بر امیر مومنان علی (ع) چه گذشت؟

این کتاب، به زندگی حضرت علی(ع)، از زمان پایانی عمر پیامبر تا امامت حضرت و بعد از ‌آن پرداخته که نویسنده، محور اصلی بحث را شرح مقطعی از زندگی سیاسی حضرت قرار داده است. این کتاب در ده بخش
دوشنبه، 15 آبان 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
بر امیر مومنان علی (ع) چه گذشت؟
بر امیر مومنان علی (ع) چه گذشت؟



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: بر امیر مومنان علی (ع) چه گذشت؟
زبان: فارسی
قطع: وزیری
تیراژ: 5000 نسخه
نویسنده: سید محمد حسن موسوی کاشانی
ناشر: مؤلف
محل چاپ: قم
سال چاپ: 1370
تعداد صفحات: 320 صفحه

معرفی کتاب:

این کتاب، به زندگی حضرت علی(ع)، از زمان پایانی عمر پیامبر تا امامت حضرت و بعد از ‌آن پرداخته که نویسنده، محور اصلی بحث را شرح مقطعی از زندگی سیاسی حضرت قرار داده است. این کتاب در ده بخش تقسیم شده است:
بخش اول: در این بخش، علت نشستن و قیام نکردن حضرت، سفارش‌های پیامبر نسبت به حضرت علی(ع) و رحلت پیامبر و به خلافت رسیدن ابوبکر بیان شده است.
بخش دوم: در این بخش، آغاز خلافت ابوبکر و داستان فدک، مصیبت‌هایی که بر حضرت وارد شد، سکوت حضرت و توطئه دشمنان بر ضد حضرت و پایان عمر ابوبکر آمده است.
بخش سوم: به خلافت رسیدن عمر و انجام دادن کارهایی زشت، از قبیل تغییر قوانین اسلام، آتش‌زدن احادیث، ورود فاسدان به حکومت مانند معاویه، راندن بنی‌هاشم به وسیله عمر، وصیت عمر و پایان عمرش.
بخش چهارم: آغاز حکومت ظالمانه عثمان تا قتل او و ماجراهایی که در این بین پیش آمد و قرار گرفتن پست‌های کلیدی در دست بنی‌امیه.
بخش پنجم و ششم: آغاز خلافت حضرت و بررسی موقعیت در آن هنگام و اساس کار حضرت و در نتیجه، شروع فتنه دشمنان و روی دادن جنگ جمل و واقعه‌هایی که به دنبال آن پیش آمد.
بخش هفتم و هشتم: ماجرای جنگ‌های صفین و نهروان.
بخش نهم: جهاد با معاویه، الطاف حضرت به ابن ملجم و جریان شهادت و وصیت‌های حضرت.
بخش دهم: معرفی حضرت، در قالب‌های سیاست‌مدار، مظلوم و... .
تذکر: نویسنده از آیه‌ها و خطبه‌های نهج‌البلاغه در جای خود استفاده کرده است. مطالب این کتاب روان و ساده است. از منابع خوبی استفاده کرده، ولی در آخر، فهرست منابع ذکر نکرده است. فهرست مطالب این کتاب منظم نیست و مقدمه خوبی هم ندارد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما