آسیب های دنده در ورزش

12 دنده در هر قسمت قفسه سینه می تاند دچار کشیدگی، جداشدگی وشکستگی شوند. همه دنده ها در عقب ستون مهره به مهره ها اتصال دارند. در جلوی قفسه سینه 10 دنده فوقانی به استخوان جناغ اتصال پیدا می کنند و 2 دنده تحتانی در جلو آزاد هستند. دنده ها در محل اتصال به استخوان جناغ سینه توسط یک غضروف به آن اتصال پیدا می کنند. که به آن غضروف دنده ای می گوئیم
شنبه، 19 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسیب های دنده در ورزش
آسیب های دنده در ورزش
آسیب های دنده در ورزش

نويسنده:دکتر دانیال شریفی رضوی



مقدمه

12 دنده در هر قسمت قفسه سینه می تاند دچار کشیدگی، جداشدگی وشکستگی شوند. همه دنده ها در عقب ستون مهره به مهره ها اتصال دارند. در جلوی قفسه سینه 10 دنده فوقانی به استخوان جناغ اتصال پیدا می کنند و 2 دنده تحتانی در جلو آزاد هستند. دنده ها در محل اتصال به استخوان جناغ سینه توسط یک غضروف به آن اتصال پیدا می کنند. که به آن غضروف دنده ای می گوئیم . ضربه مستقیم به دنده می تواند منجر به کوفتگی یا شکستگی آن گردد. امکان دارد دنده از غضروف دنده ای اش جدا شود که به آن جداشدگی غضروفی – دنده ای می گوئیم.
آسیب های دنده در ورزش

علل

• اصابت ضربه مستقیم به قفسه سینه
• جداشدگی دنده ای – غضروفی می تواند در اثر سقوط روی پاها رخ دهد.
• جداشدگی دنده ای – غضروفی می تواند همچنین در اثر سرفه های بسیار شدید رخ دهد.

علائم

• صدمات دنده ای و بخصوص شکستگی دنده می تواند منجر به درد و حساسیت در لمس محل آسیب شود.
• درد می تواند با سرفه، عطسه و خندیدن تشدید شود.
• در صورت آسیب پرده جنب امکان دارد تنگی نفس پیشرونده رخ دهد که باید بلافاصله به اورژانس مراجعه شود.

درمان

• استراحت
• استفاده از کیسه حاوی یخ به مدت 30-20 دقیقه هر 4-3 ساعت به مدت 3-2 روز تا رفع کامل درد
• استفاده از داروهای ضد التهاب مثل ناپروکسن
• درموارد درد بسیار شدید امکان دارد پزشک برای شما استفاده از کرست های طبی را توصیه کند. این کرست ها با حمایت از دنده ها سبب کاهش حرکات دنده طی تنفس یا سرفه شده و درد را کاهش می دهند.
چنانچه از این کرست های طبی استفاده می کنید امکان دارد برای جلوگیری از عوارض ریوی پزشک به شما انجام برخی ورزشهای ریوی را توصیه کند.

مدت علائم

کوفتگی دنده و جداشدگی دنده ای – غضروفی معمولاً 4-3 هفته بعد بهبود می یابد. شکستگی دنده هم معمولا به زمانی معادل 8-6 هفته برای بهبودی نیاز دارد.

بازگشت به فعالیت

هدف از درمان بازگشت به فعالیت با سلامتی کامل و بدون هیچ گونه درد است. سرعت بهبودی هر فردی بسته به نوع آسیب و شدت آن و وضعیت سلامتی فرد متفاوت است. امکان دارد پزشک شما قبل از بازگشت شما به ورزش درخواست رادیوگرافی قفسه سینه برای بررسی روند بهبودی دنده شکسته انجام دهد. چنانچه بتوانید بدون درد به ورزشهای غیر تماسی بپردازید می توانید زودتر از موعد به انجام آنها بپردازید، اما این امر بسته به نظر پزشک شما می باشد.

پیشگیری

اغلب صدمات دنده قابل پیشگیری نیستند. در ورزشهای با تماس بالا بین افراد مثل تکواندو و فوتبال استفاده از محافظ های قفسه سینه در جلوگیری از آسیب های قفسه سینه و دنده موثر می باشد.
منبع:موسسه طب ورزش پارس




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.