دفاع نرم (2)

آسيب شناسي افزايش توزيع و مصرف مواد مخدر در ايران از رويكرد امنيت ملي با توجه به افزايش تنوع توليد و تغيير الگوي مصرف مواد مخدر، آسيبهاي جدي آن بر امنيت اجتماعي و تسهيل براندازي در سكوت نظام مقدس ج.ا.ايران، توصيه ميشود مجلس شوراي اسلامي در تعامل و هم انديشي با نمايندگان «ستاد مبارزه با مواد مخدر»(1)؛ از رويكرد امنيت ملي تصويب طرح جامع قانون مبارزه با مواد مخدر را در
چهارشنبه، 3 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دفاع نرم (2)
دفاع نرم (2)
دفاع نرم (2)

نويسنده: مصطفي دلاورپور اقدم



(راهبردهاي امنيتي ايران در مقابله با جنگ نرم مخالفان)

گفتار دوم: پاداستراتژي جمهوري اسلامي ايران براي مهار دكترين براندازي نرم

توصيه ميشود كارگزاران نظام با هدف توسعه و تضمين عمق استراتژيك نرم افزاري داخلي و خارجي اقدامهاي زير را مورد توجه قرار دهند:

آسيب شناسي افزايش توزيع و مصرف مواد مخدر در ايران از رويكرد امنيت ملي

با توجه به افزايش تنوع توليد و تغيير الگوي مصرف مواد مخدر، آسيبهاي جدي آن بر امنيت اجتماعي و تسهيل براندازي در سكوت نظام مقدس ج.ا.ايران، توصيه ميشود مجلس شوراي اسلامي در تعامل و هم انديشي با نمايندگان «ستاد مبارزه با مواد مخدر»(1)؛ از رويكرد امنيت ملي تصويب طرح جامع قانون مبارزه با مواد مخدر را در دستور كار قرار دهند.
مجلس شوراي اسلامي ميتواند بخشي از ابزارهاي مقابله با مواد مخدر را در چارچوب قانونمند كردن طرح نظام جامع امنيت اجتماعي پيگيري نمايد.
از طرفي افزايش رايزني ميان معاونت امنيتي ـ انتظامي وزارت كشور و يا فعال سازي ديپلماسي پارلماني از طريق تعامل سازنده كميتههاي امنيتي پارلماني سه كشور ايران، افغانستان و پاكستان، ميتواند زمينه هاي انعقاد تفاهم نامه هاي دفاعي پارلماني سه جانبه با محوريت مبارزه با مواد مخدر را عملياتي نمايد.

حمايت تقنيني ـ نظارتي و اجرايي از توسعه زيرساختهاي جنگ رايانه اي

يكي از تهديدات راهبردي نرم افزارگرايانه، نفوذ هكرهاي مهاجم براي آسيب رساني به شبكه هاي وب نهادهاي استراتژيك نظام با هدف «جاسوسي اينترنتي»(2) و يا رخنه اطلاعات گمراه كننده با هدف تخريب شبكه اطلاعات ملي است كه عمق و دامنه كاربري آن در سطوح منطقه اي و جهاني روز به روز در حال افزايش است.
براي آگاهي متوليان امر نسبت به اهميت روزافزون جنگهاي رايانه اي، شايسته است به عنوان مثال اشاره شود كشوري مانند چين با هدف توازن راهبردي قدرت نرم سرمايه گذاري هنگفتي را براي توسعه جنگهاي رايانه اي هزينه كرده است بطوري كه موفق شده است به سيستمهاي كامپيوتري نهادهاي نظامي ـ امنيتي ايالات متحده نفوذ نمايد. اين كشور در سال 2007 نزديك به ده شركت دفاعي امريكا مانند «ريتون»(3) ، «مارتين لاكهيد»(4)، «بوئينگ»(5)، «نورتروپ گرومن»(6)، «سيستم نرم افزاري برنامه ريزي جنگنده هاي نيروي هوايي»(7) ، «سيستم برنامه ريزي ماموريت بالگردهاي ارتش»(8) و فايلهاي فضانوردان ناسا را مورد دستبرد اينترنتي قرار داد(9) و در بودجه دفاعي سالانه خود، رديف هايي را براي تقويت هر چه بيشتر «قابليت هاي جنگ رايانه اي»(10) اختصاص داده است.
در اين راستا شايسته است وزارتخانه هاي دفاع و اطلاعات و ستاد كل نيروهاي مسلح با تبيين آموزش هاي راهبردي ، بستر مقابله هدفمند با آسيب هاي جنگ رايانه اي و تقويت عمق استراتژيك نظام در محيط سايبر را فراهم كنند.

آسيب شناسي پيامدهاي اجتماعي جنگ اقتصادي

توصيه ميشود كارگزاران نظام براي مقابله با جنگ اقتصادي و گسترش تحريم هاي احتمالي؛ اقدامهاي زير را مورد توجه قرار دهند:
- كارگزاران نظام، دورنماي «بحران مالي جهاني»()11، كاهش قيمت نفت و بالتبع احتمال بالاي عدم تحقق منابع مالي رديفهاي بودجه را از رويكرد امنيت ملي بررسي كرده و در مصاحبه ها و يا تبليغات انتخاباتي از وعده هايي كه مي تواند سطح انتظارات جامعه را افزايش و حباب كاذب را تشكيل دهد، پرهيز نمايند زيرا ميتواند ضريب اعتماد جامعه به كارگزاران نظام را كاهش دهد؛
- رديفهاي بودجه سالانه بصورت واقع گرايانه و متناسب با كف درآمدهاي واقعي تدوين و تصويب شود.

قانونمند كردن مقابله با جرايم سايبر و تلفن همراه

يكي از حوزههايي كه عمق و دامنه تهديدات نرم را گسترش مي دهد، رشد فزاينده جرايمي است كه در محيطهاي مجازي و سايبر به وقوع ميپيوندد و به صورت مستقيم امنيت اجتماعي را تهديد ميكند كه شايسته است ظرفيتهاي تقنيني، نظارتي و اجرايي بازدارنده و مناسبي براي مهار آنها در دستور كار متوليان امر قرار گيرد:
برخي مصاديق جرايم سايبر كه در زيرمجموعه تهديدات نرم افزاري قرار ميگيرد، عبارتند از:
- افزايش نشر بلوتوثهاي شخصي و خانوادگي بويژه افراد مشهور در حوزههاي ورزشي و هنري؛
- افزايش انتشار بلوتوثهاي مستهجن و غير اخلاقي؛
- گسترش شايعات براندازانه و يا تبليغ عليه نظام توسط پيامهاي كوتاه تلفن همراه؛
- گسترش وبلاگهاي براندازانه؛
يكي از شيوه هاي جنگ نرم در محيطهاي سايبر (اينترنت)، گسترش هدفمند و روزافزون وبلاگ نويسي توسط برخي افراد، گروهها يا سازمانهاي مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران است.
وبلاگهاي ساختارشكن و برانداز كه معمولاً به سادگي ايجاد شده و نياز به تخصص بالاي بلاگرها ندارد، به راحتي در محيطهاي مجازي به يك هويت مستقل تبديل و بدون اينكه شناسايي شوند به ترويج عقايد براندازانه اقدام ميكنند.
در اين راستا افزايش تعامل و هم انديشي ميان كارشناسان وزارتخانه هاي اطلاعات، فناوري ارتباطات، قوه قضائيه، قوه مقننه و پليس امنيت اجتماعي و اخلاقي ناجا و يا معاونت فرهنگي ـ اجتماعي ناجا ميتواند در ارتقاء اثربخشي راهكارهاي بازدارنده و يا اقدامهاي تنبيهي مفيد واقع شود.

حمايت تقنيني و مالي از تعميق قدرت نرم نظام در محيطهاي مجازي

يكي از شاخصه هاي دورنماي جنگهاي پيش رو، سرمايه گذاري كشورها بر مقوله «جنگ انديشه در محيط هايمجازي » است و كشوري موفق خواهد بود كه بتواند زمينه هاي حداكثر بهره وري از محيطهاي وب با جديدترين شيوه هاي دانش ديپلماسي عمومي را فراهم كند زيرا دانش افزايي و هوشمندسازي آنلاين جامعه در برابر تهديدات نرم، آستانه مقاومت ملي و كارآمدي نظام در محيطهاي مجازي را ارتقاء مي دهد.
توصيه ميشود برخي نهادهاي راهبردي نظام مانند وزارتخانه هاي اطلاعات، كشور، فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، حوزه علميه قم و سازمان تبليغات اسلامي؛ بخشي از كارويژههاي عملياتي خود را به سمت روزآمد كردن شيوههاي مقابله با تهديدات نرم و جنگ رواني ـ رسانه اي متمركز نمايند بويژه اينكه اكثريت غالب مخاطبان خبر رساني آنلاين را اقشار فرهيخته، دانشجويان و دانش پژوهان تشكيل مي دهند كه نقش مهمي را در نهضت نرم افزاري توليد علم و تحقق دانشگاه اسلامي بر عهده دارند.
از طرفي انعكاس آنلاين مناسب تحولات خبري و اقدامهاي مثبت مجلس شوراي اسلامي در محيط هاي وب به عنوان مهمترين نهاد قانونگذاري كشور كه از شاكله مردم سالاري برخوردار است، در تحكيم و انسجام بخشي به روابط جامعه با وكلاء ملت و بالتبع تقويت بنيانهاي مشروعيت نظام تاثيرگذار بوده و ميتواند گستره هم انديشي مجازي مجلس با كانونهاي فكري و شبكه نخبگان را افزايش دهد كه اين تعامل نرم افزاري ميتواند در بهينه سازي تصويب طرح و لوايح، مصوبات مجلس، بازتاب سنجي ضريب اقناع سازي مصوبات در ميان نخبگان فكري، كارآمدسازي كارويژه هاي تقنيني ـ نظارتي و در نهايت ارتقاء ديپلماسي پارلماني مجلس هشتم مفيد واقع شود.

سازماندهي نصب دوربينهاي مدار بسته در نواحي جرم خيز

يكي از اقدامهاي بازدارنده مناسب نهادهاي امنيتي ـ انتظامي؛ كنترل نامحسوس نواحي جرم خيز و يا مراكز پر تردد مانند مترو از طريق نصب سامانه هاي دوربين مدار بسته است كه در صورت مديريت كارآمد ميتواند در ثبات بخشي به امنيت اجتماعي مفيد واقع شود.

مقابله با ايجاد و گسترش فرقههاي ساختگي

يكي از توصيه هاي تئوريسينهاي دكترين براندازي نرم، فرقه سازي با هدف تضعيف وحدت ملي و انسجام اسلامي است، به طوري كه هم اكنون شاهد گسترش افراد و گروههايي هستيم كه با عناويني مانند ارتباط با امام زمان(عج) و يا پيامبران؛ بنيانهاي اعتقادي جامعه را هدف قرار داده اند.
در اين راستا وزارت اطلاعات و حوزه هاي علميه به ويژه حوزه علميه قم، نقش مهمي را در خنثي سازي تهديدها و هوشياري جامعه در برابر اين نوع شيادان ايفا ميكنند.

قانونمند كردن نظام جامع ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران

يكي از راهكارهاي تكليف گرايي كارگزاران نظام به رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب پيرامون هوشياري مسئولين در برابر تهاجم نرم افزاري ناتوي فرهنگي؛ قانونمند كردن نظام جامع ديپلماسي فرهنگي با هم انديشي وزارت امور خارجه، مجلس شوراي اسلامي و متوليان فرهنگي است كه در صورت تحقق ميتواند حداكثر بهره وري بهينه از ظرفيت ها و بالتبع عمق استراتژيك نرم افزاري نظام را توسعه دهد كه برخي مصاديق آن عبارتند از:
- نظام مند شدن كارويژه ديپلمات فرهنگي از رويكرد امنيت ملي وابسته هاي فرهنگي سفارتخانه ها و دفاتر فرهنگي ايران در كشورهاي خارجي؛ نقش مهمي را در عمق بخشي به اقتدار برون سيستمي و مهار تهديدات نرم ايفا ميكنند.
ـ هوشيارسازي متوليان فرهنگي نظام نسبت به ابزارها و شيوه هاي تهاجم نرم افزاري غرب؛
ـ انعكاس جنايات گروههاي تروريستي بويژه سازمان منافقين در قالب عكس، تصوير، توزيع سي دي، بروشور و يا كتاب كه در صورت سازماندهي مناسب ميتواند در تقويت تعامل ميان گروههاي دوستي پارلماني ج.ا.ايران و كشورهاي ميزبان براي افزايش فشار بر گروههاي تروريستي مؤثر باشد؛
ـ تدوين سازوكارهاي تقنيني و اجرايي مناسب براي افزايش تعامل ميان نهادهاي داخلي و شوراي ايرانيان خارج از كشور؛
ـ آشنا كردن ايرانيان و اتباع كشور ميزبان با نقش مثبت و تاثيرگذار دولت و مجلس شوراي اسلامي در حوزه سازندگي و جنبش نرم افزاري توليد علم كه در صورت بهره گيري از شيوه هاي تبليغاتي مناسب ميتواند تصاوير مناسبي را از اقتدار و رابطه سازنده دولت و مجلس در افكار اتباع كشور ميزبان تداعي نمايد و بخشي از سناريوي جنگ رواني ـ رسانه اي غرب براي ترسيم فضاي اختلاف در داخل را خنثي نمايد.
ـ توسعه صنعت توريسم و ترويج فرهنگ ايراني ـ اسلامي
رايزني هاي فرهنگي با آشنا كردن اتباع خارجي با اماكن سياحتي ـ زيارتي در قالب نمايش عكس، فيلم و يا توزيع بروشور، نقش مهمي را در علاقمندي جهانگردان براي سفر به جمهوري اسلامي ايران برعهده دارند كه با مشاهده توسعه اقتصادي و سياسي عليرغم تحريم هاي امريكا، ميتوانند به صورت ناخود آگاه نقش سفير جمهوري اسلامي ايران را در كشورشان بازي كرده و بالتبع بصورت غير مستقيم بر تقويت قدرت نرم نظام در خارج از كشور كمك نمايند.
مجلس شوراي اسلامي نيز با تصويب قوانين مناسب و هدفمند كردن برخي تسهيلات لازم، ميتواند قدرت مانور ديپلمات هاي فرهنگي براي جذب جهانگرد را افزايش دهد.

مقابله با ايجاد و نشر شايعههاي برانداز

امروزه با گسترش فضاي رسانه اي، جايگاه محيطهاي مجازي در جنگهاي رواني نامتقارن و يا شايعه پراكني هاي براندازانه تقويت شده، بطوري كه گسترش رسانه ها، وبلاگ ها، وب سايت ها، پست الكترونيكي ، پيامك هايتلفن همراه و ... امكان رديابي مرجع شايعه پراكني را به كمترين ميزان ممكن كاهش داده و امكان تبادل غيررسمي اخبار و اطلاعات نيز فراهم شده است.
با توجه به آسيب پذيري امنيت اجتماعي نسبت به رواج شايعات و تلاش دشمن براي ترويج شايعه هاي سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي با هدف شكاف سازي و بي اعتمادي ميان جامعه و سطوح حاكميت، شايسته است متوليان امر بويژه صدا و سيما و نهادهاي اطلاعاتي ـ امنيتي ضمن تجزيه و تحليل شايعات برانداز و ريشه يابي آنها، نسبت به پيامدهاي ترويج آن، جامعه را آگاه نمايند.
هر ميزان اقدامهاي متقابل جمهوري اسلامي ايران ضعيف تر، ابزارها و شيوههاي شايعه پراكني دشمن قوي تر و منسجم تر و همچنين موضوع شايعه حساس برانگيزتر باشد، سرعت و ضريب تاثير شايعه نيز افزايش مييابد.
آنچه مسلم است با نزديك شدن به رقابتهاي انتخاباتي و يا در شرايط بحراني، حجم و دامنه شايعه سازي هاي براندازانه با هدف مختل كردن ثبات نظام تصميم گيري و يا اختلاف افكني ميان كارگزاران نظام افزايش مييابد.
برخي از راهكارهاي مقابله با شايعه هاي برانداز عبارتند از:
- ناديده انگاشتن شايعات ضعيف و پاسخ غيرمستقيم به آن مانند نشان دادن تصاوير فردي كه شايعه فوت و يا قتل وي منتشر شده و يا انعكاس حضور گسترده مردم در راهپيمايي هاي سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي و يا مشاركت گسترده در انتخابات براي مقابله با شايعه وجود شكاف ميان جامعه و حاكميت؛
- پاسخ شايعه با شايعه كه در عمليات رواني متقابل كاربرد دارد.

اجتناب از ارسال اطلاعات طبقه بندي شده در محيطهاي سايبر

با توجه به اينكه سرورهاي پستهاي الكترونيكي مانند جي ميل در كشور ايالات متحده قرار داشته و احتمال ارتباط آنها با شبكههاي جاسوسي رژيم صهيونيستي و امريكا، شايسته است كاربراني كه به نحوي با مطالب محرمانه مرتبط هستند از ارسال آنها به ساير افراد به صورت ايميل بصورت جدي خودداري نمايند زيرا ضريب اعتماد به حفاظت از اطلاعات طبقه بندي شده در محيط هاي مجازي بسيار پايين است؛ همچنين شايسته است از فايل هاي محرمانه و طبقه بندي شده در بلوتوث هاي تلفن همراه خودداري شود زيرا در صورت سرقت و گم شدن تلفن همراه و يا فراموشي كاربر به غير فعال كردن بلوتوث؛ اين سناريو محتمل است كه افراد سودجو و يا جاسوس با شناسايي هدفمند افراد مشخص با بكارگيري نرم افزارهايي خاص در جهت حذف و يا دستيابي به اطلاعات طبقه بندي شده اقدام نمايند.

تقويت قدرت نرم نيروهاي مسلح

- حمايت هاي تقنيني ـ اجرايي از توسعه قدرت نرم سازمان مقاومت بسيج؛
- مشاركت افزايي ساختارهاي نيروهاي مسلح در طرحهاي عمراني و جهادسازندگي مانند كارويژه هاي قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء؛
- تاكيد بر آينده پژوهي، مديريت دانش دفاعي و افزايش تعامل ميان مخازن توليد فكر با متوليان نظامي، انتظامي، امنيتي و اطلاعاتي با هدف تقويت جنبش نرم افزاري توليد علم در راستاي منويات رهبر فرزانه انقلاب؛
- ايجاد و تقويت سازمان آينده پژوهي و فناوري هاي نوين در ساختار نيروهاي مسلح؛
- دانش افزايي و توسعه فني ـ حرفه اي نخبگان نيروهاي مسلح در چارچوب اصل تحقيق و توسعه؛
- تحكيم بنيان هاي فرهنگي و عقيدتي ـ سياسي نيروي انساني.

آسيب شناسي بحران اقتصاد جهاني از رويكرد امنيت ملي

با توجه به اينكه پيش بيني ميشود بحران اقتصاد جهاني در كوتاه مدت حل نشود، شايسته است كارگزاران نظام نسبت به آسيب شناسي پيامدهاي اين بحران مانند كاهش قيمت جهاني نفت و تاثير آن بر عملياتي شدن منابع مالي رديفهاي بودجه اي مصوب، از رويكرد امنيت ملي برخورد كنند بويژه اينكه بخش مهم منابع مالي بودجه پيشنهادي به مجلس شوراي اسلامي از درآمدهاي صادراتي نفت، گاز و محصول پتروشيمي به دست مي آيد و تداوم كاهش قيمت انرژي ميتواند بستر كسري بودجه كاهش صادرات، افزايش واردات و تهديد ثبات امنيتي سرمايه گذاري در بورس منجر شود.

آسيب شناسي ماهيت تهديدهاي فراروي نظام جمهوري اسلامي ايران

در علم «مديريت استراتژيك»()12 امنيت به معناي فقدان تهديد در عمق استراتژيك داخلي و خارجي است و متوليان نهادهاي نظامي، انتظامي، امنيتي و اطلاعاتي شايسته است در گام اول با رويكرد «معرفت شناسي و ماهيت شناسي»(13) نسبت به شاخص گذاري، توصيف و طبقه بندي تهديدهاي فراروي نظام اقدام نمايند تا حداكثر بهره وري از پتانسيلهاي بالقوه و بالفعل منابع قدرت حاصل شود.
مهمترين تهديدهايي كه ميتواند ثبات امنيتي يك نظام سياسي رابا چالش مواجه كند طبق جدول زير قابل تفكيك است:

جدول

آسيب شناسي دورنماي مطالعات ادعايي امريكا و تاثير آن بر ثبات امنيت اطلاعاتي، اجتماعي و اقتصادي كشور
يكي از ابزارهاي جنگ نرم ايالات متحده براي دستيابي به اطلاعات و اسناد طبقه بندي شده نظامي و هسته اي، استفاده ابزاري از معاونت پادمان آژانس اتمي است. به عبارتي بررسي متن گزارشهاي مديركل آژانس به صورتي است كه به جاي اينكه محمد البرادعي نقش متولي يك سازمان بي طرف را ايفا نمايد، به وكيل مدافع مطالعات ادعايي امريكا در آژانس تبديل شده است. به عنوان مثال به تاريخ 19 نوامبر 2008 (29 آبان 1387) وي چهاردهمين گزارش دو پهلوي خود پيرامون فعاليتهاي هسته اي ايران به شوراي حكام را ارائه كرد كه برخينكات قابل تامل آن عبارتند از:
ـ بند 15 گزارش طوري تنظيم شده كه ميتواند تداعي كننده شائبه وجود فعاليتهاي هسته اي نظامي در ايران باشد و در آن مديركل آژانس اعلام كرده «هنوز برخي موضوعهاي مهم باقي مانده كه در گزارشهاي قبلي به آنها اشاره شده و براي اثبات عدم وجود اهداف نظامي لازم ميباشد، شفاف سازي نشده است.»
ـ بندهاي 16 ، 17 و 19 گزارش طوري تنظيم شده كه همكاري ايران در مورد مطالعات ادعايي غيرقانوني و غيرمستند امريكا را به عنوان يكي از پيش شرط هاي تاييد راستي آزمايي فعاليت هاي هسته اي ايران معرفي كرده است. همچنين در بند 19 مديركل آژانس خواستار تصويب پروتكل الحاقي شده است كه ميتواند عمق و دامنه بازرسيها را به طور قابل توجهي افزايش دهد.
ـ در بند 20 به صورت غيرمستقيم در مورد ماهيت فعاليت نيروگاه 40 مگاواتي آب سنگين اراك ابهام زايي شده است.
ـ در بند 21 مديركل آژانس به صراحت همكاريهاي فراپادماني ايران را براي اعتمادسازي كافي نمي داند.

نتيجه گيري:

يكي از سناريوهاي چالش زاي دورنماي عمق استراتژيك امنيت داخلي و خارجي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، احتمال بالاي گسترش كاربست دكترين براندازي نرم در سياست خارجي امريكا عليه ايران بويژه در دوره رياست جمهوري «باراك اوباما» ست.
به عنوان مثال با توجه به تاثير بالاي «لابي گري» در فرايند قانونگذاري و اجرايي ايالات متحده، شواهد بيانگر گسترش فعاليت خصمانه لابيهاي ضد انقلاب است كه با محوريت حقوق بشر فعاليت ميكنند بويژه اينكه در انتخابات چهارم نوامبر 2008 (14 آبان 1387)، سناريوهاي دموكرات توانستند اكثريت كرسيهاي مجلس سنا را نيز به دست آورند و بصورت سنتي اكثريت غالب رجال سياسي اين حزب همواره تحت فشار لابيهاي صهيونيسم و ضد انقلاب از قانونمند شدن و عملياتي كردن دكترين مهار ج.ا.ايران با استفاده از گفتمانهاي نرم افزار گرايانه مانند جنگ اقتصادي، جنگ رواني ـ رسانه اي، جنگ اطلاعاتي و بي ثبات سازي امنيت اجتماعي حمايت كرده اند و شايسته است متوليان امر دورنما و شيوه هاي خصمانه تئوريسن ها و پيروان دكترين براندازي نرم را از رويكرد امنيت ملي رصد كرده و نسبت به مهار و خنثي سازي سناريوهاي تهديدزا به ويژه در زمان رياست جمهوري «باراك اوباما» اقدامهاي احتياطي مناسب را در دستور كار قرار دهند.
در چارچوب مطالعات دفاعي ميتوان اهداف راهبردي جنگ نرم ايالات متحده را در هفت حوزه تنش زاي زير طبقه بندي و مورد آسيب شناسي قرار داد:
- تنش رواني ـ رسانه اي
ايران هراسي از طريق انعكاس تصاوير مجازي از توسعه بومي صنعت هسته اي و قابليتهاي آفندي و پدافنديموشكي جمهوري اسلامي ايران و هدفمند شدن جنگ تبليغاتي با هدف گسترش تنشهاي قومي، فرقه اي، صنفي، دانشجويي و اجتماعي.
- تنش اقتصادي
گسترش هدفمند عمق و دامنه ديپلماسي تحريم در چارچوب شوراي امنيت (قطعنامه هاي 1737، 1747، 1803 و 1835)، تحريمهاي ائتلافي هوشمند و يا فشار سياسي بر متحدان خود براي اجتناب از انعقاد توافق نامه هاي اقتصادي و انرژي با هدف انزواي ايران در معادلات اقتصادي منطقه اي.
- تنش نظامي
گسترش عمق و دامنه مطالعات ادعايي و گنجاندن آنها در گزارشهاي مديركل آژانس اتمي با هدف تداعي شائبه وجود ارتباط ميان فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران و اهداف نظامي و بالتبع توجيه گسترش تحريمهاي غير قانوني عليه نهادها، شركتها و افراد وابسته به وزارت دفاع و سپاه پاسداران با هدف تضعيف بازدارندگي بومي كلاسيك و نامتقارن، احتمال بازرسي ناوگانهاي نظامي امريكا و ناتو از كشتيهاي تجاري جمهوري اسلامي ايران با هدف نظارت بر حسن اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت، برگزاري رزمايشهاي نظامي ميان ناتو و برخي كشورهاي منطقه و انعقاد توافق هاي امنيتي دوجانبه با كشورهاي همسايه ايران مانند عراق، افغانستان، پاكستان و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس.
- تنش امنيتي
جلوگيري از عملياتي شدن امنيت بومي و پايدار، حمايت مالي ـ رسانه اي از گسترش ناامنيهاي مدني با بهانه گسترش حقوق بشر و دموكراسي، حمايت از گروهك هاي تروريستي مانند پژاك، منافقين و جندالله با هدف ناامن سازي استانهاي مرزي.
- تنش اطلاعاتي
تلاش براي نصب سامانه هاي جاسوسي در مرزهاي ايران و عراق، رخنه در شبكه هاي استراتژيك نظام توسط نيروهاي پوششي، شنود تلفن همراه و يا رخنه در شبكه اينترنتي برخي نهادهاي راهبردي.
- تنش سياسي
مخدوش جلوه دادن نتايج آراء انتخاباتي، تاخير در صدور رواديد مسافرتي توسط برخي متحدان امريكا، ايجاد شكاف ميان جامعه و حاكميت، تشويق به حضور حداقلي مردم در رقابت هاي انتخاباتي.
- تنش فرهنگي
ناتوي فرهنگي با هدف نهادينه كردن فرهنگ ليبرال دموكراسي و تضعيف هويت ايراني ـ اسلامي مانند تغيير نام خليج فارس و يا ترسيم تصوير خشني از دين مبين اسلام.

پي‌نوشت‌ها

1. اعضاي اين ستاد عبارتند از: رئيس جمهور (رئيس ستاد)، دادستان كل كشور، رئيس دادگاه انقلاب اسلامي تهران، رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي، فرمانده نيروي مقاومت بسيج، فرمانده ناجا، وزراء كشور، اطلاعات، بهداشت و درمان و فرهنگ ارشاد اسلامي و رياست صدا و سيما. براي اطلاع بيشتر در رابطه با اهداف و كارويژه هاي «ستاد مبارزه با مواد مخدر» با نشاني اينترنتي زير رجوع شود: http://www.dchg.ir
2. Cyber Espionage.
3. Raytheon.
4. Martin Lockheed.
5. Boeing
6. Northrop Grumman.
7. Air Force Flight Planning Software.
8. Army Helicopter Mission Planning System.
9. William Matthews، Chiness Cyber Attacks On Rise:U.S.Report،http://www.defencenews.com، 20 Nov 2008.
10. Cyber Warfare Capabillties.
11. Global Financial Crisis.
12. Strategic Management.
13. Expistemologic& Unthologic Approach.

منبع: پگاه حوزه




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط