شناسنامه کتاب:
عنوان: خورشید مغرب
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
تیراژ: 5000
نویسنده: محمدرضا حکیمی
ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
محل چاپ: تهران
سال چاپ: 1374
نوبت چاپ: هفتم
تعداد صفحات: 390 صفحه
معرفی کتاب:
نویسنده با هدف آشنا سازی مردم به ابعاد گوناگون معارف امام زمان(عج) به ویژه جهت تبیین ویژگیهای حکومت آن حضرت، این مجموعه را به چاپ رسانده است؛ بدان امید که این اثر در نشر تربیت صحیح و بسط عدالت، که دغدغه اصلی نویسنده در نشر آثاری از این دست است، مؤثر واقع گردد. مجموعه این اثر در سیصد و نود صفحه و چهارده فصل نگارش یافته است.فصل اول: میلاد: در این فصل، نخست با اشاره به مسلّمات جریان تولد آن حضرت در سال 255 یا 256 به نقل از پنج تن از تاریخ نگاران علی بن حسین مسعودی، شمس الدین ابن خلکان، عبدالوهاب شعرانی و... اشاره میگردد. سپس به شرایط خاص دوره تولد کسانی که موفق به دیدار آن حضرت در آن زمان شدهاند، پرداخته میشود.
فصل دوم: شمایل و سیرت: در بین احادیث معتبر از پیامبر اکرم(ص)، بخش هایی نیز ویژه شمایل و سیرت حضرت مهدی(ع) است. نویسنده با عنوان های سیرت دینی، خلقی، عملی، انقلابی، سیاسی، تربیتی، اجتماعی، مالی و قضایی مطالبی را متذکر شده، آنگاه درباره قیام حضرت با شمشیر و علت آن مطالبی را بیان میکند.
فصل سوم: غیبت: در این بخش در زمینه انواع غیبت، نواب خاص دوره غیبت صغرا، نایبان عام در غیبت کبرا، ویژگی های آنها و اهداف این شیوه از اداره جامعه در طول تاریخ و... مطالبی آورده شده است.
فصل چهارم: در کتابهای پیشینیان: مجموعه مطالب این بخش ویژه بشارتهای موجود در کتابهای پیشینیان درباره حضرت مهدی(ع) مانند بشارت و پیشگوییهایی که در آیین زردشتی (کتاب اوستا، زند، جاماسب نامه و...) در آیین هندی (مهاباراتا، پوراندها و...) و در آیین بودایی، یهود و مسیحیت (انجیل متا، لوقا، مرقس، برنابا، یوحانا و...) آمده است.
فصل پنجم و ششم: در کتاب مسلمین: در بخش اول، این موضوع در کتابهای اهل سنت پیگیری شده، به انواع کتاب ها، صاحبان آنها و سخنان خاص عالمان اهل سنت و... اشاره میگردد و آنگاه اثبات میشود که عقیده به مهدویت، یک اصل اسلامی است نه اصل خاص یک مذهب.
در بخش دوم، کتاب های شیعه، انواع آنها و طبقهبندی مجموعه معارفی که در روایات تشیع وارد شده مانند روایات تولد، غیبت، نشانه های ظهور، ویژگی های حکومت و... و همین گونه مطالبی درباره به دیدار کنندگان آن وجود شریف به چشم میخورد.
فصل هفتم: در قرآن کریم: در این فصل، نخست ده آیه از آیات قرآنی که درباره حضرت مهدی(ع)، آخرالزمان و ظهور است، آورده شده و پس از ترجمه هر آیه، روایتهای وارد در تفسیر آنها مورد اشاره قرار میگیرد.
در بخش پایانی این فصل شماری از کتابها و تفاسیری که در آنها به موضوع مهدویت پرداخته شده است معرفی میشود. از جمله آنهاست المجة فیما نزل فی القائم الحجة نویسنده سیدهاشم بحرانی، تفسیر غرائب القرآن نیشابوری، تفسیر کشاف جار الله زمخشری، تفسیر کشف الاسرار رشید الدین میبدی و...
فصل هشتم: درباره سوره قدر: در مجموعه مطالب سوره مبارکه قدر، به شیوههای گوناگون، به موضوع حضرت ولی عصر(ع) اشاراتی شده است. نویسنده در مجموعه مباحث این فصل، با ارائه توضیحی درباره سوره قدر، آن جهاتی را که به گونهای به موضوع امام(ع) اشاره دارند را مورد بررسی قرار میدهد.
فصل نهم: در علوم عقلی: در بخشهای پیشین بیشتر از نظر علوم نقلی به موضوع پرداخته میشد، ولی در این فصل به رشتههای علوم عقلی میپردازد؛ یعنی موضوع مهدویت از دیدگاه این علوم پیگیری میشود. نخست این موضوع را در معارف قرآنی و سپس در فلسفه، فلسفه الهی، فلسفه سیاسی، فلسفه اشراق، اخوان الصفا و همین طور در علم کلام، اعتقادات، مکاشفات عرفانی و... دنبال میکند. در ادامه درباره مباحثی چون واسطه فیض بودن، آثار وجود حجت و... مطالبی به چشم میخورد.
فصل دهم: در علوم تجربی: در این بخش، موضوع طول عمر حضرت از جهات گوناگون به ویژه از جهت زیستشناسی، قوانین طبیعی، تجربههای تاریخی (بررسی تاریخچه معمّرین) و دیدگاه دانشمندان مختلف مورد بررسی قرار میگیرد.
فصل یازدهم: در فلسفه تربیتی و سیاسی: با تبیین جایگاه تربیت و سیاست در اسلام، ارتباط هر یک از آنها با دیگری مورد اشاره قرار میگیرد. آن گاه ویژگی های هدایت و تأثیر غیبت در روند هدایت و تکالیف مربوط به آن دوره در پنج پرسش و پاسخ دنبال میگردد.
فصل دوازدهم: عینیت مقاومت نه عینیت تسلیم: نخست در لزوم مقاومت و ابعاد گوناگون آن مانند بعد دین داری، دین آموزشی، بعد فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، هنری و... مطالبی در این فصل به چشم میخورد. آنگاه درباره ضرورت حاکمیت دینی مبحث بسیار خوبی ارائه میشود.
فصل سیزدهم: انتظار: پس از توصیف انتظار و اشاره به ماهیت آن در این مورد، درباره انتظار، مبحثی آورده شده است. در این بخش بیشتر به ابعاد مختلف عقیدتی موجود در انتظار پرداخته میشود که از جمله آنهاست: بعد توحید، بعد نبوت، بعد قرآن، بعد امامت، بعد عدل، بعد معاد. در بخش دیگر ابعاد عملی یعنی: بعد دین داری، پارسایی، تقید مکتبی، امر به معروف و نهی از منکر، بعد اخلاقی، اسلامی، آمادگی نظامی، نگهبانی ایمان، انتظار عدل و احسان، تمرین و ریاضت و بسیج عمومی مورد اشاره قرار میگیرد.
در ادامه، حوادث مهم دوره غیبت و آن دسته از نشانههای ظهور که به گونهای با موضوع انتظار در ارتباط هستند بررسی و تحلیل میشود.
فصل چهاردهم: در طلب خورشید: تقریباً چکیدهای است از مباحث سیزده فصل دیگر که به مجموعه مسئولیتها، ویژگیها و چگونگی انجام کارها اشاره میگردد.
منبع مقاله :
pajuhesh.irc.ir