آثار احمدی

آثار احمدی حاوی بخشی از تاریخ اسلام است که در آن، زندگی‌نامه پیامبر اکرم(ص) و جنگ‌های ایشان، و در پایان، مخصتری از زندگی‌نامه دوازده امام شیعیان و معجزه‌های ایشان بیان شده است.
يکشنبه، 14 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آثار احمدی
آثار احمدی



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: آثار احمدی
موضوع: سِره پیامبر اسلام(ص)
زبان: فارسی
تیراژ: 3000 نسخه
نویسنده: احمد بن تاج الدین استرآبادی
مترجم/مصحح: میرهاشم محدّث با همکاری دفتر نشر میراث مکتوب
ناشر: قبله
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 559 صفحه

معرفی کتاب:

آثار احمدی حاوی بخشی از تاریخ اسلام است که در آن، زندگی‌نامه پیامبر اکرم(ص) و جنگ‌های ایشان، و در پایان، مخصتری از زندگی‌نامه دوازده امام شیعیان و معجزه‌های ایشان بیان شده است.
در پیشگفتار، برخی بزرگان، از جمله آقای اسماعیل آموزگار این کتاب را معرفی، و مصحح محترم، روش تصحیح را بیان کرده است. سپس متنی از مؤلف، با قلمی سنگین، درباره تألیف این کتاب و انگیزه ایشان آمده است.
مطالب این کتاب، بدون فصل‌بندی و بدین شرح است:
آغاز کلام درباره آفرینش نور حضرت محمد(ص)، حالات آن حضرت از زمان ولادت و اوان طفولیت، قصه حلیمه خاتون و آمدن وی به مکه و سپرده شدن پیامبر(ص) به او جهت شیردادن، ذکر حالات پیامبر(ص) بعد از سه سالگی، وقایع سال هفتم از ولادت آن حضرت و رفتن عبدالمطلب به یمن و شنیدن اخبار نبوت پیامبر(ص)، حالات آن حضرت از چهارده تا بیست و پنج سالگی و رفتن به سوی شام برای تجارت و خواستگاری کردن خدیجه خاتون، ولادت با سعادت امیرالمؤمین علی(ع)، ذکر حالات پیامبر(ص) از سی و پنج تا چهل سالگی و عمارت خانه کعبه و حجرالاسود را به جایش نهادن، وقایع چهل سالگی و مبعوث شدن ایشان به پیامبری، دعوت آن حضرت از امت و و قبول دعوت آن حضرت، آزار دیدن آن حضرت از گروه کفار و اسلام آورن حمزه و عمر، هجرت اصحاب رسول(ص) به حبشه، رفتن پیامبر(ص) به شعب ابی‌طالب، معراج آن حضرت، وفات ابوطالب و خدیجه کبری(س)، هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، فرار آن حضرت و خوابیدن علی(ع) در بستر ایشان، بیرون آمدن آن حضرت از غار و رفتن به سوی مدینه، وقایع سال دوم هجرت و جنگ بدر، قضیه بنی قینقاع یهود، رفتن ابوسفیان به مدینه به قصد قتل پیامبر(ص)، وقایع سال سوم هجرت و قضیه غطفان، وقایع احد، شهادت حمزه سیدالشهدا به دست وحشی، توجه ابوسفیان به جانب مدینه به قصد جنگ با پیامبر، وقایع سال چهارم هجرت و بنی نضیر، تخلف ابوسفیان در بدر، وقایع سال پنجم هجرت و بنی مصطق، غزوه خندق یا احراب، قضیه بنی قریظه، وفات سعد معاذ، صلح مکه، فرستادن ایلچیان به سلاطین و به اسلام خواندن آنان، وقایع سال هفتم هجرت و کشته شدن حارث و مرحب، فتح فدک، رفتن پیغمبر(ص) به جانب مکه، وقایع سال هشم، نزاع بنی‌بکر با بنی خزاعه، غزوه حنین، غزوه طائف، وقایع سال نهم هجری، رفتن امیرالمؤمنین به قبیله بنی‌طی و ویران کردن بتخانه آنها، مباهله اهل نجران، غزوه ذات‌السلاسل، قرائت سوره برائت، حجة الوداع، رحلت پیامبر اسلام(ص)، فرستادن لشکر به جانب روم از سوی پیامبر به جهت فتح آن مرز و بوم.
* خاتمه کتاب درباره خلافت اصحاب، بعد از پیامبر(ص) و احوال امامان دوازده‌گانه است که به اجمال ذکر شده است. خلافت ابوبکر و عمر بن خطاب و عثمان، خلافت امام علی(ع) و ذکر اخبار ایشان از ولادت تا شهادت، و گوشه‌ای از کرامت‌ها و خوارق عادت ایشان، سپس مختصری از زندگانی امامان معصوم(ع) به ترتیب نگاشته شده است.
* در پایان کتاب، فهرست آیات، احادیث، اعلام، مکان‌ها، طوایف، و غزوات و کتاب‌های نام‌ برده شده در متن، و فهرست منابع ذکر شده است.
* بعضی مطالب در پاورقی توضیح داده شده و آدرس آیات و بعضی منابع هم به اختصار در پاورقی آمده است.
* این کتاب فصل‌بندی نشده و فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما