مبناي فکري مهدويت
ما براى مهدويت، مبانى فكرى بسيار عميق و استوارى را مىشناسيم. مبادا كسى خيال كند كه موضوع مهدويت، يك مسألهى صرفا عاطفى است! خير ! مبناى فكرى مهدويت مبناى بسيار مستحكم و استوار است. همهى شبهاتى كه مخالفين و معاندين اين فكر، در اذهان منتشر كردهاند، داراى جوابهاى مستحكمى است. منتها مطلبى كه من مىخواهم عرض كنم ، اين است كه با وجود اين كه بعد منطقى و فكرى و استدلالى اين فكر، بسيار بارز است، در عين حال، جنبهى عاطفى و معنوى و ايمانى اين عقيدهى شيعى هم، جنبهى بسيار مهمى است. موضوع اعتقاد به مهدى يك جنبهى فردى دارد و آن اين است كه هر كس بايد سعى كند يك رابطهى شخصى ميان خود و ميان ولى الله الاعظم ( ارواحنا فداه)، به وجود آورد. همه بايد ميان قلب و روح خود و آن وجود مقدسى كه مظهر اسماء و صفات الهى ، مظهر قدرت و علم الهى و وعاى كامل معرفت الله است، ارتباطى به وجود آورد. با توجه، با توسل، با سخن گفتن، با اظهار ارادت كردن، خود را آماده نگه دارد . همه بايد خودشان را آماده نگه دارند. هيچ كس نمىتواند بگويد كه ظهور مهدى (عليهالسلام)، در آيندهى نزديكى نيست. ما نمىدانيم. شايد در آيندهى نزديكى بود. شايد در زمان حيات ما بود. شايد اين توفيق ، براى مردم اين نسل وجود داشت. مگر مىشود با آلودگى، با ضعف نفس و با اصلاح نكردن نفس ، با آن بزرگوار در دوران دولت حق و حكومت الهى او رابطه برقرار كرد؟ !
بايد خود را آماده كنيم. هر كس بايد احساس كند كه وظيفه دارد خود را آماده كند. اين آمادگى ، معنوى و روحى است. آمادگى ايمانى است. هر كس بايد سرمايهى عظيمى از اميد و ايمان و نورانيت در خود ايجاد كند، تا شايستهى اين شود كه از نزديكان و خواص آن حضرت، از ياران آن بزرگوار، از همكاران او در حركت عظيم جهانىاش قرار گيرد. اگر از نزديكان او نشديم؛ اگر از پيروان او نشديم، آن وقت شقاوتى بالاتر از اين نيست. پس ، بايد خودمان را آماده كنيم. اين جاست كه بعد تربيتى و سازندگى اين فكر هم، خود را نشان مىدهد. كدام عامل مىتواند انسان را به اين اندازه و با اين قدرت بسازد؟ ! بنابراين اين فكر در محافل شيعى و معتقدين به اهلبيت و در تعاليم تشيع، فكر مهمى است و در همه جاى دنيا و در همهى زمانها بايد يك فصل مهم به قضيهى حضرت مهدى ( ارواحنا فداه ) اختصاص پيدا كند.
همان طور كه مىدانيد، كسانى با اين فكر دشمن بودند و اين فكر به ضرر آنها بود، تلاش كردند آن را از ذهنهاى مردم بزدايند، يا آن را تحريف كنند. چقدر تلاش شده است تا مفاهيم مربوط به اعتقاد به مهدويت، به شكل تحريف شده و غلط در ذهنها جا بگيرد و بر زبانها جارى شود! درست در نقطهى مقابل آن بايد حركت كرد؛ چه در مقام اعتقاد، چه در مقام عمل، چه در مقام تبليغ و تبيين اين حقيقت. /س
بايد خود را آماده كنيم. هر كس بايد احساس كند كه وظيفه دارد خود را آماده كند. اين آمادگى ، معنوى و روحى است. آمادگى ايمانى است. هر كس بايد سرمايهى عظيمى از اميد و ايمان و نورانيت در خود ايجاد كند، تا شايستهى اين شود كه از نزديكان و خواص آن حضرت، از ياران آن بزرگوار، از همكاران او در حركت عظيم جهانىاش قرار گيرد. اگر از نزديكان او نشديم؛ اگر از پيروان او نشديم، آن وقت شقاوتى بالاتر از اين نيست. پس ، بايد خودمان را آماده كنيم. اين جاست كه بعد تربيتى و سازندگى اين فكر هم، خود را نشان مىدهد. كدام عامل مىتواند انسان را به اين اندازه و با اين قدرت بسازد؟ ! بنابراين اين فكر در محافل شيعى و معتقدين به اهلبيت و در تعاليم تشيع، فكر مهمى است و در همه جاى دنيا و در همهى زمانها بايد يك فصل مهم به قضيهى حضرت مهدى ( ارواحنا فداه ) اختصاص پيدا كند.
همان طور كه مىدانيد، كسانى با اين فكر دشمن بودند و اين فكر به ضرر آنها بود، تلاش كردند آن را از ذهنهاى مردم بزدايند، يا آن را تحريف كنند. چقدر تلاش شده است تا مفاهيم مربوط به اعتقاد به مهدويت، به شكل تحريف شده و غلط در ذهنها جا بگيرد و بر زبانها جارى شود! درست در نقطهى مقابل آن بايد حركت كرد؛ چه در مقام اعتقاد، چه در مقام عمل، چه در مقام تبليغ و تبيين اين حقيقت. /س