شخصیت کمال‌گرا

این افراد عاشق نظم و ترتیب دادنند. به طور شگفت‌انگیزی همیشه به دنبال بهترین‌ها هستند. در حقیقت می‌توان گفت این افراد همیشه به دنبال درآمدی بیشترند تا بتوانند بهترین هر چیز را در اختیار داشته باشند، بهترین خانه، بهترین شغل،
پنجشنبه، 16 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
شخصیت کمال‌گرا
 شخصیت کمال‌گرا

نویسنده: محمدعلی قاضی محسن
این افراد عاشق نظم و ترتیب دادنند. به طور شگفت‌انگیزی همیشه به دنبال بهترین‌ها هستند. در حقیقت می‌توان گفت این افراد همیشه به دنبال درآمدی بیشترند تا بتوانند بهترین هر چیز را در اختیار داشته باشند، بهترین خانه، بهترین شغل، بهترین همسر و...
این افراد در کامل‌ترین شکل خود سخت در تلاشند که از لحاظ فکری، احساسی، مالی و معرفتی در سطح بالایی باشند. هیچ وقت استراحت نمی‌کنند و مهم نیست که کار و موقعیت‌شان چیست. آن‌ها می‌خواهند که همیشه در هر کاری پیشرفتی حاصل شود حتی اگر مقدار آن خیلی کم باشد.
معیارهای این افراد بسیار سطح بالاست و سعی می‌کنند همیشه خود را در همان سطح حفظ کنند. فرقی نمی‌کند که چه کار می‌کنند. مهم این است که باید آن را کامل و بدون کوچک‌ترین نقصی انجام دهند و اگر کمی کار ایراد داشته باشد احساس می‌کنند شکست خورده‌اند.

ویژگی‌های شخصیتی:

* معیارهای این افراد بسیار سطح بالاست و سعی می‌کنند همیشه خود را در همان سطح حفظ کنند. فرقی نمی‌کند که چه کار می‌کنند. مهم این است که باید آن را کامل و بدون کوچک‌ترین نقصی انجام دهند و اگر کمی کار ایراد داشته باشد احساس می‌کنند شکست خورده‌اند. بنابراین همیشه فقط کارهایی را انجام می‌دهند که در آن مهارت دارند و اگر بدانند کاری را که می‌خواهند انجام بدهند کمی پایین‌تر از سطح عالی آن را انجام دهند، هرگز به سراغش نمی‌روند و در نتیجه در انجام یک سری از کارها بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند ولی دایره فعالیت‌هایشان بسیار محدود است و کارهای زیادی انجام نمی‌دهند.
* هیچ‌کس تا به حال نتوانسته به حد مطلوب این افراد پی ببرد. فرقی نمی‌کند که سرانجام چه کسی را بر می‌گزینند، برای ‌آن‌ها هیچ‌‎‌کس آن طور که باید، نیست. کمال‌گرایان همیشه قادرند به اندازه کافی از دیگران فرقی نمی‌کند که طرف چه کسی باشد مهم این است آن طور که باید، نیست.
* این افراد جذب انسان‌هایی می‌شوند که حس کمال‌گرایی بالقوه در آن‌ها وجود داشته باشد. وقتی یک کمال‌گرا جفتی را برای خود برمی‌گزیند، به آن جفت به چشم طرح می‌نگرد. به همین دلیل به سراغ کسی می‌رود که توانایی کمال‌گرا شدن را داشته باشد.
* کمال‌گرایان همیشه پس از برقراری ارتباط پشیمان و مأیوس می‌شوند و دوستدارانشان به آن‌ها «پشت‌پا» می‌زنند.
* این افراد گرایش به افسردگی و ناراحتی دارند. در نظر این افراد رسیدن به کمال امری بدیهی است و حقیقت آن‌ها را ناراحت و مأیوس می‌کند. آن‌ها مشکلات و ناسازگاری‌های معمول زندگی را نیز نوعی توهین و بی‌احترامی به خود می‌دانند.

چگونه ما را آزرده خاطر می‌سازند؟

کمال‌گرایی راهی است که هیچگاه به پیروزی ختم می‌شود. کمال‌گرایی یعنی بی‌وقفه به دنبال هدفی مبهم دویدن. اگر این افراد به زمین بازنگردند و به دنبال زندگی واقعی نباشند، تقاضاهای بی‌پایان و راه‌حل‌های ناقص و موقتی‌شان هم خودشان و هم دیگران را خسته و آزرده می‌سازد و سرانجام از پا می‌اندازد. از آن جایی که حد مطلوب این افراد با دیگران فرق می‌کند نمی‌توانید آن‌ها را شاد کنید و این امر باعث می‌شود که همسران و دوستانشان خسته و ناامید شوند.

تفاوت کمال‌گرایان با دیگران

فرق کمال‌گرایان با دیگران این است که هیچ وقت رضایت خاطر ندارند و همیشه ناراضی‌اند.
منبع مقاله :
قاضی محسن، محمدعلی؛ (1395)، آزمون‌های شخصیت‌شناسی، ساری: انتشارات پارسی‌سرا، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.