التهاب کبد ویروسی چیست؟

کبد یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ارگان های بدن است – غذا را هضم می کند و مواد مضر را پاکسازی می کند – تشخیص و درمان التهاب کبد برای سلامتی شما بسیار حائز اهمیت است. برای نجات جان افراد پیمان جهانی التهاب کبد مردم را تشویق می کند که در روز جهانی التهاب کبد – 28 جولای – تست بدهند. یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که آیا شما گونه ای از انواع مختلف التهاب کبد ویروسی را دارید یا نه.
يکشنبه، 29 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: وحید کرمی
موارد بیشتر برای شما
التهاب کبد ویروسی چیست؟
تمام چیزهایی که شما در مورد انواع این التهاب، نشانه‌ها و درمان آن نیاز است بدانید.
 
 
چکیده
کبد یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ارگان های بدن است – غذا را هضم می کند و مواد مضر را پاکسازی می کند – تشخیص و درمان التهاب کبد برای سلامتی شما بسیار حائز اهمیت است.   برای نجات جان افراد پیمان جهانی التهاب کبد مردم را تشویق می کند که در روز جهانی التهاب کبد – 28 جولای – تست بدهند. یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که آیا شما گونه ای از انواع مختلف التهاب کبد ویروسی را دارید یا نه.

تعداد کلمات : 1696  تخمین زمان مطالعه : 8 دقیقه
 
 سیب
 
مترجم: مجتبی حسینی پور
 
 بیش از 300 میلیون نفر در سرتاسر دنیا التهاب کبد ویروسی دارند بدون این که حتی خودشان خبری از آن داشته باشند.
  در سراسر جهان بیش از 300 میلیون نفر التهاب کبد ویروسی دارند بدون این که خودشان اطلاعی داشته باشند و در اکثر موارد افراد نشانه های زیادی را نمی بینند و این بدان معنی است که ممکن است برای مدتی طولانی این بیماری در بدن شان بماند.
   در حالی که بیماران التهاب کبد ویروسی زیادی هستند که زندگی های سالم و طولانی را تجربه می کنند، موارد حاد آن ممکن است منجر به آسی خطرناک به کبد شوند. از آنجایی که کبد یکی از مهم ترین و حیاتی ترین ارگان های بدن است – غذا را هضم می کند و مواد مضر را پاکسازی می کند – تشخیص و درمان التهاب کبد برای سلامتی شما بسیار حائز اهمیت است.
   برای نجات جان افراد پیمان جهانی التهاب کبد مردم را تشویق می کند که در روز جهانی التهاب کبد – 28 جولای – تست بدهند. یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که آیا شما گونه ای از انواع مختلف التهاب کبد ویروسی را دارید یا نه.
   اما التهاب کبد دقیقا چیست، چطور دچار آن می شوید و نشانه های آن چه چیزی هستند؟ تمام چیزی که لازم است بدانید در این جا موجود است.
التهاب کبد چیست؟
   التهاب کبد یک بیماری است که کبد را ملتهب می کند. 5 نوع بسیار رایج آن – آ، بی، سی، دی و ای – به عنوان کبد ویروسی شناخته می شوند، به این دلیل که علت به وجود آمدن آنها عفونت ویروسی است. حالات غیر ویروسی کبد می تواند نتیجه سو مصرف الکل یا مواد شیمیایی دیگر باشد.
   موارد مختلف التهاب کبد با یک دیگر تفاوت دارد. برای برخی از افراد، این شرایط خود به خود حل می شود. دیگران ممکن است دچار التهاب مزمن شوند، به این معنی که این حالت بیش از 6 ماه باقی می ماند و نیازمند درمان است.
   پیشگیری و درمان آن بسته به نوع التهاب کبدی که بیمار به آن دچار است، تفاوت می کند.
   در اینجا یک نگاه کلی به هر کدام از انواع مختلف التهاب کبد ویروسی می اندازیم:
التهاب کبد نوع آ
   التهاب کبد نوع آ – تنها نوع از التهاب کبد که نمی تواند تبدیل به بیماری مزمن شود – عموما از طریق آب یا غذای آلوده به این ویروس منتقل می شود. این ویروس از ابتدا چگونه وارد این مواد می شود؟ اغلب از طریق مدفوع یک فرد بیمار
   اگر کسی که دچار التهاب کبد نوع آ است از دستشویی استفاده کند، فراموش کند که دستانش را بشوید، و غذایی که دمای لازم برای کشتن ویروس را ندارد را لمس کند، این بیماری می تواند به فرد دیگری منتقل شود. التهاب کبد نوع آ همچنین می تواند از طریق ارتباط نزدیک فیزیکی مانند رابطه جنسی یا مصرف درون رگی مواد مخدر منتقل شود.
   میزان شیوع: این بیماری در ایالات محتده بسیار نادر است. طبق اطلاعات دولتی ارائه شده توسط موسسه ملی سلامت در سال 2014 تنها 2500 مورد التهاب کبد نوع آ گزارش شده است.
   پیشگیری: افراد در تمام رده های سنی می توانند برای پیشگیری از ابتلا به التهاب کبد نوع آ واکسینه شوند.
   نشانه ها: مردم اغلب نشانه هایی را تجربه می کنند که شامل تب، خستگی، سرگیجه، استفراغ، درد شکمی، ادرار تیره و یرقان می شود.
   درمان: التهاب کبد نوع آ تنها برای چند هفته دوام می آورد. به همین دلیل درمان پزشکی وجود ندارد اما پزشکان استراحت زیاد، مصرف مایعات و خوردن غذاهای سالم را پیشنهاد می کند.
 
