چگونه فردی باسواد باشیم

یک فرد باسواد فردی است که بداند آموختن روندی است که تا پایان عمر ادامه دارد. درنتیجه، اگر می‌خواهید فردی باسواد باشید باید مداوم ذهن خود را گسترش دهید. یک فرد باسواد، شخصی بافرهنگ، دانا و آگاه است. وی می‌داند که در
جمعه، 17 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
چگونه فردی باسواد باشیم
چگونه  فردی باسواد باشیم

مترجم: علی سعادت
یک فرد باسواد فردی است که بداند آموختن روندی است که تا پایان عمر ادامه دارد. درنتیجه، اگر می‌خواهید فردی باسواد باشید باید مداوم ذهن خود را گسترش دهید. یک فرد باسواد، شخصی بافرهنگ، دانا و آگاه است. وی می‌داند که در جهان چه اتفاقاتی در حال اتفاق است، به هنر اهمیت می‌دهد و رفتاری متشخصانه دارد. کارهای هنری را نظاره کنید و به آن‌ ها توجه کنید. وقتی را برای کارهای هنری بگذارید. همان ‌طور که به این آثار هنری نگاه می کنید، سعی کنید دریابید که چه چیز آن ‌قدر آن‌ها را ویژه و منحصر به ‌فرد ساخته است.

بخش 1: خود را به ‌روز نگه‌ دارید

1. اخبار روز را دنبال کنید. روزنامه‌ای که دوست دارید انتخاب کنید و هر روز آن را بخوانید. با آمدن وب، این کار در حقیقت بسیار ساده ‌شده است. تنها خواندن روزنامه‌ های محلی خود کافی نیست؛ پس به روزنامه ‌های ملی و جهانی هم توجه داشته باشید. باید هر چه که می‌ توانید بیشتر در مورد دنیای بیرون اطلاعات داشته باشید. حتی می‌توانید روزنامه‌ های مختلفی را امتحان کنید و بخوانید.
باید انواع گوناگونی از نشریات را بخوانید. خود را محدود به روزنامه‌ ی یک کشور نکنید. نام چند نمونه از نشریات معتبر بین ‌المللی را در زیر می ‌بینید.
The India Times
Le monde
The Asahi Shimbun
The New York Times
The Guardian
Washington Post
2. از اخبار نقاط مهم جهان مطلع باشید. از نقاط مختلف جهان که به آن ‌ها علاقه دارید کسب اطلاع کنید. این اطلاعات می‌توانند پایه‌ ای محکم برای تحقیقات آتی شما باشند. برای مثال، فرض کنید که به تازگی مقاله‌ ای در مورد داعش خواندید. اگر در مورد کشور هایی که توسط داعش اشغال‌ شده‌اند (مثل عراق و لیبی) اطلاع داشته باشید، پس بهتر می ‌توانید بفهمید که جریانات کنونی چگونه شروع شدند و به اینجا رسیدند.
منتقد باشید. لزوماً هر آنچه را که می ‌خوانید به دید حقیقت قبول نکنید. به حذفیات و تبعیضات و تعصبات روزنامه‌ های مختلف دقت کنید.
3. به خبر رادیو گوش دهید. به اخبار رادیو گوش دهید. اخبار رادیو می‌تواند راهنمای خوبی برای یادگیری تلفظ درست اسامی مکان‌ها و افراد باشد.
4. مجله ‌های رایج بخوانید. مجله ‌هایی مثل Harper’s Magazine, The Atlantic, The Economist, Der Spiegel, The New Yorker مجله ‌های خوبی هستند که به شما اطلاعاتی را در مورد رویداد های جهان می‌دهند. احتمالاً بتوانید نسخه‌ های کپی آن‌ ها را در کتابخانه‌ ی محلی خود پیدا کنید و حتی می‌ توانید عضو آن مجله شوید و نسخه‌ های آن را دریافت کنید. این مجلات، جزئیاتی را در مورد اتفاقاتی که در روزنامه‌ ها خوانده‌اید به شما ارائه می ‌دهند. این مجلات، اغلب مقاله‌ هایی طولانی در مورد موضوع یا مکانی خاص را شامل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ده راه برای افزایش سواد رسانه‌ای


این مجله‌ ها نسخه ‌ی آنلاین نیز دارند. آرشیو آن‌ ها را به‌ دقت بخوانید و خود را تنها به اخبار روز محدود نکنید. یک قطعه آهنگ از دهه ‌ی 30 میلادی می‌تواند شما را با ترانه سرایی آشنا کند که تا به‌ حال نام وی را نشنیده ‌اید. هر چه بیشتر این مجلات را بخوانید، اطلاعات عمومی خود را بیشتر گسترش داده‌ اید.
نویسندگان چنین مجلاتی، اغلب کتاب نیز می‌نویسند. این کتاب ‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری علاوه بر آنچه در مجلات خوانده ‌اید به شما بدهند.

