راه تشخيص مؤلفههاى جامعه مهدوى
البته اگر شما در كتب اسلامى ، در متون اصلى اسلامى ، دقت كنيد همهى خصوصيات آن جامعه به دست مىآيد . (1)
رفع انواع ظلم از كل عالم
امام زمان ( صلوات الله و سلامه عليه ) جامعهاش را بر اين چند چيز بنا مىكند: اول ، بر نابود كردن و قلع و قمع كردن ريشههاى ظلم و طغيان ؛ يعنى در جامعهاى كه در زمان ولىعصر ) صلوات الله عليه ( ساخته مىشود بايد ظلم و جور نباشد، نه اينكه فقط در ايران نباشد يا در جوامع مسلماننشين نباشد، در همهى دنيا نباشد ؛ نه ظلم اقتصادى و نه ظلم سياسى و نه ظلم فرهنگى و نه هيچگونه ستمى در آن جامعه ديگر وجود نخواهد داشت. بايد استثمار و اختلاف طبقاتى و تبعيض و نابرابرى و زورگويى و گردن كلفتى و قلدرى از عالم ريشهكن بشود. (2)
ارتقاء سطح انديشه و علم در بين عموم جامعه
دومين خصوصيت جامعهى ايدهآلى كه امام زمان ( صلوات الله عليه ) آن را مىسازد، بالا رفتن سطح انديشهى انسان است. هم انديشهى علمى انسان و هم انديشهى اسلامى انسان؛ يعنى در دوران ولىعصر شما بايد نشانى از جهل و بىسوادى و فقر فكرى و فرهنگى در عالم پيدا نكنيد. آن جا مردم مىتوانند دين را به درستى بشناسند و اين، هم چنانى كه همه مىدانيد، يكى از هدفهاى بزرگ پيامبران بود كه اميرالمؤمنين (عليهالسلام ) اين را در خطبهى نهجالبلاغه شريف، بيان كرده است « و يثيروا لهم دفائن العقول (3) » درروايات ما وارد شده است كه وقتى ولىعصر ظهور مىكند، زنى در خانه مىنشيند و قرآن را باز مىكند و از متن قرآن حقايق دين را استخراج مىكند و مىفهمد يعنى چه ؟ يعنى آن قدر سطح فرهنگ اسلامى و دينى بالا مىرود كه همهى افراد انسان و همهى افراد جامعه و زنانى كه در ميدان اجتماع هم بر فرض شركت نمىكنند و در خانه مىنشينند، آنها هم مىتوانند فقيه باشند، دينشناس باشند، مىتوانند قرآن را باز كنند و خودشان حقايق دين را از قرآن بفهمند و شما ببينيد كه در جامعهاى كه همهى مردان و زنان در سطوح مختلف قدرت فهم دين و استنباط از كتاب الهى را دارند، اين جامعه چقدر نورانى است و هيچ نقطهاى از ظلمت در اين جامعه ديگر نيست. اين همه اختلاف نظر و اختلاف رويه ديگر در آن جامعه معنايى ندارد. (4)
استخدام نيروهاى طبيعى به دست امام زمان (عج)
خصوصيت سومى كه جامعهى امام زمان، جامعهى مهدوى ، داراست اين است كه در آن روز همهى نيروهاى طبيعت و همهى نيروهاى انسانى استخراج مىشود. چيزى در بطن زمين نمىماند كه بشر از آن استفاده نكند . اين همه نيروهاى معطل طبيعى ، اين همه زمينهايى كه مىتواند انسان را تغذيه كند، اين همه قواى كشف نشده مانند نيروهايى كه قرنها در تاريخ بود، مثلا نيروى اتم ، نيروى برق و الكتريسته قرنها بر عمر جهان مىگذشت و اين نيروها در بطن طبيعت بود، اما بشر آنها را نمىشناخت ، بعد به تدريج استخراج شد. همهى نيروهاى بىشمارى كه از اين قبيل در بطن طبيعت هست، در زمان امام زمان استخراج مىشود.(5)
محور بودن فضايل اخلاقى
خصوصيت ديگر اين است كه محور در دوران امام زمان، فضيلت و اخلاق است. هر كس داراى فضيلت اخلاقى بيشتر است، او مقدمتر و جلوتر بوده است.(6)
