اتمها و عناصر - 2

ترکیبات گروهی از دو یا چند عنصر هستند که با هم مرتبط می شوند. آنها زمانی ایجاد می شوند که دو اتم متفاوت از الکترون مشترک برخوردار باشند یا وقتی الکترون ها از یک اتم به دیگری حرکت می کنند.
پنجشنبه، 2 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اتمها و عناصر - 2
اتمها و عناصر - 2

مترجم: محمد علی آصفی پور
منبع:راسخون
 
 

ترکیبات

ترکیبات گروهی از دو یا چند عنصر هستند که با هم مرتبط می شوند. آنها زمانی ایجاد می شوند که دو اتم متفاوت از الکترون مشترک برخوردار باشند یا وقتی الکترون ها از یک اتم به دیگری حرکت می کنند.
هر ترکیب دارای ویژگی های خاص و فرمول شیمیایی مخصوص به خود است. به عنوان مثال، آب یک ترکیب است که دارای دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن است. فرمول شیمیایی آن H2O است. هنگامی که سدیم (Na) با کلر (Cl) ترکیب می شود، یک ترکیب به نام نمک (NaCl) دریافت می کنید. اتمهای کربن و هیدروژن، متان یا گاز طبیعی (CH4) را تشکیل می دهند.
ترکیبات را می توان به دو گروه تقسیم کرد: ترکیبات آلی که همیشه در آنها اتم های کربن وجود دارد. شما می توانید آنها را در تمام موجودات زنده، در گیاهان و در بسیاری از غذاهای ما، به عنوان مثال قند و چربی پیدا کنید. تمام ترکیبات دیگر ترکیبات معدنی نامیده می شوند.
ترکیبات می توانند در جامدات، مایعات یا گازها باشند. آنها ممکن است به رنگ های مختلف تبدیل شوند. برخی ترکیبات بسیار سریع واکنش نشان می دهند، و برخی دیگر به هیچ وجه واکنش نشان نمی دهند.

عناصر مهم

هیدروژن

اتم هیدروژن کوچکترین عنصر است که ما می شناسیم و ساختار بسیار ساده ای دارد: یک پروتون با یک بار مثبت و یک الکترون با بار منفی.
هیدروژن به عنوان گازی که نمی بینید و نمی توانید ببویید پدیدار می‌شود. این عنصر حدوداً 14 برابر سبک تر از هوا است. هنگامی که شما دو اتم هیدروژن را با یک اتم اکسیژن ترکیب می کنید، مولکول آب H2O را به دست می‌آورید. مانند نیتروژن، هیدروژن نیز می تواند به یک مایع تغلیظ شود که در دمای منفی 259 درجه سانتیگراد (منفی 434 درجه فارنهایت) یخ می زند و در دمای منفی 252 درجه سانتیگراد (منفی 423 درجه فارنهایت) به جوش میاید.
هیدروژن یکی از رایج ترین عناصر موجود در جهان ماست. خورشید و بسیاری از ستاره ها از هیدروژن ساخته شده اند. همچنین می تواند در پوسته زمین یافت شود. هیدروژن در بسیاری از ترکیبات حیوانات و گیاهان حاضر است.
هیدروکربن ها ترکیباتی هستند که فقط دارای هیدروژن و کربن هستند مانند نفت، گاز طبیعی یا پلاستیک.
هیدروژن دارای کاربردهای فراوانی است. هنگامی که دو اتم هیدروژن به هم متصل شوند، آنها یک مولکول را تشکیل می دهند و در این راه مقدار زیادی حرارت آزاد می کنند. به همین دلیل، همراه با اکسیژن، هیدروژن یک سوخت خوب را تولید می کند. این، برای مثال، موتورهای موشک فضایی را قدرت می دهد. نیروگاه ها برای تولید انرژی از هیدروژن استفاده می کنند. حتی اتومبیل هایی که با سوخت هیدروژن کار می کنند وجود دارند. هنگامی که هیدروژن را به زغال سنگ اضافه می کنید می توانید بنزین تولید کنید.

هلیوم

هلیوم یک گاز سبک و بی رنگ است که نمی توانید بوی آن حس کنید. هلیوم متعلق به گروه گازهای نجیب است، زیرا شما نمی توانید آن را با عناصر دیگر ترکیب کنید. هلیوم دو پروتون و دو نوترون دارد.
مانند هیدروژن، ما می توانیم هلیوم را در همه جا در جهان ما پیدا کنیم. در زمین، هلیوم را می توان در گاز طبیعی و در جو یافت. هلیوم بسیار سبک است و به این خاطر بالا می رود و به داخل جو فرار می کند.
از هلیوم برای پر کردن بالن استفاده می شود. آنها می توانند بسیار بالا بروند زیرا هلیوم از هوا سبک تر است. همچنین از هیدروژن ایمن تر است زیرا نمی سوزد.
افرادی که از آسم رنج می برند، بعضی وقت ها هلیم و اکسیژن را استنشاق می کنند زیرا هلیوم می تواند به راحتی به ریه وارد شود.

یک بالون پر شده با هلیوم

نبتروژن

نیتروژن یک گاز بی رنگ است که شما نمی توانید ببویید. این عنصر حدود 78 درصد از جو زمین را تشکیل می دهد.
نماد شیمیایی نیتروژن N است. عدد اتمی آن 7 است و جرم آن 14 است. گاز نیتروژن دارای دو اتم است که برای تشکیل یک مولکول به هم متصل می شوند. گاز را می توان به یک مایع تبدیل کرد که در دمای منفی 209 درجه یخ می زند و در دمای 195 درجه به جوش می‌آید.
تمام گیاهان و حیوانات باید برای زندگی نیتروژن داشته باشند. این عنصر بخشی از همه اسیدهای آمینه است. گیاهان این اسیدها را خودشان تولید می کنند، حیوانات تنها برخی از آنها را تولید می کنند و با خوردن حیوانات و گیاهان دیگر، بقیه را به دست می آورند.
نیتروژن همچنین به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد که گیاهان برای رشد به آن احتیاج دارند.

آهن

آهن یک فلز سفید نقره ای است که شما می توانید در سنگ ها پیدا کنید. نماد شیمیایی آن Fe است که نشان دهنده Ferrum است. این عنصر 26 پروتون و جرم اتمی 56 دارد.
در صنعت، آهن خالص را از سنگ معدن که در دمای بالا حدود 1500 درجه سانتیگراد ذوب می شود به دست می آورند.
همه گیاهان، حیوانات و انسان ها نیاز به آهن دارند. اکثر آهن موجود در بدن ما در گلبول های قرمز قرار دارد که در آن به تشکیل هموگلوبین کمک می کند. هموگلوبین اکسیژن را به تمام قسمتهای بدن ما منتقل می کند. ما همچنین در ماهیچه های خود نیاز به آهن داریم. بنابراین مهم است که غذای کافی دارای آهن بخورید، در غیر این صورت ممکن است خسته و ضعیف شوید.
 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.