بازی رایانهای، ابزار قدرت نرم
نويسنده:مهندس مهدی حق وردی طاقانکی
چکیده:
در این مقاله سعی خواهد شد به موضوعاتی و محورهایی که در بازی های رایانه ای پرداخته شده و با بیان مصادیق و نیز شرکتهای بازی های رایانه ای که بیشتر با این محوریتها اقدام به ساخت بازی می نمایند اشاره شود.
گسترش و پيشرفت صنعت و تكنولوژي ارتباطات ميان انسانها را در دو جنبه توسعه داد:
اول از نظر حمل و نقل، شامل جاده، اتومبيل، راهآهن و نظاير اينها كه موجب افزايش ارتباط فيزيكي بين افراد بشر شد.
دوم از نظر توسعه وسايل و ابزارهاي پيام رساني مانند چاپ، تلفن، سينما، تلگراف كه موجب نزديك غيرمادي وگسترش تعامل پيامي ميان انسانها گشت.
در كنار توسعه ارتباطات، انقلاب صنعتي موجب ظهور پديدههاي ديگري نيز شد مانند شهرنشيني، افزايش جمعيت و متراكم شدن آن، پيچيده شدن حيات سياسي، اقتصادي و اجتماعي جوامع و به تبع آن تقسيم بسيار وسيع كار و غيره. اينها دست به دست هم داد و نيروي سياسي جديدي به نام مردم شكل گرفت. به تعبيري، پيدايش پديدههايي همچون افكار عمومي ،با اين ديدگاه ابزار تبليغات و عمليات رواني جايگاه خاص خود را پيدا كرده تا تواناي تاثير گذاري بر مردم خودي ،مردم دشمن،مردم بي طرف و نهايتا افكار عمومي جهان افزايش يابد.درهر برهه ابزار نوين انقلاب ارتباطات مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
در جنگ جهاني دوم نازيها وزارت تبليغات را به سرپرستي گوبلز ايجاد كردند نازيها با حداكثر توان از دو رسانه سينما و راديو استفاده كردند. بنا به گفتة ديويد ولچ، از ميان همه ابزارهاي اعمال نفوذ نهاني و رواني، هيچ يك به اندازه سينما مورد توجه رايش سوم نبود. گوبلز در يكي از نخستين سخنرانيهاي خود در مقام وزير تبليغات، اعلام كرد كه :
«سينماي آلمان در پيشاپيش سربازان نازي، رسالت فتح جهاني را بر دوش دارد».
رژيم نازي، سرمايهگذاري سنگيني روي سينما انجام داد به گونهاي كه بين سالهاي 1933 تا 1945، 1097 فيلم در آلمان توليد شد. نازيها 16 ايستگاه فرستنده راديويي ايجاد كردند كه با نام مستعار «پيروزي» براي 13 كشور اروپايي برنامه پخش ميكرد. علاوه بر آن، ايستگاههاي راديويي رسمي آنها نيز براي 60 كشور برنامه پخش ميكرد و مجموع برنامههاي آنها به 430 ساعت در روز ميرسيد. گوبلز چنان برنامهريزي كرده بود كه ذهن مردم سرزمينهاي اشغالي را از قبل و به تدريج از طريق فرستندههاي راديويي آلمان براي اشغال كشورشان آماده كند.
پس از شكست رژيم نازي آلمان كه قصد تشكيل امپراطوري جهاني را داشت شايد هيچ كشوري به اندازه آمريكا وارد اين ميدان نشده است.و در این میان صهیونیستها بیشترین نفوذ را روی صنعت دارند و از آن بهره برداری می کنند.
واژه جنگ رواني در آمريكا، پس از انتشار كتاب«جنگ رواني آلمان» نوشته فاراگو در سال 1942 گسترش يافت.
در سال 1950، دولت ترومن به منظور كسب آمادگي براي اجراي جنگ رواني در كره، پروژهاي را با عنوان «نبرد حقيقت» (يا تهاجم عظيم و قدرتمند رواني) با بودجهاي معادل 121 ميليون دلار تصويب كرد.