جامعهاى كه در آن تقوا و فضيلت و گذشت و ايثار و برادرى و مهربانى و يكرنگى اصل و محور است، يك چنين جامعهاى را شما در نظر بگيريد، اين همان جامعهاى است كه مهدى موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاريخى ديرين ما كه هم اكنون در زير همين آسمان و بر روى همين زمين زندگى مىكند و در ميان انسانها هست به وجود خواهد آورد و تأمين خواهد كرد.(7)
حاكميت اسلام و حدود الهى
همان طور كه در جامعهى ما طبقهى مستكبر وجود ندارد و تمايزهاى اجتماعى به صورت قانونى مطلقا وجود ندارد، همان طور كه در يك شكل كاملتر با يك ادارهى بهتر و نظارت همهجانبهتر و دايرهى وسيعتر، در دوران حكومت حضرت مهدى )عج( جامعهاى به وجود خواهد آمد كه محور حركت در آن جامعه، اسلام و احكام است. روزگارى كه بندگان صالح خدا، شايستگان، جامعه را به دست مىگيرند.(8)
آن جامعه ، جامعهاى است كه اولياء خدا در آن عزيزند و دشمنان خدا در آن ذليل و خوارند ؛ يعنى ارزشها و معيارها در آن جامعه چنين است « أين المعد لاقامه الحدود» . آن جامعه ، جامعهاى است كه حدود الهى در آن اقامه مىشود يعنى همهى حد و مرزهايى كه خدا معين كرده است، در جامعهى امام زمان آن حد و مرزها مراعات مىشود.(9)
حاكميت مستضعفان
روزگارى كه در روايات و آيات قرآن براى ما ترسيم شده است، روزگار حاكميت علم و تقواست ؛ حاكميت صالحان و حاكميت بندگان خدا، حاكميت كامل قانون الهى و مستضعفان است. نه فقط در محدودهى يك كشور بلكه هر جا مستضعفى است مشمول آن لطف و فيض آينده است.(10)
اتكا به امت و مردمسالارى دينى
حكومت آيندهى حضرت مهدى موعود ( ارواحنا فداه)، يك حكومت مردمى به تمام معناست . مردمى يعنى چه ؟ يعنى متكى به ايمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنيا را پر از عدل و داد نمىكند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تكيه به آنهاست كه بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مىبخشد و يك حكومت صددرصد مردمى تشكيل مىدهد ؛ اما اين حكومت مردمى با حكومتهاى مدعى مردمى بودن و دمكراسى در دنياى امروز از زمين تا آسمان تفاوت دارد.(11) مردمسالارى امام زمان، يعنى مردمسالارى دينى .(12)
شكوفايى استعدادهاى انسانى
در اين حكومت انسانها از مواهب الهى برخوردار خواهند شد. امكانات و بركات الهى در گنجينهى مادى زمين در اختيار بشريت قرار خواهد گرفت ، و با حاكميت ارزشهاى الهى اسلام، استعدادهاى بشر شكوفا خواهد شد و ديگر شاهد نابودى استعدادهاى بالقوهى انسانهايى كه امروز از گرسنگى و فقر و فرصت شكوفايى نمىيابند نخواهيم بود، و به تبع حاكميت حكومت اسلامى ، ناامنى و جهالت از ميان خواهد رفت. ما به اين حاكميت و آيندهى روشن اعتقاد و ايمان داريم.(13)
پي نوشت :
1- در مكتب جمعه ، ص 6،200 /59/4
2- در مكتب جمعه ، ص6،200 /59/4
3- نهجالبلاغه ، خطبه اول
4- در مكتب جمعه ، صص 200-201، 59/4/6
5- در مكتب جمعه ، صص 200-201، 59/4/6
6- در مكتب جمعه ، صص 202-203، 59/4/6
7- در مكتب جمعه ، ص 201، 59/4/6
8- به مناسبت نيمه شعبان در صحن مطهر حضرت معصومه )س( ، جمهورى اسلامى 62/3/7
9- در مكتب جمعه ، ص 200-، 59/4/6
10- به مناسبت نيمه شعبان در صحن مطهر حضرت معصومه )س( ، جمهورى اسلامى 62/3/7
11- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران ، 81/7/30
12- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلاى تهران، 81/7/30
13- خطبههاى نماز جمعه تهران، رسالت 66/1/21
/س