 

 بیشتر بخوانید : کبد چیست و بیماری‌های آن کدامند؟

 
التهاب کبد نوع بی
   برای 95 درصد افراد بزرگ سال، التهاب کبد نوع بی در طی چند ماه از بین می رود. اما کودکانی که قبل از سن 5 سال دچار این بیماری می شوند بیشتر ممکن است که دچار نوع مزمن این بیماری شوند، به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن آنها توانایی مقابله و از بین بردن ویروس را ندارد. التهاب کبد نوع بی از طریق مایعات درون بدن مانند منی یا خون کسی که بهه این بیماری دچار است شیوع پیدا می کنند. این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا استفاده از یک سوزن به طور مشترک منتقل شود. نوزادان نیز ممکن است از طریق مادر خود به این بیماری دچار شوند.
   میزان شیوع: تقریبا 1.2 میلیون از افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند در حال حاضر گونه ای از التهاب کبد نوع بی را دارند.
   پیشگیری: واکسنی برای این بیماری وجود دارد و اغلب به نوزادان داده می شود.
   نشانه ها: اغلب افرادی که به این بیماری دچار هستند نشانه ای از خود نشان نمی دهند اما افراد دیگری که دچار نوع حاد یا کوتاه مدت این بیماری هستند ممکن است تب، ادرار تیره، خستگی، درد مفاصل، یرقان و از دست دادن اشتها را تجربه کنند. بیمارانی که دچار التهاب کبد نوع بی مزمن هستند ممکن است برای دهه ها نشانه هایی از خود بروز ندهند تا زمانی که دچار مشکلات کبدی شوند. در آن زمان ممکن است آنها دچار یرقان یا التهاب طحال و ورم در ناحیه شکمی شوند.
   درمان: افرادی که دچار نوع مزمن بیماری التهاب کبد نوع بی هستند ممکن است نیازمند درمان های ضد ویروسی باشند تا احتمال تخریب بیشتر کبد خود را کاهش دهند.
التهاب کبد نوع سی
   التهاب کبد نوع سی از طریق خون شیوع پیدا می کند و اکثر افرادی که این ویروس را به بدن خود منتقل می کنند دچار یک عفونت مزمن می شوند. انتقال خون غیر ایمن این بیماری را برای افرادی که بین سال های 1945 تا 1965 به دنیا آمده اند، رایج تر کرده است. اما افزایش در مصرف هروئین و مواد مخدر عفیونی این بیماری را تبدیل به یک بیماری رایج تر در میان بزرگسالان جوان تر کرده است.
   میزان شیوع: به طور طبیعی 2.7 میلیون تا 3.9 میلیون از افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند در حال حاضر گونه ای از انواع مختلف التهاب کبد نوع سی را دارند.
   پیشگیری: هیچ واکسنی برای التهاب کبد نوع سی وجود ندارد. اما این بیماری می تواند با استفاده از یک کاندوم در حین رابطه جنسی و یا استفاده نکردن از یک سوزن برای تزریق مواد مخدر و همچنین حصول اطمینان از استریل بودن و تمیز بودن سوزن در هنگام تتو پیشگیری شود.افراد تنها در صورتی التهاب کبد نوع دی را دچار می شوند که پیش از آن دچار التهاب کبد نوع بی شده باشند. این اتفاق از دو طریق ممکن است رخ بدهد: التهاب نوع دی و بی می تواند به صورت هم زمان از طریق خون یا مایعات درون بدن منتقل شود یا فردی که در ابتدا دچار التهاب کبد نوع بی شده است ممکن است پس از مدتی التهاب کبد نوع دی به بدنش وارد شود. همانند گونه های دیگر التهاب کبد این ویروس می تواند مزمن یا حاد نیز باشد.
   نشانه ها: عموما افراد هیچ نشانه ای از دارا بودن این بیماری را از خود نشان نمی دهند. اما آنهایی که التهاب کبد حاد دارند، درد مفاصل، از دست دادن اشتها یا احساس خستگی را تجربه می کنند. افرادی که التهاب کبد نوع سی مزمن دارند اغلب هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهند تا زمانی که بیماری وخیم تر شود که معمولا این حالت دهه ها بعد از ورود ویروس به بدن رخ می دهد. بعد آنها ممکن است نشانه هایی از تخریب کبد شامل یرقان، ادرار تیره یا کبودی از خود نشان دهند.
   درمان: درمان ضد ویروسی می تواند هر دو نوع مزمن و حاد این بیماری را از بین ببرد.
التهاب کبد نوع دی
   افراد تنها در صورتی التهاب کبد نوع دی را دچار می شوند که پیش از آن دچار التهاب کبد نوع بی شده باشند. این اتفاق از دو طریق ممکن است رخ بدهد: التهاب نوع دی و بی می تواند به صورت هم زمان از طریق خون یا مایعات درون بدن منتقل شود یا فردی که در ابتدا دچار التهاب کبد نوع بی شده است ممکن است پس از مدتی التهاب کبد نوع دی به بدنش وارد شود. همانند گونه های دیگر التهاب کبد این ویروس می تواند مزمن یا حاد نیز باشد.
   میزان شیوع: اطلاعات دقیقی در مورد میزان شیوع کبد نوع دی در ایالات متحده وجود ندارد. اما لازم به ذکر است که این ویروس شایع نیست.
   پیشگیری: استفاده از واکسن ویروس نوع بی می تواند از ابتلا به ویروس نوع دی جلوگیری کند.
   نشانه ها: اکثر افرادی که التهاب کبد نوع دی حاد دارند احساس خستگی، سرگیجه، درد ناحیه شکمی می کنند و ادرار آنها تیره است. آنهایی که مبتلا به التهاب کبد نوع دی مزمن هستند به احتمال زیاد نشانه هایی از خود نشان نمی دهند تا زمانی که تخریب ریه رخ بدهد و این باعث می شود که آنها به صورت غیر قابل انتظاری وزن کم کنند و دچار یرقان بشوند.
   درمان: درمان هایی تحت عنوان اینتر فرون می توانند سیستم ایمنی بیمار را بهبود ببخشند و به ویروس حمله کرده و از تقسیم و تولید آن جلوگیری کند.
التهاب کبد نوع ای
   التهاب کبد نوع ای بیشتر در کشور های در حال توسعه یافت می شود که در آنها آب آشامیدنی آلوده به مدفوع دارای ویروس می شود. در ایالات متحده افراد این ویروس را از طریق خوردن گوشت نپخته خوک یا گوزن وارد بدن خود می کنند. عموما تنها افرادی که سیستم ایمنی ضعیف به علت داشتن اچ آی وی یا سرطان دارند دچار نوع مزمن التهاب کبد نوع ای می شوند.
   میزان شیوع: اگرچه متخصصان در گذذشته فکر می کردند التهاب کبد نوع ای در ایالات متحده رایج نیست تحقیقات جدید نشان می دهد که تقریبا 20 درصد جمعیت التهاب کبد نوع ای را دارا بوده اند.
   پیشگیری: هیچ واکسنی برای التهاب کبد نوع ای وجود ندارد. شیوع ویروس به دیگر افراد بسیار غیر رایج است اما شستن دست ها بعد از استفاده از دستشویی یا قبل از لمس غذا می تواند خطر شیوع التهاب کبد ای را کاهش دهد.
   نشانه ها: اکثر افراد نشانه ای از خود بروز نمی دهند اما برخی احساس خستگی، سرگیجه، کاهش اشتها می کنند یا ادرار تیره دارند.


برگرفته از سایت  Triathlete



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.