معرفی کلم بروکسل و خواص درمانی آن

پیشگیری کننده از بروز انواع سرطان‌ها (ریه، روده، پوست، تخمدان، پروستات و سینه خانم‌ها) و خون‌ساز، تمیزکننده روده‌ها و التیام‌بخش زخم‌ها، ضد میکروب و پیشگیری کننده از حوادث قلبی عروقی، معرق و خلط‌آور می‌باشد. در ضمن
دوشنبه، 27 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
معرفی کلم بروکسل و خواص درمانی آن
 کلم بروکسل

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Brassica olerace var gemmifera.، نام فرانسه Chou de Bruxelle و نام انگلیسی آن Brussels sprouts می‌باشد.

مشخصات ظاهری:

گیاهی است به صورت بوته و ساقه‌دار و زیر چتر برگ‌های گیاه که از ساقه بیرون آمده جوانه‌های متورمی به شکل غده‌های گوشتی، سبز و سفت در ابعاد فندق در می‌آید که به آن کلم فندقی نیز می‌گویند.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کلم بروکسل خام:

نیاسین، رایبوفلاوین، پروتئین، چربی، هیدرات‌های کربن، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، آب و ویتامین‌های K, C, A در آن تشخیص داده شده است.

خواص درمانی:

پیشگیری کننده از بروز انواع سرطان‌ها (ریه، روده، پوست، تخمدان، پروستات و سینه خانم‌ها) و خون‌ساز، تمیزکننده روده‌ها و التیام‌بخش زخم‌ها، ضد میکروب و پیشگیری کننده از حوادث قلبی عروقی، معرق و خلط‌آور می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های آسم، روماتیسم مزمن، تشنج، پوکی استخوان، حمله‌های عصبی، گرفتگی سینه، سرفه‌های التهابی و بیماری‌های تنفسی نیز مفید است.

نکته:

مقدار ویتامین K کلم فندقی بسیار بالا بوده و دریافت کننده‌های داروهای ضد انعقادی (نظیر وارفارین) باید سعی کنند مقدار ثابتی کلم فندقی مصرف کنند.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.