از آن زمان تاكنون، سازمانها و واحدهاي رواني- تبليغاتي آمريكا با توسعهاي روزافزون همواره به عنوان يكي از بازوهاي اصلي آن كشور در جنگ و صلح عمل كردهاند. اين سازمانها، طيف وسيعي از ابزارها را را شامل ميشوند.برخي از آنان قشر هاي خاص يك جامعه را مانند دانشجويان و نخبگان مورد هدف قرار داده اند مانند كتابخانهها، بورسهاي دانشگاهي و خانه هاي فرهنگ و برخي ديگر افكار عمومي آحاد جامعه را مورد هدف قرار داده اند مانند راديوها،شبكه هاي تلويزيوني، ماهوارههاو به خصوص فيلم هاي سينمايي در اين ميان صنعت بازي هاي رايانه اي نيز به جديد ترين اين ابزار تبديل شده است.
تاريخچه بازي هاي رايانهاي :
بعد از آن شركت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی Pong را ساخت كه یك بازی ساده متشكل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود كه چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضایی، بازی دیگری كه در سال ۱۹۹۷ در شركت تایتو نوشته شد، شامل عناصر كلاسیك یك بازی رایانه ای بود. در این بازی كنترل یك شیء یا شخص در دست بازیكن بود كه باید با كمك آن دشمنان را نابود می كرد.
پس از آن بازيهاي ويدئويي سير تكاملي خود را طي كردند كه در اواسط دهه هشتاد بازيها بيشتر به سمت جنگي (WAR GAME )سوق پيدا كردند.علت آن علاوه بر مسائل فني جو متشنج اواخر دهه 80 آمريكا ،ناشي از جنگ سرد با شوروي و ديگر برنامه هاي رييس جمهور وقت ريگان بود بازيهايي مثل star flight و…ولي در پنج سال اخير با پيشرفت هايي كه در سخت افزار ها و نرم افزارها ساخت و اجرا بازي ايجاد شده اين محصول جايگاه خاص خود را در جهان پيدا كرده است.
و به دلايلي تا كنون به اين محصول فرهنگي توجه جدي نشده و حتي مطالعات جدي نيز در اين زمينه انجام نشده است.
از جمله دلايل عدم توجه به اين موضوع مي توان اين موارد را ذكر كرد.
1-عمر زيادي از اين پديده نمي گذرد .
2-بازيهاي رايانه اي بيشتر مورد توجه قشر كودكان و نوجوان است.
3-با توجه به اينكه تاثير ات آن بلند مدت بوده و در كوتاه مدت مشخص نمي شود هنوز احساس نياز به تحقيقات جدی در اين زمينه احساس نشده است.
ولي با دلايل كمي و كيفي زيادي مي توان به ميزان تاثير گذاري اين بازي ها نسبت به ساير محصولات حتي فيلم هاي سينمايي پي برد.
(راجر ایبرت) یکی از بزرگترین منتقدین سینمایی هالیود می باشد در مصاحبه ای با سایت معتبر IGN اکیدا به استدیوهای فیلم سازی هالیود هشدار داده و اظهار داشته که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود تا یکی دو سال دیگر تماشاگری را در سالنهای سینمایی نبینیم.و همه به سراغ بازی های کامپیوتری بروند.وی داین مورد چنین می گویدتا پیش از این هالیوود در برابر بازی ها احساس امنیت می کرد و حتی خیلی ها فکر می کردند که اگر یک بازی بخواهد موفق باشد باید به فیلم سینمایی تبدیل شود تا فروش آن تضمین شود ولی اکنون وضع عملا برعکس شده است و ما شاهد هستیم که فیلم هایی مانند مهاجم مقبره و رستاخیز یا اهریمن ساکن که موضوع خود را از بازیها گرفته اند چندان موفق نبوده اند ولی بازیهای آنها بسیار فروش بیشتری داشته اند و هم از نظر هنری و هم از نظر تجاری موفق بود ه اند و بدتر اینکه فیلم های پر طرفدار هالیوودی که فروش زیادی نداشته باشند در صورت تبدیل شدن به بازی تقریبا مطمئن خواهند بود که فروش خوبی خواهند داشت و این برای فیلم های سینمایی خیلی بد و نا امید کننده است.
كمي:
چنانچه میزان درآمد و سود شرکت های فیلم سازی و بازی های رایانه ای را ملاک قرار دهیم.به گزارش بسیاری از سایتها صنعت بازی های رایانه ای از سینما پیشی گرفته است .بعنوان مثال در شش ماه نخست سال ٢٠٠٥، فروش بازيهاي رايانهاي دركشورهاي اروپايي از فروش فيلمهاي هاليوودي بسيار بيشتر بوده است.و این روند به صورت صعودی در حال ادامه است.
آمارها نشان ميدهد كه روند توليد بازيهاي رايانهاي به 4-3 هزار نسخه در سال ميرسد و با شتابي ملموس در جامعه جهاني در حال گسترش است.
بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان، بخشي از اوقات فراغت خود را با بازيهاي رايانهاي پر ميكنند كه بالغ بر 10 درصد آنها بين 4 تا 7 ساعت از زندگي روزمرهشان را به بازي با رايانه اختصاص دادهاند؛ اين آمار علاوه بر آنكه گستردگي بازيهاي رايانهاي را نشان ميدهد،
ب:مدت زمان صرف شده توسط كاربر
از سوي ديگر ميزان زماني يك كاربر با صرف يك فيلم سينمايي مي كند با يك بازي رايانه اي قابل قياس نيست.با در نظر گرفتن متوسط مدت زمان يك فيلم و با در نظر گرفتن جاذبه ها ويژه مانند موضوع يا جذابيتهاي بصري و… اين فيلم دو بار توسط كاربر تماشا شود نهايتا به طور ميانگين بين 3 تا 6 ساعت صرف يك فيلم خواهد شدولي مدت زمان كه يك كاربر بازي رايانه صرف مي كند كه بازي را در حالت ساده و نرمال آن وحتي با استفاده از كدهاي ويژه كه به كدهاي تقلب (نسوز کننده ها) معروف هستند و فقط براي اقناع حس كنجكاوي براي ديدن تمامي مراحل بازي صرف مي كند.مي تواند چندين برابر اين مدت زمان باشد.(البته اين پارامتر براي كاربر هاي مختلف و بازي هاي مختلف متفاوت بوده و گاه اختلاف فاحشي دارد).
كيفي:
دكتر "پل اينچ" از دانشگاهي در اوكلاهاما در سال 1999 تحقيقات گسترده اي را در خصوص تاثيرات بازي ها روي مغز و روان بازيكنان انجام داده است.
وي بنا بر اين تحقيقات اظهار داشته است: بازي ها اندازه نرمال ضربان قلب را تغيير مي دهند و ميزان هورمون هاي بدن را نيز دستخوش تغيير مي كنند.
افرادي كه به طور غيرفعال فقط به تماشاي اين بازي ها مي پردازند و بطور فعال در بازي ها شركت نمي كنند، فشارهاي عصبي زيادي را در محيط بازي ها تحمل مي كنند.
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه تاثيرات روحي و رواني بازي هاي رايانه اي بسيار شبيه به بازي هاي حقيقي و ورزش هاي پر استرس است.
حس بازيكني كه شكست مي خورد و فشارهاي روحي كه تحمل مي كند بسيار شبيه به حس بازيكنان شكست خورده فوتبال است و تاثيرات رواني اين بازيها بسيار به هم شبيه است.
با توجه به آنچه که ذكر شد بررسي و تحقيات پايه اي در اين زمينه ضروري به نظر مي رسد.
بازي رايانه اي و عمليات رواني:
عملياترواني:
عمليات رواني به دوبخش تقسيم مي شود
1-عملياترواني استراتژيك
2- عملياترواني تاكتيكي
كه بازي هاي رايانه بيشتر در بخش اول يعني عمليات رواني استراتژيكي قرار مي گيرد.
اين عمليات، عموماً براي پيشبرد اهداف گسترده يا درازمدت و در هماهنگي با طرحريزي استراتژيك كلي طراحي شده و معمولاً داراي تأثيراتي درآينده دور است. مخاطبان اين عملياترا شهروندان و نظاميان دشمن كه خارج از منطقه جنگي بسر ميبرند و همچنين كل جمعيت كشورهاي دوست، بيطرف، يا دوست دشمن ما (متعهدان دشمن) تشكيل ميدهد.
هر چند كه نمي توان همه بازي هاي رايانه اي را جز اين برنامه محسوب كرد ولي عمدتا بازي هاي رايانه اي جنگي يا همان war game كه توسط شركتهاي خاصي مانند شركت كوماوار ،شركت Conflict يا مجموعه بازيهاي دلتا فورس جز از اين عمليات هستند.
از جمله مقاصدي كه در عمليات رواني استراتژيكي پيگيري مي شود.
1-تشريح خط مشيها، اهداف و مقاصد سياسي كشور خودي براي مخاطبين و ارائه استدلالهاي پشتيباني از آن خطمشيها و غيره.
2-برانگيختن افكار عمومي به طرفداري يا عليه يك عمليات نظامي.
3-پشتيباني از تحريمهاي اقتصادي و ديگر اشكال غيرقهرآميز اعمال فشار عليه دشمن.
1-تشريح خط مشيها، اهداف و مقاصد سياسي كشور خودي براي مخاطبين و ارائه استدلالهاي پشتيباني از آن خطمشيها و غيره.
بيشترين بازي هاي رايانه اي در راستاي اين هدف توليد و به صحنه بين المللي عرضه شده است.
عنصر مشترك تمامي اين بازي ها اين است كه كاربر در نقش يك سرباز شجاع و زبده غربي عمدتا نيروي ويژه دلتا فورس(Delta Force) آمريكا يا) S.A.S (انگليس و يا حتي نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل براي گسترش آزادي هاي فردي و دمكراسي و مبارزه با گروهها و سازمان تروريستي دولتي يا غير دولتي و یا حتی موجودات فضایی و یا تخیلی که بشریت را به سوی نابودی می کشاند وارد عمل شده و هدفي جز مبارزه و نابودي تروريستها و نجات بشریت ندارند.
ایالات متحده آمريكا سعي دارد با این برنامه هاي فرهنگي، تجاوزات نظامی خود را در ميان ملت آمريكا و حتي ساير ملتها امري عادي ،انسان دوستانه و درراستاي گسترش صلح و دمكراسي در سطح جهان نشان دهد.سعي مي شود اين موضوع القا شود كه آمريكا نماد خير مطلق در جهان است و هر فرد يا گروه يا دولتي كه مخالف او و ارزشهايش است محورهاي شرارت و شيطاني هستند.
در قبل از فروپاشی شوروی ریگان لقب «امپراتور شرور» را به اتحاد جماهیر شوروی داد و پس از آن جرج دبلیو بوش ا;کشور هایی چون ایران و عراق با عنوان کشور های پلید(شرور) (the evil ones) نام برد.
در همین راستا برخی از باز های رایانه ای به جنگ جهاني دوم و مبارزه با دولت نژاد پرست نازي پرداخته و يا پس از آن به مبارزه با كمونيستهامی پردازد.
پس از فروپاشي اتحاد جماهیر شوروي ،آمريكا سعي مي كند كشورها و گروههاي مسلمان را بزرگترين خطر براي صلح جهاني معرفي كند.چرا كه به قول نظريه پردازان آنها آمريكا اكنون به جاي اژدهاي بزرگ با مارهاي سمي پرشماري روبروست يا به قول كسينجر با اسلام سياسي به رهبري جمهوري اسلامي ايران.
مقام معظم رهبری در این باره فرمودند:
«امروز استكبار جهاني كه رئيس جمهور كنوني آمريكا سخنگوي آن است دنياي اسلام را صريحا تهديد ميكند و سخن از جنگ صليبي ميگويد، شبكه استكباري صهيونيزم و سازمانهاي جاسوسي آمريكا و انگليس در همه دنياي اسلام سرگرم فتنه انگيزي اند، با پول و تشويق آنان به مقدسات اسلامي در رسانهها علنا اهانت ميشود و حتي سيماي ملكوتي پيامبر اعظم از جسارت سخيف آنان مصون نمي ماند، هزارها فيلم سينمايي و بازي رايانهاي و امثال آن با هدف زشت نماياندن چهره اسلام و مسلمين، توليد و روانه بازارها ميشود، و اينها همه علاوه بر جنايات آنان در تعرض به كشورهاي اسلامي و كشتارهاي فلسطين و عراق و افغانستان و دخالت طلبكارانه آنان در كشورهاي اسلامي براي تامين منافع نامشروع سياسي و اقتصادي است.»
الف: بازی ها رایانه ای با محوریت جنگ جهانی دوم
بازي رایانه ای mohaa:break through
بازي رایانه ای medal of honor:allied assault در بازي medal of honor:allied assault كه در اوايل سال 2002 به بازار ارائه شدشما در نقش ستوان(مايك پاول)يكي از نيروهاي گردان اول تفنگداران مخصوص ارتش متفقين هستيد .عمليات شما در الجزاير شمال آفريقا شروع ميشود و سپس ماموريتهاي خود را در نروژ ،ساحل نرماندي ،منطقه بريتان ،فرانسه و جنگلهاي زيگفريد آلمان ادامه مي دهيد .
بازي رایانه ای spearhead:mohaa
بازي رایانه ای call of duty
ب:کشور های کمونیستی
بازي رایانه ای 2 Ghost recon
هر چند که در واکنش به ساخت این بازی یک مقام نظامی کره شمالی در روزنامه کره ای تانگيل Tongil گفت: فعلا اين فقط راي آنها دريك بازی است، اما جنگ ما با آنها قطعا يك بازی نخواهد بود،آنها شكست سخت و مرگ بدي را در هنگام جنگ با ما تجربه خواهند كرد. »
ج: کشور ها و گروه های اسلامی
نمایش مکانهای منقش به نقوش اسلیمی ، استفاده از رنگ سبز برای نمایش تروریستها ، استفاده از مکانهای مذهبی مسلمانان مانند مسجد چرا که یکی از محل تجمع تروریستها است و عمدتا تک تیر انداز ها بالا ی مناره های مساجد موضع گرفته اند و به سمت شما تیر اندازی می کنند،استفاده از صدای عربی و فارسی برای بیان زبان تروریستها ، استفاده از صدای پس زمینه مانند صدای صلوات و پخش آیات قرآن و...
در بازی رایانه ای (black hawk down:team sabre ( delta force: برای مبارزه با تروریستهای به کشور های مختلف سر می زنید.
در یکی از مراحل بازی که در سال 2005 میلادی اتفاق می افتد شما برای مبارزه با تروریستها به ایران حمله کنید این بخش بازی دارای سه بخش است در یک مرحله به جزیره خارک حمله می کنید و در یک بخش دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که توسط نیروهای نظامی محافظت می شوند حمله کنید.
در این بخش علاوه برکشتن نیروهای نظامی کلاسیک با مصوب نظامی با لباس شخصی مواجه می شوید که در کنار نیروهای کلاسیک می باشند ( که به نظر می رسد بیانگر نیروهای بسیج مردمی ایران می باشد.)
بازی رایانه ای جنگ ژنرالها (generals)
هر چند که بسیاری از شرکتهای ساخت بازی های رایانه ای در بازیهایشان به صورت موردی بازی های اینچنینی دیده می شود و لی به نظرمی رسد چند شرکت مانند شرکت کوما - ريالتی گيمز Kuma Reality Games)) و شرکت کانفلیست (Conflict) با این هدف که تجاوزات نظامی آمریکا را در اقصی نقاط جهان توجیه تاسیس شد ه اند.
