گرفتگی شدید بینی

گرفتگی بینی یک مشکل بسیار رایج می‌باشد، اما گرفتگی شدید بینی می‌تواند منجر به بروز عواقب تهدید کننده‌ی زندگی گردد. این مقاله اطلاعات دقیقی را درباره‌ی گرفتگی بینی و روش درمانی آن را ارائه می‌دهد.
دوشنبه، 20 شهريور 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گرفتگی شدید بینی
گرفتگی شدید بینی

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع:راسخون
 

گرفتگی بینی یک مشکل بسیار رایج می‌باشد، اما گرفتگی شدید بینی می‌تواند منجر به بروز عواقب تهدید کننده‌ی زندگی گردد. این مقاله اطلاعات دقیقی را درباره‌ی گرفتگی بینی و روش درمانی آن را ارائه می‌دهد.
تصور بر این است که هر چیزی که مرتبط با گرفتگی بینی است، معمولا از طریق سرما خوردگی ایجاد شده است. اما این موضوع صحت ندارد. سرما خوردگی می‌تواند یکی از علل گرفتگی بینی باشد، اما دلایل بسیار دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد. گرفتگی بینی تورم و یا التهاب پوشش غشایی بینی بوده و یا ممکن است به دلیل ترشح بیش از حد مخاط ایجاد شود. این عارضه به عنوان انسداد بینی نیز شناخته می‌شود. می‌تواند این بیماری را به عنوان عفونت بخش بالایی دستگاه تنفس در نظر گرفت. این گرفتگی می‌تواند منجر به تحریک، ناراحتی، بی‌خوابی و چندین عارضه‌ی دیگر گردد. در زیر اطلاعات مهمی در رابطه با علل بروز این عارضه، علائم و روش‌های درمان آن ارائه شده است.

علل بروز انسداد مزمن بینی

شایع‌ترین علل انسداد بینی، سرما خوردگی و آلرژی می‌باشد. این گرفتگی ممکن است برای یک دوره‌ی بسیار کوتاه طول بکشد و می‌تواند کنترل گردد. اما گرفتگی شدید می‌تواند به واسطه‌ی دلایل بسیاری تحریک شود و عواقب آن می‌تواند تهدید کننده‌ی زندگی باشد. در زیر برخی دلایل گرفتگی مزمن بینی ارائه شده است.

آلرژی

بسته به ایمنی بدن شما، مردم به برخی موارد خاص که می‌توانند علل گرفتگی بینی باشد، حساسیت دارند. آلرژی به واسطه‌ی گرد و غبار، گرده‌ها، عطر و غیره تحریک شده که می‌تواند مجرای بینی را مسدود کند. این عارضه می‌تواند به دلیل برخی داروها نیز ایجاد شود. مثالی از واکنش‌های آلرژیک که باعث بروز گرفتگی شدید می‌شود، تب یونجه می‌باشد.

تورم در رگ‌های خونی

جریان بیش از حد خون به سمت سر می‌تواند منجر به تورم رگ‌های خونی گردد. این تورم رگ‌های خون می‌تواند جریان مخاط را محدود کرده و منجر به گرفتگی بینی شود. موارد شدید می‌تواند منجر به گرفتگی مزمن بینی و تنفس شود.

انحراف سپتوم بینی

این عارضه یک اختلال فیزیکی رایج بوده که در آن سپتوم بینی در جهت یکی از سوراخ‌ها انحراف می‌یابد. این امر منجر به اندازه‌ی کوچک‌تر یکی از سوراخ‌های بینی شده که باعث گرفتگی بینی در آن سوراخ می‌گردد.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی ایجاد کننده‌ی التهاب بوده که در آن سینوس منجر به گرفتگی مزمن بینی می‌گردد. این عفونت به واسطه‌ی واکنش‌های آلرژیک، گرده، آلاینده‌ها، پرهای پرندگان یا حیوانات ایجاد می‌شود.

بارداری

به دلیل افزایش جریان خون، بسیاری از زنان گرفتگی شدید بینی را در طی دوران بارداری تجربه می‌کنند. این مورد در زنان باردار عمدتا ایجاد شده و تنها تا زمانی‌که کودک به دنیا بیاید، ادامه می‌یابد.

علائم گرفتگی مزمن بینی

شناسایی گرفتگی بینی با مشاهده‌ی علائمی مانند فشار و درد بالای ابروها و قسمت بالای دندان‌ها، سر و غیره به آسانی صورت می‌گیرد. بی‌خوابی مانند آپنه خواب انسدادی توسط انسداد راه‌های هوایی ایجاد شده و می‌تواند به عنوان یکی از علائم گرفتگی بینی در نظر گرفته شود. تخلیه‌ی مخاط زرد رنگ و برخی مواقع سبز رنگ و سرفه‌ی خشک نیز می‌تواند یکی از علائم این مشکل تنفسی باشد.

اقدامات درمانی به منظور پاک کردن بینی مسدود شده

مشکل گرفتگی بینی دارای راه حل‌های بسیاری بوده که می‌تواند به شما در جهت رهایی از این بیماری بدون مراجعه به پزشک کمک کند. در زیر برخی روش‌های درمانی گرفتگی شدید بینی را معرفی می‌کنیم.
در گرفتگی بینی، بخار می‌تواند به میزان زیادی به شما کمک کند. استفاده از استنشاق بخار توسط افزودن چند قطره اسانس درخت چای باعث از بین رفتن مشکل گرفتگی بینی می‌گردد. به غیر از این روش، شما می‌توانید از آب مرطوب درون سوراخ‌های بینی خود به منظور تمیز شدن بینی خشک مسدود شده استفاده کنید.
می‌توانید از چای گیاهی جهت کاهش مشکل گرفتگی بینی استفاده کنید. مصرف سوپ داغ نیز می‌تواند تاحدی به حل این مشکل کمک کند.
اکالیپتوس در این زمینه بسیار مفید می‌باشد. می‌تواند از عصاره‌ی این گیاه در چای استفاده کنید و یا اسانس آن را با آب گرم ترکیب کرده و از بخار آن استفاده کنید.
اسپری بینی سالین و سرنگ بینی جهت از بین بردن گرفتگی بینی بسیار مفید می‌باشد.
گرفتگی بینی در طول دوران بارداری می‌تواند توسط انجام حمام گرم درمان شود. شما می‌توانید از دو قطره اسانس اکالیپتوس در ترکیب با آب را نیز به عنوان بخور استفاده کنید.
سرکه‌ی سفید یک روش درمانی عالی جهت درمان گرفتگی بینی ناشی از عفونت قفسه‌ی سینه و عفونت‌های سینوسی می‌باشد. افزودن سرکه‌ی به آب و استنشاق بخار آن نیز باعث کاهش این بیماری در عرض چند دقیقه می‌گردد.
روی و مکمل‌های ویتامین C می‌تواند به تخلیه‌ی مجرای بینی و پاک کردن گرفتگی آن کمک کند.
یک روش درمانی موثر دیگر به منظور پاک کردن گرفتگی بینی استفاده از کرده در سوراخ‌های بینی می‌باشد. یک قاشق چای خوری کره را استفاده کرده و آن را در هر دو سوراخ بینی به صورت یکنواخت در عرض چند بار در طول روز قرار دهید.
در هنگام خواب در وضعیت صحیحی قرار داشته باشید. سعی کنید در یک موقعیت بالا با استفاده از بالش قرار داشته باشید.
در صورت مشکل طولانی مدت و یا هر گونه ناراحتی شدید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید، چون این موضوع در برخی موارد ممکن است عواقب بدی را به همراه داشته باشد. بنابراین، با انجام تنفس عمیق همواره به دنبال حل مشکل گرفتگی بینی خود باشید.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.