خورشید مغرب

نویسنده با هدف آشنا سازی مردم به ابعاد گوناگون معارف امام زمان(عج) به ویژه جهت تبیین ویژگی‌های حکومت آن حضرت، این مجموعه را به چاپ رسانده است؛ بدان امید که این اثر در نشر تربیت صحیح و بسط
دوشنبه، 13 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
خورشید مغرب
خورشید مغرب



 

شناسنامه کتاب:
عنوان: خورشید مغرب
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: محمدرضا حکیمی
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: هفتم
تعداد صفحات: 390 صفحه

معرفی کتاب:

نویسنده با هدف آشنا سازی مردم به ابعاد گوناگون معارف امام زمان(عج) به ویژه جهت تبیین ویژگی‌های حکومت آن حضرت، این مجموعه را به چاپ رسانده است؛ بدان امید که این اثر در نشر تربیت صحیح و بسط عدالت، که دغدغه اصلی نویسنده در نشر آثاری از این دست است، مؤثر واقع گردد. مجموعه این اثر در سیصد و نود صفحه و چهارده فصل نگارش یافته است.
فصل اول: میلاد: در این فصل، نخست با اشاره به مسلّمات جریان تولد آن حضرت در سال 255 یا 256 به نقل از پنج تن از تاریخ نگاران علی بن حسین مسعودی، شمس الدین ابن خلکان، عبدالوهاب شعرانی و... اشاره می‏گردد. سپس به شرایط خاص دوره تولد کسانی که موفق به دیدار آن حضرت در آن زمان شده‏اند، پرداخته می‏شود.
فصل دوم: شمایل و سیرت: در بین احادیث معتبر از پیامبر اکرم(ص)، بخش هایی نیز ویژه شمایل و سیرت حضرت مهدی(ع) است. نویسنده با عنوان های سیرت دینی، خلقی، عملی، انقلابی، سیاسی، تربیتی، اجتماعی، مالی و قضایی مطالبی را متذکر شده، آن‏گاه درباره قیام حضرت با شمشیر و علت آن مطالبی را بیان می‏کند.
فصل سوم: غیبت: در این بخش در زمینه انواع غیبت، نواب خاص دوره غیبت صغرا، نایبان عام در غیبت کبرا، ویژگی های آنها و اهداف این شیوه از اداره جامعه در طول تاریخ و... مطالبی آورده شده است.
فصل چهارم: در کتاب‌های پیشینیان: مجموعه مطالب این بخش ویژه بشارت‌های موجود در کتاب‏های پیشینیان درباره حضرت مهدی(ع) مانند بشارت و پیش‌گویی‌هایی که در آیین زردشتی (کتاب اوستا، زند، جاماسب نامه و...) در آیین هندی (مهاباراتا، پوراندها و...) و در آیین بودایی، یهود و مسیحیت (انجیل متا، لوقا، مرقس، برنابا، یوحانا و...) آمده است.
فصل پنجم و ششم: در کتاب مسلمین: در بخش اول، این موضوع در کتاب‌های اهل سنت پی‏گیری شده، به انواع کتاب ها، صاحبان آنها و سخنان خاص عالمان اهل سنت و... اشاره می‏گردد و آن‏گاه اثبات می‏شود که عقیده به مهدویت، یک اصل اسلامی است نه اصل خاص یک مذهب.
در بخش دوم، کتاب های شیعه، انواع آنها و طبقه‏بندی مجموعه معارفی که در روایات تشیع وارد شده مانند روایات تولد، غیبت، نشانه های ظهور، ویژگی های حکومت و... و همین گونه مطالبی درباره به دیدار کنندگان آن وجود شریف به چشم می‏خورد.
فصل هفتم: در قرآن کریم: در این فصل، نخست ده آیه از آیات قرآنی که درباره حضرت مهدی(ع)، آخرالزمان و ظهور است، آورده شده و پس از ترجمه هر آیه، روایت‌های وارد در تفسیر آنها مورد اشاره قرار می‏گیرد.