بازی رایانه ای سام ماجراجو در پرسپولیس :
شیاطنی که به اهریمن جهانی کمک می کنند عبارتند از كاميكاز بي سر (beheaded kamikaze) وعقرب بالغ(Araohnoid adult)،زامبال(zambul)، غول لاوا (lava golem) هر كدام از اين شياطين داراي اسلحه اي براي ضربه زدن به شما هستند.
عقرب بالغ (Araohnoid adult) يكي از ايادي شيطان است او يك جنگجوي مذهبي كه از نژاد اوليه بند پايان به وجود آمده و به خاطر عقايد مذهبيشان بسيار متخاصم هستند.
يكي ديگر از اين شياطين كاميكاز بي سر (beheaded kamikaze) است او يك سرباز سيرين است كه اهريمن جهاني او را زنده كرده و كنترل زندگي آن را در دست دارد اين موجود به شكل يك انسان فاقد سر است. بدون سر بودن او به معناي نداشتن عقل و شعور و منطق است. بنابراين او را براي عمليات خودكشي مانند به خدمت گرفته است.
كاميكاز بي سر دو بمب در دستان خود حمل مي كند و هنگاميكه به اندازه كافي به هدف نزديك شد آن را فعال مي كند هر چقدر به شما نزديك تر باشد خسارت بيشتر به شما وارد مي كند هر چند كه خود نيز پس از انجام اين عمل نابود و متلاشي مي شود.
که به نوعی به صورت غیر مستقیم این عمل را که به عملیات شهادت طلبانه مسلمانان شباهت دارد یک عمل شیطانی تلقی کرده و عملی فاقد هرگونه پشتوانه عقلانه می باشد.
برای مبارزه با شیاطین شما به محلهایی شبیه معابد و مساجد می روید اماکنی که پر از طرح ها و نقوش اسلامی است.(تصاویر زیر) مثلا در بسیاری از مراحل که دارای طرح های اسلیمی است چنانچه روی این تصاویر بزرگ نمایی کنیم نام علی بر روی آنها نقش بسته است.
و در نهایت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا با اهریمن جهانی روبه رو شده و در نهایت او را شکست می دهید.
بازی رایانه ای (IGI 2) :
شرکت کوما - ريالتی گيمز Kuma Reality Games:
کيت هالپر، مدير شرکت کوما ريالتی گيمز Kuma Reality Games در گفتگويی با بخش فارسی بی بی سی تاکيد کرد:
"ما تلاش می کنيم که به عنوان يک رسانه تصويری همزمان با اخبار پيش برويم. وقتی مخاطب هرروزه اخباری را در تلويزيون يا روزنامه ها می بيند اين يک فرصت استثنايی برای ما است که ما هم تعامل او را با يک بازی درباره همان موضوع جلب کنيم."
بيشتر ماموريتهای اين سری از بازيها در عراق و افغانستان می گذرند و نيروهای شرکت کننده در عمليات عبارتند از: کلاه سبزها، نيروهای ويژه عمليات شبانه، نيروهای ويژه کماندويی اسرائيل، هنگ هفتاد و پنجم رنجرها، نيروهای ويژه دلتا فورس، نيروی دريايی آمريکا، نيروهای واکنش سريع وکماندوهای چترباز بريتانيا.
کيت هالپر، مدير عامل کوما وار می گويد:
«برخی رسانه ها به تفاسيری از واقعيت می پردازند که درکش برای عامه مردم امکان پذير نيست؛ اما بازيهای ويدئويی ما واقعيت ملموس را يعنی آنچه در خيابان های بغداد می گذرد، بازسازی می کند.»
شرکت کوما در بيانيه های مطبوعاتی که پيش از اين منتشر کرده بود، هدف از انتشار اين بازی ها روی اينترنت را نمايش "جانفشانیها" و موقعيت های خطير سربازان آمريکايی اعلام کرده بود!
کوما ريالتی گيمز از دو موسسه حامی سربازان جان باخته و معلول آمريکا حمايت می کند. با اين حال سخنگويان و مدير عامل اين شرکت موکدا هر گونه ارتباطی با دستگاه های دولتی آمريکا را انکار می کنند.! در عين حال کيت هالپر می گويد که برخی از محصولات اين شرکت توسط ارتش آمريکا مورد استفاده قرار می گيرد.
نشريه آلمانی اشپيگل آن لاين در گزارشی در باره اين بازی ادعا می کند کارشناسان نظامی سابق ارتش آمريکا به عنوان مشاور با اين شرکت همکاری می کنند.
این شرکت تا کنون بیش از 70 بازی با موضوعات مختلف ساخته است. در ایران زمانی افکار عمومی و رسانه ها به ساخت بازی توسط این شرکت حساسیت نشان دادند که این شرکت بازی تحت عنوان "حمله به ايران" (Assault on Iran ) با به بازار ارائه کرد.
در بازی رایانه ای "حمله به ايران" که پنجاه و هشتمين ماموريت بازی "کوما وار" است، سربازان آمريکايی وظيفه دارند ضمن حمله به تاسيسات هسته ای نطنز، دانشمندان ايرانی را از بين ببرند و يک دانشمند زندانی را آزاد کنند.
این بازی ساز ادعا کرده است: "از آنجا که ترديدی در زمينه اهداف واقعی ايران از غنی سازی اورانيوم به منظور بدل شدن به دومين کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی وجود ندارد و از سوی ديگر حمله نظامی گسترده و اشغال ايران می تواند با توجه به در تيررس بودن منابع نفتی خاورميانه از سوی ايران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بيانجامد، يک عمليات نظامی کوچک به منظور نابودی پايگاه هسته ای و فناوری ايران، بيشتر می تواند مانع از دستيابی اين کشور به بمب اتمی شود."
کيت هالپر به سايت فارسی بی بی سی گفته است: "هنوز خيلی از آمريکايی ها نگران برنامه هسته ای ايران هستند. برای همين ما به بازآفرينی موقعيت ها دست می زنيم تا بحث های مرتبط را پوشش دهيم. کاربران زيادی با ارسال تومار اينترنتی به ما گفتند که اين بازی را به دلايل سياسی دوست ندارند. ولی ما يک موسسه سياسی نيستيم. اين بازی فرصتی ايجاد می کند که ما به برنامه اتمی ايران فکر کنيم."
با اين حال توجيه طراحان بازی در توليد اين بازی استناد به جمله ای از جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، است که در برابر تهديدات هسته ای جمهوری اسلامی "تمام گزينه ها قابل بررسی است."
هر چند که قبل از این هم این شرکت با ارائه بازي(Iran Hostage Rescue) در مورد ایران بازی رایانه ای ارائه داده بود. در بازي(Iran Hostage Rescue )شما در نقش نيروهاي ويژه اي هستيد كه وظيفه تان نجات گروگانهاي آمريكايي كه در سفارتخانه آمريكا در تهران زنداني هستند .اين بازي به مناسبت فرا رسيدن بيست و پنجمين سالگرد اين حادثه به بازار عرضه شده است .
اين شركت اعلام كرده براي ساخت اين بازي از اسناد رسمي و نيز فيلم ويديويي مصاحبه با آنتونيو مندز (Antonio Mendez)از مسولان سابق سازمان سيا (CIA) ساخته شده است. هر چند این شرکت با تحریف اتفاق که منجر به شکست مفتضحانه آمریکا در طبس شد را با پیروزی نیروی ویژه به اتمام می رساند.
البته نکات دیگری نیز در بازی (Iran Hostage Rescue) به چشم می خورد که توجه به آنها ضروری به نظر می رسد.مثلا در قسمت دوم بازی وقتی شما وارد استادیوم می شوید تا با استفاده از هلی کوپتر ازآنجا خارج می شوید اتوبوس را می بینید که تصویر امام و یک بسیجی بر روی آن نقش بسته است و روی آن نوشته شده است:
پرورش جوانان خدا جوی بسیجی فتح الفتوح امام است.
