نگاهی به باشگاه پرسپولیس تهران

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال 1342 در شهر تهران، پایتخت ایران بنیان‌گذاری شده است. این تیم زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران است و
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به باشگاه پرسپولیس تهران
 نگاهی به باشگاه پرسپولیس تهران

نویسنده: امیر بهنام
 

گزارشی از باشگاه پرسپولیس تهران تا سال 1390.

لقب‌ها ارتش سرخ، سرخپوشان
بنیان‌گذاری دی 1342
ورزشگاه ورزشگاه آزادی، تهران
گنجایش 90،000 نفر
مالک سازمان تربیت بدنی
مدیرعامل حبیب کاشانی (سرپرست)

باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال 1342 در شهر تهران، پایتخت ایران بنیان‌گذاری شده است. این تیم زیر مجموعه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران است و پیروزی نیز نامیده می‌شود.
پرسپولیس هم اکنون در جام خلیج فارس بازی می‌کند و پس از سال 1347، همیشه در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران حضور داشته است. این باشگاه به همراه همشهری خود استقلال، پرافتخارترین و پرهوادارترین باشگاه‌های فوتبال در ایران هستند و شهرآورد آنان مهمترین بازی باشگاهی در ایران است. باشگاه پرسپولیس ورزشگاه اختصاصی ندارد و برای بازی‌های خانگی خود ورزشگاه آزادی تهران را اجاره می‌کند. تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران نیز در این ورزشگاه به میدان می‌روند. پرسپولیس از آغاز تاریخ خود، 9 بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسیده (یک جام منطقه‌ای، 2 جام تخت جمشید، 4 جام آزادگان و 2 جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. 4 بار قهرمانی در جام حذفی ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌اند.
فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال این باشگاه را پس از الهلال عربستان، یوکوهاما مارینوس ژاپن و استقلال در رده 4 ام برترین باشگاه‌های فوتبال آسیا در قرن بیستم اعلام کرده است.

تاریخچه:

دهه 1340:

پیوستن بازیکنان تیم فوتبال منحل شده شاهین تهران به پرسپولیس باعث شهرت و محبوبیت تیم شد.
باشگاه ورزشی پرسپولیس در دی سال 1342 به دست علی عبدُه در اوین و جاده قدیم شمیرانات بنیان‌گذاری شد. باشگاه اصلاً در بولینگ و چند ورزش دیگر فعال بود (بولینگ عبده) و یک تیم فوتبال در دسته دوم تهران داشت. مالک این باشگاه «شرکت سی.آر.سی» بود که به جز عبده، فاطمه پهلوی و همسرش محمد خاتم از سهامداران عمده آن بودند.
در آن سو، و در تاریخ 18 تیر 1346؛ باشگاه شاهین که در دهه 1340 بازیکنان زیادی در تیم ملی ایران داشت و در میان مردم محبوب بود، به دستور سازمان ورزش و تفریحات ایران رسماً منحل شد. با رایزنی‌های عبده با پرویز دهداری (مربی شاهین) و مسعود برومند (سرپرست شاهین)، بیشتر بازیکنان باشگاه شاهین به پرسپولیس پیوستند و باعث شهرت و محبوبیت آن شدند. دهداری مربی و برومند سرپرست پرسپولیس شدند و باشگاه توانست در مسابقات رده‌بندی دسته‌های کشور در گروه خود اول شود و به بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران راه یابد. آن‌ها در مسابقات قهرمانی آسیا (مسابقاتی که میان تیم‌های ایرانی برای شرکت در جام باشگاه‌های آسیا برگزار شد) نیز قهرمان شدند و به عنوان نخستین نماینده ایران به جام باشگاه‌های آسیا رفتند.

دهه 1350:

پس از کوچ بازیکنان پرسپولیس به پیکان، بازگشت‌شان اعلام شد. پس از قهرمانی پرسپولیس در جام منطقه‌ای، جام تخت جمشید در سال 1352 بازگشایی شد. در 5 دوره‌ای که از این جام برگزار شد، پرسپولیس همواره از بهترین تیم‌ها بود و به 2 قهرمانی (1352 و 1354) و 3 نایب قهرمانی (1353، 1355 و 1356) رسید. جام تخت جمشید 1357 نیز در حال انجام بود که با روی‌دادن انقلاب نیمه‌کاره ماند. پرسپولیس در این جام با یک امتیاز کمتر از شهباز دوم بود.

پس از انقلاب

دهه‌های 1360 و 1370:

پس از انقلاب، بسیاری از بازیکنان تیم عوض شدند، اما توانستند در جام شهید اسپندی قهرمان شوند. با آغاز جنگ ایران و عراق و دهه 1360، لیگ فوتبال سراسری ایران تعطیل شد و پرسپولیس تنها در جام باشگاه‌های تهران شرکت می‌کرد. این باشگاه در 10 دوره برگزاری این جام در دهه 60، به 7 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی دست یافت.
دهه 1370، برای باشگاه موفقیت آمیز بود و با یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا آغاز شد. پرسپولیس در 10 دوره جام آزادگان شرکت کرد و به 4 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی دست یافت. این باشگاه در این سال‌ها از پایه‌های اصلی تیم ملی فوتبال ایران بود، تا جایی که در جام جهانی 1998 فرانسه 9 نفر از 22 بازیکن ایران در آن زمان عضو این تیم بودند. پرسپولیس در این دهه به 2 قهرمانی جام حذفی و 3 بار سومی جام باشگاه‌های آسیا نیز دست یافت.

دهه 1380:

هواداران پرسپولیس در بازی با سپاهان در هفته پایانی لیگ برتر 86-87. پرسپولیس با برد سپاهان پس از 6 سال نخستین قهرمانی‌اش را به دست آورد.
با آغاز دهه 1380، لیگ برتر فوتبال ایران راه‌اندازی شد و پرسپولیس در نخستین دوره آن قهرمان شد. فصل بعد، پرسپولیس از نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا حذف شد و در لیگ نتایج خوبی نگرفت. این سال‌ها آغاز دورانی بود که سالنامه رسمی باشگاه آن را «دوران جدال با بحران» نامیده است، تا جایی که پرسپولیس حتی مقام نهم لیگ را هم تجربه کرد. دو فصل بعد، پرسپولیس در جام خلیج فارس 1386-87 به قهرمانی رسید و به لیگ قهرمانان آسیا 2009 راه یافت.

نام، نماد و رنگ:

پرسپولیس یک واژه یونانی به معنای شهر پارسی است که از دو واژه «پرسه» به معنای پارسی و «پولیس» به معنای شهر تشکیل شده است. یونانیان باستان به پارسه یا تخت جمشید، پایتخت دودمان هخامنشیان، پرسپولیس می‌گفتند.
در سال 1360، سازمان تربیت بدنی نام بولینگ عبده را به مجموعه ورزشی شهید چمران تغییر داد و قرار شد پرسپولیس از سال 1361، با نام دیگری فعالیت کند. بازیکنان در اعتراض به این تصمیم، در بازی با هما در جام باشگاه‌های تهران حاضر نشدند و قهرمانی این مسابقات را از دست دادند. در دی 1365، پرسپولیس تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت. بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت نام تیم را به «آزادی» تغییر دهد. بازیکنان با این تغییر نام موافق نبودند. در 27 بهمن 1365، نام باشگاه رسماً به «پیروزی» تغییر یافت. اداره کل تربیت بدنی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «این تغییر نام به پیشنهاد بازیکنان صورت گرفته است.» با این وجود، رسانه‌ها و مردم ایران بیشتر نام پرسپولیس را به کار می‌برند.
در آگهی ثبت نمادی که شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس در سال 1370 به ثبت رسانده، این توضیح آمده است: «کلمه پرسپولیس و علامت فانتزی. تصویر جامی که از دو طرف با دو سر اسب هخامنشی تلاقی دارد.»
به جز فصل 1385-86 و چند بازی لیگ قهرمانان آسیا 2009 که بازیکنان پرسپولیس لباس‌های راه‌راه سفید و قرمز پوشیدند، از آغاز همواره رنگ اصلی لباس پرسپولیس قرمز بوده است و یکی از نمادهای این تیم محسوب می‌شود. از این رو آنان را «ارتش سرخ» و «سرخ‌پوشان» می‌نامند.

پرسپولیس در فرهنگ عامه:

پرسپولیس به عنوان یک باشگاه فوتبال، کاملاً در میان مردم ایران شناخته شده است. عادل فردوسی‌پور در مجله ورلدساکر در این باره می‌نویسد: «نخستین پرسشی که هواداران فوتبال در ایران از یکدیگر می‌پرسند این است که قرمز هستی یا آبی؟» رسانه‌های ایران به شدت اخبار این باشگاه را پوشش می‌دهند و «حاشیه»های زیادی پیرامون افراد حاضر در باشگاه است. افکار عمومی ایران امروز نیز همانند دیگر جوامع، تحت تاثیر این رسانه‌های ورزشی قرار دارند. در پی این مسائل و شعارهای خاص روی سکوهای ورزشگاه، در سال‌های اخیر امنیت شغلی مدیران عامل و مربیان این باشگاه همواره در خطر قرار داشته است. جان دیوردن، نویسنده وب‌گاه گل در گزارشی با نام «تردید آسیا: آیا مربیگری پرسپولیس بزرگترین و دشوارترین کار در فوتبال آسیا است؟»، جو رسانه‌ها را «جانوری ترسناک» و مربیگری این تیم را «شغلی پرفشار» توصیف می‌کند.
در سال 1383، مسعود ده‌نمکی ساخت فیلم مستندی با نام کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ را درباره شهرآورد تهران آغاز کرد که در سال 1385 به پایان رسید. در فصل 1386-87 نیز که به قهرمانی پرسپولیس در جام خلیج فارس منتهی شد، فیلم مستندی با نام مردان پرسپولیس درباره این باشگاه ساخته شد. قرار بود قسمت دوم این فیلم در سال بعد ساخته شود که با مخالفت داریوش مصطفوی، مدیرعامل آن زمان پرسپولیس این فیلم ساخته نشد. سانسور و کیفیت ساخت این فیلم با انتقادهایی همراه بود. در دهه‌های 1340، (عزیز اصلی) 1350 (محراب شاهرخی) و 1370 (احمدرضا عابدزاده، علی پروین، حمید استیلی و افشین پیروانی) نیز شماری از بازیکنان این باشگاه در فیلم‌های سینمای ایران به بازیگری پرداختند.
در سال 1388، پرسپولیس به عنوان نخستین باشگاه ایرانی ساخت سرود رسمی‌اش را با همکاری داریوش خواجه نوری، خواننده و گیتاریست ایرانی آغاز کرد. این ترانه «آهنگ سرخ» نام دارد و بازیکنان سابق باشگاه آن را خوانده‌اند. پیش از این نیز خوانندگانی مانند فرزین برای پرسپولیس خوانده بودند. قاسم افشار نیز در دهه 70 آلبومی با نام «قرمزته» منتشر کرده بود.

ورزشگاه و زمین تمرین:

ورزشگاه خانگی:

