فصل ها - علل و اثرات در آب و هوای ما

فصل ها یک عنصر بسیار مهم در زندگی ما هستند. آنها بر روی آنچه که ما می پوشیم، آنچه که ما می خوریم و آنچه در زمان آزاد ما انجام می دهیم تأثیر می گذارند. آنها همچنین خلق و خوی ما را تحت تاثیر قرار می دهند.
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
فصل ها - علل و اثرات در آب و هوای ما
فصل ها - علل و اثرات در آب و هوای ما

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 

فصل ها یک عنصر بسیار مهم در زندگی ما هستند. آنها بر روی آنچه که ما می پوشیم، آنچه که ما می خوریم و آنچه در زمان آزاد ما انجام می دهیم تأثیر می گذارند. آنها همچنین خلق و خوی ما را تحت تاثیر قرار می دهند.
در تمدن های باستانی مردم مشاهده میکردند که خورشید در طول زمان های مختلف در مکان های مختلف آسمان بود. اما آنها نمی دانستند که چگونه این تغییرات به فصول مختلف منجر میشود.
در پایان قرون وسطی، منجمی به نام نیکولای کوپرنیک، دیدگاه ما را در باره منظومه شمسی تغییر داد. او گفت که خورشید، و نه زمین، در مرکز منظومه شمسی است و همه اجرام منظومه در اطراف آن حرکت می کنند. امروز ما می دانیم که زمین در مسیری بیضوی در اطراف خورشید حرکت می کند. زمین به دور محور خود نیز چرخش دارد و به سمت نزدیک شدن به خورشید یا دور شدن از آن کج می شود. این به این معنی است که قسمت های شمالی و جنوبی زمین مقدارهای متفاوتی از نور خورشید را در طول سال دریافت می کنند. خورشید همچنین به ما حرارت می بخشد و درجه حرارت، بسته به اینکه پرتوهای خورشید چقدر کج به زمین می رسند، تغییر می کند.
فصول با نقاط انقلاب زمستانی و تابستانی و نقاط اعتدال پائیزه و بهاره شروع می شود. نقاط انقلاب هر ساله در ماه ژوئن و دسامبر اتفاق می افتد. آنها تابستان و زمستان را شروع می کنند. در این زمانها مکان ما روی زمین به سمت دورترین نقطه از خورشید یا نزدیکترین نقطه به خورشید کج می شود. نقاط اعتدال در ماه مارس و سپتامبر رخ می دهد. در 20 یا 21 مارس خورشید به نظر می رسد درست بالای استوا است و حرکت به سوی شمال است. در پایان ماه سپتامبر، خورشید در مسیرش از استوا به سمت جنوب می گذرد. در این حال شب و روز تقریبا در سراسر سیاره طول زمانی یکسان دارند. روز و زمان دقیق شروع یک فصل همیشه کمی تغییر می کند.
زمین و مسیر آن در اطراف خورشید
تغییر فصول نیز بر آب و هوای ما اثر می گذارد. در ماه ژوئن، نیمکره شمالی به سمت خورشید کج می شود. اشعه خورشید مستقیم تر است و نور مجبور نیست تا برای رسیدن به سطح زمین مسیری خیلی طولانی را بپیماید. تابش بیشتری به زمین می رسد. روزها بیشتر طول می کشد و نور بیشتری به سطح می رسد. در همان زمان نیمکره جنوبی به سمت دور از خورشید کج شده است. پرتوهای نور باید مسیر طولانی تری بپیمایند تا به سطح زمین برسند و ساعات کمتری از نور روز وجود دارد.
گرچه ژوئن و دسامبر رسما آغاز فصل تابستان و زمستان است، این ماه ها همیشه داغترین و سردترین زمانهای سال نیستند. درجه حرارت هم چنین به گرمای جذب شده و منعکس شده توسط زمین و اقیانوس ها بستگی دارد. در اکثر موارد داغترین ماه ها در نیمکره شمالی ژوئیه و اوت هستند و سردترین دوره سال در ماه ژانویه و فوریه رخ می دهد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.