کرم هاى ضد چروک

بسیارى از کرم ها و لوسیون هاى پوستى که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند وعده اى بیشتر از مرطوب کردن پوست را نمى دهند. اما فرآورده هایى هم وجود دارند که سازندگانشان مدعى اند چروک هاى پوست را کاهش مى دهند یا آسیب وارد بر پوست ناشى از پیرى یا تابش آفتاب را برطرف مى کنند. بررسى ها نشان مى دهند که کرم هاى ضدچروک حاوى موادى معین هستند که ممکن است باعث رفع شدن چروک هاى پوست شوند. اما بسیارى از این مواد از لحاظ
يکشنبه، 17 خرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرم هاى ضد چروک
کرم هاى ضد چروک
کرم هاى ضد چروک





بسیارى از کرم ها و لوسیون هاى پوستى که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند وعده اى بیشتر از مرطوب کردن پوست را نمى دهند. اما فرآورده هایى هم وجود دارند که سازندگانشان مدعى اند چروک هاى پوست را کاهش مى دهند یا آسیب وارد بر پوست ناشى از پیرى یا تابش آفتاب را برطرف مى کنند.
بررسى ها نشان مى دهند که کرم هاى ضدچروک حاوى موادى معین هستند که ممکن است باعث رفع شدن چروک هاى پوست شوند. اما بسیارى از این مواد از لحاظ تاثیرشان بر چروک هاى پوست یا ضررهاى احتمالى مورد بررسى دقیق قرار نگرفته اند تا ادعاها در مورد آنها به اثبات رسد.
در ادامه برخى از رایج ترین انواع موادى که در کرم هاى ضدچروک معمول وجود دارند را برحسب میزان تاثیر شناخته شده شان بر چروک ها مورد بحث قرار مى دهیم:

مواد با تاثیر متوسط

- ویتامین A (رتینول)

رتینول یک شکل ویتامین A است و اولین ماده آنتى اکسیدانى است که به طور گسترده در کرم هاى ضدچروک معمول موجود در بازار مورد استفاده قرار گرفت. آنتى اکسیدان ها موادى هستند که رادیکال هاى آزاد یعنى مولکول هاى اکسیژن ناپایدارى که باعث صدمه زدن به پوست و ایجاد چروک مى شوند را خنثى مى کنند. رتینول نسبت به یک شکل دیگر ویتامین A با نام ترى تینویین قدرت کمترى دارد. ترى تینویین تنها درمان موضعى تایید شده براى چروک است و توسط نسخه پزشک قابل تهیه است. هم رتینول و هم ترى تینویین مى توانند باعث قرمزى و تحریک پوست شوند، اما اثرات جانبى رتینول معمولاً خفیف تر است.
ادعاى سازندگان کرم ها این است، ویتامین A موجود در کرم به عمق پوست نفوذ مى کند، باعث صاف شدن چروک هاى پوست مى شود و رطوبت پوست را افزایش مى دهد.
کرم هاى ضدچروک متعددى با نام هاى تجارتى متفاوت حاوى ویتامین A در بازار موجودند مثل کرم ضدچروک Actif Retinal یا کرم ضدچروک LOreal Dermo-expertise Pure Line Eraser pure Retionl و غیره.حقیقت این است که غلظت رتینول در این فرآورده ها متفاوت است و برخى از این محصولات ممکن است مقدار ناچیزى ویتامین A داشته باشند. در هر حال اگر حامله هستید یا قصد دارید حامله شوید از مشتقات مصنوعى ویتامین A دورى کنید زیرا این مواد خطر نقایص جنین را مى افزایند.

- هیدروکسى اسیدها

آلفا هیدروکسى اسیدها، بتاهیدروکسى اسیدها و پولى هیدروکسى اسیدها همگى انواع مصنوعى اسیدهاى مشتق از میوه هاى قنددار هستند. این اسیدها معطرند و موادى هستند که باعث مى شوند لایه فوقانى و مرده پوست برداشته شود و رشد یک لایه صاف و یکرنگ از پوست جدید تحریک شود.
نام هاى تجارتى متفاوتى از کرم هاى این دسته را مى توان نام برد از جمله کرم ضدچروک و مرطوب کننده Kiss My Face (داراى ۸ درصد آلفا هیدروکسى اسید) یا کرم صورت M.D.Forte III (داراى گلیکولیک اسید).باز ادعاى سازندگان کرم هاى حاوى این مواد این است که این مواد باعث صاف شدن چروک ها و خطوط عمیق پوست مى شوند.
اما حقیقت این است که هیدروکسى اسیدها تولید کلاژن، پروتیینى را که پوست را ضخیم مى کند و مانع از دست رفتن آب آن مى شود، تحریک مى کند. استفاده از این اسیدها ممکن است باعث بهبودى متوسط خطوط و چروک هاى ظریف شود. عوارض جانبى ممکن است شامل خارش و سوختن پوست، درد و جاگذارى احتمالى باشد. از آنجایى که هیدروکسى اسیدها حساسیت پوست را به نور خورشید زیاد مى کنند، باید در طول مصرف آنها و تا یک هفته بعد از قطع مصرف آنها از کرم هاى ضدآفتاب استفاده کنید.

مواد احتمالاً موثر

- آلفا لیپوییک اسید (ALA)

آلفا لیپوییک اسید ماده آنتى اکسیدانى است که در غشاى سلول هاى پوست نفوذ مى کند و در آنجا باعث خنثى شدن رادیکال هاى آزاد و افزایش تاثیر سایر مواد آنتى اکسیدان مانند ویتامین E و C مى شود. این ماده همچنین ممکن است به عنوان یک لایه بردار شیمیایى پوست باعث ریزش پوست مرده و کاهش یافتن چروک ها شود.ادعا بر این است که این مواد خطوط ظریف، چروک ها، لکه هاى قهوه اى و سایر نامنظمى هاى پوستى را کاهش مى دهند و باعث مى شوند پوستى محکم و قوام دار به وجود آید.
اما حقیقت این است که ظاهراً کرم هاى حاوى آلفالیپوییک اسید چروک هاى ظریف و لکه هاى قهوه اى پوست را کاهش مى دهند. اما از آنجایى که عارضه جانبى این کرم التهاب پوست است ممکن است التهاب حاصل از آنها مسیول تاثیر آنها باشد.

- کوانزیم ۱۰- Q

کوانزیم۱۰- Q ماده اى است مغذى که به تنظیم تولید انرژى در سلول ها کمک مى کند.ادعا بر این است که این ماده به توانایى پوست در مقابله با چروک ها کمک مى کند.
اما حقیقت این است که دو کارآزمایى بالینى در انسان ها نشان دهنده کاهش قابل توجه چروک هاى ظریف اطراف چشم بدون عوارض جانبى بوده است، سایر مطالعات نشان مى دهد که کاربرد این کرم ها در برابر تابش نور خورشید باعث محافظت پوست مى شود اما پژوهش هاى بیشترى براى بررسى اثرات درازمدت این کرم ها مورد نیاز است.

- پپتیدهاى مس

مس یک عنصر کمیاب است که در هر سلولى یافت مى شود. در کرم ها مس را با قطعات کوچک پروتیینى به نام پپتید ترکیب مى کنند، پپتیدهاى مس التیام زخم ها را تشدید مى کنند. آنها همچنین تولید کلاژن را تحریک کرده و ممکن است اثر آنتى اکسیدان ها را تقویت کنند.ادعا این است که کرم هاى حاوى پپتیدهاى مس ارتجاع و رطوبت پوست را بهبود مى بخشند و به این ترتیب خطوط و چروک هاى ظریف پوست را کاهش مى دهند.حقیقت این است که برخى مطالعات کوچک نشان مى دهند که پپتیدهاى مس ممکن است به طور متوسطى چروک هاى پوست، لکه هاى ناشى از افزایش سن و آسیب نور خورشید را بدون اثرات جانبى برطرف کنند اما پژوهش هاى بیشترى مورد نیاز است تا اثرات آنها قطعاً ثابت شود.

- فاکتورهاى رشد

فاکتورهاى رشد هورمون هایى هستند که به طور طبیعى در گیاهان و جانوران یافت مى شوند. آنها به عنوان پیامبران شیمیایى بین سلول ها عمل مى کنند. کینتین (Kinetine) یک فاکتور رشد گیاهى، یکى از رایج ترین مواد موجود در کرم هاى آرایشى است.
ادعاى سازندگان کرم ها این است که این مواد مى توانند چروک هاى ظریف و قوام ناهموار پوست را کاهش دهند.در حال حاضر مى دانیم که کینتین ممکن است چروک ها و لکه هاى رنگى پوست را بدون ایجاد تحریک برطرف کند. اما در حال حاضر چگونگى اثر آن دقیقاً معلوم نیست، اما ممکن است اثر خود را از طریق کمک به پوست در حفظ رطوبت خود و تحریک تولید کلاژن - یک پروتیین مهم در پوست که مسیول حفظ قوام و انعطاف پذیرى پوست است - اعمال کند. کینتین همچنین ممکن است یک آنتى اکسیدان قوى باشد.

- ایزوفلاوون هاى سویا

عصاره پروتیینى لوبیاى سویا حاوى مواد متعدد شبه استروژنى است که ایزوفلاوون ها نام دارند. از آنجایى که این مواد ممکن است اثرات استروژن - هورمون اصلى زنانه - را تقلید کنند به آنها فیتواستروژن یا استروژن هاى گیاهى هم مى گویند. فیتو استروژن ها ممکن است اثرات کاهنده چین و چروک مشابه اثرات هورمون درمانى داشته باشند.ادعاى سازندگان کرم هاى حاوى این مواد هم این است که این مواد چروک و خطوط ظریف پوست را کاهش مى دهند.مطالعات در حیوانات نشان دهنده آن است که ایزوفلاوون هاى موجود در سویا پوست را در برابر آسیب ناشى از نور خورشید محافظت مى کنند و ممکن است باعث افزایش تولید ماده اى به نام هیالورونیک اسید در پوست شوند که بر ضخامت پوست مى افزاید و با اتصال یافتن به مولکول هاى آب در پوست چین و چروک ها را کاهش مى دهد. یک مطالعه کوچک بر روى انسان ها نشان داده است که این مواد ممکن است باعث کمرنگ شدن لکه هاى پوستى ناشى از پیرى شوند. گرچه مصرف خوراکى ایزوفلاوون هاى سویا ممکن است احتمال برخى از سرطان ها را افزایش دهد، در حال حاضر روشن نیست که آیا مصرف موضعى آنها هم اثر مشابهى دارد یا نه.

- عصاره هاى چاى

چاى سبز، چاى سیاه و چاى اولونگ حاوى ترکیباتى با اثرات ضداکسیداسیون و ضد التهاب هستند. بیش از همه عصاره هاى چاى سبز در کرم هاى ضدچروک به کار مى روند.
ادعا بر این است که این عصاره ها باعث ترمیم آسیب ناشى از نور خورشید مى شوند و قوام پوست را بهبود مى بخشند. مطالعات بر روى حیوانات نشان مى دهد که استعمال موضعى عصاره چاى باعث محافظت در برابر سرطان پوست مى شود و از آسیب ناشى از آفتاب جلوگیرى مى کند. مطالعات در انسان ها هم نشان داده است که مصرف موضعى عصاره چاى سبز بدون عارضه جانبى پوست در مقابل صدمه نور خورشید محافظت مى کند.

- ویتامین C

ویتامین C یک ماده مغذى ضداکسیداسیون است که به بازیابى ویتامین E در بدن کمک مى کند. ویتامین C تشکیل کلاژن را هم تحریک مى کند.
ادعا بر این است که ویتامین C با تحریک کردن تجدید سلولى و افزایش جریان خون پوست را ترمیم و از آن محافظت مى کند.
بررسى هاى انجام شده نشان مى دهد که استعمال موضعى ویتامین C ممکن است باعث کاهش چین و چروک ها، افزایش ضخامت پوست و محافظت در برابر صدمه نور خورشید شود. اما تولید کرم هاى حاوى آن مشکل است چرا که ویتامین C به سرعت تجزیه مى شود، بنابراین کرم هاى حاوى آن باید در تیوپ هاى ضدنور و بدون هوا قرار گیرند. بسیارى از اولین کرم هاى تولید شده حاوى ویتامین C، نمى توانستند ویتامین C را آنقدر به عمق پوست نفوذ دهند که تاثیر خود را به جاى بگذارد. اما محصولات جدیدتر ممکن است قدرت جذب بیشترى داشته باشند. عوارض جانبى این کرم شامل احساس سوزش و تحریک پوستى است.

- ویتامین E

ویتامینE یک ماده مغذى ضداکسیداسیون (آنتى اکسیدان) است و عمده ترین آنتى اکسیدانى است که در پوست انسان یافت مى شود. کاهش میزان آن در پوست با ایجاد شدن چروک پوستى همراهى دارد.
گفته شده است که ویتامین E با خنثى کردن رادیکال هاى آزاد - مواد واکنش دهنده آسیب رسان تولید شده در جریان واکنش هاى شیمیایى در بدن - باعث ایجاد شدن پوستى هموار و لطیف و بدون چروک مى شود.
مطالعات در حیوانات آزمایشگاهى نشان دهنده اثرات ضدچروک ویتامین E است. یکى از چند مطالعه انسانى در مورد ویتامین E نشان دهنده کاهش اندک چین و چروک، خشکى و انعطاف ناپذیرى، طول خطوط پوست صورت و عمق چروک ها بوده است. اثرات جانبى ممکن است شامل تورم، قرمزى و خارش پوست (التهاب پوست ناشى از تماس یا درماتیت تماسى) باشد. رایج ترین اشکال ویتامین E موجود در کرم هاى آرایشى توکوفرول ها و استات توکوفرول هستند، اما این مواد ممکن است چندان در پوست جذب نشوند.

مواد احتمالاً غیرموثر

کلاژن

کلاژن یک پروتیین بزرگ فیبرى است که باعث انعطاف پذیرى و کشسانى پوست شما مى شود. میزان کلاژن با افزایش سن کاهش مى یابد و در نتیجه چین و چروک هاى و افتادگى پوست رخ مى دهد.
ادعا بر این است که استعمال کلاژن پوست را محکم مى کند و چروک هاى ظریف پوست را برطرف مى کند.
بسیارى از کرم هاى ضدچروک حاوى کلاژن هستند و فرض بر این است که این ماده در این کرم ها علایم پیرى پوست را از بین مى برد اما حقیقت این است که کلاژن از طریق پوست جذب نمى شود و باعث افزایش تولید کلاژن بدن نیز نمى شود. استعمال کرم کلاژن دار بر روى پوست ممکن است احساسى از قوام دار شدن و استحکام پوست ایجاد کند اما احتمالاً این اثر نه به خاطر کلاژن بلکه به علت مرطوب شدن پوست است که هر کرم مرطوب کننده اى مى تواند آن را ایجاد کند.

چگونه کرم ضدچروک مناسب را انتخاب کنیم ؟

با ورود به داروخانه یا دراگ استور با انبوهى از نام هاى تجارى مختلف روبه رو خواهید شد و ممکن است وسوسه شوید که کرم هاى مختلف را امتحان کنید تا بفهمید کدامیک از آنها موثر است. اما این کار شیوه مناسبى نیست چرا که هم مقدار زیادى خرج روى دست شما مى گذارد و هم اینکه ممکن است دچار عوارضى مانند تحریک شدن پوست شوید.
اولاً باید توجه داشته باشید که کرم هاى ضدچروک متفاوت ممکن است بیشترین تاثیر را روى پوست معینى مثلاً چرب، خشک، حساس یا غیره داشته باشند. بنابراین متخصص پوست مى تواند با تعیین کردن نوع پوست شما، ارزیابى مشکلات پوستى شما و همچنین تعیین کردن وجود حساسیت در پوست شما نسبت به مواد معین، در انتخاب کرم ضدچروک مناسب به شما کمک کنند.
ضمناً نباید انتظار داشته باشید که کرم ضدچروک کار جراحى پلاستیک براى پوست کشى را براى شما انجام دهد. اما به هر حال این محصولات مى تواند اثر خفیف تا متوسطى در برطرف کردن چروک ها داشته باشد.
منبع:http://www.academist.ir




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس