امام صادق(ع) الگوی زندگی

مؤلف در پیشگفتار به عترت رسول‌الله(ص) در جایگاه الگوی رفتار فردی و اجتماعی پرداخته است. همچنین درباره سیره امام صادق(ع) و ایستادگی ایشان در برابر مکتب‌های فقهی مخالف، و در ادامه تحقیق، درباره سیره
سه‌شنبه، 9 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
امام صادق(ع) الگوی زندگی
امام صادق(ع) الگوی زندگی



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: امام صادق(ع) الگوی زندگی
موضوع: سیره امام صادق(ع)
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 3000
شابک: 005 ـ 2623 ـ 964
نویسنده: حبیب‌الله احمدی
ناشر: فاطیما
سال چاپ: 1385
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 268 صفحه

معرفی کتاب:

مؤلف در پیشگفتار به عترت رسول‌الله(ص) در جایگاه الگوی رفتار فردی و اجتماعی پرداخته است. همچنین درباره سیره امام صادق(ع) و ایستادگی ایشان در برابر مکتب‌های فقهی مخالف، و در ادامه تحقیق، درباره سیره عترت و اهمیت سیره‌نگاری مطالبی آورده است.
بخش اول کتاب، سیری در زندگانی امام صادق(ع) است که در آن، مطالبی درباره ولادت حضرت، لقب ایشان، مادر حضرت و نقش ایشان در تربیت امام و ارتباط او با همسر رسول خدا، شهادت امام و علت آن، و سرانجام زیارت امام و آداب زیارت و... گنجانده شده است. در پایان این بخش، به فرزندان امام و نام آنها پرداخته شده است.
بخش دوم به برخی از فضائل امام صادق(ع) اختصاص دارد و از صحابه و علما نکاتی مستدل درباره فضایل ایشان نقل شده است. سپس به صورت جداگانه در زمینه عبادت (حتی جزئیات عبادت‌های ایشان مانند وضو، و حضور قلب در عبادت، آداب و فضایل نماز جماعت، روزه و حج و آداب دعا و حقیقت آن) احادیث و نکات آموزنده بسیاری بیان شده است. درباره دانش، عفو و گذشت، مهمان‌نوازی و سخاوت امام نیز نمونه‌هایی آمده است.
بخش سوم در باب امام صادق(ع) و آموزه‌های عرشی است که ایشان را الگوی رفتاری مناسب برای انسان‌ها معرفی می‌کنند.
بخش چهارم درباره جریان‌های اجتماعی دوران امام صادق(ع) است که مهم‌ترین آنها، سقوط حکومت امویان و شکل‌گیری حکومت مقتدر عباسی به مدت 5 قرن، و ایجاد دو جریان متضاد حاکم ـ یکی جریان متضاد فرهنگی و دیگری جریان چالشگر اجتماعی ـ بود. در این بخش، عوامل سقوط حزب عثمانیه و عوامل اقتدار حزب عباسی و اینکه چگونه به حکومت خود مشروعیت دادند، به طور کامل شرح داده شده است. از دیگر مباحث، مقابله امام با حاکمان بنی‌امیه است.
تذکر: فهرست مطالب در ابتدای کتاب است. کتاب متشکل از پیشگفتار و چهاربخش است که بخش‌ها فصل‌بندی خاصی ندارد. منابع هم به صورت پاورقی و هم به صورت فهرست در پایان کتاب آمده و کتاب از نظر تاریخی بسیار با اهمیت است. روی جلد کتاب، نام برخی از آثار مؤلف به چشم می‌خورد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.