت مراقب از پوست بکار برده می‌شود. سیب زمینی به منظور از بین بردن جای زخم، بهبود سوختگی و بریدگی‌های کوچک و درمان جوش و لک‌های تیره بر روی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک آن می‌توان از بروز عارضه اسکوربوت که در نتیجه کمبود ویتامین C بوجود می‌آید و نیز عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی جلوگیری کرد.

وزن

از آنجا که سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است و همچنین حاوی مقادیر کمی پروتئین می‌باشد، به عنوان رژیمی عالی برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند به حساب می‌آید. ویتامین C و B کمپلکس موجود در آن به جذب کربوهیدراتها کمک می‌کنند. با این حال، بایستی آن را به طور صحیح و به عبارتی بدون چاشنی سرشار از چربی مصرف کرد.
علاوه بر این موارد، سیب زمینی همچنین جهت رفع سرماخوردگی مفید است. گرچه فوائد سلامتی بخش زیادی در این سبزی وجود دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب اسیدیته شده و سطوح گلوکز خون را افزایش دهد. از اینرو، بسیار اهمیت دارد که آن را به مقدار صحیح و به روش درست مصرف نمایید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.