و با فونت کم رنگ تر زیر آن به نظر می آید نوشته
مقام معظم رهبری
آیا این موضوع عمدی است یا یکی از اشتباهاتی است که به علت عدم دقت و آگاهی اتفاق افتاده مانند نوشته هایی که روی کارتن های حاوی توپ های ورزشی در استادیوم (تصویر زیر)
کيت هالپر وعده می دهد که به زودی بازی های ديگری نيز درباره ايران توسط اين شرکت در دسترس مخاطبان قرار گيرد.
البته در بازی های دیگر این شرکت که در عراق اتفاق می افتد به وفور تصویر زیر را شما در مکانهای استقرار به اصطلاح تروریست ها می بینید.
شركت Conflict
1- 1Conflict Desert Storm
2- - Back To Baghdad 2Conflict Desert Storm
3- Conflict vietnam
4- Conflict Global Storm
به بازار ارائه داده است. ولی به علت ارائه گرافیک بسیار جذاب و استفاده از تاکتیکهای واقعی جنگ ،و ...توانسته جایگاه خاصی در میان دوستداران بازیهای جنگی پیدا کند.
در این بازیها بازیگر بجای هدایت یک نفر هدایت یک تیم 4 نفره ویژه را بر عهده دارد که هر کدام از این چهار نفر یک تخصص دارند مانند فرمانده، تک تیر انداز ، تیر بار چی و تخریبچی که هر کدام به سلاح مورد نیاز خود مجهز می باشد.کاربر می تواند در طول بازی نقش خود را عوض کرده و یکی از اعضای چهار نفره تیم را انتخاب کند.و هدایت بقیه تیم را بر عهده بگیرید.
شاید بجرات بتوان گفت واقعی ترین و شبیه ترین بازی به فضای واقعی جنگ باشد.
کاربر برای پیروزی مجبور است خواسته یا ناخواسته اصول تاکتیکی را رعایت کند.
اصولی چون جهت یابی و نقشه خوانی ، رعایت استتار و اختفا، عملیات کمین و ضد کمین ، استفاده از آرایشات صحیح ، انتخاب بهترین نوع پیشروی و چگونگی پیشروی مانند حالت آتش و حرکت ، آتش و فریب و بسیاری از اصول نظامی دیگر در بازی هایDesert Storm کاربر می تواند در نقش نیروی دلتا (delta) آمریکا و یا نیروی اس آ اس (SAS) انگلیس وارد عراق شوید و بازی نمایید.
تولید سلاحهای کشتار جمعی بار ها از سوی آمریکا علیه دولت عراق مطرح شد و به همین دلیل نیز به این کشور حمله شد ولی هیچگاه شواهدی دال بر این موضوع هرگز ارائه نشد.بلکه ثایت شد دروغ و بهانه ای بود برای توجیه افکار عمومی برای حمله به عراق دروغی که علیه ایران نیز هم اکنون مطرح است یعنی سعی در تولید سلاح هسته ای که در راستای توجیه افکار عمومی بازی "حمله به ايران" (Assault on Iran) توسط شرکت کوما وار ساخته شده است.
همچنین دو بازی دیگر نیز توسط این شرکت ساخته شده است.
در بازی Conflict vietnam در نقش نیروهای آمریکا در نبرد ویتنام شرکت کنید.
و در آخرین بازی این شرکت یعنی Conflict Global Storm شما در نقش سرباز آمریکایی به عنوان نیروی ضد ترور بین المللی در سر تاسر جهان به مبارزه با تروریستها بپردازید.
با دقت در مطالب ذکر شده می توان فهمید که واقعا رسانه نو ظهور بازی های رایانه ای با قابلیت ها و ويژگیهای خاص خود به عنوان ابزار نوین عملیات روانی دشمن بدل شده اند.سربازان رایانه ای که واقعا بدون هيچگونه حساسیت ،نظارت و کنترل تا عمق خانه هايمان نفوذ كرده اند!
برگرفته از : فصلنامه عملیات روانی - شماره 16
منبع : سایت موعود
/خ