آمریکا و قاچاق انسان

قاچاق انسان، سومین تجارت سودآور در آمریکا قاچاق بین‌المللی زنان، دختران و حتی پسران، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حقوق بشر در عصر کنونی است. مقصد نهایی بیشترین قربانیان قاچاق، آمریکا و کشورهای اروپای غربی می‌باشد.
پنجشنبه، 15 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا و قاچاق انسان
آمریکا یکی از بزرگ‌ترین حامیان قاچاق انسان می‌باشد
 
چکیده
قاچاق انسان، سومین تجارت سودآور در آمریکا قاچاق بین‌المللی زنان، دختران و حتی پسران، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حقوق بشر در عصر کنونی است. مقصد نهایی بیشترین قربانیان قاچاق، آمریکا و کشورهای اروپای غربی می‌باشد. در آمریکا قاچاق انسان بعد از قاچاق اسلحه و مواد مخدر، سومین تجارت سودآور است.

تعداد کلمات 1457/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
 آمریکا و قاچاق انسان
قاچاق انسان سریع‌ترین صنعت جنایی قرن ۲۱ است که به دلایل جنسی و بیگاری صورت گرفته و منجر به بردگی قربانیان می‌شود. وجود ۲۷ میلیون برده در سراسر جهان، حاکی از حل نشدن یکی از ابتدایی‌ترین اشکال حقوق بشر است که به کشورهای مقصد، یعنی آمریکا و دنیای غرب ختم شده و مسئولیت مستقیم را بر گردن آن‌ها می‌اندازد. قاچاق انسان شکل جدید و امروزی برده‌داری و پدیده‌ای در حال رشد است و شکل و میزان و پیچیدگی آن دائم در حال تغییر است؛ فلذا لزوم جرم‌انگاری قاچاق انسان در تمامی کشورهای جهان احساس می‌شود. سازمان ملل وجود 2/7 میلیون مورد قاچاق انسان را در جهان تأیید نموده است که از این تعداد ۵۶ درصد از آسیا و به‌خصوص چین بوده و ۱۰ درصد از آمریکای لاتین و ۹ درصد مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. بیش از نیمی از این جمعیت نیز به آمریکا برده شده و از درآمد ۴۲ میلیارد دلاری تقریباً ۵۰ درصد آن متعلق به آمریکایی‌ها است.سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کشورهای در حال توسعه قاچاق می‌شوند که نیمی از آنان کودکان هستند؛ از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر به ایالات متحده آمریکا انتقال می‌یابند که عمدتاً از السالوادور، مکزیک، چین و ویتنام قاچاق می‌شوند. البته عمده استفاده از قاچاق انسان بهره‌کشی جنسی است، ولی در آمریکا این اشخاص علاوه بر بهره‌کشی جنسی به کارهای سخت، بدون دستمزد، بدون تعطیلی هفتگی و با ساعات کار بسیار بالا گمارده می‌شوند.
سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کشورهای در حال توسعه قاچاق می‌شوند که نیمی از آنان کودکان هستند؛ از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر به ایالات متحده آمریکا انتقال می‌یابند که عمدتاً از السالوادور، مکزیک، چین و ویتنام قاچاق می‌شوند. البته عمده استفاده از قاچاق انسان بهره‌کشی جنسی است، ولی در آمریکا این اشخاص علاوه بر بهره‌کشی جنسی به کارهای سخت، بدون دستمزد، بدون تعطیلی هفتگی و با ساعات کار بسیار بالا گمارده می‌شوند.
یکی از معضلات کنونی قاچاق کودکان در ایالات متحده آمریکا مربوط به مخاصمات دو دهه اخیر این کشورها در مناطق مختلف دنیا، به‌خصوص در عراق و افغانستان است. امروزه، بنا به گزارش برخی از فعالان حقوق بشر، قاچاق کودکان از عراق به ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها به عنوان یکی از تبعات منفی وقوع مخاصمه در این کشور، در حال وقوع است؛ به گونه‌ای که باندهای قاچاق به شیوه‌ای بسیار فعال و البته به طور مخفیانه و در قالب تیم‌های حرفه‌ای، خانواده‌های فقیر در کشور عراق را هدف قرار داده و با پرداخت مبالغ ناچیز به خانواده وی، او را خریداری کرده و به خارج از مرزهای عراق منتقل می‌کنند. در ایالات متحده، کودکان عمدتاً از کشورهایی نظیر چین، مکزیک، هندوراس، هند و ویتنام قاچاق می‌شوند و مورد استثمار جنسی قرار می‌گیرند. کودکان عمدتاً برای اهدافی جنسی نظیر فحشا و پورنوگرافی به آمریکا قاچاق می‌شوند. در این کشور قاچاق انسان بعد از قاچاق اسلحه و مواد مخدر، سومین تجارت سودآور است. این نوع تجارت در آمریکا، تازگی نداشته و بیش از پنجاه سال سابقه دارد. تلفی اعم از لابی‌گرها، تجار و حتی اعضای کنگره در این تجارت شرکت می‌کنند. قاچاق خردسالان، حتی در ایالات متحده، یک منبع درآمد بزرگ به حساب می‌آید. کودکان و نوجوانان آمریکایی اغلب در مکان‌های عمومی، مثل: بازار، مراکز تفریحی، تئاتر و حتی در مدارس استخدام می‌شوند.
«خانه کورتنی»، یک سازمان غیر انتفاعی می‌باشد که به زنان و دخترانی که قربانی قاچاق انسان یا قاچاق جنسی شده‌اند کمک می‌کند. «تینا فرانت»، مؤسس و مدیرعامل این سازمان می‌گوید که بسیاری از افراد در آمریکا بر این باورند که قوانین متعددی برای مبارزه با قاچاق کودکان وجود دارد، درحالی که چنین موضوعی حقیقت ندارد. در بسیاری از موارد، کودکان تاوان اعمالی را می‌دهند که قادر به موافقت یا فرار از آن نبوده‌اند. آمارهای تکان‌دهنده از قاچاق در آمریکا نشان می‌دهد که چگونه هزاران کودک و زن در آمریکا قاچاق می‌شوند. قاچاق انسان در همه ایالت‌ها و قلمرو آمریکا وجود دارد و این بحران، جرمی شایع در جامعه آمریکا است.

 

بیشتر بخوانید: آمریکا و قاچاق مواد مخدر


این سازمان در بازه زمانی ۷ دسامبر ۲۰۰۷ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ بیش از ۶۵۵۵۷ تماس تلفنی، ۱۷۳۵ ارتباط آنلاین، ۵۲۵۱ ایمیل، که در مجموع ۷۲ هزار ارتباط بود، را دریافت کرد. مجموع گزارش‌های دریافت‌شده در طی ۵ سال بررسی، ۶۴ درصد شامل قاچاق جنسی، ۲۲ درصد قاچاق و بهره‌کشی کاری و حدود ۳ درصد قاچاق مشترک جنسی و کاری می‌شود؛۱۲ درصد نیز نامشخص هستند. در زمینه قاچاق کار۶۱ درصد زنان قربانیان آن هستند و ۶۶ درصد نیز به ملیت‌های خارجی بازمی‌گردد. قاچاقچیان اغلب افراد آسیب‌پذیر را از روش‌های مختلفی همچون دروغ، وعده‌های واهی، بردگی و سایر اشکال کنترل، هدف قرار می‌دهند تا بدین ترتیب قربانیان خود را در دام روابط جنسی تجاری و کار اجباری قرار دهند. کودکان دسته دیگر قربانیان این جنایت هستند که در دو شکل برده کشی جنسی و اشتغال دیده می‌شوند. از میان ۹۲۹۸ پرونده قاچاق انسان گزارش‌شده، ۲۶۸۸ عدد و یا ۲۹ درصد، دست کم یک قربانی کودک داشته است. قربانیان کودک در زمینه روسپی‌گری و پورنوگرافی نیز مشاهده می‌شوند.
نکات کلیدیِ گزارش از این قرار است:
سه نوع رایج قاچاق جنسی گزارش شده شامل روسپی‌گری‌های کنترل‌شده، فاحشه‌خانه‌های تجاری و روسپی‌گری همراه می‌شود. کار و اشتغال اجباری نیز اغلب در زمینه مشاغل داخلی، رستوران‌ها، واسطه‌گری‌ها و خدمه‌های فروش گزارش شده است. قربانیان ۴۱ درصد از موارد قاچاق جنسی و ۲۰ درصد قاچاق کار شهروندان آمریکایی بوده‌اند. زنان قربانیان ۸۵ درصد قاچاق جنسی و مردان قربانی ۴۰ درصد قاچاق کار بوده‌اند.
در ایالات متحده آمریکا، به خاطر شرایط مهاجرت‌پذیری این کشور، به‌خصوص در شهرهای کالیفرنیا و تگزاس قاچاق انسان بسیار رخ می‌دهد. وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند که 17/500 نفر در این کشور هرسال قاچاق می‌شوند، اما رقم واقعی می‌تواند بالاتر باشد، چون تعداد زیادی از مهاجران نامشان ثبت نشده است. قاچاق شامل کودکان، نوجوانان، زنان و مردان است و می‌تواند شهروندان داخلی و یا اتباع خارجی را هم در برگیرد.
خاطرنشان می‌شود که در این مورد، هم‌زمان با هفدهم فوریه، که روز ملی رؤسای جمهور در آمریکا است، کلارنس لوسین، نویسنده و استاد دانشگاه در مقاله‌ای نوشت:
آنچه به کودکان آمریکایی تدریس نمی‌شود این است که بیش از یک‌چهارم رؤسای جمهور این کشور با هدف کسب سود مالی، در قاچاق انسان و برده‌داری دست داشته‌اند.
وی در ادامه مقاله به بیان چند مثال در ارتباط با کارنامه سیاه کاخ سفید در امر برده‌داری اشاره می‌کند که مثال اول و نمونه تاریخی این مقاله، مربوط به جورج واشنگتن نخستین رئیس‌جمهور آمریکا باز می‌گردد.
مرکز ملی مطالعه قاچاق انسان NHTRC که به مبارزه علیه قاچاق انسان می‌پردازد و در زمینه افزایش آگاهی از این جرم در آمریکا قدم بر می‌دارد. پس از ۵ سال جمع‌آوری اطلاعات توسط این مرکز مشخص شد که قاچاق انسان در همه ایالت‌ها و قلمرو آمریکا وجود دارد و این بحران جرمی شایع در جامعه آمریکا است.در ایالات متحده آمریکا، به خاطر شرایط مهاجرت‌پذیری این کشور، به‌خصوص در شهرهای کالیفرنیا و تگزاس قاچاق انسان بسیار رخ می‌دهد. وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا تخمین می‌زند که 17/500 نفر در این کشور هرسال قاچاق می‌شوند، اما رقم واقعی می‌تواند بالاتر باشد، چون تعداد زیادی از مهاجران نامشان ثبت نشده است. قاچاق شامل کودکان، نوجوانان، زنان و مردان است و می‌تواند شهروندان داخلی و یا اتباع خارجی را هم در برگیرد.
وزات خارجه آمریکا در گزارشی که هر سال تحت عنوان «گزارش قاچاق انسان» منتشر می‌کند، ایالات متحده را جزء کشورهایی معرفی می‌کند که «منشأ، محل ترانزیت و مقصد نهایی زنان، مردان و کودکان آمریکایی و غیر آمریکایی» است که مجبور شده‌اند به عنوان فاحشه، مستخدم خانگی، کارگر مزارع، کارگر رستوران و یا دیگر مشاغل فعالیت کنند.
بسیاری از خارجی‌هایی که قربانی تجارت انسان در ایالات متحده می‌شوند، عمدتاً از مکزیک، فیلیپین، تایلند، گواتمالا، هوندوراس و هندوستان هستند. این افراد اغلب به کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک و تگزاس برده می‌شوند که همگی مراکز اصلی ترانزیت بین‌المللی انسان هستند. در این ایالات این افراد به صورت « بردگان مجازی» در آمده و توسط قاچاق‌کنندگانشان فروخته و یا اداره می‌شوند. بنابر اعلام فعالین برنامه موسوم به «بردگان را آزاد کنید» (Washington DC based group Free the Slaves) برده‌داری و قاچاق انسان بر اساس مدارکی که ارائه‌شده حداقل در ۹۰ شهر ایالات متحده انجام می‌شود.
قاچاق انسان در ایالات متحده تنها به خارجی‌ها و مهاجرین غیر قانونی محدود نمی‌شود و اتباع آمریکایی نیز قربانی این جنایت می‌شوند. اقلیت‌های آمریکایی و به‌ویژه بی‌خانمان‌ها و کودکان بی‌سرپرست قربانیان اصلی این ماجرا هستند. کودکانی که برای تجارت جنسی به کار گرفته می‌شوند، معمولاً برای این کار مورد تهدید قرار گرفته‌اند و عموماً زیر ۱۸ سال هستند.
در ژوئن ۲۰۱۲ در طی عملیاتی که توسط پلیس فدرال آمریکا انجام گرفت، ۷۹ نفرکه ۷۷ نفرشان دختران زیر ۱۸ سال بودند و همگی از اقلیت‌های آمریکا محسوب می‌شدند، از دست گروه‌های تبهکار نجات یافتند. تبهکاران، این دختران را به عنوان برده جنسی در ۵۷ شهر ایالات متحده به کار می‌گرفتند. کوین پرکینز رئیس شعبه جنایی پلیس فدرال اعلام کرده است که کوچک‌ترین این افراد ۱۳ سال داشته و از ۱۱ سالگی قربانی این جنایت بوده است.
فیلمی به نام «قصاب فرشتگان» در ایران اکران شد که نحوه قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌گناه افغان را توسط آمریکا تحت پوشش نهادهایی مانند صلیب‌سرخ نشان می‌داد. پدیده قاچاق بدن انسان که در مناطق تحت استعمار نظامی آمریکا مانند افغانستان و عراق جزء بحران‌های اساسی به شمار می‌رود، این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری نسبت به آن سکوت اختیار کرده‌اند.

 
منبع: اسرار شیطان (ناگفته‌هایی از ایالات متحده آمریکا)، صالح قاسمی، تهران، نشر سلمان پاک، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.