در بخش‏ پایانی این فصل شماری از کتاب‏ها و تفاسیری که در آنها به موضوع مهدویت پرداخته شده است معرفی می‏شود. از جمله آنهاست المجة فیما نزل فی القائم الحجة نویسنده سیدهاشم بحرانی، تفسیر غرائب القرآن نیشابوری، تفسیر کشاف جار الله زمخشری، تفسیر کشف الاسرار رشید الدین میبدی و...
فصل هشتم: درباره سوره قدر: در مجموعه مطالب سوره مبارکه قدر، به شیوه‏های گوناگون، به موضوع حضرت ولی عصر(ع) اشاراتی شده است. نویسنده در مجموعه مباحث این فصل، با ارائه توضیحی درباره سوره قدر، آن جهاتی را که به گونه‏ای به موضوع امام(ع) اشاره دارند را مورد بررسی قرار می‏دهد.
فصل نهم: در علوم عقلی: در بخش‏های پیشین بیشتر از نظر علوم نقلی به موضوع پرداخته می‏شد، ولی در این فصل به رشته‏های علوم عقلی می‏پردازد؛ یعنی موضوع مهدویت از دیدگاه این علوم پی‏گیری می‏شود. نخست این موضوع را در معارف قرآنی و سپس در فلسفه، فلسفه الهی، فلسفه سیاسی، فلسفه اشراق، اخوان الصفا و همین طور در علم کلام، اعتقادات، مکاشفات عرفانی و... دنبال می‏کند. در ادامه درباره مباحثی چون واسطه فیض بودن، آثار وجود حجت و... مطالبی به چشم می‏‏خورد.
فصل دهم: در علوم تجربی: در این بخش، موضوع طول عمر حضرت از جهات گوناگون به ویژه از جهت زیست‏شناسی، قوانین طبیعی، تجربه‌های تاریخی (بررسی تاریخچه معمّرین) و دیدگاه دانشمندان مختلف مورد بررسی قرار می‏‏گیرد.
فصل یازدهم: در فلسفه تربیتی و سیاسی: با تبیین جایگاه تربیت و سیاست در اسلام، ارتباط هر یک از آنها با دیگری مورد اشاره قرار می‏گیرد. آن گاه ویژگی های هدایت و تأثیر غیبت در روند هدایت و تکالیف مربوط به آن دوره در پنج پرسش و پاسخ دنبال می‏گردد.
فصل دوازدهم: عینیت مقاومت نه عینیت تسلیم: نخست در لزوم مقاومت و ابعاد گوناگون آن مانند بعد دین داری، دین آموزشی، بعد فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، هنری و... مطالبی در این فصل به چشم می‏خورد. آن‏گاه درباره ضرورت حاکمیت دینی مبحث بسیار خوبی ارائه می‏شود.
فصل سیزدهم: انتظار: پس از توصیف انتظار و اشاره به ماهیت آن در این مورد، درباره انتظار، مبحثی آورده شده است. در این بخش بیشتر به ابعاد مختلف عقیدتی موجود در انتظار پرداخته می‏شود که از جمله آنهاست: بعد توحید، بعد نبوت، بعد قرآن، بعد امامت، بعد عدل، بعد معاد. در بخش دیگر ابعاد عملی یعنی: بعد دین داری، پارسایی، تقید مکتبی، امر به معروف و نهی از منکر، بعد اخلاقی، اسلامی، آمادگی نظامی، نگهبانی ایمان، انتظار عدل و احسان، تمرین و ریاضت و بسیج عمومی مورد اشاره قرار می‏گیرد.
در ادامه، حوادث مهم دوره غیبت و آن دسته از نشانه‌های ظهور که به گونه‏ای با موضوع انتظار در ارتباط هستند بررسی و تحلیل می‏شود.
فصل چهاردهم: در طلب خورشید: تقریباً چکیده‏ای است از مباحث سیزده فصل دیگر که به مجموعه مسئولیت‌ها، ویژگی‌ها و چگونگی انجام کارها اشاره می‏گردد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.