پرسپولیس پیش از ساخته شدن ورزشگاه آزادی، بازی‌های خود را در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی کنونی) برگزار می‌کرد و زمانی که بنیان‌گذاری شده بود، ورزشگاهی مجهز به استخر، زمین ژیمناستیک و بولینگ در مجموعه بولینگ عبده (شهید چمران کنونی) داشت. این مجموعه در امرداد 1357 آتش گرفت.
عبده در شهرک اکباتان زمینی خرید و در آن‌جا یک ورزشگاه فوتبال با نام «آپادانا» بنا کرد. پرسپولیس به علت کمبود امکانات برای هوادارانش و همکاری نکردن دیگر باشگاه‌ها، تنها یک بازی در ورزشگاه آپادانا انجام داد و پس از آن، از آپادانا به عنوان زمین تمرین استفاده کرد. به دلیل حمایت نکردن دیگر باشگاه‌های ایران از حرفه‌ای‌گری پرسپولیس، عبده در سال 1352 ورزشگاه آپادانا را به ارزش 200،000 تومان به باشگاه راه آهن فروخت. ورزشگاه آپادانا امروز ورزشگاه راه آهن نامیده می‌شود و در همسایگی ورزشگاه شهید دستگردی قرار دارد. پس از انقلاب، در سال 1359 بنیاد مستضعفان و جانبازان دارایی‌های باشگاه را مصادره کرد.
باشگاه پرسپولیس ورزشگاه اختصاصی ندارد و برای بازی‌های خانگی خود ورزشگاه آزادی تهران را اجاره می‌کند. تیم ملی فوتبال ایران و استقلال تهران نیز در این ورزشگاه به میدان می‌روند.
در پی بازسازی چمن ورزشگاه آزادی در فصل 81-82، پرسپولیس بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه تختی برگزار کرد.
در روزهای پایانی سال 1384، وبگاه رسمی باشگاه خبرهایی درباره این که پرسپولیس «ورزشگاه شهر قدس» را خریده است، منتشر کرد؛ اما این ماجرا به علت مشکلات مالی و حقوقی باشگاه پایان یافت و به ثمر نرسید.

زمین تمرین:

پیش از انقلاب، زمین‌های تمرین پرسپولیس ورزشگاه آپادانا و بولینگ عبده بود. وقتی بولینگ عبده مصادره شد پرسپولیس در تپه‌های داوودیه تمرین می‌کرد.
در سالیان اخیر، تمرینات تیم اصلی بیشتر در ورزشگاه کارگران انجام می‌شد. در شهریور 1387، پس از انتقال باشگاه راه آهن به شهرری، پرسپولیس ورزشگاه راه آهن را به ارزش 150 میلیون تومان برای یک سال اجاره کرد و پس از 35 سال به ورزشگاه خانگی دیرین خود در شهرک اکباتان بازگشت. هم اکنون تیم اصلی پرسپولیس در «مجموعه ورزشی خیریه عمل» تمرین می‌کند. تیم‌های پایه نیز در ورزشگاه شهید درفشی‌فر تمرین و بازی می‌کنند.

هواداران:

پرسپولیس باشگاه پرهواداری است و بنا بر اعلام وبگاه رسمی، باشگاه برای هوادارانش ارزش بسیاری قائل است. با این که باشگاه پرسپولیس در تهران قرار دارد، در سراسر ایران هوادار دارد و در بازی‌های خارج از خانه نیز عده زیادی برای تشویق آن‌ها به ورزشگاه می‌روند. این باشگاه در افغانستان و امارات متحده عربی نیز هوادارانی دارد. عادل فردوسی‌پور در مجله ورلدساکر می‌نویسد: «پرسپولیس با بیش از 30 میلیون هوادار به عنوان محبوب‌ترین باشگاه آسیا شناخته می‌شود.» بنا بر نوشته همشهری آنلاین، کنفدراسیون فوتبال آسیا در فهرستی پرسپولیس را بالاتر از الهلال عربستان و دالیان چین پرهوادارترین باشگاه آسیا معرفی کرده بود. همچنین، این باشگاه رکورد پرتماشاگرترین بازی لیگ قهرمانان آسیا را با 95،225 نفر تماشاگر در سال 2009 و در بازی با بنیادکار ازبکستان، در اختیار دارد.

