معرفی کدو تخم و خواص درمانی آن

خارج کننده اخلاط، چاق کننده، دفع کننده انگل‌های روده‌ای همچون کرمک در کودکان و کرم کدو در بزرگسالان می‌باشد. در ضمن برای سوزش مجاری ادراری، تب‌های شدید، زخم معده، زخم روده، ورم پروستات، درد مفاصل، دیابت،
شنبه، 25 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کدو تخم و خواص درمانی آن
کدو تخم

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucurbita pepo var.pepo L. و نام انگلیسی آن Field pumpkin می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کدو تخم و کدو تخم کاغذی نامیده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی، یک ساله، بوته‌ای و رونده، برگ‌های آن پهن، پنج لوبی کرکدار با دمبرگی دراز، گل‌های آن پنج لوبی و زرد رنگ، میوه‌اش درشت، گوشتدار، کروی شکل در بعضی موارد کم و بیش کشیده و رنگ آن زرد گاهی هم سبز می‌باشد که در آن تعداد زیادی تخم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی تخم کدو و خواص درمانی آن

 

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت کدو و مغز تخم آن سرد و‌ تر است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در دانه (تخم):

روغن یا اسیدهای چرب لینولئیک، آب، پروتئین، مواد قندی، هیدرات‌های کربنی، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین، ویتامین A و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

تخم کدو

نحوه مصرف:

تخم کدو به صورت خام یا بو داده مصرف خوراکی دارد.

خواص درمانی:

خارج کننده اخلاط، چاق کننده، دفع کننده انگل‌های روده‌ای همچون کرمک در کودکان و کرم کدو در بزرگسالان می‌باشد. در ضمن برای سوزش مجاری ادراری، تب‌های شدید، زخم معده، زخم روده، ورم پروستات، درد مفاصل، دیابت، سرفه‌های مقاوم و خشونت سینه نیز مفید است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.