بخش 2: توجه به فرهنگ

1. به موزه‌ها بروید. کارهای هنری را نظاره کنید و به آن‌ ها توجه کنید. وقتی را برای کارهای هنری بگذارید. همان ‌طور که به این آثار هنری نگاه می کنید، سعی کنید دریابید که چه چیز آن ‌قدر آن‌ها را ویژه و منحصر به ‌فرد ساخته است. این کار، زمان می‌برد. تحسین هنر، تنها از طریق تأمل بر روی آن تحقق می یابد.
به هرکدام از اشیاء هنری با یک دید مجزا نگاه کنید. یک نقاشی از یک عکس متفاوت است. نباید به یک اثر معاصر به همان دیدی نگاه کنید که به یک اثر کلاسیک می نگرید. درنتیجه، یک نقاشی رنگ و روغن معاصر را باید جور دیگری دید تا یک نقاشی روغنی سیصد سال پیش. به یاد داشته باشید که زمان آثار مهم هستند.
به یک تور بروید. راهنمای تور، اطلاعات مهمی را در مورد آثار به شما خواهد گفت. حتی اگر قبلاً هم آن اثر را دیده ‌اید، سعی کنید با دقت گوش دهید؛ چرا که ممکن است چیز جدیدی در مورد آن بیاموزید.
راهنماها می ‌توانند اطلاعات بسیار مهمی در مورد کلکسیون موزه به شما بدهند.
2. ادبیات بخوانید. خود را غرق ادبیات معاصر و کلاسیک کنید. داستان‌ ها می ‌توانند با تصویرسازی، دیدگاه شما را به سایر افراد، دلسوزتر و مهربان‌تر کند.
با ادبیات کلاسیک شروع کنید. برای مثال زندگی ‌های پلوتارک، مجموعه‌ ای است از داستان ‌های مردان یونانی و رومی که زندگی‌ های جذاب و جالبی داشته ‌اند. هر داستان، به‌ صورت مجزا ابعاد مثبت و منفی این افراد را می‌ سنجد. کاراکترهای این داستان‌ ها را مورد توجه قرار دهید و دروس نهفته در آن ‌ها را کشف کنید.
3. فلسفه بخوانید. فلسفه، ابزاری را در اختیار شما قرار می ‌دهد تا با استفاده از آن، سؤالات مربوط به اخلاق و اراده را مورد بحث قرار دهید. با خواندن کتب فلسفه، می‌ توانید به سنجش زندگی و افکار خود بپردازید. این امر می‌ تواند در تصمیم ‌گیری‌ ها به شما کمک کند.
آثار اساسی فلسفه را بخوانید. با کتاب جمهوری افلاطون شروع کنید. این کتاب فلسفی، شامل گفت ‌و گو های سقراط و شاگردانش در مورد چگونه بهبود بخشیدن به جامعه است. هم ‌زمان با اینکه شهر فرضی خود را در ذهن می‌سازند، در مورد مسائلی از قبیل اراده، اخلاق و باور نیز بحث می ‌کنند.
4. زیاد نکته برداری کنید. زمانی که این کتاب ‌ها را می‌ خوانید، سعی کنید دفترچه‌ ای نزدیک خود داشته باشید تا بتوانید در مورد مسائل و ایده‌ هایی که در کتاب ‌ها می‌خوانید نکته برداری کنید. زیاد وارد تمام جزئیات نشوید و خود را اذیت نکنید. با نوشتن مهم ‌ترین نکات، در زمان خواندن کتب دیگر در رویارویی با آثاری چنین مهم، سردرگم نخواهید شد.
5. فیلم نگاه کنید. فیلم ‌های هنری نگاه کنید. فیلم ‌های خیلی خوبی وجود دارند که می ‌توانید تماشا کنید. فرصتی را برای تماشای تعدادی از آن‌ ها فراهم کنید. اگر ممکن است یک کارگردان را انتخاب کنید و هرچقدر که می‌ توانید آثارش را تماشا کنید. سپس نقد فیلم‌ هایی که دیده‌ اید را بخوانید. با این کار می ‌فهمید که کارگردان، چگونه کار خود را ویرایش کرده و فیلمبرداری چگونه انجام‌ شده است.
نقد ها را بخوانید. مجله ‌هایی مثل Sight and Sound و Cahiers du Cinema را بخوانید. هر دوی این مجلات، نقد و بازبینی فیلم دارند. این مجلات، همچنین مقالاتی را در مورد فیلم ‌های کلاسیک که توسط دانشوران عرصه‌ ی فیلم نوشته ‌شده‌اند را شامل می‌ شوند. یکی دیگر از منابع مفید برای فیلم‌ های جدید و قدیمی The AV Club است. وبلاگ‌های شخصی نقد فیلم نیز می ‌توانند مفید باشند.
6. به موزیک گوش دهید. البته که به موسیقی گوش می‌ دهید. اما اگر تا به ‌حال به موزیک‌های متنوعی در ژانرهای مختلف گوش نداده‌اید، باید این کار را انجام دهید. برای مثال، اگر عمدتاً به موزیک راک گوش می ‌دهید باید کلاسیک را امتحان کنید و یا بالعکس. باید سلایق موسیقایی متنوعی داشته باشید. این نشان می ‌دهد که به دنبال چیزهای جدید هستید.
چگونه  فردی باسواد باشیم

بخش 3: با دیگران گفت ‌و گو کنید

1 با افرادی که تحصیل‌ کرده و باسواد هستند، گفت ‌و گو کنید. با افرادی که یا از طریق تحصیل و یا کار، چیزهای زیادی در مورد زندگی می‌دانند گفت‌ و گو کنید. با آن‌ ها صحبت کنید و سعی کنید بفهمید چگونه آن دانش را به دست آورده‌اند. در مورد موضوعاتی که نمی ‌دانید از آن‌ها سؤال بپرسید.
با افراد مختلف در رشته‌های مختلف صحبت کنید. تحصیلات اشکال گوناگونی دارد. یک فرد باسواد این را می ‌داند. گاهی مکانیک ماشین شما می‌ تواند به‌ اندازه‌ی استاد دانشگاه شما باسواد باشد.
2. به سخنرانی‌ های عمومی بروید. ببنید اگر یک نویسنده یا دانشور در نزدیک محل زندگی شما سخنرانی دارد، در آن شرکت کنید. بروید و ببینید که چه می ‌گویند. اغلب پس از سخنرانی، جلسه‌ ی سؤال و جواب برگزار می‌شود. نه ‌تنها در مورد یک موضوع اطلاعات کسب کرده‌اید، بلکه می ‌توانید به ‌صورت مستقیم از فرد سخنران، سؤال بپرسید.
باز به یاد داشته باشید که با دقت نکته برداری کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد سوالاتی خوب و به ‌جا در ذهن خود ساخته و بحثی داغ را داشته باشید. خود را با نوشتن تمام لغات خسته نکنید. به یاد داشته باشید که تنها باید مفاهیم و ایده ‌های کلیدی را یادداشت کنید.
3. ذهنی باز داشته باشید. در طول گفت‌ و گو، ممکن است در نهایت با فردی که صحبت می‌کنید مخالف باشید. سعی کنید دیدگاه طرف مقابل خود را بفهمید. این بدان معنا نیست که با هر چه که می ‌شنوید موافق باشید. این کار حماقت است. با این ‌حال یک فرد دانا به این دلیل که با کسی مخالف است خصومت شخصی با وی نخواهد داشت. در واقع بحث و گفت ‌و گو نشان ‌دهنده‌ی آن است که شما به شنیدن ایده‌های متفاوت از خود تمایل دارید. این دیدگاه‌ های متفاوت، به شما کمک می کنند که دیدگاه خود را بسط دهید.
برای مثال، اگر با دیدگاهی مخالفید، می‌توانید بگویید "فکر کنم بدانم چرا این دیدگاه را دارید، اما با این ‌وجود، من نظر دیگری نسبت به این موضوع دارم."

بخش 4: رفتار صحیح داشتن

1. آرامش خود را حفظ کنید. یکی از نشانه‌ های یک فرد فهمیده و باسواد، داشتن ظاهری آرام و متین است. سعی کنید سریع عصبانی نشوید. برای مثال، اگر شخصی شما را عصبانی کرده، آرامش خود را حفظ کنید و فریاد نکشید، با آرامی برخورد کنید و مشکل را برطرف کنید. لزوماً نباید احساسات خود را مخفی کنید. ممکن است عصبانی باشید اما نباید بگذارید این عصبانیت رفتار شما را تحت الشعاع قرار دهد.
اگر دیدید دارید عصبانی می‌ شوید، سعی کنید خود را کنترل کنید. مدیتیشن روش خوبی است برای این کار.
2. با صدایی آرام و متین صحبت کنید. صدای خود را بالا نبرید. باید با دیگران صحبت کنید اما نباید در یک جمع، بلند ترین صدا را داشته باشید؛چرا که ممکن است به‌ منزله‌ی جلب‌ توجه کردن تلقی شود. اما از روی دیگر نیز نباید بسیار آرام باشید. اگر بیش ‌از حد آرام صحبت کنید، ممکن است سایرین شما را خجالتی بدانند. یک فرد دانا و باسواد، تعادل بین این دو را حفظ می‌کند.
3. متواضع باشید. یک فرد باسواد، رفتاری متشخص و متین دارد. سعی کنید مغرور و متکبر نباشید. دیدگاه خود را در گفت ‌و گوهایی که دارید، ارائه دهید اما این کار را با انتخاب دقیق انجام دهید. نیازی نیست که در هر موقعیت اجتماعی، سواد خود را به رخ دیگران بکشید.
4. سؤال بپرسید. زمانی که چیزی را متوجه نمی شوید، توضیحش را بخواهید. از انجام این کار نترسید. این کار نشان می‌دهد که شما اشتیاق به یادگیری دارید. اشتباه کردن به هنگام یاد گرفتن، بهتر از این است که به دلیل ترس و خجالت کشیدن در جهالت بمانید.
یک ذهن پرسشگر، ذهنی باهوش است. اگر نکته ‌ای را متوجه نشدید، بگویید "می‌شود نکته ‌ی آخری را که گفتید، بار دیگر توضیح دهید؟"
منبع مقاله :
https://www.wikihow.com/Be-an-Educated-Man
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.