هماوردان:

استقلال تهران:

بازی میان پرسپولیس و استقلال، دو باشگاه پرهوادار و پرافتخار ایران، مهم‌ترین مسابقه باشگاهی فوتبال در ایران است. نخستین بازی دو تیم در روز 16 فروردین 1347، نخستین بازی رسمی پرسپولیس بود که با نتیجه بدون گل پایان یافت. فردای آن روز، روزنامه کیهان ورزشی (مهم‌ترین روزنامه ورزشی آن زمان) روی جلد خود هیچ چیز از بازی ننوشت و تیتری از فوتبال دخترها داشت. بر خلاف گذشته، امروزه این بازی همواره با حساسیت بالا و تماشاگران زیاد همراه است و برگزاری آن بازتاب‌های زیادی در ایران دارد. معمولاً این بازی را حدود 100،000 نفر در ورزشگاه آزادی تهران تماشا می‌کنند. این شهرآورد گاهی به خشونت میان بازیکنان، و درگیری میان هواداران می‌انجامد و هولیگان‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها آسیب می‌زنند. مجله ورلدساکر در شماره ژوئیه 2008 خود، فهرستی از 50 شهرآورد دنیا منتشر کرد؛ و شهرآورد تهران را در رتبه یکم آسیا و بیست و دوم جهان قرار داد.

سپاهان اصفهان:

با این که پرسپولیس و سپاهان هر دو از باشگاه فوتبال شاهین به وجود آمدند، در گذشته بازی این دو هماوردی محسوب نمی‌شد. با آغاز جام خلیج فارس و قهرمانی باشگاه‌های اصفهانی در جام‌های فوتبال ایران، به اهمیت بازی‌های رودرروی باشگاه‌های اصفهان و تهران افزوده شد. پس از نبرد قهرمانی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر 1386-87، این حساسیت و اهمیت دوچندان شد، به طوری که هم اکنون این هماوردی از مهم‌ترین بازی‌های دو باشگاه در هر فصل است.

تیم‌های دیگر:

تیم‌های پایه:

پرسپولیس در رده‌های سنی امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان تیم دارد.

تیم دوم:

پیش از انقلاب:

پرسپولیس پیش از انقلاب «تیم آماتورها» داشت. در جام باشگاه‌های تهران 1351، پرسپولیس رسماً با تیم آماتورهایش در جام شرکت کرد و در میان 16 تیم نهم شد. مهدی عسگرخانی، دروازبان آماتورهای پرسپولیس برجسته‌ترین بازیکن آن تیم بود که بعدا به تیم اصلی رسید، به ابومسلم فروخته شد و به تیم ملی ایران نیز دعوت شد.

پس از انقلاب:

در روز 28 شهریور 1385، محمدحسن انصاری فرد مدیر عامل آن زمان پرسپولیس با مدیرعامل باشگاه فوتبال سرخپوشان دلوار افزار توافق‌نامه‌ای امضا کرد که بنابر آن، تیم فوتبال سرخپوشان تیم دوم پرسپولیس می‌شد. پس از پایان آن فصل بهادر عبدی و فرهاد خیرخواه، (آقای گل دسته یک) که در سرخپوشان بازی می‌کردند به پرسپولیس پیوستند. پس از تغییر مدیر عامل پرسپولیس رابطه دو باشگاه کمرنگ شد و باشگاه پرسپولیس به برخی تعهدات خود عمل نکرد. در آبان 1387 امتیاز باشگاه سرخپوشان به باشگاه دیهیم اهواز واگذار شد. پس از آن پرسپولیس تا حدود یک سال تیم دومی نداشت، اما در آبان 1388 «تیم ب پرسپولیس» راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرسپولیس (1)

 

تیم زنان:

پرسپولیس پیش از انقلاب تیم زنان داشت. آن‌ها پس از تاج و به همراه دیهیم و عقاب از پیشگامان فوتبال زنان در ایران بودند. در تابستان 1387، رئیس کمیته بانوان فدراسیون فوتبال ایران از این باشگاه درخواست کرد تا در لیگ شرکت کند. در اواخر همان سال، پرسپولیس امتیاز تیم زنان پیکان را در اختیار گرفت و در لیگ شرکت کرد. در فروردین 1388 تیم فوتسال زنان پرسپولیس به مقام سوم غرب آسیا رسید.

کاپیتان‌ها:

نام

دوران بازی در پرسپولیس

دوران کاپیتانی

شماره پیراهن

حمید جاسمیان

1346-1349

1346-1349

5

بیوک وطنخواه

1346-1353

1350-1351

6

همایون بهزادی

1346-1353

1351-1353

10

جعفر کاشانی

1346-1353

1353

4

ابراهیم آشتیانی

1346-1355

1353-1354

2

علی پروین

1349-1367

1354-1369

7

محمد پنجعلی

1355-1373

1367-1371

5

فرشاد پیوس

1364-1367
1368-1377

1371-1375

17

مجتبی محرمی

1367-1376

1375

8

احمدرضا عابدزاده

1373-1379

1375-1379

1

افشین پیروانی

1373-1383

1379-1382

5

علی دایی

1373-1375
1382-1383

1382-1383

10

کریم باقری

1375-1376
1381-1389

1383-1389

6

سپهر حیدری

1383- هم اکنون

1389- هم اکنون

3

مربیان برجسته پیشین:

 

نام

دوران

جام‌ها

کشوری

آسیایی

جمع

لیگ

حذفی

دیگر جام‌ها

برندگان جام

آلن راجرز

1350-1353

2

0

0

0

2

بیوک وطنخواه

1354

1

0

0

0

1

علی پروین

1360-1372
1377-1382
1384

3

3

9

1

16

استانکو پاکلپوویچ

1374-1376

2

0

0

0

2

افشین قطبی

1386-1387

1

0

0

0

1

 

مربیان اخیر:

آری هان (1384-1385) مصطفی دنیزلی (1385-1386)
افشین پیروانی زلاتکو کرانچار (1388)
نلو وینگادا (1387-1388) افشین قطبی (1386-1387)

دستاوردها:

کشوری:

لیگ فوتبال ایران (9 بار/ جام منطقه‌ای، جام تخت جمشید، جام آزادگان، جام خلیج فارس): 1386-87،80-81، 1387-79، 1377-78، 1375، 1374، 1354، 1352، 1351.
• جام حذفی (4 بار): 1366، 1370، 1377، 1389.

آسیایی:

• جام برندگان جام آسیا (1 بار): 1991

مسائل اقتصادی و حقوقی:

درآمدزایی:

باشگاه‌های فوتبال ایران، از جمله پرسپولیس در درآمدزایی حرفه‌ای نیستند. هم اکنون بیشتر منابع مالی باشگاه پرسپولیس توسط مالک باشگاه، سازمان تربیت بدنی تامین می‌شود. کمک‌های بلاعوض هواداران ثروتمند، فروش بازیکن، بازی‌های بین‌المللی و حامیان مالی از دیگر منابع مالی مهم باشگاه هستند. پرسپولیس همچنین توانسته به عنوان نخستین باشگاه ایرانی بابت حق‌پخش تلویزیونی و فروش فیلم درآمدزایی کند. با این وجود تلاش‌های باشگاه برای درآمدزایی از فروش بلیت (که از مهم‌ترین منابع در‌آمد باشگاه‌های فوتبال حرفه‌ای است) تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
وب‌گاه گل در گزارشی تحلیلی از تاثیر بحران اقتصادی جهان بر فوتبال کشورهای مختلف، به دلیل دولتی بودن این باشگاه وقوع این بحران را بر مسائل مالی آن کاملا بی تاثیر دانسته است.

حامیان مالی:

هم‌اکنون شهرداری تهران، جهان پروفیل پارس و هواپیمایی آسمان حامیان مالی باشگاه هستند. بر اساس پژوهشی که جمعی از مدرسان و دانشجویان دانشگاه تهران در سال 1388 انجام دادند؛ میزان علاقه‌مندی شرکت‌ها به حمایت مالی از این باشگاه در سالیان گذشته سیر صعودی داشته است. همچنین، مدت حمایت مالی این شرکت‌ها معمولاً کوتاه بوده است.

دارایی‌ها:

باشگاه پرسپولیس مالک یک ساختمان 5 طبقه در خیابان شیخ‌بهایی تهران است. این ساختمان در زمین اهدایی فدراسیون فوتبال ایران ساخته شده و دفتر باشگاه است. در سال 1387 قرار بود موزه پرسپولیس در این مکان راه اندازی شود.
در تیر 1388، سازمان تربیت بدنی با پرداخت 2 میلیارد تومان 1٪ از سهام بانک تات را برای باشگاه پرسپولیس خرید. نعمت‌الله شهبازی نویسنده روزنامه گل این کار را سودآور، مفید، و آغازی برای استقلال مالی باشگاه دانسته است.
بنا بر اعلام وب‌گاه رسمی، این باشگاه یک کلینیک پزشکی با نام «بیمارستان پرسپولیس» در خیابان گاندی تهران دارد که در خرداد 1389 آغاز به کار خواهد کرد. در سال 1384 نیز خبری درباره خرید ورزشگاه و راه‌اندازی شرکت هواپیمایی توسط باشگاه منتشر شده بود که انجام نگرفت.
این باشگاه پیشتر مالک ورزشگاه راه آهن و مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران نیز بوده است.

مالکیت:

پیش از انقلاب، مالک باشگاه «شرکت سهامی سی‌آرسی» (بخش خصوصی) بود. پس از انقلاب، اموال باشگاه مصادره شد و تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان تربیت بدنی رفت. (دهه 1360) از سال 1372 تا 1376، باشگاه تحت مدیریت وزارت معادن و فلزات بود و از لحاظ منابع مالی دگرگون شد. بنابر نوشته سالنامه و فرهنگ رسمی باشگاه چاپ سال 1386، با پایان دوران زمامداری وزارت معادن بر باشگاه، اختلاف و بحران مالی- مدیریتی ایجاد شد و میان سال‌های 1379 تا 1381 یک «جنگ سهام آغاز شد که با پیروزی سازمان تربیت بدنی با پایان رسید.»
ماجرا از این قرار بود بنیاد مستضعفان در اداره باشگاه ناتوان بود و آن را به تربیت بدنی واگذار کرد و تربیت بدنی نیز قرار بود باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند. در راستای این اقدام؛ در تاریخ 18 اردیبهشت 1370، شرکتی با نام «شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس سهامی خاص» با شماره 83332 به ثبت رسید. (سهام‌داران: سازمان تربیت بدنی به نمایندگی عباس انصاری‌فرد 5, 50٪، اسماعیل وفایی 49٪ و مهدی منظرموعود 5, 0٪) اما در 27 بهمن، امتیاز باشگاه به جای شرکت پرسپولیس، به «موسسه فرهنگی ورزشی پیروزی» انتقال یافت. سازمان تربیت بدنی این شرکت را به حسین محلوجی، امیر عابدینی و عباس انصاری‌فرد هبه داد. (در سال 1380 سهام از آنان گرفته شد) پس از این مدت عابدینی نیز به مالکان شرکت پرسپولیس اضافه شد. (یعنی عابدینی هم در شرکت پرسپولیس و هم در شرکت پیروزی سهام‌دار شده بود. مالکان شرکت پرسپولیس خود را «مالک اصلی» باشگاه می‌دانستند و به دادگاه شکایت کردند، اما دادگاه در تاریخ 22 اسفند 1380 رأی به مالکیت سازمان تربیت بدنی داد. دادگاه تجدیدنظر نیز در تاریخ 8 تیر 1383 این رأی را تائید کرد.
پس از آن؛ اعلام شد در راستای انجام اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، باشگاه باید به بخش خصوصی واگذار شود. در سال‌های اخیر خبرهایی درباره ورود باشگاه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و فروش آن به افراد حقیقی منتشر شده است. در سال 1388، محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت بدنی اعلام کرد که پرسپولیس و استقلال باید به هواداران واگذار شوند. پرسپولیس همچنان در تملک سازمان تربیت بدنی قرار دارد. بنا بر گفته کنفدراسیون فوتبال آسیا، نحوه مالکیت کنونی این باشگاه در آینده مشکلاتی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ایجاد می‌کند.
منبع مقاله :
بهنام، امیر؛ (1390)، باشگاه‌های برتر فوتبال ایران و جهان، تهران: انتشارات پاسارگاد، چاپ اول.
 
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی