معنی تاینو چیست؟

ساکنان باستانی پورتوریکو به عنوان سرخپوستان تاینو شناخته می‌شوند. آنها بسیاری از داستان‌های خود را در قالب نمادها بیان می‌کنند. اما منظور از نمادهای تاینو چیست؟ چه داستان‌هایی می‌خواهند به ما بگویند؟ این سوالات بیش از دهه‌ها ذهن بسیاری از انسان شناسان را مختل کرده است. تاینوها معتقد بودند که ماه از غار متیاتبول در غروب آفتاب بالا می‌رود، و هنگامی که خورشید بالا می‌رود، باز می‌گردد.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم دهقانی
موارد بیشتر برای شما
معنی تاینو چیست؟

ساکنان باستانی پورتوریکو به عنوان سرخپوستان تاینو شناخته می‌شوند
 

چکیده
ساکنان باستانی پورتوریکو به عنوان سرخپوستان تاینو شناخته می‌شوند. آنها بسیاری از داستان‌های خود را در قالب نمادها بیان می‌کنند. اما منظور از نمادهای تاینو چیست؟ چه داستان‌هایی می‌خواهند به ما بگویند؟ این سوالات بیش از دهه‌ها ذهن بسیاری از انسان شناسان را مختل کرده است.
تاینوها معتقد بودند که ماه از غار متیاتبول در غروب آفتاب بالا می‌رود، و هنگامی که خورشید بالا می‌رود، باز می‌گردد.
مثل بسیاری دیگر از بومیان، تاینوها عمدتا با کشاورزی و ماهیگیری زندگی می‌کردند. از آنها از تصویرهای بی‌شماری (نقاشی شده) و عکس‌های (حک شده) بر روی دیواره‌های غارها و سنگ‌های بسیاری از آنها وجود دارد. هر نماد نماینده‌ای از خدا یا نیروهای طبیعت است، یا داستان زندگی روزمره است. تاینوها هیچ زبانی برای نوشتن نداشتند؛ همه چیزهایی که در زندگی آنها اهمیت داشت را، برای نسل‌های آتی نقاشی می‌کردند.
بیماری‌ها، جنگ و قحطی بیشتر جمعیت تاینوها را فقط در عرض دو دهه از بین برد. همه چیزهایی که از وجود آنها باقی مانده است، برخی از نمادهایی هستند که به عنوان یک پنجره به دنیای خود باز می‌کنند. معنای این نمادها، ذهن همه را به هم ریخته است. در زیر برخی از نمادهای مشترک تاینو همراه با معانی آنها هستند.


تعداد کلمات: 755 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

معنی تاینو چیست؟

برگرفته از سایت اسپریچوال ری

نمادهای تاینو و معانی آنها


بچه

تاینو بچه‌های خود را روی پشت خود نگه داشته است. در بسیاری از تصاویر اغلب نوزادان را با طناب حمل در اطراف آنها حمل می‌شود.


پرنده

پرندگان مانند جرثقیل‌ها و گهرها اغلب دارای ویژگی‌های انسانی بوده و معمولا به عنوان نماد مردانه بودن تفسیر می‌شوند.


کوهوبا

کوهوبا خدای اصلی تاینو بود. بشقاب روی سرش در مراسم افتتاحیه هالوسیونوژن در مراسم تحلیلی استفاده شد.


عاشقان ابدی

جامعه تاینو به مالکیت خصوصی اعتقاد نداشت. این صحنه در تصاویر ممکن است به معنای همبستگی، برابری و باروری باشد. دوست‌داران ابدی ارقام پرندگان را از طریق گرفتن نیشکر به منقار و یا در صحنه‌های عاشقانه احتمالی قرار دادند.


خدای قورباغه


توآ یا قورباغه

این افسانه است که خدای گواهیاونا تمام زنان را از این جزیره ربوده است و مردان از کودکان مراقبت می‌کنند، که از گرسنگی شروع به گریه می‌کنند. هنگامی که کودکان توسط مردان نمی‌توانستند، مراقبت شوند، آنها تبدیل به قورباغه‌ها شدند.
 

بیشتر بخوانید: نماد عشق سلتیک که عشق ابدی را به ارمغان می‌آورد


ماسک

ماسک‌ها خدایان خود، موجودات افسانه‌ای و حیوانات را نشان می‌دهند.


شامان

شامان پزشکان جادوگر بودند. آنها با استفاده از گیاهان درمان می‌شوند. آنها به عنوان کشیش در نظر گرفته شدند و همه مراسم را رهبری می‌کردند.


کمان و حلزون

حلزون نقش حیاتی در زندگی تاینوها بازی می‌کرد. آنها حلزون می‌خوردند و همچنین آنها را به عنوان یک هالووینوژن در مراسم آیینی استفاده می‌کردند. آنها حتی از پوسته آنها استفاده می‌کردند تا بدن خود را با آن تزئین کنند. برای ساخت صدا، به عنوان یک وسیله ارتباطی در حین شکار در کوه‌های بزرگ استفاده می‌شدند.


آفتاب

تاینوها اعتقاد داشتند که خورشید از غار کاکیکیو متیاتبول در سپیده دم برخاسته و وقتی که ماه بالا می‌آید، خورشید به غار برمی‌گردد.


لاک پشت  

لاک پشت‌ها به عنوان مادر باروری، بشر و منشاء حیات در نظر گرفته شدند. مادر زمین یک سنگ را روی زمین ایجاد کرد؛ با برداشتن سنگ، معلوم شد که آن یک لاک پشت زنده است.


آب

تاینو اغلب یک نماد مارپیچی را نشان می‌دهد که انرژی کیهانی و آب شیرین را نشان می‌دهد.


اتابایرا

اتابایرا یک الهه بود که زنان را در کار محافظت می‌کرد. او خالق عالی همه چیز بود.


بوئینل یا سمی بوینیل

سمی بوینیل به عنوان خدای باران در نظر گرفته می‌شد. تاینوها معتقد بودند زمانی که سمی بوینیل گریه می‌کند، اشک او تبدیل به باران می‌شود.


رقصنده

داستان‌های عامیانه، آهنگ‌ها و آیین‌ها از نسلی به نسل دیگر را از طریق رقص‌های مراسمی و آهنگ‌ها منتقل می‌کردند.


دوهو

این یک تاج و تخت تشریفاتی بود که توسط رهبرها برای برگزاری مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شد.


میوه گوآرا

این‌ها، مواد خوراکی بودند که در مراسم‌های روحانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که موجب توهم و کمک به برقراری ارتباط با خدا یا ارواح می‌شد.


دوقلوها یا دوقلوهای اهل سیام

دوقلوها در غار خورشید و ماه متولد شده‌اند. آنها نیروهای طبیعت را نشان دادند و دارای عناصر مثبت و منفی مانند باران و خشکی بودند.
جنگ، قحطی و بیماری‌ها پس از اینکه روستاهای آنها را از بین بردند، تنها از طریق عکس‌های روی سنگ‌ها و دیواره غارها اثبات وجود آنها حفظ شده است. آنچه که ما می‌توانیم از این حکاکی‌ها جمع آوری کنیم تنها بخشی از تاریخ غنی آنها، اعتقادات مذهبی، زندگی و فرهنگشان است. تصمیم‌گیری در مورد معنای پشت این کتیبه فقط نشان‌گر یک قطعه تمدن واقعی است.

 

منبع: راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.