حمله آسم در نبود اسپری تنفسی

ساده‌ترین و مؤثرترین روش کنترل حمله آسم استفاده از اسپری تنفسی است. با این حال، این مقاله روشهای کنترل حمله آسم در شرایط عدم دسترسی به اسپری تنفسی را مورد بحث قرار داده است
دوشنبه، 28 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
حمله آسم در نبود اسپری تنفسی
حمله آسم در نبود اسپری تنفسی

برگرفته از سایت ولنس کین
مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
 

ساده‌ترین و مؤثرترین روش کنترل حمله آسم استفاده از اسپری تنفسی است. با این حال، این مقاله روشهای کنترل حمله آسم در شرایط عدم دسترسی به اسپری تنفسی را مورد بحث قرار داده است. در شرایطی که اسپری تنفسی در دسترس نباشد و حتی پس از استفاده از آن علائم فروکش نکرده باشند، فرد ممکن است دچار وحشت شده، مشکلات بیشتری ببارآید. در طول حمله آسم، عضلات صاف نایژه در ریه‌ها منقبض شده، راه‌های هوایی را تنگ کرده و موجب می‌شوند بافتهایی که راه‌های هوایی را می‌پوشانند از التهاب و ترشح مخاط متورم شوند. این امر موجب بروز تنگی نفس و اشکال در تنفس در فرد شده و به عنوان حمله آسم شناخته می‌شود. علائم معمول حمله آسم، بروز مشکلات تنفسی، خس خس سینه (شنیده شدن صدای سوت به هنگام تنفس)، تنگی نفس، احساس فشار و سنگینی در قفسه سینه و سرفه را شامل می‌شود. حملات آسم در افراد زیر غالب است:
1. افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند.
2. کسانی که از عفونتهای ویروسی تنفسی رنج می‌برند.
3. افرادی که نسبت به گرد و غبار، موی بدن حیوانات، گرده، مایت‌های (حشرات ریز) موجود در گرد و غبار، قارچ، آلودگی‌های محیطی و غیره دچار آلرژی هستند.
خوشبختانه امروزه داروهای مختلفی وجود داشته که می‌توانند به آرام ساختن حمله کمک کنند و یکی از این داروهای نجات بخش، اسپری تنفسی است. اسپری تنفسی، یک دیسپنسر یا دستگاه پخش کننده است که نوعی بخار شیمیایی (برونکودیلاتور) جهت تنفس تولید می‌کند تا با گشاد ساختن راه‌های هوایی و بهبود عبور هوا به درون ریه‌ها موجب رفع تراکم و گرفتگی بینی شود. اسپری‌های تنفسی بیمار را قادر می‌سازند به راحتی نفس کشیده و به کاهش علائم در ظرف چند دقیقه کمک می‌کنند.
در شرایطی که اسپری تنفسی در دسترس نباشد و حتی پس از استفاده از آن علائم فروکش نکرده باشند، فرد ممکن است دچار وحشت شده، مشکلات بیشتری ببارآید. چنانچه با چنین شرایطی مواجه شدید که در آن اسپری تنفسی خود را فراموش کرده بودید یا اسپری به شما کمکی نکرد، می‌توانید برخی از نکات و درمانهای خانگی که در زیر آورده شده است را امتحان کنید، اما به خاطر داشته باشید که در چنین مواردی همیشه بایستی به مرکز اورژانس تماس گرفته یا جهت درمان به یک پزشک حاذق مراجعه نمایید.
کارهایی که بایستی انجام شوند
همانطور که پیش از این عنوان شد، به شدت توصیه می‌شود در صورتی که با علائمی مواجه شدید که به طور مکرر رخ داده و منجر به حملات آسم می‌شود با پزشک خود تماس بگیرید. نخستین قدم جهت مقابله با حمله، درک و شناسایی نشانه‌های اولیه پیش از رخ دادن حمله کامل است. در حین حمله آسم، حفظ خونسردی خود بسیار اهمیت دارد. دستپاچگی و هراس می‌تواند موجب سنگین شدن تنفس و پر نفسی شود، که به از دست دادن انرژی، بی حالی و بدتر شدن وضعیت منجر می‌شود. چنانچه یک پزشک وضعیت شما را تحت نظارت داشته و برنامه اجرایی جهت مقابله با آسم در اختیارتان گذاشته باشد، اهمیت دارد که بلافاصله به منظور کنترل علائم برنامه پزشک خود را دنبال کنید. در این بخش چند نکته‌ای که می‌توانید در زمان نبود اسپری تنفسی و حمله آسم انجام دهید آورده شده است:
• اولین و مهمترین نکته آنکه، تمام چیزهای اطرافتان مانند گرد و غبار یا موی حیوانات که ممکن است موجب بروز حمله شوند را از میان بردارید. تا آنجا که امکان دارد، سعی کنید مکانی که قرار دارید را تمیز نگه دارید و هوای آن تهویه شود.
• اطمینان حاصل کنید که به حالت راحت نشسته باشید ترجیحاً در وضعیت صاف و عمود بنشینید. از دراز کشیدن خودداری کنید. در صوتی که لباسهای تنگ به تن دارید، آنها را شل و آزاد سازید به این دلیل که لباس تنگ می‌تواند در تنفس عادی اختلال ایجاد کند.
• از آنجا که آسم موجب سریعتر شدن تنفس به دلیل عدم رسیدن هوای کافی به ریه‌های شما می‌شود، توصیه می‌شود سعی کنید نفسهای آهسته، عمق و از طریق بینی بکشید و از راه دهان خارج سازید. این کار نه تنها به آرامش شما کمک می‌کند، بلکه نیروی‌تان را نیز حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: آسم و درمان آن


• همچنین می‌توانید مواد غذایی مانند عسل، شیر یا سیر مصرف کنید به این دلیل که مشخص شده است این مواد غذایی به شما در طول حملات کمک می‌کنند.
رهنمودهای سلامتی بخش
• خشک شدن ریه‌ها منجر به اشکال در تنفس می‌شود. توصیه می‌شود آب بیشتری نوشیده به طوریکه پوشش ریه‌ها هیدراته شوند و به جلوگیری از حمله کمک شود.
• علاوه بر آن، می‌توانید همچنین نفسهای عمیق کشیده بطوریکه به تنفس عادی شما کمک می‌کند.
• توصیه می‌شود از یک برنامه تمرینی مناسب پیروی کنید، با این کار به کاهش وزن‌تان کمک خواهد شد در نتیجه از بروز حملات آسم در آینده جلوگیری می‌شود. از انجام بیش از حد ورزش خودداری کنید چرا که می‌تواند موجب بروز حملات شود.
• از کشیدن سیگار و دود تنباکو خودداری کنید، به این دلیل که موجب شروع حملات آسم می‌شوند.
• گزارش شده است که مقادیر کمی چای و قهوه جهت درمان آسم مفید است. به این دلیل که حاوی تئوفیلین بوده که یک داروی قدیمی جهت درمان آسم به حساب می‌آید.
علاوه بر رهنمودهای فوق، داروهایی نیز وجود داشته که می‌توانند تسکین سریع در طول حمله را فراهم سازند. این داروها، آلبوترول، پروناتیل، گزوپنکس (Xopenex)، ونتولین و مکس‌ایر (Maxair) (آگونیستهای بتا کوتاه اثر) را شامل می‌شود. همچنین به عنوان داروهای نجات بخش شناخته می‌شوند. اپراتروپیوم (آتروونت) نیز گزارش شده است برای مدت زمان کوتاه در طول حمله آسم موجب تسکین می‌شود.
چنانچه حتی پس از امتحان کردن درمانهای فوق هیچ بهبودی در تنفس حاصل نشد، درنگ نکرده و با پزشک خود تماس بگیرید. حملات آسم اگر به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرند، حتی می‌توانند مرگ آور باشند. در حالی که این درمانها و نکات می‌توانند به شما در صورت نبود اسپری تنفسی کمک کنند، اما لطفاً به خاطر داشته باشید که همراه نداشتن اسپری تنفسی برای بیماران مبتلا به آسم بسیار سهل‌انگارانه و خطرناک است.
سلب مسئولیت:‏‎ ‎اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک ‏متخصص در نظر گرفته شود.‏
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.